Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Intressanta synpunkter Svante![]()
Nu ska vi se här. Mina nya 8" kan pumpa:
Vd=2*2*240=960 cm3 (per par)![]()
En port med diametern 7.5 cm bör i så fall ha längden:
L=110 cm, vilket ger en för låg resonansfrekvens
Morello skrev:Jag är inte säker på att en 4" port får plats i lådan.
Visst är det så att simuleringsprogram simulerar just småsignalegenskaper. Det betyder att vid en viss styrka kommer inte resultetet att vara giltigt, och denna styrka varierar med portens storlek.
En tumregel är att välja portens diameter sådan att den är 1/3 av elementets dito.
-Hastigheten i porten ska inte överstiga 1/10 av ljudhastigheten.
-Hastigheten i porten ska inte överstiga 1 m/s
AndersJ skrev:En 1/10 av ljudhastigheten blir nog bra fort det, det blir som att sticka huvudet genom taluckan på motorvägen. Det blir nog svårt att undvika blåsljud vid den hastighten.
Svante det ELAKa kompendiet går det att beställa även utanför KTH, finns det ISBN eller något sådant?
Mvh Anders
Morello skrev:Med 3" port blir röret 18 cm och med 4" blir det 35 cm. Kanske går med 4".
Morello skrev:Varpå avstämningsfrekvensen kan justeras genom att ändra mynningens höjd över golvet
Varpå avstämningsfrekvensen kan justeras genom att ändra mynningens höjd över golvet
Svante skrev:Morello skrev:Varpå avstämningsfrekvensen kan justeras genom att ändra mynningens höjd över golvet
Härligt! En extra trimskruv! Då kan man ha partyläge och finlyssnarläge, bara genom olika tjocka fötter.
Avlånga slitsar trodde jag bara var en design grej eftersom icke cirkulära tvärsnitt lider av sekundärströmningar och att en slits får kännbara problem vid turbulent strömning pga låg hydraulisk diameter.
Intressant tanke, Isidor, att flera mindre portar eller en slits skulle vara bättre än en stor. Jag har alltid tänkt att det skulle ge mer resistans och därför vara sämre. Men när man funderar lite så är det väl så att lite resistans just hindrar turbulens och därför skulle tillåta högre nivåer (om än med lite mer resistans).
Isidor skrev:En direkt följd av mitt resonemang är att avstämningsfrekvensen också borde spela roll för vid vilken strömningshastighet turbulensgränsområdet börjar att uppträda. Riktigt låga avstämningar bör rimligtvis vara något mer känsliga då man allt mer närmar sig stationära förhållanden.
Svante skrev:Isidor: Menar du att det största problemet med en för liten port är distorsion? Jag har fått för mig att det är att turbulens ger effektförlust och därför i någon mening en resistans, vilken i sin tur påverkar Q-värdet på resonatorn. En nivåberoende tonkurva mao. Utöver det talas det ju ofta om blåsljud, men distorsion har jag sällan sett uttalat att det skulle vara allvarligt.
AndersJ skrev:Svante så bråttom att jag inte kan vänta på den reviderade upplagan har jag inte. Förhoppningsvis ska jag bygga mig ett par lite finare fullregisterhögtalare till våren så det är ett senare bekymmer.
Morello skrev:Är frekvensgången nivåberoende har vi ju per definition olinjäriteter och därmed distorsion
Morello skrev:En kompressor (som man har i studios) är inte riktigt jämförbar med kompression i högtalare med mera
Varken Re(kr) eller hydrauliska diametern vid turbulent strömning är gynnsam för slitsen så jag är tveksam till dess existensberättigande. Den måste kunna ge en helt omatchad olinjäritet tycker jag.
Isidor skrev:U(kr)c/U(kr)s = 2300*h/(500*d) = 4.6 h/d
M.a.o., när h < d/4.6 så är den slitsformade porten att föredra. Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande). I praktiken kan man dock inte göra slitsen hur platt som helst eftersom det laminära strömningsmotståndet ökar ganska fort när man närmar sig mm-området.
Hmm.. Innebär allt detta att det är fördelaktigt att "dela av" ett fyrkantigt (eller runt för den delen) rör i längsled på ett eller flera ställen?
patrikf skrev:Hmm.. Innebär allt detta att det är fördelaktigt att "dela av" ett fyrkantigt (eller runt för den delen) rör i längsled på ett eller flera ställen?
Om du tittar på bilden den kläggiga högtalaren här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=25
så är det gjort på det sättet om jag förstår dig rätt.
Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande).
Ehh, ja alltså tolkar man Isidors inlägg så skulle den avdelningen göra det värre.
Ehh, ja alltså tolkar man Isidors inlägg så skulle den avdelningen göra det värre.
AndersJ skrev: Jag ska villigt erkänna att jag inte har koll på det där med avstämningen av resonanser, men är inte luftens massa av betydelse för avstämningen?
AndersJ skrev:
B&W har på några modeller dimplade portar, har de det enbart för att många tror att det ska sänka friktionsmotståndet eller skulle det turbulenta gränsskiktet möjligen kunna ge någon fördel när luften skall lämna porten?
Mvh Anders
Dahlqvist skrev:Om B&W har sina gropar att denna anledning vill jag låta var osagt.
Naqref skrev:Dahlqvist skrev:Om B&W har sina gropar att denna anledning vill jag låta var osagt.
De anger den orsaken i a f.
Ojämnheter i ytan kan hur konstigt det än låter göra att det turbulenta området minskar jämfört med en slät yta. Genom att "för-störa" luften lite blir avlösningen inte lika abrupt och det turbulenta området minskar = mindre energiförlust.
AndersJ skrev:DahlqvistOjämnheter i ytan kan hur konstigt det än låter göra att det turbulenta området minskar jämfört med en slät yta. Genom att "för-störa" luften lite blir avlösningen inte lika abrupt och det turbulenta området minskar = mindre energiförlust.
Ja visst kan vi minska formmotståndet på en omströmmad kropp på det viset. Fast jag hade nog inte valt att använda de orden, vi bör ju skilja på turbulensen i gränsskiktet och på strömningen i vaken.
Mvh Anders
Hur var det, skulle turbulensbenägenheten minska i en port med cirkulärt tvärsnitt, om man delade av den i ett antal tunna(re) skikt mha mellanväggar?
Kanske lite OT men finns det något bra verk som handlar om samverkan mellan statiska flöden och pulsande?
Isidor skrev:För övrigt är det av samma skäl en fördel med t.ex. 4 st 50 mm-rör jämfört med ett på 100 mm. Allt annat lika uppnår vi omkring dubbla hastigheten/volymflödet för samma distorsion och därmed ca 6 dB högre nivå innan vi får problem. Resonemanget blir mer rättframt här eftersom formen ger samma förutsättningar och enda skillnaden ligger i ett hälften så stort Reynolds tal för en given strömningshastighet för 50 mm-portarna. Här får man inte ens några, i det här fallet mest teoretiska, nackdelar i form av sekundärströmmar.
Rör med liten tvärsnittsarea ger lite mer resistans vid låga nivåer, men detta spelar ganska liten roll.
Så en terminologifråga; sekundärströmningar, är det själva turbulensen det? Skulle primärströmningen vara det laminära flödet?
Isidor skrev:2. Placera aldrig porten i direkt närhet av elementet eftersom turbulensproblemen då kan bli oöverstigliga. Ju längre avstånd, desto bättre.
AndersJ skrev:Svante det ELAKa kompendiet går det att beställa även utanför KTH, finns det ISBN eller något sådant?
bosse bildoktor sa att insugningstrattarna på förgasare skall, minst, ha en radie lika med radien på insugningsröret
bosse han kan han
Om man då tänker sig att man tar ett rör, och fyller på det med någon sorts dämpull
Har fått portar till mitt bygge (från IÖ). Innerdiameter är 68 mm och mynningarna är NC-frästa (en port till varje kavitet om 40 liter). Portarna kommer att komprimera svagt omedelbart innan baselementen når sin mekaniska överstyrningsnivå.
AndersJ skrev:...för att sedan bli turbulent för att det ökade motståndet skall dämpa konens rörelse utanför det linjära x-maxet?
fast om man bromsar flödet i porten så kommer elementet röra sig mer. Jämför med en sluten låta och basreflex vid avstämningsfrekvensen.
...men det finns ingen mekanism som får högtalaren att uppföra sig "bättre" med en port som blir överstyrd vid samma nivå? Ibland låter det så, som om det vore en delikat balansgång.
patrikf skrev:Isidor skrev:
"i de monsterhögtalare jag för närvarande bygger."
En liten teaser, snälla!?
vad händer med turbulensen ifall röret avslutas snett? normalt kapar man ju röret rakt men om man kapar med en vinkel vad händer då?
Hmm. Sade inte Bernoulli att trycket blir lägre vid högre strömningshastighet, dvs i röret?
AndersJ skrev:SvanteEtt enkelt sätt att ordna nåt med samma funktion som en "tratt" alltså.
När man expanderar flödet i en tratt så blir det gärna avlösning![]()
Hur ser den ut uppåt i lådan?
Perhaps if you could mention some of the points that were made to try to support these points of view. Unless there are some surprising discoveries, they sound like silly statements.
mike34 skrev:Åååh är det här alla intelligenta människor skriver!!
Har försökt på DIYaudio men nu ser jag att timmarna gör mer nytta här.
Vill bara säga "hej" å att jag nu går tillbaka i ubåtsläge igen å observerar diskussionen men nöje.
Ha det gott .
PS Tack för tipset Svante DS.
mike34 skrev:Åååh är det här alla intelligenta människor skriver!!
brumel skrev:Nu vet jag:
Trumpetläge. Det kanske finns nåt gammalt valthorn som står och dammar. Fast det blir nog blåsljud. Huga.
Har dämpningen med glasull i lådan nån effekt om jag bara ska spela 80Hz å neråt ? En del säger att det inte har det å den är kanske ivägen för rörens sidor längs 180 grader. Om det är dummt så kanske det är bättre att slänga ut isoleringen.
Hur stor baffel bör jag har i rörändan på insidan ?
Hur stor baffel bör jag har i rörändan på insidan ?
Nej skämmt å sido. har en (krans) på 5 cm nån positiv effekt på ett 110 mm rör ?
Isidor skrev:mike34,Nej skämmt å sido. har en (krans) på 5 cm nån positiv effekt på ett 110 mm rör ?
Positiv effekt? Utan tvekan och det låter för övrigt som en ganska rimlig flänsstorlek, men du måste även runda både inlopp och utlopp ordentligt för bästa resultat (se dimensioneringsråd ovan för mer kött på benen).
Om jag ska förtydliga det här för mig själv då, så är flänsen till för att flytta bort de skarpa hörnen från de ställen där strömningshastigheten är hög, eller hur? Det är alltså inte det vanliga, där man jämför sakers storlek med våglängden, utan det här är lite speciella strömningsteknikaliteter, som inträffar vid höga strömningshastigheter dvs när vi är nära turbulent flöde?
AndersJ skrev:Svante: Japp det stämmer, fast jag hade nog byggt baffeln som en skiva mellan lådans väggar.
AndersJ skrev:mike34: Montera sådan baffel du får platts med, det kan lika gärna vare en separat för varje rör. Kommentaren till Svante var mera menat som ett sätt att kombinera baffel med ett stag som blir stabilt och bra.
Naqref skrev:mike34: om det kommer bra empirisk domkumentation så tror jag nog ingen blir ledsen för det utan snarare tvärt om
mike34 skrev:Kanske ska skapa en tråd för detta???
-Martin- skrev:Instämmer. En av de klart bästa trådarna på faktiskt. Men Svante, jag noterar att du plockat bort en bild...![]()
Svante skrev:Uppföljarfråga, som kanske borde vara i Morellos tråd: Är det ett extra plus att porten överstyr vis samma nivå som elementet, eller skulle systemet bli (marginellt) bättre med en större port? Jag kan inte bestämma mig om jag tror att överstyrningen av porten i sig kan begränsa membranrörelserna eller nåt, och alltså ge en "snällare" överstyrning av systemet.
Morello skrev:Vad hände med Isidor?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster