Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Intressanta synpunkter Svante![]()
Nu ska vi se här. Mina nya 8" kan pumpa:
Vd=2*2*240=960 cm3 (per par)![]()
En port med diametern 7.5 cm bör i så fall ha längden:
L=110 cm, vilket ger en för låg resonansfrekvens
Morello skrev:Jag är inte säker på att en 4" port får plats i lådan.
Visst är det så att simuleringsprogram simulerar just småsignalegenskaper. Det betyder att vid en viss styrka kommer inte resultetet att vara giltigt, och denna styrka varierar med portens storlek.
En tumregel är att välja portens diameter sådan att den är 1/3 av elementets dito.
-Hastigheten i porten ska inte överstiga 1/10 av ljudhastigheten.
-Hastigheten i porten ska inte överstiga 1 m/s
AndersJ skrev:En 1/10 av ljudhastigheten blir nog bra fort det, det blir som att sticka huvudet genom taluckan på motorvägen. Det blir nog svårt att undvika blåsljud vid den hastighten.
Svante det ELAKa kompendiet går det att beställa även utanför KTH, finns det ISBN eller något sådant?
Mvh Anders
Morello skrev:Med 3" port blir röret 18 cm och med 4" blir det 35 cm. Kanske går med 4".
Morello skrev:Varpå avstämningsfrekvensen kan justeras genom att ändra mynningens höjd över golvet
Varpå avstämningsfrekvensen kan justeras genom att ändra mynningens höjd över golvet
Svante skrev:Morello skrev:Varpå avstämningsfrekvensen kan justeras genom att ändra mynningens höjd över golvet
Härligt! En extra trimskruv! Då kan man ha partyläge och finlyssnarläge, bara genom olika tjocka fötter.
Avlånga slitsar trodde jag bara var en design grej eftersom icke cirkulära tvärsnitt lider av sekundärströmningar och att en slits får kännbara problem vid turbulent strömning pga låg hydraulisk diameter.
Intressant tanke, Isidor, att flera mindre portar eller en slits skulle vara bättre än en stor. Jag har alltid tänkt att det skulle ge mer resistans och därför vara sämre. Men när man funderar lite så är det väl så att lite resistans just hindrar turbulens och därför skulle tillåta högre nivåer (om än med lite mer resistans).
Isidor skrev:En direkt följd av mitt resonemang är att avstämningsfrekvensen också borde spela roll för vid vilken strömningshastighet turbulensgränsområdet börjar att uppträda. Riktigt låga avstämningar bör rimligtvis vara något mer känsliga då man allt mer närmar sig stationära förhållanden.
Svante skrev:Isidor: Menar du att det största problemet med en för liten port är distorsion? Jag har fått för mig att det är att turbulens ger effektförlust och därför i någon mening en resistans, vilken i sin tur påverkar Q-värdet på resonatorn. En nivåberoende tonkurva mao. Utöver det talas det ju ofta om blåsljud, men distorsion har jag sällan sett uttalat att det skulle vara allvarligt.
AndersJ skrev:Svante så bråttom att jag inte kan vänta på den reviderade upplagan har jag inte. Förhoppningsvis ska jag bygga mig ett par lite finare fullregisterhögtalare till våren så det är ett senare bekymmer.
Morello skrev:Är frekvensgången nivåberoende har vi ju per definition olinjäriteter och därmed distorsion
Morello skrev:En kompressor (som man har i studios) är inte riktigt jämförbar med kompression i högtalare med mera
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster