nödlösning, dämpa bas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

nödlösning, dämpa bas

Inläggav slockna » 2009-11-04 15:40

tjo o tjim!

Ett par högtalare har fått basen ersatt mot en som har högre känslighet än originalet, följden blir att diskanten relativt uppfattas som för låg.

kan jag stoppa in ett motstånd i serie med baselementet för att dämpa ner basen, eller gör man lämpligen på nåt annat sätt ?

filtret är enklast möjliga med en seriespole som högpass....

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-04 18:45

Då har du problem, man bör inte dämpa basen, fel element till konstruktionen helt enkelt.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-04 21:45

men varför ska man inte det ?

jag utesluter inte att jag kan få fatt i [s]bättre [/s] lämpligare basar, men bara som en tillfällig lösning? ??

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-04 21:56

Ett riktigt fulfix skulle vara att sätta 8 Ohm parrallelt med basen och sedan sätta 1, 2, 3, 4 Ohm i serie med basen tills det känns rätt. Detta ger sänkningar på upp till 8 dB. Om detta är för mycket kan du prova med 10 parrallet och 0,5 och 1 i serie (ca 1-2 dB). Detta är dåligt på massa sätt men löser förmodligen problemet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-04 21:58

Kolla i filtret, om det inte sitter någon dämpning av diskanten, som kanske behövdes tillsammans med den gamla basen. Plocka bort den, eller sänk värdet. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-11-05 00:02

peetwa skrev:Ett riktigt fulfix skulle vara att sätta 8 Ohm parrallelt med basen och sedan sätta 1, 2, 3, 4 Ohm i serie med basen tills det känns rätt. Detta ger sänkningar på upp till 8 dB. Om detta är för mycket kan du prova med 10 parrallet och 0,5 och 1 i serie (ca 1-2 dB). Detta är dåligt på massa sätt men löser förmodligen problemet.

Jag dämpar min diskant ca 20dB i mitt filter på detta sätt så det bör fungera bra så länge han har bra motstånd och inte sjuukt hög effekt som skall igenom.

Mvh

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-05 15:25

Ragnwald skrev:Kolla i filtret, om det inte sitter någon dämpning av diskanten, som kanske behövdes tillsammans med den gamla basen. Plocka bort den, eller sänk värdet. :wink:

nepp, diskantfiltret är nästan lika simpelt.... bara seriekonding o paralellspole.

PEETWA, varför ska jag ha en resistans paralellt med basen också ?
ska det vara samma resistans som elementets Re?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-05 15:38

Ett stort motstånd i serie med basen ändrar dess egenskaper rejält. Dämpfaktorn kan reduceras till nästan ingenting och det är knappast något man vill. Någon kan väl visa detta i något simuleringsprogram?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-05 16:03

slockna skrev:
Ragnwald skrev:Kolla i filtret, om det inte sitter någon dämpning av diskanten, som kanske behövdes tillsammans med den gamla basen. Plocka bort den, eller sänk värdet. :wink:

nepp, diskantfiltret är nästan lika simpelt.... bara seriekonding o paralellspole.

Skall och skall det rör sig om ett riktigt fulfix det här. Motståndet har att göra med att man vill åstadkomma en frekvensoberoende sänkning av basen. Om du inte petar dit detta så kommer du att sänka höga frekvenser med än låga. Vad har du för resistans på elementet. Siffrorna jag "simulerade" var för en 8 ohmare.

Bygg och kolla om du får det att funka tillfredställande!!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-05 16:16

det är nog cirkus nånstans kring ungefär som det brukar vara :) på en 8-ohmare med qts runt 1, nånstans..

det är inte mätt ännu, alltså.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-05 16:23

Här är en Seas W22 i 50 liters låda, grön, samt med 10 ohm i serie röd. Q i låda går upp från 0,5 till nära 1.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-05 16:52

Goldstar tillägnas Phon !

nu har även jag lärt mig hur jag kan mippla med L-pad i Basta!

ska bara lista ut vad det är för element, jag tror det är nån av proaudiobasarna från hifikit... SW830 kanske.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-05 18:34

ProAudio?

Då kanske det är som så att du redan utan motstånd i serie har en hiskelig topp nånstans 50 - 100 Hz, och det är den du tycker låter så starkt. Det kanske går att lösa också.

Vad är det för låda? Storlek, typ?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-05 20:23

phon skrev:ProAudio?

Då kanske det är som så att du redan utan motstånd i serie har en hiskelig topp nånstans 50 - 100 Hz, och det är den du tycker låter så starkt. Det kanske går att lösa också.

ca 45 liter, basreflex. inga rör.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-11-05 20:35

peetwa skrev:
slockna skrev:

Skall och skall det rör sig om ett riktigt fulfix det här. Motståndet har att göra med att man vill åstadkomma en frekvensoberoende sänkning av basen. Om du inte petar dit detta så kommer du att sänka höga frekvenser med än låga. Vad har du för resistans på elementet. Siffrorna jag "simulerade" var för en 8 ohmare.

Bygg och kolla om du får det att funka tillfredställande!!

Parallellmotståndet + seriemotstånd sänker nivån mycket med bara lite extra mostånd i serie.

Parallellmotsåndet borde vara flera eftersom mycket effekt går den vägen.

En sluten låda tål mer seriemostånd än en basreflex.

Simulera så ser du vad som händer.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-05 20:51

slockna skrev:
phon skrev:ProAudio?

ca 45 liter, basreflex. inga rör.

Jag simulerade elementet i 50 liter i Basta och får en rätt rejäl bulle 50-100Hz eller så, typ discosound. Det sätt jag skulle vilja lösa det är att ta till en sluten jättelåda, men det blir ju svårt.

En annan lösning för att ta ner bullen är att köra med en mindre sluten låda, men med stora förluster, som om du satte ett strömningsmotstånd i ena lådväggen.

Då behövs ett hål, och det har du ju redan, porten. Stoppa in nåt i porten som det går relativt lätt att blåsa genom, typ lite täckjacksfoder eller nåt.

Det hela förutsätter att det är just basbullen som stör. Om det verkligen är passningen mot diskanten, alltså att basen spelar för högt i högre register, så hjälper inte det här. Då får du nog köra motstånden, speciellt om det är tillfälligt.

Det är svårt att säga nåt utan att mäta.

.
Eller, föresten, du kan köra isobarik. Då blir lådan dubbelt så stor, och dessutom kan du seriekoppla basarna så går nivån ner. Nackdelen är att det går åt fyra basar, men du har redan två så du kan direkt prova det på en låda i mono. Tänk på att de skall kopplas så att de samverkar. En annan nackdel är att jag inte vet hur mellanregistret kommer att låta, det blir ju en hel korg ivägen .... :)

... å sluten med förluster är nog bra här också ....

.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-05 21:56

Kan man inte tänka sig att knöka in rejält med Isover i lådan?
Borde väl ta ner puckeln, men sen blir det kanske inte mycket bas i lägsta oktaven kvar iofs.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-06 01:30

Klegga dit nat som okar massan. Borde sanka fs vilket minskar kanslihet och baspuckeln. Ev ocksa kolla om volymen kan minskas med stag, fyllning etc.
Let forever be

Återgå till Teknikforum