slockna skrev:phon skrev:ProAudio?
Då kanske det är som så att du redan utan motstånd i serie har en hiskelig topp nånstans 50 - 100 Hz, och det är den du tycker låter så starkt. Det kanske går att lösa också.
Vad är det för låda? Storlek, typ?
ca 45 liter, basreflex. inga rör.
Jag simulerade elementet i 50 liter i Basta och får en rätt rejäl bulle 50-100Hz eller så, typ discosound. Det sätt jag skulle vilja lösa det är att ta till en sluten jättelåda, men det blir ju svårt.
En annan lösning för att ta ner bullen är att köra med en mindre sluten låda, men med stora förluster, som om du satte ett strömningsmotstånd i ena lådväggen.
Då behövs ett hål, och det har du ju redan, porten. Stoppa in nåt i porten som det går relativt lätt att blåsa genom, typ lite täckjacksfoder eller nåt.
Det hela förutsätter att det är just basbullen som stör. Om det verkligen är passningen mot diskanten, alltså att basen spelar för högt i högre register, så hjälper inte det här. Då får du nog köra motstånden, speciellt om det är tillfälligt.
Det är svårt att säga nåt utan att mäta.
.
Eller, föresten, du kan köra isobarik. Då blir lådan dubbelt så stor, och dessutom kan du seriekoppla basarna så går nivån ner. Nackdelen är att det går åt fyra basar, men du har redan två så du kan direkt prova det på en låda i mono. Tänk på att de skall kopplas så att de samverkar. En annan nackdel är att jag inte vet hur mellanregistret kommer att låta, det blir ju en hel korg ivägen ....
... å sluten med förluster är nog bra här också ....
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.