Moderator: Redaktörer
perdan skrev:hur mycket ström drar det?
Och är det linjärt?
Jag menar drar ett 100 w klass A
dubbelt så mycket ström som ett 50 w klass A
/Danne
Kraniet skrev:ett klass A steg drar väl lika mycket ström hela tiden?
Pipes_vinylgud skrev:Morello skrev:Klass A tycker jag är utmärkt för småsignalprylar (försteg, samt alla steg i slutsteg förutom utgångssteg och driver).
Varför inte i utgångssteg och driver?
Bill50x skrev:Det talas en del i den här tråden om klass A kontra klass B. Men i realiteten är det väl inte många steg som går i ren klass B? Normalt är väl klass AB, dvs att slutsteget går i klass A upp till en viss effekt, säg en 10-20% av full effekt, och sedan går i klass B. Under normala förhållanden (dvs inte alltför tungdrivna högtalare och grannvänliga lyssningsnivåer) betyder det att förstärkaren i stort sett går i klass A hela tiden utom vid transienter och kanske tung bas.
Eller?
/ B
Morello skrev:Dahlqvist,
Dynamisk/adaptiv bias är inte av ondo. Både Nelsson Pass, Krell och mark Levinsson använder/har använt detta för att minska värmeförlusterna. Systemet kan implementeras så att bias-kretsen tittar på strömmen genom utgångstrissorna ( egentligen känner man spänning över emitterrmotstånden) och reglerar biasen med avseende på detta.
Å andra sidan blir det katastrof om biasen minskar vid dynamiska förlopp.
Fuling skrev:Läste någonstans att klass A-drift kan jämföras med att köra en bil med motorn på fullt varvtal och bestämma hastigheten med kopplingen. Effektivitet och liknande rasar i backen, men vilken acceleration man skulle få...
Fuling skrev:Läste någonstans att klass A-drift kan jämföras med att köra en bil med motorn på fullt varvtal och bestämma hastigheten med kopplingen. Effektivitet och liknande rasar i backen, men vilken acceleration man skulle få...
Rapid skrev:Dahlqvist - Du menar att om man bygger ett slutsteg klass AB med komplementärparallell utgång så hjälper det inte att öka tomgångsströmmen genom utgångstransistorerna utan det finns en optimal punkt (25mV över emittermotstånden)?
Jag kan inte svära på att jag minns rätt för det var ett sommarlov sedan jag mätte på förstärkaren med audioprecision, men jag har för mig att när vi drog 800mA, så fick vi lägre THD+N än när vi hade 100mA. Även om steget har spänningsförstärkning=1 så borde väl högre transkonduktans ge lägre distorsion? Det känns som den borde bli mer linjär men jag vet inte![]()
Jag kanske är helt ute o cyklar![]()
MVH Mattias
Pabo skrev:Har du skuvat tills du hittade minimum eller var det bara en slump?
Rapid skrev:Tjena!
Matningspänning var +-15V och vi körde bara ett par transitorer på utgången med emittermotstånd på 0.22 ohm. Mono var det förrestenSå det var mer än 25mV, runt 170mV om man räknar baklänges.
MVH Mattias
Rapid skrev:
Alla mätningar gjordes i en 8ohms konstlast (effektmotstånd på kylfläns) och 500mA viloström (110mV över emittermotståndet)
. Tyvärr sparade jag inga mätningar med lägre viloström i utgångssteget, så jag är ju inte säker på att det verkligen hjälpte med mer.
MVH Mattias
Edit: Smög in sig ett fel...
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 18 gäster