Fördelar med klass A?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-05 10:11

Rapid skrev:Dahlqvist - Du menar att om man bygger ett slutsteg klass AB med komplementärparallell utgång så hjälper det inte att öka tomgångsströmmen genom utgångstransistorerna utan det finns en optimal punkt (25mV över emittermotstånden)?

Jag kan inte svära på att jag minns rätt för det var ett sommarlov sedan jag mätte på förstärkaren med audioprecision, men jag har för mig att när vi drog 800mA, så fick vi lägre THD+N än när vi hade 100mA. Även om steget har spänningsförstärkning=1 så borde väl högre transkonduktans ge lägre distorsion? Det känns som den borde bli mer linjär men jag vet inte :)

Jag kanske är helt ute o cyklar :)

MVH Mattias

800 mA genom typ 2*60 V och två kanaler! Surr surr, sa flugan, varmt och gott här i stugan. :)

Allvarligt talat: hur stort var spänningsfallet över emittermotstånden? 800 mA blir 25 mV om man har 7 parallella transistorpar med 0,22 ohms emittermotstånd för varje transistor:

0,22//0,22//0,22//0,22//0,22//0,22//0,22=0,0314 ohm

0,0314*0,8 A= 25,1 mV

Återigen: optimal bias i ett klass B-steg handlar som att ställa in en viss tomgångsspänning. Tomgångsströmmen blir vad det blir beroende på emittermotstånden storlek.

/D

PS. Jag tror det kan dock vara svårt att säga något om distortionsbeteendet för ett enskilt steg i enl förstärkare utan noggrann analys. Förändringar av arbetsförhållandena i ett steg kan ju påverkar distortionsbeteendet i ett annat. Mäter vi bara förstärkaren totalt är det svår att bena upp problemet.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2004-10-05 10:45

Tjena!
Matningspänning var +-15V och vi körde bara ett par transitorer på utgången med emittermotstånd på 0.22 ohm. Mono var det förresten :) Så det var mer än 25mV, runt 170mV om man räknar baklänges.

MVH Mattias

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-05 11:19

Pabo skrev:Har du skuvat tills du hittade minimum eller var det bara en slump? :D

Nu har jag gjort en bättre optimering, men landar inte på samma värden. Mätte 0.002% THD (10 V, 10 kHz, 8 ohm) med 120 mA / trissa. Med lägre bias ökar disten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-05 11:58

Rapid skrev:Tjena!
Matningspänning var +-15V och vi körde bara ett par transitorer på utgången med emittermotstånd på 0.22 ohm. Mono var det förresten :) Så det var mer än 25mV, runt 170mV om man räknar baklänges.

MVH Mattias

Vid vilken nivå (utspänning) mätte du distortionen, vid vilken frekvens och i vilken last? Vad blev värdet (på distortionen)?

Undrar,

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2004-10-05 19:31

Bild

THD+N vs frekvens vid 2.6Vrms ut

Bild

FFT av utsignal vid 2.6Vrms ut

Bild

FFT av utsignal vid 3.2Vrms ut

Bild

THD+N vs amplitud med 1kHz sinus. X-axeln visar insignalen till förstärkaren relaterat i dBV, dvs 0dBV är 1V sinus in. Jag kommer inte ihåg resistansernas värde i återkopplingsnätet (ändrade de emellanåt) men jag har för mig att det är runt 13 gångers förstärkning så det går att räkna baklänges vilken utsignal detta motsvarar.

Alla mätningar gjordes i en 8ohms konstlast (effektmotstånd på kylfläns) och 500mA viloström (110mV över emittermotståndet)
. Tyvärr sparade jag inga mätningar med lägre viloström i utgångssteget, så jag är ju inte säker på att det verkligen hjälpte med mer.

MVH Mattias

Edit: Smög in sig ett fel...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-06 09:00

Rapid skrev:
Alla mätningar gjordes i en 8ohms konstlast (effektmotstånd på kylfläns) och 500mA viloström (110mV över emittermotståndet)
. Tyvärr sparade jag inga mätningar med lägre viloström i utgångssteget, så jag är ju inte säker på att det verkligen hjälpte med mer.

MVH Mattias

Edit: Smög in sig ett fel...

Seriöst med mätningar! :) Ganska låg störnivå också. :) Jag hade lite svårt att se vissa kurvor på min skärm men om jag räknar rätt så ligger mätningarna inom det intervall där steget arbetar inom klass A. Någon övergångsdistortion är det då alltså inte tal om och då kan vi glömma det där med 25 mV. Men som sagt, jag hade lite svårt att se vissa (gula?) kurvor.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2004-10-06 10:13

Tackar :D Jo det var gul färg inställd som default på utrustningen och jag visste inte hur man ändrade det :? Som sagt, ganska svårt att se mot den vita bakgrunden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 11:33

Rapid,

Disten är föredömligt låg. Bra jobbat :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2004-10-06 13:39

Morello - :) Jag och en kompis gjorde den i analoga projekt på skolan. Jag har haft hela sommarlovet på mig att bygga men det blev inte av. Nu när skolan har börjat igen, har jag börjat bygga.... varför är man så dum att man väntar? :? Målet är att bli klar under jullovet men jag måste bygga aktiva filter och försteg samtidigt.

Föregående

Återgå till Teknikforum