Min tanke var att jag skulle rippa skivor okomprimerat ner på hårddisken via EAC för att sedan köra ut digitalsignalen till en extern D/A..
På ett annat "sekt-forum"
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Vad tror ni egentligen om detta? Klarar en dator av att skicka ut en digital signal av tillräcklig kvalité?
Min tanke var att jag skulle rippa skivor okomprimerat ner på hårddisken via EAC för att sedan köra ut digitalsignalen till en extern D/A..
På ett annat "sekt-forum"anser man att det inte är tillräckligt bra jämfört med tex Linn (utan att nämna några namn..
![]()
)
Kraniet skrev:Vad tror ni egentligen om detta? Klarar en dator av att skicka ut en digital signal av tillräcklig kvalité?
På ett annat "sekt-forum"anser man att det inte är tillräckligt bra jämfört med tex Linn (utan att nämna några namn..
![]()
)
Kraniet: nja det är ju det som är frågan hur mycket sämre en digitalsignal från datorn är..
Kraniet: men jag kan aldrig nånsin tro att en cd-transport skulle läsa av signalen mer korrekt än en hårddisk..
Kraniet: men det är ju inte det som är frågan utan huruvida signalen från datorn är ren
Svar: varför skulle den inte kunna göra det? en hårddisk är inte i närheten av att vara perfekt. redan från tillverkningen så har den defekter, sen kan både läsningar och skrivningar till den bli felaktiga. Därav korrigeringsbit:arna. sen tror jag att en dedikerad cd-transport är bättre lämpad för att göra det hela i rätt takt än en hårddisk som enbart har som syfte att lagra och presentera information.. inte i någon speciell takt.
Svar: och en dator är full av brus
Problemet är att i en dator finns det otroligt mycket digitalt brus som lätt induceras in i den digitala signalen du skickar till D/A:n. Jag har kört digitalt ut från datorns ljudkort (Terratec EWX 24/96) i alla tider till Numerik som räknat lite på signalen och gjort det bästa den kan med den. Ljudet då? Njä. Mimik utan Numerik låter mycket, mycket bättre. En annan grej jag provade var att köra signalen från datorn direkt in i min dåvarande AV-reciever (Arcam AVR-100). Då blev det faktiskt så dåligt att ljudet från ljudkortets analoga utgång var mycket bättre.
Terratec-kortet måste väl ändå anses vara bland de bättre tvåkanaliga semiproffskort som säljs (såldes?)...
Kraniet skrev:nja det är ju en hel del som menar att datorn ska tillföra brus och annat konstigt och förvränga signalen..
Allbinn skrev:jueqf ewewf dsvl rdfs, iewewf eqirre953 í►K○l41¯!☼♠.
Ursäkta men min dator gjorde lite bit-fel här. måste bero på brus och högfrekventa störningar annat hokuspokus![]()
Sanniningen är nog den att sågningen av dator som musikkälla kommer ifrån ekonomiska intressen.
Style skrev:nja, det är knappast billigare med en dator isf en CD
Kraniet skrev:haha Bill50x![]()
grejjen med en dator är ju den också att man använder den till spel och film.. tv också är inplanerat (satellitavkodning) så det är ju en hel multimedia station..
så det blir en lite haltande jämförelse med CD-spelare.. Det blir ju en DVD/CD/Film/TV/Satellitavkodning/Dator/Spelmaskin.. så nog är det kanske lite haltande att jämföra med en CD-spelare..
Bill50x skrev:Om nu, som någon påstod, en dator skulle vara bättre att spela cd än en dedicerad transport -
varför byggs inte transporter i form av en dator?
Det var ju precis det jag menade på att man ska låta bli Wink. Risken är stor att "nollor är nollor och ettor är ettor"-argumenten kommer flygande och plötsligt litar man inte på sina öron när dom säger annorlunda. Vad jag menar är att öronen är ett exaktare mätinstrument än (i många fall) gymnasie-fysik applicerad på digital överföring av ljud.
Med det sagt, jag TROR att jag har en aning om vad det handlar om, men jag försöker låta bli att få hybris och sätta mer tilltro till hur jag TROR att saker funkar än hur dom enligt mina öron faktiskt presterar.
Dubbla brasklappar om att inte lyssna på det ajg säger nu, så då kan jag säga det Very Happy. Läsa rätt ettor och nollor är enkelt. Även i en tusenkronors Technics-CD kommer alltid rätt ettor och nollor hamna i rätt ordning hos D/A-omvandlaren/-na. EAC kommer också lyckas läsa infon, hårddisken kommer lagra den rätt, ljudkortets S/PDIF-genererande kretsar kommer få rätt ettor och nollor i rätt ordning.
Problemet sitter i klockningen av bitarna till D/A-omvandlaren. I fallet single-box (analog ut från CD-spelare), den variant som förespråkats i eviga tider av Linn, har man stora möjligheter att knyta ihop alla involverade klockor och får därför bra förutsättnignar för en så jitterfri analogsignal som är möjligt. Tänk istället Karik/Numerik - nu är det minst en klocka på varje sida som ska försöka bli överens. Detta problem skiter alla andra tillverkare i mer eller mindre och tutar med "oj va fet DAC i vår externa DAC!", medan Linn inser allvaret i jitter och försåg K/N-kombon med synclink-snöret. Enkelt test för att påvisa hur DÅLIGT S/PDIF utan extra klockningssync är: kör K/N-kombon utan sync-snöret. Karik är en suverän transport, men det hjälper inte - snöret behövs.
I fallet ljudkort kommer rätt bitar åka över S/PDIF eller Toslink-kopplingen till din DAC, men dom kommer komma i otakt och andra sidan kommer itne lyckas plutta in dom lika jitterfritt i en DAC som din Genki gör inuti. Så .. så är det Wink. Kanske med en trippelbuffringshistoria a'la Meridian att det börjar likna nåt, inte annars.
För att sen kapa eventuella "jammen datakommunikation.."-argument som kan tänkas uppkomma så tror jag mig även veta att PCM över S/PDIF och Toslink skiljer sig stenhårt ifrån sådan kommunikation. Dolby Digital och DTS däremot tror jag är paketbaserade och därför inte lika jitterkänsliga som PCM, något som mina väldigt begränsade erfarenheter i området stödjer. Jämförde Dolby Digital-ljud över Clas Ohlson-kabel vs nån tvåtusenkronors boa-orm utan att lyckas utröna om den ena var bättre än den andra.
Men testa först .. tror mig ha schysst uppfattning om hur detta funkar på övergripande nivå, men skulle ALDRIG sträcka mig så långt som att jag började köpa och sälja hårdvara baserat på mina uppfattningar utan att ha testat. Så kaxig är jag inte.
Audiomanikern skrev:Bill50x skrev:Om nu, som någon påstod, en dator skulle vara bättre att spela cd än en dedicerad transport -
varför byggs inte transporter i form av en dator?
- För att det ej vore lika snyggt samt mindre praktiskt!
VA* som sa´tt men då utifall själva (HD) hårdisken användes som transport!
Mvh A*
matson skrev:Max: Visst, men en P4 2,8 för 25 papp är inte så lockande.....särskilt som den inte går att uppgradera mer......fast skall den bara användas som musikdator så funkar det men blir onödigt dyrt.
Bill50x skrev:Om nu, som någon påstod, en dator skulle vara bättre att spela cd än en dedicerad transport - varför byggs inte transporter i form av en dator?
Kraniet skrev:det absolut bästa är ju heatpipe grejjor.. dekombinerar hyffsad kylning med tyst drift.
annars är det stor långsamma fläktar som gäller. vattenkylning är väl också ett alternativ.
Nattlorden skrev:Fast det är ju bara att glömma att ha ett M$-OS i den... det får vara ett realtids-OS... annars är det bara att glömma att du får alla bit:ar när du vill...
matson skrev:Att tro att en hårddisk blir tyst för att man hänger upp den i gummisnoddar är att bedra sig själv.
matson skrev:Herregud.....nu är det ju nästan HF nivå här......
Att tro att en hårddisk blir tyst för att man hänger upp den i gummisnoddar är att bedra sig själv. Cpu,vga och nätdel är inget större problem att få ljudlöst, men man är inte kvar på några 3-4 papp längre.