jansch skrev:INTRESSANT ÄMNE......
Ögnade igenom alla inlägg och konstaterade att ursprungsfrågan som vanligt "glider iväg" i sidospår.KUL!
Nu skall jag sticka ut hakan och vara allmänt "jobbig"........
Svaret på ursprungsfrågan är: Jo, en djup kon flyttar mer luft än en platt kon! För med "flytta luft" menar man väl luftvolym (om alla andra förutsättningar är likvärdiga!)
Fast det är ju inte det som frågan handlar om ..eller? Frågan handlade väl om hur mycket luftrörelse som skapas och som omvandlas till ljudtryck...
Och då spelar ju inte kondjupet nån roll......så länge våglängden inte börjar närma sig membranstorleken (och kondjup) och ställer till det.
IÖ - Hur mycket problem skapar förövrigt KOMPRESSION genom att man t.ex. monterar ett element "bakifrån" istället för framifrån i en baffel? Det motsvarar ju ett ökat kondjup.
Att effektiva massan ökar är ju en annan sak.....
Låt mig börja med att hålla med dig i din semantiska invändning. Jag
har av just det skälet försökt att tala om att pumpa luft istället för
att "flytta luft" (eftersom det sistnämnda kan betyda både det ena
och det andra).
Därnäst så är det som du antyder - att ett element som monterats
bakifrån får lite mera dödvikt framåt, men å andra sidan kan det vara
så att det vinner lite bakåt. I praktiken är det i regel mycket svårt att
mäta upp några skillnader mellan de två fallen (oräknat tidsförskjut-
ningen), tills man kommer upp i frekvens såpass att våglängden blir
säg mindre än 10 ggr djupet. Då börjar man oftast kunna se en för-
stärkning.
Det är alltså i mellanregisterområdet som det riskerar att "bli fel" av
element monterade bakifrån. Men vad som är rätt och fel är ju till
syvende och sist beroende på vad man vill åstadkomma, och jag kan
inte utesluta att det kan finnas applikationer där det är lika rätt eller
mera rätt att montera elementet bakifrån.
Men jag har träffat gott om "nybörjarkonstruktörer" som i oförstånd
monterat elementet bakifrån och fått lära sig de akustiska effekterna
av att göra så, den hårda vägen.
- - - - -
Men - du talar om KOMPRESSION, som följd av detta. Då vill jag säga
att kompressionen är försumbar i samtliga fall jag stött på, arean är
ju inte mindre än elementets membrans, så någon kompression* i
vanlig bemärkelse (det finns ju två saker som både benämns såsom
"kompression", men det gäller ju båda, så...

) har vi inte.
Jag tror jag talar i stort sett sanning om jag säger att det inte blir
några varken distorsions- eller dynamiska problem. De linjära egen-
skapernas påverkan är helt dominerande.
Vh, iö
- - - - -
*
"Kompression" i sammanhang där man talar om hur ett mem-
bran kopplar till luften dit man vill få en ljudvåg, brukar betyda att
man låter luftkanalen snörpa åt, och alltså bli mindre än själva mem-
branet.
Gör man detta mycket nära själva membranet så kan man väsentligt
förbättra impedansanpassningen mellan mambran och luften, och en
signifikant förbättring av verkningsgraden låter inte vänta på sig.
Detta är något som i princip alla hög-SPL PA-system använder sig av
över några hundra Hz, alltså när baselementen lämnar över till nästa
element. Det gäller alltså för kompressionsdrivers (1-2" för det mesta,
men det är då halsdiametern som anges, och inte membranet, som
ofta har sisådär 4 gånger större area!) och det gåller för i princip alla
rena diskanthorn.
Men det går öven att göra hornsystem utan kompression, men de får
klart lägre verkningsgrad.
Kompression kan även betyda dynamisk påverkan som ger mins-
kad dynamik. Det finns många sorters kompression, men de tre som
man kanske talar mest om, eller i varje fall som är viktigaste, är den
som kan åstadkommer med en kompressor, den som är termiskt orsa-
kad, och den som är en direkt följd av olinjäriteter i överföringsfunktio-
nen på den grunka det gäller.
Den sistnämnda har ett enkelt förhållande till den av samma grunka
samtidigt genererade distorsionen. De två förstnämnda kan däremot
båda åstadkommas med mindre grad av distorsion än kompressionen
antyder.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).