Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Slavbasar?
MartinX skrev:OK jag satsar nog på en konventionell basreflex, winisd rekomenderar 16liter låda avtämmning 62Hz om det låter som ett vettigt förslag. Jag ser på Fostex egna lådförslag att man gärna lägger avstämningen på samma frekvens som elementets resonansfrekvens, finns någon speciell fördel med det?
Svante skrev:Njadu, Isidor, jag tycker nog att du är lite hård i din avfärdning. Nog finns det folk som gjort transmissionledningar som låter bra, men medges, det är bökigare än basreflex för samma resultat.
Jag skulle tro att du får mothugg från ganska många när det gäller horn också. De bygger större saker, som kanske inte passar i vardagsrummet, men ändå. Dipoler är en del helt lyriska över. Bandpasslådor är principiellt intressanta, men kanske inte direkt high-end, väl.
Vad jag far efter är att det finns många principer som är intressanta, även om sluten och basreflex är de bästa kompromisserna. Det hindrar inte att de andra är kul att prova. Hornen är lättdrivna. Det slår ingen BR/sluten. Dipolerna påverkas mindre av rummet, åtminstone i teorin, bandpasslådorna har en lägre undre gränsfrekvens.
Inte skulle du vilja ha dina år av experimenterande ogjorda? Leve experimentlustan!
Och... Ursprungsfrågan, ja. Jag tror inte heller på den konstruktionen. Jag har lite svårt att genomskåda vad som händer, men jag ser inte varför det skulle kunna bli bra.
Isidor skrev:Ett allmänt konstaterande när det gäller LF-avstämning är att det finns två goda principer här, basreflex och sluten låda. Om man inte får till ett bra ljud med någon av dessa principer så bör man inte avfärda principerna utan söka problemets källa någon annanstans.
Nattlorden skrev:Isidor - okej, du får gärna påvisa andra förklaringar till varför Von Schweikerts bevisat goda återgivning är så pass bra.
Isidor skrev: Jag tror dock att man allmänt sett bör se upp med att jämställa upplevelsen av en enstaka god demonstration med principen bakom produkten. Det är att dra allför långtgående slutsatser. Endast genom att jämföra olika principer under samma eller likartade förutsättningar kan man uttala sig med hyfsad säkerhet.
Kraniet skrev:Isidor skrev: Det florerar så mycket märkliga idéer i audiovärlden och ibland måste man grovsålla lite.
väl sagt.. jag har tex hunnit spendera en hel del pengar i onödan redan..
men man kan ju alltid säga att man har "been there done that"..
En intressant historia har han från när dom var små. Bröderna hade ett linje-modellflyg som de brukade flyga med. Sen fanns det en annan killei byn som var väldigt itnresserad ev flyg och läst mycket men inte hade ett eget flygplan.
Han brukade tjata om hur viktigt det var att flygplansvingar har sprygelform och att inte var omöjligt att flyga utan det.
De två bröderna höll dock inte alls med och det hela slutade med att de monterade modellmotorn på en brädbit och visade att det gick att flyga iaf.
Ibland kan man ju bli lite förblindad av teori om man inte sätter det i relation till verkligheten och provar sig fram
Isidor skrev:Svante,
Man kommer alltid att göra sina egna misstag hur som helst, så varför börja med att upprepa andras?
Morello skrev:Bill50,
Det finns en rad andra signifikanta parametrar rörande slusteg.
Isidor skrev:Kraniet,
Har någon verkligen varit defensiv? Jag tyckte mig inte minnas något i den stilen och gick därför tillbaka och läste om större delen av tråden. Trots det kunde jag inte hitta annat än mycket sakliga, pedagogiska och med tanke på frågeställningen t.o.m. vänliga förklaringar till varför dina "avvikande idéer" var ehhh... mer avvikande än idéer.