Surroundhögtalare, vilket frekvensomfång krävs?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Surroundhögtalare, vilket frekvensomfång krävs?

Inläggav ollenorell » 2010-03-10 21:32

Finns det någon bra tråd på faktiskt som handlar om surroundhögtalare och dess egenskaper?
Jag menar alltså bakkanalshögtalare i ett hemmabiosystem.

Jag undrar t.ex vilket frekvensområde en god surroundhögtalare bör kunna hantera.
Detta borde ju bero på vad som finns på inspelningarna helt enkelt.

Jag gissar att en bakkanal inte behöver kunna återge djupbas, men vill gärna vara säker.
Detta eftersom att Ino Audio A1 är så liten, och troligtvis inte går så djupt...

Däremot har jag besökt lts hemsida och lyssnat på ett inspelat föredrag av IÖ som pratar om multikanalsljud.
Jättebra information för en funderare som jag! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-10 23:21

Iö förespråkar ju flera bakhögtalare. Ju fler du har destå mer kapacitet att hantera effekt blir det ju.

Mycket av de ljud som är viktiga för att få känslan av omslutande ljud ligger från 100Hz-1000Hz så lite bas nedåt är ju bra. Men jag tror nog IÖ har bra koll på det där. Högtalare som sitter på väggen får ett rätt rejält lyft i basen.

Uppåt i frekvens skärs ju surrounder av vid 7000Hz om det är pro logic. Men Dolby Digital och DTS har ju full frekvensåtergivning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-10 23:42

Det finns lite olika idéer om det där. En del anser att man skall ha fullrange hela vägen runt, andra att man kan dela, en del anser att man skall ha en högtalare för varje kanal, andra att multipla för bakkanalerna är bättre.

Kanalerna i sig är fullrange, även i DVD-A och SACD. Sedan får man dela som man vill. :)

Har du sökt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-11 00:03

Varför nöja dig vid hembio, en del musikskivor är ju gjorda i surround och låter definitivt bäst med fullregisterhögtalare, att inte ha fullregister är väl mest en kostnads o möbleringsfråga, ljudmässigt är fullregister att föredra.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-11 00:14

Så det finns inget enkelt svar då :o

Sökt har jag gjort, men jag kanske måste söka mer!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-11 10:02

jag kan rekommendera Floyd E Toole "Sound Reproduction - The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms"

ett av problemen i sammanhanget är att det inte finns nån referens eller standard. alla har olika utsrustning med olika egenskaper och mixar olika. ofta sitter de även i en speciell studio som inte ser ut som eller beter sig som ett vardagsrum.
Så i dagsläget finns det helt enkelt inget enkelt svar.

Några grejor är det dock som spelar roll. Surrounden bör vara väldigt bredstrålande. Det bör placeras på rätt ställe, viktigast verkar vara att det inte är rakt bakom lyssnaren utan möjliga placeringar är från lite snett framför och något snett bakom, i fallet med surround back ska dessa heller inte placeras rakt bakom lyssnaren. Flera surrounder är fördelaktigt, speciellt om det är många som sitter och lyssnar, risken är annars att ljudet kantrar för de som sitter långt ut på sidorna.

Det mesta material man lyssnar på kommer förmodligen vara DD/DTS så fullt eller nästan fullt register uppåt. Men att de verkar inte behöva så speciell basförmåga. Att köra dom som small är väl en stående rekommendation.

Det är väl ungefär vad jag snappat upp kring det hela. Har tyvär inte så mycket praktisk erfarenhet dock. Men det finns ju en hel del material att tillgå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-11 10:07

MrQaffe skrev:Varför nöja dig vid hembio, en del musikskivor är ju gjorda i surround och låter definitivt bäst med fullregisterhögtalare, att inte ha fullregister är väl mest en kostnads o möbleringsfråga, ljudmässigt är fullregister att föredra.

Så att dela frontkanalerna och köra med basmoduler är också en kostnads- och möbleringsfråga?

Jag håller inte med om att fullregister definitionsmässigt är bättre.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-11 11:06

ollebolle skrev:Så det finns inget enkelt svar då :o

Sökt har jag gjort, men jag kanske måste söka mer!

Leta här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 212#899212
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-11 12:00

Almen skrev:
MrQaffe skrev:Varför nöja dig vid hembio, en del musikskivor är ju gjorda i surround och låter definitivt bäst med fullregisterhögtalare, att inte ha fullregister är väl mest en kostnads o möbleringsfråga, ljudmässigt är fullregister att föredra.

Så att dela frontkanalerna och köra med basmoduler är också en kostnads- och möbleringsfråga?

Jag håller inte med om att fullregister definitionsmässigt är bättre.

Ja definitivt, för att få till en bra basåtergivning bli högtalaren troligtvis väldigt stor för att få samma akustiska koppling som ett flertal basmoduler kan ge, det blir oerhört opraktiskt med högtalare som utbreder sig över metern för de flesta, men visst går det att bygga sådana, men att dela på lådorna är oerhört mycket smidigare rent praktiskt. Jämför med att bära in en okapad spånskiva i rummet, det kan ofta vara svårt. Lotsas sedan att den är tex 30cm tjock och väger 300kilo, då börjar det nog bli omöjligt.
Jag har ännu inte hört något system som varit bättre pga delning jämfört med ett ihopbyggt som man låter ta den plats som behövs, men de behöver inte heller vara sämre.
För enbart filmljud är det inte samma krav, men för flerkanalig musik är det viktigt med fullregister bak i normala applikationer, de flesta snålar in på bakkanalerna och och det låter inte så bra som det kan göra, har man däremot separata basmodul bak, akustiskt injusterad för att spela med bra integrering med bakkanalerna och inte använder den som är tänkt som "frambas" så kan det ju bli bra, det jag ogillar är att matcha EN bas då brukar den ju justeras mot frontarna, och då låter ofta fullregistersignal bak inte lika bra som fullregister fram, matchar ljudet fram o bak med en bas så är det utmärkt, då är det bara att spela på, men oftast så låter det väldigt olika fram-bak.

Jag anser att fullregister även innefattar högtalare som har separerade baslådor, men inte .1 basen som ingår i hembio, då är det delat. det som är viktigt är att varje enskild kanal kan återge bas på ett ok sätt, rimligt stora topp högtalare funkar också, men att dela vid 80 duger inte, går topparna till tex 30 och man sedan låter basarna ta vid under så låter det ofta ok.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-12 00:30

Bra sökt Paa! Jag ska läsa den matnyttiga tråden imorgon! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-12 02:51

MrQaffe skrev:men för flerkanalig musik är det viktigt med fullregister bak i normala applikationer

Håller inte alls med.

Med ett större antal bakkanaler (vilket jag anser behövs för att hantera det mycket stora ljudfältsområde de skall hantera) så hjälps de åt och de spelar djupare tillsammans en som enskillda enheter. Med fullregister på samtliga kommer basåtergivningen i bakkanalerna att bli onaturlig.

Bättre att surrarna agerar snyggt tillsammans och avlastas av basmodulerna i djupbasområdet. Den bas som skulle gått till surrarna styrs ju automatiskt till basarna.

Men det är mina erfarenheter, och jag vet ju inte ens hur du definerar "fullregister" ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-12 07:50

MrQaffe skrev:Jag har ännu inte hört något system som varit bättre pga delning jämfört med ett ihopbyggt som man låter ta den plats som behövs, men de behöver inte heller vara sämre.
---
för flerkanalig musik är det viktigt med fullregister bak i normala applikationer, de flesta snålar in på bakkanalerna och och det låter inte så bra som det kan göra, har man däremot separata basmodul bak, akustiskt injusterad för att spela med bra integrering med bakkanalerna och inte använder den som är tänkt som "frambas" så kan det ju bli bra, det jag ogillar är att matcha EN bas då brukar den ju justeras mot frontarna, och då låter ofta fullregistersignal bak inte lika bra som fullregister fram, matchar ljudet fram o bak med en bas så är det utmärkt, då är det bara att spela på, men oftast så låter det väldigt olika fram-bak.

Jag anser att fullregister även innefattar högtalare som har separerade baslådor, men inte .1 basen som ingår i hembio, då är det delat. det som är viktigt är att varje enskild kanal kan återge bas på ett ok sätt, rimligt stora topp högtalare funkar också, men att dela vid 80 duger inte, går topparna till tex 30 och man sedan låter basarna ta vid under så låter det ofta ok.

Jag fattar inte vad du menar. Fullregister är bäst men delat kan vara lika bra? "Fullregister" innebär en högtalare som är delad med en basmodul?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-12 09:06

Jag menar att en fullregisterhögtalare kan bestå av flera fysiska enheter. Den måste inte sitta ihop mekaniskt,

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-12 09:12

MagnusÖstberg skrev:
MrQaffe skrev:men för flerkanalig musik är det viktigt med fullregister bak i normala applikationer

Håller inte alls med.

Med ett större antal bakkanaler (vilket jag anser behövs för att hantera det mycket stora ljudfältsområde de skall hantera) så hjälps de åt och de spelar djupare tillsammans en som enskillda enheter. Med fullregister på samtliga kommer basåtergivningen i bakkanalerna att bli onaturlig.

Bättre att surrarna agerar snyggt tillsammans och avlastas av basmodulerna i djupbasområdet. Den bas som skulle gått till surrarna styrs ju automatiskt till basarna.

Men det är mina erfarenheter, och jag vet ju inte ens hur du definerar "fullregister" ;)

Flera små högtalare kan ju tillsammans bilda en fullregisterhögtalare, det som är intressant är ju hur helheten uppträder, så vi tycker nog samma sak egentligen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-12 09:25

MrQaffe skrev:Jag menar att en fullregisterhögtalare kan bestå av flera fysiska enheter. Den måste inte sitta ihop mekaniskt,

Men vad menar du då med ditt första inlägg?

MrQaffe skrev:...en del musikskivor är ju gjorda i surround och låter definitivt bäst med fullregisterhögtalare, att inte ha fullregister är väl mest en kostnads o möbleringsfråga, ljudmässigt är fullregister att föredra.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-12 09:40

Tråden startar i hembioperspektiv, jag syftar på övrig surround som musik och datorbruk.
Att inte kunna återge bas korrekt i alla kanaler är en begränsning, och jag är ingen vän av .1 kanalen som enda basmöjlighet, den räcker inte till även om det funkar vid film.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-12 10:14

MrQaffe skrev:Tråden startar i hembioperspektiv, jag syftar på övrig surround som musik och datorbruk.
Att inte kunna återge bas korrekt i alla kanaler är en begränsning, och jag är ingen vän av .1 kanalen som enda basmöjlighet, den räcker inte till även om det funkar vid film.

Men vi konstaterade ju att alla kanaler är fullrange. .1-kanalen är en effektkanal som enbart är till för (eller borde vara) att öka headroom med 10 dB för enstaka effekter. För de flesta musikproduktioner är .1-kanalen helt onödig - 4.0 är väldigt vanligt för klassiska utgåvor.

Jag förstår nog fortfarande inte riktigt vad du menar.

Tillagt: Eller menade du SW-kanalen när du skrev .1-kanalen?
Senast redigerad av Almen 2010-03-12 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-12 11:15

men LFE-kanalen fungerar ju fullgott till musik också. vid material som inte har LFE verkar ju delningen fungera precis som ett vanligt filter som tar basen till baslådorna (via LFE-ut) och resten till frontarna. Så fungerar det iaf på min Denon. Dock märkte jag att jag måste köra i Pro-Logic läget för att det ska fungera som det ska. Kör jag i steroläget skickas basen ut via LFE men frontarna får ingen HP-filtrering.

Att ha basstarka surrounder verkar överflödigt. Men som sagt från och med 100Hz bör de ju hänga med. Sen verkar dipoler inte vara nån hit alls. Utan bredstrålande verkar grejen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-03-12 11:39

Kraniet skrev: Dock märkte jag att jag måste köra i Pro-Logic läget för att det ska fungera som det ska. Kör jag i steroläget skickas basen ut via LFE men frontarna får ingen HP-filtrering.

Det är en inställning du kan göra i din Denon som heter nåt i stil med "LFE or LFE and Main".

Filip

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-12 13:41

Glebster skrev:
Kraniet skrev: Dock märkte jag att jag måste köra i Pro-Logic läget för att det ska fungera som det ska. Kör jag i steroläget skickas basen ut via LFE men frontarna får ingen HP-filtrering.

Det är en inställning du kan göra i din Denon som heter nåt i stil med "LFE or LFE and Main".

Filip

ja så har ju jag förstått det också men det är inte så det fungerar i praktiken..
aja det är ju lite off topic för tråden i vilket fall. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-03-12 14:21

Kraniet skrev:
Glebster skrev:

Filip

ja så har ju jag förstått det också men det är inte så det fungerar i praktiken..
aja det är ju lite off topic för tråden i vilket fall. :)

Liiite on topic är det väl och jag körde iaf min Denon 2807 på just det sättet när jag testade mina basar i förgår, kontrollerade noga att inte frontarna fick samma information.

Filip

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-13 15:44

Nu har jag läst tråden Paa letade upp.

IÖ skriver alltså såhär om sina egna surroundhögtalare a1 och a2.
IngOehman skrev:1. Ino a1 i antal om 4 eller flera, klarar rimligt väl att hantera alla ljud nedåt 100 Hz, och a2 tar sig i antal MYCKET djupare än så. Jag råder inte någon att ställa in övergångsfrekvensen på hemmabioförstärkaren högre än 100 Hz. 100 Hz passar alltså utmärkt bra även med a1. Man skall inte låta sig missledas av en enstaka a1's tonkurva. De skall ju jobba i grupper.

A2 tar sig i antal mycket djupare än 100Hz alltså. Säg att de går ner mot 80Hz. Då borde de kunna delas vid 80Hz mot antingen baskanalen (.1-effektkanalen) eller mot fronthögtalarna om de klarar bas.
Det är väl hemmabioförstärkaren som tar hand om denna delning antar jag.

Men hur blir det med en "övergångsfrekvens" på 100Hz? Var skickas innehållet under 100Hz då?
Och hur blir det med området mellan 80-100Hz?

Det känns för mig konstigt att dela vid 100Hz för där hör man riktverkan tydligare än vid 80Hz har jag lärt mig.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-03-16 10:35

Jag valde att köra Ino piP både bak & fram (iP som center), allt delas vid 80Hz. (går ses på minhembiosida)

Jag hade tidigare ett system med frontar och bakkanaler från olika tillverkare och bestämde mig då för att ha så lika som möjligt runt om.

Något annat som jag anser väldigt viktigt är avståndet från huvud till bakhögtalare. Jag blir riktigt irriterad om man ska se en film och får t.ex. vänster bakkanal 2 dm från örat (om man inte sitter i sweetspot).

Ang. dina inlägg så tror jag inte det är så jätteofta som ljudläggare lägger information under 100Hz i bakhögtalarna men OM dom gjorde det så vore det ju synd att missa den. :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-16 20:54

Vilken mysig bio du har på tråden i din signatur :)

Ne jag har heller inte upplevt någon bas i bakkanaler, men det kanske finns fast jag inte märkt :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-17 09:13

Almen skrev:
MrQaffe skrev:Tråden startar i hembioperspektiv, jag syftar på övrig surround som musik och datorbruk.

Men vi konstaterade ju att alla kanaler är fullrange. .1-kanalen är en effektkanal som enbart är till för (eller borde vara) att öka headroom med 10 dB för enstaka effekter. För de flesta musikproduktioner är .1-kanalen helt onödig - 4.0 är väldigt vanligt för klassiska utgåvor.

MrQaffe: Jag förstår fortfarande inte. :oops: :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-17 10:49

Almen skrev:
Almen skrev:

MrQaffe: Jag förstår fortfarande inte. :oops: :)

Vad betyder öka headroom med 10dB?
10 dB större överstyrningsreserv? Kunna spela 10dB högre än andra kanaler? Spela på en nivå som är +10dB jämfört med andra kanaler? Om det är det senare hur vet man det då man har olika frekvensgång ifrån de olika högtalarna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-17 11:01

Harryup skrev:Vad betyder öka headroom med 10dB?
10 dB större överstyrningsreserv?

Ehm, jaa, typ.

Kunna spela 10dB högre än andra kanaler?

Ja, typ.

Spela på en nivå som är +10dB jämfört med andra kanaler?

Ja, typ (igen).

Om det är det senare hur vet man det då man har olika frekvensgång ifrån de olika högtalarna?

Shit, nu fattar jag inte igen. :oops: Om vi börjar här: LFE .1 Channel

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-17 22:40

Jo, jag menar 10dB högre än ingen annan eftersom dom andra får ju inte den signalen. Så det måste alltså vara 10dB mer än dom andra högtalarna fast vid olika frekvenser?
10dB högre överstyrningsreserv känns ju också tveksamt egentligen, räcker väl med att alla kanaler har en överstyrningsreserv som är tillräcklig?
Om man däremot spelar 10 db högre än rak frekvensgång så ger det ju en annan mening.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-17 23:54

Harryup skrev:Jo, jag menar 10dB högre än ingen annan eftersom dom andra får ju inte den signalen. Så det måste alltså vara 10dB mer än dom andra högtalarna fast vid olika frekvenser?

Nej, de överlappar ju varandra 0-120 Hz, typ, men det är inte samma signal. Eller det skulle det väl kunna vara... Jo, det kan det absolut vara! En ärkeexplosion med frekvenser från 3 till 3000 Hz. Då har man ju samma signal fast de är olika i respektive kanal.

10dB högre överstyrningsreserv känns ju också tveksamt egentligen, räcker väl med att alla kanaler har en överstyrningsreserv som är tillräcklig?

???

Om man däremot spelar 10 db högre än rak frekvensgång så ger det ju en annan mening.

???

Läste du artikeln? Så att vi pratar om samma sak, alltså.

Tillagt: Sista citatet tror jag att jag fattar nu, så: ja, det är 10 dB högre än rak frekvensgång. Se artikeln. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-19 00:32

MrQaffe, Harryup: pratar vi om samma sak?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-24 23:54

Bump.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-03-24 23:59

Almen skrev:Bump.

fasen alltså Almen du gör mig obsessed 8O :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-25 08:16

IÖ skrev ju såhär i tråden Paa länkade till:
IngOehman skrev:1. Ino a1 i antal om 4 eller flera, klarar rimligt väl att hantera alla ljud
nedåt 100 Hz, och a2 tar sig i antal MYCKET djupare än så. Jag råder
inte någon att ställa in övergångsfrekvensen på hemmabioförstärkaren
högre än 100 Hz. 100 Hz passar alltså utmärkt bra även med a1. Man
skall inte låta sig missledas av en enstaka a1's tonkurva. De skall ju
jobba i grupper.

Är det någon som vet hur det här med övergångsfrekvens fungerar och var information skickas?

Eftersom att IÖ gjort en högtalare (A1) som inte går mycket djupare än 100Hz i grupp om 4 eller flera, så borde det ju fungera bra att göra så.

Det jag inte fattar är var och hur ljudet under 100Hz skickas. Det är väl det som kallas kanaladministration?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-25 08:37

roggaro skrev:
Almen skrev:Bump.

fasen alltså Almen du gör mig obsessed 8O :lol:

8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-25 08:39

ollebolle skrev:Är det någon som vet hur det här med övergångsfrekvens fungerar och var information skickas?

Det jag inte fattar är var och hur ljudet under 100Hz skickas. Det är väl det som kallas kanaladministration?

Övergångsfrekvensen är samma som delningsfrekvensen, och du väljer om du vill skicka det under den till sub eller till frontar eller till något annat.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-25 08:52

Aha. Alltså har en hemmabioförstärkare ställbar delningsfrekvens då.

Men då är det ju det här med riktverkan. Vid 100Hz kan man ju höra riktverkan. Vid 80 eller lägre blir det svårare, och vid 50 är det jättesvårt.
Så har jag förstått det.

Skickar man 100Hz och under till frontarna kommer ju alltså lite bakkanalsinformation framifrån :o

Vet inte om det blir något problem dock. Eftersom IÖ gjorde så borde det ju inte vara så farligt kanske...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-25 09:37

Jag tror inte att det är något stort problem. Så länge det för ett specifikt ljud ligger någon information över brytfrekvensen så tar nog det över.

Tror man att det är problem är det ju bara att köpa större surroundhögtalare. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-25 12:15

Så bra! :) Det är ju nämligen trevligt med inte allt för stora högtalare som surrounder :) Små nätta att hänga på väggen är perfekt :)

Återgå till Teknikforum