Almen skrev:MrQaffe skrev:Varför nöja dig vid hembio, en del musikskivor är ju gjorda i surround och låter definitivt bäst med fullregisterhögtalare, att inte ha fullregister är väl mest en kostnads o möbleringsfråga, ljudmässigt är fullregister att föredra.
Så att dela frontkanalerna och köra med basmoduler är också en kostnads- och möbleringsfråga?
Jag håller inte med om att fullregister definitionsmässigt är bättre.
Ja definitivt, för att få till en bra basåtergivning bli högtalaren troligtvis väldigt stor för att få samma akustiska koppling som ett flertal basmoduler kan ge, det blir oerhört opraktiskt med högtalare som utbreder sig över metern för de flesta, men visst går det att bygga sådana, men att dela på lådorna är oerhört mycket smidigare rent praktiskt. Jämför med att bära in en okapad spånskiva i rummet, det kan ofta vara svårt. Lotsas sedan att den är tex 30cm tjock och väger 300kilo, då börjar det nog bli omöjligt.
Jag har ännu inte hört något system som varit bättre pga delning jämfört med ett ihopbyggt som man låter ta den plats som behövs, men de behöver inte heller vara sämre.
För enbart filmljud är det inte samma krav, men för flerkanalig musik är det viktigt med fullregister bak i normala applikationer, de flesta snålar in på bakkanalerna och och det låter inte så bra som det kan göra, har man däremot separata basmodul bak, akustiskt injusterad för att spela med bra integrering med bakkanalerna och inte använder den som är tänkt som "frambas" så kan det ju bli bra, det jag ogillar är att matcha EN bas då brukar den ju justeras mot frontarna, och då låter ofta fullregistersignal bak inte lika bra som fullregister fram, matchar ljudet fram o bak med en bas så är det utmärkt, då är det bara att spela på, men oftast så låter det väldigt olika fram-bak.
Jag anser att fullregister även innefattar högtalare som har separerade baslådor, men inte .1 basen som ingår i hembio, då är det delat. det som är viktigt är att varje enskild kanal kan återge bas på ett ok sätt, rimligt stora topp högtalare funkar också, men att dela vid 80 duger inte, går topparna till tex 30 och man sedan låter basarna ta vid under så låter det ofta ok.