Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Men.. MP3-filen kändes lite störig på något vis, medan Flacen gav mig lugn i lyssningen. Tror inte att det var inbillning.
Bill50x skrev:Fast det känns alltid trevligare att köra okomprimerat
/ B
Gastone skrev:Jag rippar CDa till äkta Wave, och sen till 320 mp3, och det blir utmärkt.Bill50x skrev:Fast det känns alltid trevligare att köra okomprimerat
Det är skillnader på codec i båda fallen...den bästa mp3 decodern är i mitt tycke: LAME, och den kör jag via "RazorLAME".
Bill50x skrev:Gastone skrev:Jag rippar CDa till äkta Wave, och sen till 320 mp3, och det blir utmärkt.Bill50x skrev:Fast det känns alltid trevligare att köra okomprimerat
Det är skillnader på codec i båda fallen...den bästa mp3 decodern är i mitt tycke: LAME, och den kör jag via "RazorLAME".
Varför inte flac? Oförstörande kodning, kostar gratis
/ B
Gastone skrev:Bill50x skrev:Gastone skrev:Jag rippar CDa till äkta Wave, och sen till 320 mp3, och det blir utmärkt.Bill50x skrev:Fast det känns alltid trevligare att köra okomprimerat
Varför inte flac? Oförstörande kodning, kostar gratis
/ B
Av den enkla anledningen att det låter inte bra!
Ämnet har diskuterats och testats på HydrogenAudio av individer som använder ormolja, och...nää tack.
slockna skrev:Nu fattar jag inte Gastone var du ironisk nu ?
samma wav-fil låter väl inte sämre för att den en gång varit flac? Preposterous, i brist på bättre svenskt ord.
Gastone skrev:slockna skrev:Nu fattar jag inte Gastone var du ironisk nu ?
samma wav-fil låter väl inte sämre för att den en gång varit flac? Preposterous, i brist på bättre svenskt ord.
Jo, jag tycker faktiskt.se det...
dilon skrev:Hejsan alla!
ny här på forumet.....
Ville bara påpeka att jag hör rätt tydligt att FLAC:en är mer distinkt och tydlig samt kanske en aning mer dynamisk i ljudet än mp3:an som låter platt och "utsmetad" i ljudet.
Spelar upp de båda med VLC player och avlyssnas via datorn med Sennheiser HD595 lurar.
Jag föredrar Flac i ren allmänhet framför mp3 speciellt om man kan rippa hdcd till flac, då man kan ta tillvara på de extra bitarna hdcd erbjuder .
Kraniet skrev:kanske lite off-topic men har nån provat B&Ws musiktjänst? Är den nåt att ha. Jag förstår inte riktigt vad det är man får för avgiften. Kan man ladda ner hur mycket man vill eller är det en begränsad mängd?
Gastone skrev:slockna skrev:Nu fattar jag inte Gastone var du ironisk nu ?
Jo, jag tycker faktiskt.se det...
dilon skrev:Kör en abx i foobar istället, så kan vi få se resultatet.
Jag är chanslös i blindtestet.
Lasse
Här är mina resultat:
Man blir lite trött i öronen av att lyssna dock.[/url]
Ragnwald skrev:Imponerande resultat av dilon.
FalloutBoy skrev:Ragnwald skrev:Imponerande resultat av dilon.
Jag skulle inte kalla 8/10 (p=0.055) särskilt imponerande ur statistisk synpunkt.
Framförallt är 10 försök alldeles för lite för att etablera någon statistisk säkerhet. Man bör göra minst 16 försök (men fler försök är givetvis bättre).
T.ex. 18 rätt (eller bättre) på 20 (p<0.001) försök skulle däremot kunna anses vara imponerande.
Bill50x skrev:FalloutBoy skrev:Ragnwald skrev:Imponerande resultat av dilon.
Jag skulle inte kalla 8/10 (p=0.055) särskilt imponerande ur statistisk synpunkt.
Framförallt är 10 försök alldeles för lite för att etablera någon statistisk säkerhet. Man bör göra minst 16 försök (men fler försök är givetvis bättre).
T.ex. 18 rätt (eller bättre) på 20 (p<0.001) försök skulle däremot kunna anses vara imponerande.
Surgubbe där
8 rätt av 10 är alldeles utmärkt, sedan får statistikerna säga vad dom vill.
Det är en chans på miljarden att Barsebäck ska smälla i småbitar. Men OM det händer kan det lika gärna ske imorgon.
Det viktiga är att man hör skillnad. Nästa viktiga är om skillnaden är bättre eller sämre.
Lite smalare bilder skulle inte skada, inge´ kul att skrolla i sidled
/ B
Det kan man väl tycka, men vad är poängen med att ABX-testa om man inte bryr sig om resultatet har signifikans eller inte?Bill50x skrev:Surgubbe där
Det viktiga är att man hör skillnad.
Det kan ju vara intressant att ta reda på vad skillnaden beror på först.Nästa viktiga är om skillnaden är bättre eller sämre.
Bill50x skrev:FalloutBoy skrev:Ragnwald skrev:Imponerande resultat av dilon.
Surgubbe där
Det är en chans på miljarden att Barsebäck ska smälla i småbitar. Men OM det händer kan det lika gärna ske imorgon.
Det viktiga är att man hör skillnad. Nästa viktiga är om skillnaden är bättre eller sämre.
Lite smalare bilder skulle inte skada, inge´ kul att skrolla i sidled
/ B
n3mmr skrev:Nej, så är det inte. 8/10 har stor chans att vara tillfälligheter.Bill50x skrev:8 rätt av 10 är alldeles utmärkt, sedan får statistikerna säga vad dom vill.
dilon skrev:jo ja vet det är därför ja tänkte testa att köra en ny omgång![]()
Måste medge att de första lyssnings försöken så var det enklast, man blir liksom lite utröttad att analyser efter ett par gånger och allt låter då mer lika.
Ragnwald skrev:Bara att köra vidare och räkna ihop.
Almen skrev:Ragnwald skrev:Bara att köra vidare och räkna ihop.
Om man vill ha någorlunda statistisk signifikans så skall man vara ganska noggrann med hur man lägger upp en serie tester. Upprepade försök sänker ju signifikansen.
Till exempel ger fem upprepade försök med vardera 99% en sammanlagd på 95%. Så det är kanske inte bara att "räkna ihop".
Nu tycker jag det verkar sannolikt att dilon verkligen hör skillnad, och då vore det ju kul med ett korrekt upplägg.
Ragnwald skrev:Har läst någonstans, att vetenskapliga undersökningar har påvisat, att de allra flesta människor, endast förmår prestera på absolut maximum av sin förmåga, 20 minuter per dygn.
Ragnwald skrev:Har läst någonstans, att vetenskapliga undersökningar har påvisat, att de allra flesta människor, endast förmår prestera på absolut maximum av sin förmåga, 20 minuter per dygn.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster