Moderator: Redaktörer
Jonka_ skrev:Ja att försöka söka sig till en tråd där det beskrivs dom olika fördelarna med val utav storlek på element verkar inte vara det lättaste.
Det jag undrar kort sagt, Finns det några givna fördelar /nackdelar med att välja ett 8" element framför ett exempelvis 6½" element?
Jag tänkte bygga en govlare med 2st 6½ element som ska spela basområdet i 65L del i respektive högtalare. Borde jag tänka om och fundera på att kanske ha dubbla 8" i varje istället?
Dom 2 element jag tittar på är Scan-Speak 22W/8851T00 som är 8" och Scan-Speak 18W/8531G00 som är ett 6½" element.
En delning uppåt hade jag tänkt göra någonstans kring 400hz
Det jag tänkt eftersträva är kvalitativ bas framför kvantitet, En hifi bas med god kontroll och lite snärt i basen. Inget behöv av att dom ska spela avgrundsdjupt då jag har en sub som jag kopplar in när man ska ner i dom registren.
Högtalarna byggs endast för musiknjutning.
Tacksam för vilket svar/tips/råd som helst
Vad skall du för mellanreg och diskant?
MvH
Peter
paa skrev:Man brukar se på tonkurvan en liten knyck där första uppbryningen kommer. Det kan kanske ligga vid 800 Hz för en 8" och lite högre för en 6.5" bas. I vilket fall borde man ligga säkert under denna om man delar vid 400Hz. När man inte har några problem uppåt i sin kompromiss, så kan man sedan helt enkelt säga att "bigger is better".

Jonka_ skrev:Vad skall du för mellanreg och diskant?
MvH
Peter
Kul att se att det är fler än jag som är vaken vid den här tiden, Snart får man äntligen åka hem och sova.
Mellanreg, SS 15W/4531G00
Diskant, SS D2905/970000
Jocke skrev:Han har de där i en konstruktion från Gravesen som han inte är nöjd med...
Har fått intrycket att M-varianten har sämre motorsystem än W-varianterna och har högre distorsion pga detta men har inte hittat några konkreta distorsionsmätningar på det mellanregistret tyvärr.Naqref skrev:Snabb kommentar; 15W är optimerad för att agera bas och har därmed låg känslighet. Faktiskt för låg känslighet här för att fungera tillsammans med de två föreslagna baselementen (i a f om de ska parallellkopplas - vilket rekommenderas). Det kommer att bli en svacka i mellanregistret. Hur stor beror på vilken baffelkorrektion man väljer. 15M/4531K00 har betydligt lämpligare känslighet.

Jonka_ skrev:Men då, va korkat av mig.. jag har skrivit helt fel mellanreg, märkte det inte föräns ni nämnde 87dB, Elementet i fråga är 85,5dB
länk: http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\scanspeak\15W_8530K00.pdf
paa skrev:Jonka_ skrev:Men då, va korkat av mig.. jag har skrivit helt fel mellanreg, märkte det inte föräns ni nämnde 87dB, Elementet i fråga är 85,5dB
länk: http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\scanspeak\15W_8530K00.pdf
Och det har alltså för låg nivå för att matcha basarna du länkat till.
paa skrev:Dom där midbasarna du har passar nog bäst till små tvåvägare. Kanske du ska bygga datorhögtalare eller bakhögtalare av dom?
petersteindl skrev:Det ser inte så dumt utÄr den blå kurvan på vänster i mitten + 45 grader vertikalt uppåt?
MvH
Peter
Kalejdokom skrev:Jonka, som du vet stångas jag oxo med funderingar kring förbättring av mina SS-byggen och en tanke jag leker med nu (och som borde vara relevant för dig) är att att driva dom som ett delat system; då kan du bygga som planerat men med 15W+9700 i toppen och aktiv delning/drivning av 2x18W i botten. Då får du full koll på nivåanpassning med hänsyn till skillnaden i verkningsgrad.
Kalejdokom skrev:Jonka, som du vet stångas jag oxo med funderingar kring förbättring av mina SS-byggen och en tanke jag leker med nu (och som borde vara relevant för dig) är att att driva dom som ett delat system; då kan du bygga som planerat men med 15W+9700 i toppen och aktiv delning/drivning av 2x18W i botten. Då får du full koll på nivåanpassning med hänsyn till skillnaden i verkningsgrad.
Jocke skrev:Kalejdokom skrev:Jonka, som du vet stångas jag oxo med funderingar kring förbättring av mina SS-byggen och en tanke jag leker med nu (och som borde vara relevant för dig) är att att driva dom som ett delat system; då kan du bygga som planerat men med 15W+9700 i toppen och aktiv delning/drivning av 2x18W i botten. Då får du full koll på nivåanpassning med hänsyn till skillnaden i verkningsgrad.
Precis min tanke... men jag vill fortfarande veta hur det gick med de eventuella modifikationerna! BTW - varför nöja sig med 2x18 i ett aktivt system?
Dina önskemål har tidigare gällt ett "ljusare" ljud... är inte riktigt med på vad du vill eg...
Jocke skrev:Men, vad är detta för kurva... liknar ju inte de andra?
http://meniscusaudio.com/images/15W_8530K00.pdf
Jonka_ skrev:Förklara gärna hur man går till vägaKan inget alls på det området
Kalejdokom skrev:Jonka_ skrev:Förklara gärna hur man går till vägaKan inget alls på det området
Det finns två vägar:
1) Delat system där topparna har högpassfilter. Detta är egentligen en vanlig 3-vägare, men med aktiv delning kan man med fördel dela lite lägre i frekvens, typiskt mellan 80-120 Hz. Denna variant är lite mer exklusiv eftersom den kräver aktivt delningsfilter och separata slutsteg till både toppar och basmoduler.
2) Lite enklare blir det om man kör basarna som basstöd vilket innebär att topparna arbetar som fullrange, utan HP-filter. Basarna kan här drivas i mono av t.ex. en subbasförstärkare med inbyggt filter. Om man väljer att dela basarna lite högre upp motsvarar detta i princip en 2,5-vägslösning.
I inget av ovanstående fall krävs något passivt filter till basarna. Endast filter mellan midbas och diskant.
Dina önskemål har tidigare gällt ett "ljusare" ljud... är inte riktigt med på vad du vill eg...
Ja det är en bra fråga, Egentligen tror jag inte jag vet själv riktigt då jag saknar kunskap /erfarenheten för att sätta fingret på vad det egentligen är jag vill.. jobbigt läge!
Jocke skrev:Dina önskemål har tidigare gällt ett "ljusare" ljud... är inte riktigt med på vad du vill eg...
Ja det är en bra fråga, Egentligen tror jag inte jag vet själv riktigt då jag saknar kunskap /erfarenheten för att sätta fingret på vad det egentligen är jag vill.. jobbigt läge!
Jag tycker nog att det kan vara klokt att ta små steg till en början fast det märks så tydligt hur engagerad och ivrig du är... Prova de där modifieringarna vet ja!Du skrev att du har datorn kopplad till högtalarna... det är ju hur enkelt som helst att leka lite med en EQ i Foobar eller Winamp för att första vad du egentligen är ute efter...
Sen kan du ju börja med att bygga basar som kan agera stativ till de där och börja laborera med filtret... Skillnaden mot en ny 3-vagare är ju rätt marginell... När du fått allt på plats och känner dig glad och nöjd med vad du hör är det bara att börja snickra!
Oresound skrev:Ljudtrycket från ett större element faller väl inte lika snabbt med avståndet,
som ett mindre? Nominell känslighet och allt annat lika.
Jocke skrev:Så här säger Zaph:
...The frequency response is not quite as smooth as one could hope for ...
Jocke skrev:Har inte läst Dickasson på 20 år...
Tycker så här Jonka: Dina Gravesen-konstruktioner är ju ändå väldokumenterade - ta reda på vad mer det är du önskar innan du börjar "famla i mörkret"!
Jocke skrev:Ja, man kan hålla på hur länge som helst... till slut har man nästan sönder grejerna... ,-) Att börja om förutsättningslöst kan ju vara en möjlighet att lära sig mer... det finns massa bra trådar här!Kolla Högtalarbyggtävlingen tex!
@Jonka: 2 element i samma register låter sig inte göras hur som helst! vet inte riktigt varför du vill göra det så svårt som möjligt för dig?
När våglängden är stor (bas) adderas signalerna som förväntat men när våglängden blir mindre och avståndet mellan elementen blir proportionellt (mot konen) större blir resultatet inte lika självklart... Jag har skrivit om det där tidigare och säkert andra med mig... Är inte riktigt uppdaterad på sammanhangen - har liksom avskrivit den möjligheten för mina egna projekt...
Mitt tips är: Låt dina små tvåvägare vara tvåvägare! Fixa till dom som referens - de är ju som sagt var väldokumenterade! Om du vill bygga en 3.vägare föreslår jag att du börjar med ett bra mellanregister som inte kostar all världens slantar tex:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7773
Finns väldokumenterad här:
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm
Den uppför sig och du kan enkelt få grepp om hur delningsfilter verkar - den funkar med tämligen enkla filter!
http://www.audioheuristics.org/measurem ... 60_deg.PNG
paa skrev:Varför inte bygga en 2.5-vägare med två 6.5 tummare och en diskant. Då kommer nog det mesta att lira ihop.
Jocke skrev:Klart att det går att konstruera med dubbla mellanregister... men måste du ge dig på överkursen direkt? En design med dubbla 15W/8530K00 i D´Appolito-konfig skulle säkert kunna funka... men du har ju inte ens tagit reda på vad det är du inte gillar med de du har!![]()
Som sagt - löda ihop dem, labba med de där komponenterna du fick förslag på och testa lite med Equalizer... Det är förnämliga element - klart att de ska kunna lira!![]()
Jocke skrev:Här är ju en 3-vägare med din 5-tummare:
http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm
eller en 2½:a
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm
Läs och begrunda!
Jocke skrev:Tror att det finns en hel del lärorika resonemang där...
Jocke skrev:Det finns säkert massor av länkar om intern reflektion, stående vågor och sånt om du bara hittar rätt begrepp att googla på...Det verkar som att särskilt små element kan få problem i tjocka bafflar - typ flödesbegränsning.
Jocke skrev:Det finns säkert massor av länkar om intern reflektion, stående vågor och sånt om du bara hittar rätt begrepp att googla på...Det verkar som att särskilt små element kan få problem i tjocka bafflar - typ flödesbegränsning.

schmutziger skrev:I mina Bremenbasar (10") sitter elemeten så tajt att korgen går utanför lådan och jag fick raspa bort MDF på insidan för att de skulle gå ner i lådan.
Trots det spelar de på otroligt fint. Har aldrig hört att det förstört ljudet hörbart iaf.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster