Moderator: Redaktörer
Jonka_ skrev:Ja att försöka söka sig till en tråd där det beskrivs dom olika fördelarna med val utav storlek på element verkar inte vara det lättaste.
Det jag undrar kort sagt, Finns det några givna fördelar /nackdelar med att välja ett 8" element framför ett exempelvis 6½" element?
Jag tänkte bygga en govlare med 2st 6½ element som ska spela basområdet i 65L del i respektive högtalare. Borde jag tänka om och fundera på att kanske ha dubbla 8" i varje istället?
Dom 2 element jag tittar på är Scan-Speak 22W/8851T00 som är 8" och Scan-Speak 18W/8531G00 som är ett 6½" element.
En delning uppåt hade jag tänkt göra någonstans kring 400hz
Det jag tänkt eftersträva är kvalitativ bas framför kvantitet, En hifi bas med god kontroll och lite snärt i basen. Inget behöv av att dom ska spela avgrundsdjupt då jag har en sub som jag kopplar in när man ska ner i dom registren.
Högtalarna byggs endast för musiknjutning.
Tacksam för vilket svar/tips/råd som helst
Vad skall du för mellanreg och diskant?
MvH
Peter
paa skrev:Man brukar se på tonkurvan en liten knyck där första uppbryningen kommer. Det kan kanske ligga vid 800 Hz för en 8" och lite högre för en 6.5" bas. I vilket fall borde man ligga säkert under denna om man delar vid 400Hz. När man inte har några problem uppåt i sin kompromiss, så kan man sedan helt enkelt säga att "bigger is better".

Jonka_ skrev:Vad skall du för mellanreg och diskant?
MvH
Peter
Kul att se att det är fler än jag som är vaken vid den här tiden, Snart får man äntligen åka hem och sova.
Mellanreg, SS 15W/4531G00
Diskant, SS D2905/970000
Jocke skrev:Han har de där i en konstruktion från Gravesen som han inte är nöjd med...
Har fått intrycket att M-varianten har sämre motorsystem än W-varianterna och har högre distorsion pga detta men har inte hittat några konkreta distorsionsmätningar på det mellanregistret tyvärr.Naqref skrev:Snabb kommentar; 15W är optimerad för att agera bas och har därmed låg känslighet. Faktiskt för låg känslighet här för att fungera tillsammans med de två föreslagna baselementen (i a f om de ska parallellkopplas - vilket rekommenderas). Det kommer att bli en svacka i mellanregistret. Hur stor beror på vilken baffelkorrektion man väljer. 15M/4531K00 har betydligt lämpligare känslighet.

Jonka_ skrev:Men då, va korkat av mig.. jag har skrivit helt fel mellanreg, märkte det inte föräns ni nämnde 87dB, Elementet i fråga är 85,5dB
länk: http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\scanspeak\15W_8530K00.pdf
paa skrev:Jonka_ skrev:Men då, va korkat av mig.. jag har skrivit helt fel mellanreg, märkte det inte föräns ni nämnde 87dB, Elementet i fråga är 85,5dB
länk: http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\scanspeak\15W_8530K00.pdf
Och det har alltså för låg nivå för att matcha basarna du länkat till.
paa skrev:Dom där midbasarna du har passar nog bäst till små tvåvägare. Kanske du ska bygga datorhögtalare eller bakhögtalare av dom?
petersteindl skrev:Det ser inte så dumt utÄr den blå kurvan på vänster i mitten + 45 grader vertikalt uppåt?
MvH
Peter
Kalejdokom skrev:Jonka, som du vet stångas jag oxo med funderingar kring förbättring av mina SS-byggen och en tanke jag leker med nu (och som borde vara relevant för dig) är att att driva dom som ett delat system; då kan du bygga som planerat men med 15W+9700 i toppen och aktiv delning/drivning av 2x18W i botten. Då får du full koll på nivåanpassning med hänsyn till skillnaden i verkningsgrad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster