Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:En sån här håller väl "god" kvalitet ? http://www.fynda.se/produkt/supra-dual- ... abel/1935/
boom skrev:bakerman22 skrev:En sån här håller väl "god" kvalitet ? http://www.fynda.se/produkt/supra-dual- ... abel/1935/
485kr !!! du är tamefan inte klok att köpa en sån dyrkabel.
Pm din adress så får du låna en kabel att testa med och den är 1 meter.
DQ-20 skrev:Kanske tråden nedan kan ge lite inspiration. Om "grövre" kabel ger mindre brum misstänker jag att det är en grövre jordledaren som är grejen. Lösningen på att få ned brummet ännu mer handlar då om att förbinda apparaterna med grova jordledare - typ 4 mm2 eller så.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6515
bakerman22 skrev:DQ-20 skrev:Kanske tråden nedan kan ge lite inspiration. Om "grövre" kabel ger mindre brum misstänker jag att det är en grövre jordledaren som är grejen. Lösningen på att få ned brummet ännu mer handlar då om att förbinda apparaterna med grova jordledare - typ 4 mm2 eller så.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6515
Jag har läst den. Orkar dock inte löda och greja själv.
Vill bara att skiten ska funka, och det borde det väl göra med Supran...?
Den borde väl vara ganska välskärmad ?
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:En sån här håller väl "god" kvalitet ? http://www.fynda.se/produkt/supra-dual- ... abel/1935/
485kr !!! du är tamefan inte klok att köpa en sån dyrkabel.
Pm din adress så får du låna en kabel att testa med och den är 1 meter.
Men den är säkert bra ?
Köpte en likadan på fem meter som jag har mellan hemmabiostärkaren och cr80s. Funkar skiten så är det LÄTT värt 500 spänn att få bort allt brum.
Känns inte som några jättepengar i sammanhanget..
Laila skrev:trodde dä va jort redan . . . typ*![]()
*ett "toktips"() märk alltid upp fasen på vägguttagen . . . för att ha någon koll på vart dä barkar . . . vissa inklusive övertecknad tycker sig dessutom höra/förnimma att ljudet blir mer kongruent/limmat när alla apparajters pröppar ä "rättvända" . . typ.
brumel skrev:
PS. ett superenkelt test är att köra toppstegen solo urkopplat mode.
Då är signalbrummet eliminerat. Återstår endast trafo brum.
boom skrev:bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
Det brummar MYCKET från högtalarna. Det stör jag mej FRUKTANSVÄRT mycket på...
Köp några riktiga steg i stället så slipper du brumm.
Laila skrev:Kanske är det bara receptet från DQ-20(kraftig jordkabel mellan apparaterna) som gäller tyvärr, då du verkar att ha ett anpassningsproblem mellan "försteg"- slutsteg. Finns det några potentiometrar* som justerar ingångskänsligheten på slutsteget förexten . . . ?
*ratt/ar eller små insänkta "spårmejsel-vred"
bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
Köp några riktiga steg i stället så slipper du brumm.
Förslag på annat med hifikvalitet som ger 3kW per steg ?
EDIT: Dom här stegen kostade 50k+ per styck när dom kom, så det borde inte vara något skit direkt...
Laila skrev:Försök att låna ett försteg, vilket som helst, för att testa om brummet ur högtalarna avtar(bara försteg + kablar till slutsteg). Om inte är chansen stor att det är slutstegen i sig som är problemet(vilket jag betvivlar).
brumel skrev:bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
Kan det va skitkablarna från Biltema som fungerar som antenner och plockar upp störningar under vägen.
Du får köra fyrfläta istället
Om DP steget brummar mycket i sig själv utan högtalar och signalkabage kan det vara trafon som kommit lös i transporten.
Men nätdelen kan också var slut efter 20 år och det behövs nya lytar. Det problemet har jag själv med några gamla LK 100 från urtiden.
Fast.
Om brummet nästan bara hörs från högtalarna sitter problemet i kablaget.
Jag tror inte det är nåt fel på DP'n.
brumel skrev:...
Men nätdelen kan också var slut efter 20 år och det behövs nya lytar. Det problemet har jag själv med några gamla LK 100 från urtiden. ...
.
Laila skrev:brumel skrev:...
Men nätdelen kan också var slut efter 20 år och det behövs nya lytar. Det problemet har jag själv med några gamla LK 100 från urtiden. ...
.
Om steget är tyst(högtalarna) när inga signalkablar är inkopplade så lär det inte vara lytarna i nätdelen som orsakar brummet. Tror jag alldeles bestämt typ . . . kanske.
Laila skrev:brumel skrev:...
.
Om steget är tyst(högtalarna) när inga signalkablar är inkopplade så lär det inte vara lytarna i nätdelen som orsakar brummet. Tror jag alldeles bestämt typ . . . kanske.
bakerman22 skrev:Laila skrev:brumel skrev:...
.
Hoppas... Skulle ju vara väldigt smidigt om det gick att lösa på signalsidan..
Förstår dock inte vad som skulle kunna vara knas..
Har en Yamaha DSP-Z11. Yamahas flagskepp.
Det är ny el i hela rummet. Draget till en ny central.
Det går Supra från Z11. Den är förvisso dragen parallellt med min 3x16A som jag har till slutstegen, men den är blymantlad..
Stegen har helt ny el.
Hjälp...
bakerman22 skrev:Jag tror jag löser det. Jag var tvungen att springa ner och kolla om det brummade utan signalkabel. När jag drog ur den slutade det.
Jag bytte ut Emotiva-kabeln mot en noname som är något grövre.
Brummet försvann inte helt, men blev betydligt bättre.
Kan nog räcka att byta till två vettiga kablar mellan CR80s och stegen.
IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Jag tror jag löser det. Jag var tvungen att springa ner och kolla om det brummade utan signalkabel. När jag drog ur den slutade det.
Du skall bygga en riktig kabel själv, då blir det totaltyst.
Om du skickar mig ett schema på slutstegets ingångssteg
så skissar jag ihop hur kabeln skall byggas, åt dig.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Du vet ju att jag har JÄÄÄÄÄTTEBRA tålamod med sånt här också...
bakerman22 skrev:Flyttade lite på cr80s så jag kunde dra en kortare kabel mellan försteg och filter. Det blev betydligt mindre brum.
Är ganska säker på att det är just kablarna det hänger på.
Ska fortsätta gräva lite mer imorrn.
Empa skrev:bakerman22 skrev:+47 är Norge va...?
+46 är Danmark...?
+46 har nog de flesta här inne, dvs. Sverige
Stereotypen skrev:Om du använder en kabel med xlr i ena änden så skall den kopplas såhär:
plus på stift 2 i xlr och i mittänden på rca-kontakten.
Minus på stift 3 i xlr-kontakten och i "hylsan" på rca-kontakten.
Jorden tillsammans med skärmen på stift 1 i xlr kontakten. I rca-kontakten lägger du jorden + skärmen på hylsan tillsammans med minus kabeln
Jag är ganska säker på att det är här det felar för dig.
boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
bakerman22 skrev:boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
Är det så det ska kopplas...?
"This produces an unbalanced audio cable."
Den där beskriver inte om det är en hane eller hona på bilden...?
Kan man utgå ifrån att det är en hane ?
Om det är en hane på bilden så är det precis som min Supra sub-kabel är kopplad, och den ger också brum.
Nu kör jag ju med vanliga RCA mellan försteg och filter, och dom måste kanske också kopplas om eller ?
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
Om det är en hane på bilden så är det precis som min Supra sub-kabel är kopplad, och den ger också brum.
Nu kör jag ju med vanliga RCA mellan försteg och filter, och dom måste kanske också kopplas om eller ?
Koppla som bild 1 det är samma pin som hane och hona.
så har jag det kopplat och det funkar men då jag har bättre steg än vad du har så slipper man det, köp 208
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
så har jag det kopplat och det funkar men då jag har bättre steg än vad du har så slipper man det, köp 208
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
Nu brukar ju pris sällan vara en bra mätare för prestanda, men när DP PA-402 kom ut så tror jag att dom gick på runt 50 lök styck.
Vad kostade ett 208 ?
Dessutom har jag fyra LMS, du bara två, och sen har jag MYCKET fläskigare steg till basen än vad du har.
Jag har bättre hemmabiostärkare, bättre center, bättre surrar och dessutom original i56. Var det något mer ?![]()
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
Nu brukar ju pris sällan vara en bra mätare för prestanda, men när DP PA-402 kom ut så tror jag att dom gick på runt 50 lök styck.
Vad kostade ett 208 ?
Dessutom har jag fyra LMS, du bara två, och sen har jag MYCKET fläskigare steg till basen än vad du har.
Jag har bättre hemmabiostärkare, bättre center, bättre surrar och dessutom original i56. Var det något mer ?![]()
jag har större kuk än vad du har.
bakerman22 skrev:Är det så det ska kopplas...?
Laila skrev:bakerman22,
Om du nu har tel.nr. till konstruktören, varför inte ringa å be om ett schema på ingångsteget som iö efterfrågade . . . ?
iö, har så vitt jag vet, konstruerat cr80s å kan möjligen känna till varför det kan vara ett anpassningsproblem med dina slutsteg om han nu kanske kan få ett schema att förhålla sig till . . . dumt att gissa/gå över ån efter vatten, tycker i allafallingen jag . . . typ
Laila skrev:bakerman22,
Om du nu har tel.nr. till konstruktören, varför inte ringa å be om ett schema på ingångsteget som iö efterfrågade . . . ?
iö, har så vitt jag vet, konstruerat cr80s å kan möjligen känna till varför det kan vara ett anpassningsproblem med dina slutsteg om han nu kanske kan få ett schema att förhålla sig till . . . dumt att gissa/gå över ån efter vatten, tycker i allafallingen jag . . . typ
Mich skrev:bakerman22 skrev:Är det så det ska kopplas...?
Ja, som den övre skissen. Nej, inte som den undre.
Blir det någon skillnad på brummet om du kopplar ur lågnivå sladden i det ena steget?
(ryck helst i xlr änden, inte rycka rca änden om steget är på)
Brummet borde naturligtvis försvinna i steget som inte är inkopplat, men ändrar det nivå i andra kanalen.
Hur ligger sladden mellan ino filtret och väggbulan? Prova att röra/flytta på den och lyssna om brummet ändras.
//Michael
bakerman22 skrev:Laila skrev:bakerman22,
Jag får nog göra så. Tänkte att jag skulle försöka själv först, men känns som att jag har provat allt jag kan komma på.
Någonting är ju konstigt eftersom cr80s får signal från pre-out front, och därifrån delas den till toppsteg och bassteg, men det är bara brum i toppstegen och inte basstegen.
bakerman22 skrev:Jag har en digitalbox inkopplad via HDMI till hemmabiostärkaren, men jag har nog ingen antenn inkopplad. Kollar nästan aldrig på tv i biorummet.
Kan digitalboxen utan antenn störa tro...?
bakerman22 skrev:Jahopp.. Blir till att börja riva i skiten då..
Plockade ner det andra försteget. Ställde det precis intill stegen.
Samma ström, samma Blurayspelare, fast ett annat försteg med kortast möjliga signalkablar.
Inte tillstymmelse till brum..
Då är det säkert den långa Supran mellan Z11 och cr80s.
Den går genom flera ormbon av kablar..
Testar i alla fall det först.
bakerman22 skrev:Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte...?Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar
bakerman22 skrev:Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte.
Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar.
Ska testa att koppla över samma kablar till ett EP2500 jag har står där nere och kolla.
Det kan kanske vara någon matchning som inte funkar...?
vr6jos skrev:bakerman22 skrev:Ett Rotel FÖRSTEG ihop med DP så brummar det inte...?Alltså är det ju inte troligt att det är DP som brummar
Och det brummade inte heller när du hade din Yamaha som försteg till dina (nu mina) Emotivasteg heller väl?
Så om ditt Yamaha försteg och dina DP slutsteg endast brummar ihop med varandra så är det väl matchningsproblem?
Hoppas det löser sig snart för dig. Jobbigt sånt därn´t
Adhoc skrev:Står försteg + sluttsteg nära varandra? Jag hade brum när försteg och 2 st slutsteg stod staplade i hyllor direkt ovanför varandra. Flyttade jag ena slutsteget en halvmeter bort och lite åt sidan, försvann brummet. Samma RCA-kablage användes i båda fallen, brummet i högtalarna var "högt" men oberoende av volyminställning. Ena slutsteget var Rotel RMB 1075.
Stereotypen skrev:Har du ringt till Leif Erntsen än bakerman?
Jag är övertygad om att han vet precis vad som felar.
philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.
philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.
DQ-20 skrev:philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.
Att använda skiljetransformatorer när slutsteget har balanserade ingångar är väl ändå att gå över ån efter vatten. Grundproblemet är ju att jordpotentialen i de olika apparaterna hamnar på lite olika nivå. Detta ger upphov till brumströmmar i motståndet mellan apparaterna. Antingen tar man då bort motståndet mellan apparaterna (tjock kabel) eller så använder man en ingång som inte använder jord som referens (balanserad ingång).
bakerman22 skrev:DQ-20 skrev:philipbtz skrev:Borde räcka med en skiljetransformator kan jag tycka. Antar att allt detta är kopplat till samma grendosa osv.? Bästa hade ju ockå varit om resten av kedjan ser exakt likadan ut för varje test med. Enda sättet att veta säkert.
Att använda skiljetransformatorer när slutsteget har balanserade ingångar är väl ändå att gå över ån efter vatten. Grundproblemet är ju att jordpotentialen i de olika apparaterna hamnar på lite olika nivå. Detta ger upphov till brumströmmar i motståndet mellan apparaterna. Antingen tar man då bort motståndet mellan apparaterna (tjock kabel) eller så använder man en ingång som inte använder jord som referens (balanserad ingång).
Jag har ju testat med sådana kablar som beskrevs ovan.
Brummet bestod.
Tjocka luringar har jag dock inte testat.
Laila skrev:Nu vet ju inte jag hur många du känner i Motala men någon tekniskt bevandrad individ som kan hjälpa dig borde du välan kunna ragga upp för typ en bira eller två . . . typ.Tips, skriv ut det senaste inlägget av DQ-20 som hjälpläsning för ev. "hjälpreda".
Laila skrev:Nu vet ju inte jag hur många du känner i Motala men någon tekniskt bevandrad individ som kan hjälpa dig borde du välan kunna ragga upp för typ en bira eller två . . . typ.Tips, skriv ut det senaste inlägget av DQ-20 som hjälpläsning för ev. "hjälpreda".
IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Jag tror jag löser det. Jag var tvungen att springa ner och kolla om det brummade utan signalkabel. När jag drog ur den slutade det.
Du skall bygga en riktig kabel själv, då blir det totaltyst.
Om du skickar mig ett schema på slutstegets ingångssteg
så skissar jag ihop hur kabeln skall byggas, åt dig.
Vh, iö
Adhoc skrev:Du skrev: "Har 10A indraget som försteg, BD-spelare och projje går på.
Stegen går på en separat indragen 3x16A. Allt är nydraget" och jag är för lat för att lägga tid på hur du kopplar/t med för- och slutsteg + annan elektronik och kablagen. Hur som helst, det är en mycket vanlig rekommendation att alla apparater som är inblandade i ljudkedjan är kopplade till en och samma fas. Armaturer, luftkonditionering och annat i hushållet bör gå till en annan separat fas.
DQ-20 skrev:Adhoc skrev:Du skrev: "Har 10A indraget som försteg, BD-spelare och projje går på.
Stegen går på en separat indragen 3x16A. Allt är nydraget" och jag är för lat för att lägga tid på hur du kopplar/t med för- och slutsteg + annan elektronik och kablagen. Hur som helst, det är en mycket vanlig rekommendation att alla apparater som är inblandade i ljudkedjan är kopplade till en och samma fas. Armaturer, luftkonditionering och annat i hushållet bör gå till en annan separat fas.
Det spelar ingen roll i det här fallet. Om det är något med nätet så är det jorden och den är gemensam för faserna.
bakerman22 skrev:När jag bara flyttade över kablarna så brummade det ändå !?![]()
Ett steg som inte brummar till basen brummar helt plötsligt till toppen...?
bakerman22 skrev:Svängde in till grannbyn idag. Lånade med mej ett sånt där störningsfilter.
Brummet i högtalarna försvann nästan helt, i alla fall så pass att jag skulle kunna leva med det, men istället började det brumma om själva stegen.![]()
Ganska komiskt det här...
Grabbarna på Hifiklubben hade som förslag att jag skulle dra en jordkabel mellan stegen. Dom tyckte att det var en enkel sak att prova.
Var skulle man fästa den kabeln ? Var som helst i shassiet ?
bakerman22 skrev:Svängde in till grannbyn idag. Lånade med mej ett sånt där störningsfilter.
Brummet i högtalarna försvann nästan helt, i alla fall så pass att jag skulle kunna leva med det, men istället började det brumma om själva stegen.![]()
Ganska komiskt det här...
phon skrev:har du provat en DC-trap till förstärkaren?
bakerman22 skrev:Vad jag förstår så är en "ground loop isolator" bara en liten burk som kopplar bort jorden i den ena änden...?
Att det är samma sak som att köra semibalancerat ?
Hur kan en sån göra någon skillnad alls när jag kör semibalancerade supra både före och efter cr80s ?
Om jag satte filtret efter cr80s blev det ingen skillnad. Samma brum.
Skillnaden blev enbart när jag satte det före cr80s.
Adhoc skrev:Du var så snabb med ditt inlägg, så jag hann inte leta fatt på texten där jag läste det senast (som säger samma sak som dina tidigare inlägg om "fetkabel" men inte fullt ut i det senaste om faserna)
http://jhbrandt.net/GroundingWiringZeroLoopArea.pdf
Naqref skrev:Då är det gissningsvis inte problem i slutsteget utan i interaktionen mellan cr80 och apparaten före.
NiklasF skrev:Går inte filtret på matning via en såndäringa väggbula, kan det inte vara den som spökar till det?
philipbtz skrev:Det är ingen idé att sitta här och gissa. Han får helt enkelt rita upp exakt alla kombinationer tänkbara (inte överjävligt många) och sedan testa alla under exakt samma förhållanden. Endast ändra en variabel varje gång. Misstänker ändå att detta inte är så komplicerat som man kan tro.
Och detta borde betyda att det är något med jorden mellan filtret och Z11Om jag satte filtret efter cr80s blev det ingen skillnad. Samma brum.
Detta i sin tur kan ju vara något annat skräp som är inkopplat till Z11 t.ex. en antennkabel tänker jag.
Naqref skrev:bakerman22 skrev:Vad jag förstår så är en "ground loop isolator" bara en liten burk som kopplar bort jorden i den ena änden...?
Hur kan en sån göra någon skillnad alls när jag kör semibalancerade supra både före och efter cr80s ?
Då är det gissningsvis inte problem i slutsteget utan i interaktionen mellan cr80 och apparaten före.
phon skrev:har du provat en DC-trap till förstärkaren?
http://sjostromaudio.com/pages/hifi-pro ... -end-style
bakerman22 skrev:Naqref skrev:bakerman22 skrev:Vad jag förstår så är en "ground loop isolator" bara en liten burk som kopplar bort jorden i den ena änden...?
Då är det gissningsvis inte problem i slutsteget utan i interaktionen mellan cr80 och apparaten före.
Det blir samma brum om jag skippar cr80s och kör direkt från för till slutsteg.
Om jag kopplar in "ground loop isolator" mellan för och slutsteg försvinner brummet i högtalarna, men ökar i stegen...
DQ-20 skrev:phon skrev:har du provat en DC-trap till förstärkaren?
Vad är det för problem den löser?
bakerman22 skrev:Naqref skrev:bakerman22 skrev:Vad jag förstår så är en "ground loop isolator" bara en liten burk som kopplar bort jorden i den ena änden...?
Om jag kopplar in "ground loop isolator" mellan för och slutsteg försvinner brummet i högtalarna, men ökar i stegen...
NiklasF skrev:En Isotek löser det säkert, fan vad jag hade garvat då.
DQ-20 skrev:NiklasF skrev:En Isotek löser det säkert, fan vad jag hade garvat då.
Isotek är visserligen bara skit, men jag hade också garvat.
Laila skrev:DQ-20 skrev:NiklasF skrev:En Isotek löser det säkert, fan vad jag hade garvat då.
Isotek är visserligen bara skit, men jag hade också garvat.
.... sa han som har (h)järnkoll på kabelmarknaden . . . typer
DQ-20 skrev:
Hen, om jag får be. Projicera inte dina dam(m)iga könssteriotyper på mig.
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:
Hen, om jag får be. Projicera inte dina dam(m)iga könssteriotyper på mig.
Herrskon förråder dig.
KarlXII skrev:Klart värt att testa iallafall. Vore ju dumt att inte göra det av principiella skäl.
Laila skrev:Vad händer om du kör kort kabel mellan försteg å CR80 samt lång kabel mellan CR80 å slutsteg. . . typ ?
Laila skrev:KarlXII skrev:Klart värt att testa iallafall. Vore ju dumt att inte göra det av principiella skäl.
Helt klart, om man nu har gott om tid . . . annars så kanske man, i bakerman22:s fall, kan koncentrera sig på att finna orsaken till brummet* . . . typ
*Som knappast är avsaknaden av dessa "kopplingsdosor/grenuttag".
(tror jag).
NiklasF skrev:
Den modellen har ju tom jordpunkt på sig, den där gröna ratten har jag fått för mig är till för detta iaf.
Men njee såna däringa strömtjosan saker kan ju inte hjälpa, det är bara båg och kalle anka så skit i det där
flathead skrev:Diverse "strömtjosan" innehåller i princip samma delar.
1: Filter mot högfrekvent skräp minst 3 kondingar och en common mode drossel
2: Skydd mot överspänning (clamp) tex transorbdiod och en varistor i serie över fas-nolla
3: DC-skydd redig bipolär konding (två polära elyter back to back) minst 4700uF.
2 eller flera snabba dioder parallelt omvänd polaritet.
Spänningsfallet över dessa dioder anger hur mycket DC filtret tål.
Går att slakta vilket gammalt PC-nätagg som helst och tillverka sig ett !!
Transobdioden lär kanske få inhandlas på elfa.
Så mycket humbug kanske det inte är, men ingen rymdforskning heller.
DQ-20 skrev:flathead skrev:Diverse "strömtjosan" innehåller i princip samma delar.
1: Filter mot högfrekvent skräp minst 3 kondingar och en common mode drossel
2: Skydd mot överspänning (clamp) tex transorbdiod och en varistor i serie över fas-nolla
3: DC-skydd redig bipolär konding (två polära elyter back to back) minst 4700uF.
2 eller flera snabba dioder parallelt omvänd polaritet.
Spänningsfallet över dessa dioder anger hur mycket DC filtret tål.
Går att slakta vilket gammalt PC-nätagg som helst och tillverka sig ett !!
Transobdioden lär kanske få inhandlas på elfa.
Så mycket humbug kanske det inte är, men ingen rymdforskning heller.
Japp. Och inget av detta hjälper mot jordslingor. Problemet ligger inte i faserna. Det har inget med nätet att göra. Det ligger i jorden. JOOOOOOOOORDEEEEEENN!
flathead skrev: brumslingor kan vara nog så luriga att lösa och några universalknep finns inte.
Flint skrev:flathead skrev: brumslingor kan vara nog så luriga att lösa och några universalknep finns inte.
Jodå. Bara att riva kopplingen helt och börja med endast högtalarna anlutna till slutsteget och lyssna om det brummar (ur högtalarna*) och efterhand bygga på framåt med prylar (ansluta signalmässigt) tills brummet dyker upp. Då får man reda på vilken del som ska kollas extra noga. Det kan vara så enkelt att det bara är två lådor/chassin som ger mekanisk kontakt med varandra och därmed bildar en jordslinga via signalkablarna.
* Mekaniskt brum från slutstegen är ett annat problem.
bakerman22 skrev:Flint skrev:flathead skrev: brumslingor kan vara nog så luriga att lösa och några universalknep finns inte.
Jodå. Bara att riva kopplingen helt och börja med endast högtalarna anlutna till slutsteget och lyssna om det brummar (ur högtalarna*) och efterhand bygga på framåt med prylar (ansluta signalmässigt) tills brummet dyker upp. Då får man reda på vilken del som ska kollas extra noga. Det kan vara så enkelt att det bara är två lådor/chassin som ger mekanisk kontakt med varandra och därmed bildar en jordslinga via signalkablarna.
Jag har ju satt stegen i ett rack ihop med QSC PL380.....?
Kan det vara det...?
Flint skrev:flathead skrev: brumslingor kan vara nog så luriga att lösa och några universalknep finns inte.
* Mekaniskt brum från slutstegen är som flera har påpekat ett annat problem.
flathead skrev:Det sa jag inte heller.
Jag gav en liten förklaring till vad som sitter i lådorna.
Det enda jag kan säga är att det på distans är väldigt svårt att ge några säkra råd, brumslingor kan vara nog så luriga att lösa och några universalknep finns inte.
Snälla skrik inte på mig, det löser inte problemet.
bakerman22 skrev:Jag är tacksam för att så många funderar och kommer med förslag.
NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag är tacksam för att så många funderar och kommer med förslag.
Fy fan nu är du full!
Flint skrev:bakerman22 skrev:Flint skrev:flathead skrev: brumslingor kan vara nog så luriga att lösa och några universalknep finns inte.
Jag har ju satt stegen i ett rack ihop med QSC PL380.....?
Kan det vara det...?
Ja. Det är tom. troligt.
Bill50x skrev:Flint skrev:Synd. Hur kör du med nätsladdarna. Är dom jordade och går till jordade uttag eller nån jordad grendosa?
Och se till att vända/orientera (el-)kontakterna rätt. Det kan absolut göra skillnad.
/ B
Flint skrev:Synd. Hur kör du med nätsladdarna. Är dom jordade och går till jordade uttag eller nån jordad grendosa?
Flint skrev:bakerman22
Gjorde du som jag sa att först bara ansluta slutsteget med högisarna och kollade att det var brumfritt och sen anslöt prylarna (signalmässigt) framåt ett led i taget i den ordning dom normalt sitter i kedjan, dvs sist signalkällan och förstås lyssnade vid varje nytt steg i kedjan om brummet hade dykt upp?
bakerman22 skrev:Flint skrev:Synd. Hur kör du med nätsladdarna. Är dom jordade och går till jordade uttag eller nån jordad grendosa?
Jag har tejpat för jorden för att utesluta det.
bakerman22 skrev:Flint skrev:bakerman22
Gjorde du som jag sa att först bara ansluta slutsteget med högisarna och kollade att det var brumfritt och sen anslöt prylarna (signalmässigt) framåt ett led i taget i den ordning dom normalt sitter i kedjan, dvs sist signalkällan och förstås lyssnade vid varje nytt steg i kedjan om brummet hade dykt upp?
Nä... Det gjorde jag inte.
Det är helt brumfritt tills steget får signal.
Det enda som har funkat utan brum är ultrakorta signalkablar från ett annat försteg.
philipbtz skrev:Hur går det?
bakerman22 skrev:...
Som det låter nu kan jag lätt leva med det.
Får se om jag börjar riva något mer i det sen när jag fått tummen ur och moddat mina PA-steg, för dom låter FAN.
bakerman22 skrev:philipbtz skrev:Hur går det?
Den bästa lösningen var "ground loop isolator".
Som det låter nu kan jag lätt leva med det.
Får se om jag börjar riva något mer i det sen när jag fått tummen ur och moddat mina PA-steg, för dom låter FAN.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster