Moderator: Redaktörer
boom skrev:bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
Det brummar MYCKET från högtalarna. Det stör jag mej FRUKTANSVÄRT mycket på...
Köp några riktiga steg i stället så slipper du brumm.
Laila skrev:Kanske är det bara receptet från DQ-20(kraftig jordkabel mellan apparaterna) som gäller tyvärr, då du verkar att ha ett anpassningsproblem mellan "försteg"- slutsteg. Finns det några potentiometrar* som justerar ingångskänsligheten på slutsteget förexten . . . ?
*ratt/ar eller små insänkta "spårmejsel-vred"
bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
Köp några riktiga steg i stället så slipper du brumm.
Förslag på annat med hifikvalitet som ger 3kW per steg ?
EDIT: Dom här stegen kostade 50k+ per styck när dom kom, så det borde inte vara något skit direkt...
Laila skrev:Försök att låna ett försteg, vilket som helst, för att testa om brummet ur högtalarna avtar(bara försteg + kablar till slutsteg). Om inte är chansen stor att det är slutstegen i sig som är problemet(vilket jag betvivlar).
brumel skrev:bakerman22 skrev:Det brummar lite från stegen. Det kan jag ta.
Kan det va skitkablarna från Biltema som fungerar som antenner och plockar upp störningar under vägen.
Du får köra fyrfläta istället
Om DP steget brummar mycket i sig själv utan högtalar och signalkabage kan det vara trafon som kommit lös i transporten.
Men nätdelen kan också var slut efter 20 år och det behövs nya lytar. Det problemet har jag själv med några gamla LK 100 från urtiden.
Fast.
Om brummet nästan bara hörs från högtalarna sitter problemet i kablaget.
Jag tror inte det är nåt fel på DP'n.
brumel skrev:...
Men nätdelen kan också var slut efter 20 år och det behövs nya lytar. Det problemet har jag själv med några gamla LK 100 från urtiden. ...
.
Laila skrev:brumel skrev:...
Men nätdelen kan också var slut efter 20 år och det behövs nya lytar. Det problemet har jag själv med några gamla LK 100 från urtiden. ...
.
Om steget är tyst(högtalarna) när inga signalkablar är inkopplade så lär det inte vara lytarna i nätdelen som orsakar brummet. Tror jag alldeles bestämt typ . . . kanske.
Laila skrev:brumel skrev:...
.
Om steget är tyst(högtalarna) när inga signalkablar är inkopplade så lär det inte vara lytarna i nätdelen som orsakar brummet. Tror jag alldeles bestämt typ . . . kanske.
bakerman22 skrev:Laila skrev:brumel skrev:...
.
Hoppas... Skulle ju vara väldigt smidigt om det gick att lösa på signalsidan..
Förstår dock inte vad som skulle kunna vara knas..
Har en Yamaha DSP-Z11. Yamahas flagskepp.
Det är ny el i hela rummet. Draget till en ny central.
Det går Supra från Z11. Den är förvisso dragen parallellt med min 3x16A som jag har till slutstegen, men den är blymantlad..
Stegen har helt ny el.
Hjälp...
bakerman22 skrev:Jag tror jag löser det. Jag var tvungen att springa ner och kolla om det brummade utan signalkabel. När jag drog ur den slutade det.
Jag bytte ut Emotiva-kabeln mot en noname som är något grövre.
Brummet försvann inte helt, men blev betydligt bättre.
Kan nog räcka att byta till två vettiga kablar mellan CR80s och stegen.
IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Jag tror jag löser det. Jag var tvungen att springa ner och kolla om det brummade utan signalkabel. När jag drog ur den slutade det.
Jag bytte ut Emotiva-kabeln mot en noname som är något grövre.
Brummet försvann inte helt, men blev betydligt bättre.
Kan nog räcka att byta till två vettiga kablar mellan CR80s och stegen.
Du skall bygga en riktig kabel själv, då blir det totaltyst.
Om du skickar mig ett schema på slutstegets ingångssteg
så skissar jag ihop hur kabeln skall byggas, åt dig.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Du vet ju att jag har JÄÄÄÄÄTTEBRA tålamod med sånt här också...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster