... ja, jag börjar få ont om idéer över hur jag ska kunna uppgradera systemet
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
De som förlöjligar strömkablars betydelse betraktar problemen från fel håll.
Även om man skaffat en påkostad strömrenare med fint skärmat kablage kan man lätt spoliera det hela om man ansluter t.ex. en DAC eller förförstärkare med simpel tvåledare som elkabel som blir antenn för luftburna störningar.
Innan man börjar spendera en massa pengar, tycker jag att man ska rensa upp i kabelträsket runt anläggningen och först koppla in bara en källa med renast och kortast möjliga kabeldragning och lyssna.
Kanske bara det kan ge en förbättring och tankeställare om hur man ska gå vidare, om det ens behövs?
Det gäller att inte bli besatt av att optimera detta och glömma av att lyssna på musiken!
lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
Fast jag har svårt att förstå att den sista metern ut till en audiogrunka skulle vara viktigast. Det är ju en massa meter innan den metern! Servisen in in fastigheten är i regel skärmad men med tanke på att de allra flesta boenden inte har skärmade eller ens tvinnade kablar i vägarna, finns där en källa som kan plocka upp störningar. En skärmad del i slutet gör inte mycket åt det. Däremot kanske någon form av "renare" eller filter kapa en del men en intelligent konstruerad apparat har väl redan tagit störningarna i beaktande. Installationer äldre än ca 20 år är i regel inte jordade. Mina egna prylar är inte jordade då inte ens någon av apparaterna har jordanslutning. Frågan om instrålning rör även signalkablaget, förmodligen ett större problem än via nätkablaget. Brukar hävdas att störningarna ska tas omhand vid källan, t.ex. tillslag av kyl/frys, tvättmaskin etc.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Tyvärr har många lyssningstester visat att första metern nätkabel ofta agerar antenn för diverse störningar och får inte försummas vare sig beträffande jordning eller skärmning om man har problem som man försöker bli av med.
Fast jag har svårt att förstå att den sista metern ut till en audiogrunka skulle vara viktigast. Det är ju en massa meter innan den metern! Servisen in in fastigheten är i regel skärmad men med tanke på att de allra flesta boenden inte har skärmade eller ens tvinnade kablar i vägarna, finns där en källa som kan plocka upp störningar. En skärmad del i slutet gör inte mycket åt det. Däremot kanske någon form av "renare" eller filter kapa en del men en intelligent konstruerad apparat har väl redan tagit störningarna i beaktande. Installationer äldre än ca 20 år är i regel inte jordade. Mina egna prylar är inte jordade då inte ens någon av apparaterna har jordanslutning. Frågan om instrålning rör även signalkablaget, förmodligen ett större problem än via nätkablaget. Brukar hävdas att störningarna ska tas omhand vid källan, t.ex. tillslag av kyl/frys, tvättmaskin etc.
NiklasF skrev:Det är väl "bara" att gå på ett Isotek-demo så får ni lyssna/titta själva istället för att lyssna på vad andra har att säga eller tror.
Det verkar ibland som att det är lite farligt att ha åsikter som inte stämmer överens med massan här
Det måste ju vara det bästa, skaffa sig egna åsikter istället för att " skall inte/bör inte/kan inte/dåligt konstruerad elektronik, är man nyfiken så låna hem ifrån butiken svårare än så är det ju faktiskt inte.
Flint skrev:Alla verkar så fixerade vid att det är den inkommande nätspänningen som är oren. Jag tror mer på att det är apparaterna i själva stereon som stör varandra med högfrekvent skräp från de egna nätdelarna och att anslutningssladdarna ev. fungerar som sändare. Har gjort en del tester på det. I det fallet tror jag att ett nätfilter kan påverka positivt men att varje enhet inkl. nätsladd bör trimmas/matchas ihop med resten av prylarna. Jag har aldrig testat det helt genomarbetat i praktiken men det är ändå min uppfattning. Men jag tror också att ett filter oftast inte har någon inverkan alls. Blev kanske lite för mycket tro än verkstad där.
zartok skrev:jag frågar ju för att höra argument åt det ena eller andra hållet. här verkar det som, av den informationen som framkommit, att jag i min nuvarande lägenhet inte skulle ha någon nytta av en strömrenare, och det är inte heller något som inte haft problem med strömmen som har gagnats av en sådan produkt.
... jag köpte fler monoblock istället =D
lennartj skrev:Min dåvarande flickvän var rätt intresserad av handarbete, och det var ett utmärkt tillfälle att vara tillsammans.
NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?
sprudel skrev:zartok skrev:jag frågar ju för att höra argument åt det ena eller andra hållet. här verkar det som, av den informationen som framkommit, att jag i min nuvarande lägenhet inte skulle ha någon nytta av en strömrenare, och det är inte heller något som inte haft problem med strömmen som har gagnats av en sådan produkt.
... jag köpte fler monoblock istället =D
Vaffö då? Hör du skillnad?
NiklasF skrev:Det är ts inställning som irriterar mig, det är inte ens inne på andra sidan och det skall redan göras lustigt över kablar vändningar på kontakter ström och liknande, han var inte alls intresserad av frågan han ställde utan ville bara ha igång pajkastning igen.
Hade han varit genuint intresserad av dessa produkter så hade han väl testat.
zartok skrev:Jag gör mig väl inte lustig när jag skriver att jag tror att vändning av kontakter är humbug, åtminstone där man har stabil el.
Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen. Krypet antingen ökar eller försvinner beroende på om man hittar nollan eller fasen. Men obs att kopplingen inte är tillåten. Hittade den i en gammal gräddvit Toolex Fender Twin från 1964 som jag en gång ägde. Den hade en switch som valde kondingen till antingen den ena eller andra ledaren i nätanslutningen. Funktionen var väldigt effektiv. USA-lösning.
Bill50x skrev:Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen. Krypet antingen ökar eller försvinner beroende på om man hittar nollan eller fasen. Men obs att kopplingen inte är tillåten. Hittade den i en gammal gräddvit Toolex Fender Twin från 1964 som jag en gång ägde. Den hade en switch som valde kondingen till antingen den ena eller andra ledaren i nätanslutningen. Funktionen var väldigt effektiv. USA-lösning.
Varför är detta olagligt? Vad kan hända?
Att hitta nollan eller fasen är väl bara att vända kontakten rätt? Eller vänta nu, det kanske det inte är... Man ska först vända kontakten rätt (för minimalt "krypet", därefter ska man koppla in kondingen där "krypet" elimineras. Har jag förstått det rätt då?
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen.
Det ställer stora krav på kondingens kvalitet av säkerhetsskäl. Kortis i den ger 220V i chassiet när kondingen är ansluten till fasen. Alltså livsfarligt i vissa miljöer.
Bill50x skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen.
Det ställer stora krav på kondingens kvalitet av säkerhetsskäl. Kortis i den ger 220V i chassiet när kondingen är ansluten till fasen. Alltså livsfarligt i vissa miljöer.
Hur vanligt är det med kortslutna kondingar? Fast det är ju inte så kul om det händer...
Kan man inte sätta någon krets emellan som bryter om spänningen eller strömmen blir för hög? Det flyter väl knappast så hög spänning/ström där?
/ B
Laila skrev:Själv så brukar jag sätta en X2-kondensator på mellan 0.1-0.33 uF mellan fas å nolla(skall hjälpa till att undertrycka EMI störningar) när toroidtransformator används.
Flint skrev:Det är nog otroligt ovanligt med kortslutna filmkondingar men reglerna tror jag är samma som för X-Y-kondingar i nätanslutningar. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om kopplingen är olaglig. Har bara aldrig sett den i som tidigare S-märkt utrustning och inte senare heller efter att S-märkningen försvann.
Bill50x skrev:Flint skrev:Det är nog otroligt ovanligt med kortslutna filmkondingar men reglerna tror jag är samma som för X-Y-kondingar i nätanslutningar. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om kopplingen är olaglig. Har bara aldrig sett den i som tidigare S-märkt utrustning och inte senare heller efter att S-märkningen försvann.
Inom elektrostatiken (ESD) använder man sig av ett 1 Mohm-motstånd i serie som personskydd, tex i ett handledsband. Kan man tänka sig samma lösning här, dvs att man sätter ett dylikt motstånd i serie med kondingen? Eller försvinner verkan av kondingen då?
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Kan man tänka sig samma lösning här, dvs att man sätter ett dylikt motstånd i serie med kondingen? Eller försvinner verkan av kondingen då?
Det borde fungera. Man kan ju prova sig fram till ett minsta möjliga motstånd som fortfarande ger tänkt verkan i förhållande till säkerhetsrisken och den ström det skulle innebära vid ett haveri. Det låter som en bra idé. Tack för uppslaget. Ska testats.
shifts skrev:Tänker mig att de som rapporterar om stora skillnader här, är de som hör skillnad på det mesta, men inte märker att den egna skjortan sitter ut och in. Förutom du bensnake, jag tror din skjorta sitter rätt.
Flint skrev:Men vid närmare eftertanke borde det ju räcka att bara jorda chassiet.
Bill50x skrev:Flint skrev:Men vid närmare eftertanke borde det ju räcka att bara jorda chassiet.
Mjae, det är väl just det som det inte gör. De allra flesta jordar väl chassit, åtminstone i transistorapparater? Funktionen kommer att variera beroende på hur du vänder stickkontakten... (nu börjar det snart låta som Belafontes "It's a hole in the bucket")
Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått varför det ska sitta en konding där, är det för att högre frekvenser ska filtreras bort?
/ B
zartok skrev:RogerGustavsson skrev:De där faspennorna kan vara lämpliga om man vill minimera spänningen på höljet.
Det vill man göra eftersom...? Det är en ärlig fråga från min sida. Kan det påverka signalerna på något sätt (de analoga signalerna naturligtvis:))?
Kronkan skrev:JAg vill ju ha allt enkelt. Faspenna ok men svårt att avgöra i en del fall. Köpte en Oehlbasch Phaser. Enkelt att göra jobbet.
http://www.oehlbach.com/en/phaser
Kronkan skrev:JAg vill ju ha allt enkelt. Faspenna ok men svårt att avgöra i en del fall. Köpte en Oehlbasch Phaser. Enkelt att göra jobbet.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:JAg vill ju ha allt enkelt. Faspenna ok men svårt att avgöra i en del fall. Köpte en Oehlbasch Phaser. Enkelt att göra jobbet.
Jag köpte en för 100 kr på Clas Ohlson för ca 20 år sedan. Flint har väl sammanfattat vitsen med att fasa hela anläggningen. Det är väl tal om att minska jordströmmar mellan dem eller något sådant, sänka bakgrundsstörningar? LTS testade en effektförstärkare från Counterpoint för många år sedan. Den hade 180 V på chassit i ett läge på nätsladden.
Flint skrev:zartok skrev:RogerGustavsson skrev:De där faspennorna kan vara lämpliga om man vill minimera spänningen på höljet.
Det vill man göra eftersom...? Det är en ärlig fråga från min sida. Kan det påverka signalerna på något sätt (de analoga signalerna naturligtvis:))?
Jeg svarar så länge innan RogerGustavsson gör det. Enligt mina tester så påverkar det både signalen mätmässigt i form av spikar och brus i grundbruset och hörbart. Det senara har jag testat under långlyssning och inte med snabba a/b-byten. Felet yttrar sig som en obehagskänsla och inte som en klangfärgsförändring som många verkar vara fixerade vid att vilja leta och nöjer sig med när det gäller detekterbara distformer. Det kan lite beskrivas som "lugnet i pauserna" i musiken men påverkar även resten. Obs att jag inte försvarar nätfilter generellt utan bara berättar om mina egna enkla experiment.
Harryup skrev:.....
Ökad tysthet mellan tonerna och mindre brus är vad jag tycker att man vunnit i några anläggningar jag lyssnat på.
Mvh/Harryup
Laila skrev:Å så länge dä inte ä blinntestat på korsen å tvären, så sigger dä nog inte i realiteterna så möe . . . eller . . . typ ?![]()

Kronkan skrev:Här två ställen som har den. 850 kr. En bedömningssport om det är prisvärt. Men köper då och då ett tillbehör. Någon gång per år.
http://www.hifistallet.se/hifi/oehlbach/oehlbach-phaser
http://www.akkelisaudio.com/webshop.html
Fast du måste också ha en faspenna. Med apparaten så får du veta vilken pinne som skall vara fas. Faspennan använder du i honan för att se var fasen är. Så märkar man upp om man vill och sticker in hanen i honan och det blir så bra så bra.
Jag vill inte lämna några intryck. Lätt att lura sig. Tror jag. Men har alltså rätt riktning i fasen genomgående. Sedan ungdomen. En vana alltså.
Jag är själv vanligtvis kund hos Akkelis.
Flint skrev:Kronkan skrev:Här två ställen som har den. 850 kr. En bedömningssport om det är prisvärt. Men köper då och då ett tillbehör. Någon gång per år.
Fast du måste också ha en faspenna. Med apparaten så får du veta vilken pinne som skall vara fas. Faspennan använder du i honan för att se var fasen är. Så märkar man upp om man vill och sticker in hanen i honan och det blir så bra så bra.
Jag vill inte lämna några intryck. Lätt att lura sig. Tror jag. Men har alltså rätt riktning i fasen genomgående. Sedan ungdomen. En vana alltså.
Jag testade nyss en enkel gammal skruvmejsel för säg tian-tjugan med en sån där flimrande glimlampa som visar att man ska hålla fingrarna borta från just den skruvskallen. Den visad förstås fas men också "krypet i fingrarna" från apparatchassien. Dock var flimmret svagt när krypet var lågt och mejseln måste göra mekanisk kontakt med metallen direkt utan eloxeringen på aluminium som isolator.
Kronkan skrev:Flint skrev:Kronkan skrev:Här två ställen som har den. 850 kr. En bedömningssport om det är prisvärt. Men köper då och då ett tillbehör. Någon gång per år.
Jag testade nyss en enkel gammal skruvmejsel för säg tian-tjugan med en sån där flimrande glimlampa som visar att man ska hålla fingrarna borta från just den skruvskallen. Den visad förstås fas men också "krypet i fingrarna" från apparatchassien. Dock var flimmret svagt när krypet var lågt och mejseln måste göra mekanisk kontakt med metallen direkt utan eloxeringen på aluminium som isolator.
Dels så är du mycket duktigare på sådant där än vad är. Vad gäller elektronik och sådant är förståelsen relativt fundamentalt. Har tidigare enbart använt en faspenna vid installation men för en del apparater haft svårt att i praktiken avgöra. När jag skaffade mig "phasern" så visade det sig att väldigt mycket stämde. Men nu stämmer det. Tror jag.
Det var en skivbutik (Linne skivbörs) igår som frågade mig vad göra åt ljudet gissade runt och klämde sedan sa jag att jag ville prova ett annat RIAA (än den inbyggda) vilket han hade drällande i butiken. Attan vad bra det blev . Idag skall jag märka upp butikens ström till apparaterna. Lite service får man ge.Och nu vet jag att det blir rätt och snabbt åtgärdat.
För övrigt är jag inte vän med anläggningen idag. Inte alls. Sådana dagar finns ju också
hifikg skrev:OBS! Alla felstavningar är annonsörens, jag bara citerar. De kanske inte använde nätfilter till printern när de skrev ut...
Flint skrev:Med risk att hamna på för djupt vatten påstår jag att alla nätdelar som innehållet likriktning inducerar någon form av störning till chassiet. Ringkärnetrafo mer en E-kärna och som det verkar mest switchade nätdelar pga den höga switchfrekvensen. Att du inte märker av nåt "kryp" i din anläggning kan bero på att någon del (eller alla) är jordad(e) och därmed störningen minskad men om en enhet blir jordad via signalkabeln till/från en annan enhet som verkligen är jordad så har du istället en störkälla i den signalkabeln beroende på resistansen i skärmen vilken bildar ett spänningfall av störströmmen och som därmed hamnar/funkar som signal. Sett så vore kanske den bästa lösningen att nätjorda varje enhet för sig och sen bara ha signalkabelns jord ansluten i ena ändan. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker ovanligt högt och kanske för löst.
petersteindl skrev:Blir det inte lite väl mycket induktans på jorden då? Man får ju se den som en del i strömkretsen och jordströmmen måste i så fall gå all världens väg.
Flint skrev:petersteindl skrev:Blir det inte lite väl mycket induktans på jorden då? Man får ju se den som en del i strömkretsen och jordströmmen måste i så fall gå all världens väg.
Vad skulle det medföra för nackdel i så fall? LP-filter?
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Blir det inte lite väl mycket induktans på jorden då? Man får ju se den som en del i strömkretsen och jordströmmen måste i så fall gå all världens väg.
Vad skulle det medföra för nackdel i så fall? LP-filter?
En stor area runt den slutna strömkretsen där yttre störningar lättare kan tränga in.
Mvh
Peter
Bill50x skrev:hifikg skrev:OBS! Alla felstavningar är annonsörens, jag bara citerar. De kanske inte använde nätfilter till printern när de skrev ut...
Om det är något som stör mig så är det felstavning i reklam och skyltar. Det ger ett mycket slarvigt intryck och man undrar om det är samma brist på noggrannhet när det gäller val av leverantör, service mm.
En av de värre var en nyöppnad restaurang som på en 4 meter bred skylt ovanför entrén skrev "Steckhus"Någon vecka senare dök det upp reklam i vår brevlåda med samma fina felstavning, plus en del andra inuti trycksaken.
Oavsett om man är svensk eller inte, känner man sig det minsta osäker på stavning så kollar man väl en extra gång innan man tillverkar dyra skyltar och reklammaterial?
/ B
mrk skrev:NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?
Jag kunde inte gå på mässan i år, men har tidigare varit på Isotek-demo
Tyvärr var det en riktigt märklig demo, inför varje byte av strömrenare, kabel eller kombination av dem båda gavs en mindre föreläsning om vilka skillnader vi skulle höra och efter varje förändring summerades dessa skillnader
Själv hörde jag ingen skillnad alls, men kunde inte riktigt slå mig fri från en viss känsla av ovisshet
RogerGustavsson skrev:mrk skrev:NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?
Jag kunde inte gå på mässan i år, men har tidigare varit på Isotek-demo
Tyvärr var det en riktigt märklig demo, inför varje byte av strömrenare, kabel eller kombination av dem båda gavs en mindre föreläsning om vilka skillnader vi skulle höra och efter varje förändring summerades dessa skillnader
Själv hörde jag ingen skillnad alls, men kunde inte riktigt slå mig fri från en viss känsla av ovisshet
Var med om en liknande demo på Sweetspot i Jönköping igår. Var lite frikyrkomöte över det hela där pekpinnen svingades friskt och ingen ifrågasatte den mässande pastorn... Det fanns skillnader med och utan strömrenare, frågan är varför? En undran: Om nu Primare-elektroniken är så känslig, varför inte ta med detta i utvecklingsarbetet? Strömrenare+grendosa för 23700 kr låter ju sjukt! Diskuterande senare även frågan med John Larsen och han hade en hel anekdoter om dessa strömrenare... Enligt Audioactive var strömrenare, dyrkabel, spikfötter (så att högtalaren står still!) och ett dyrt apparatrack som isolerar mot omgivningen ett måste för optimal återgivning. Har dock svårt att förstå nyttan med ett rack som i så fall inte är anpassat till de prylar som ska stå i det. Det duger knappast med ett rack för vad som helst om man är ute efter isolation, allra minst med en mängd apparater i samma rack. För vilken apparat stämmer man då av isolationen?
Flint skrev:Med risk att hamna på för djupt vatten påstår jag att alla nätdelar som innehållet likriktning inducerar någon form av störning till chassiet. Ringkärnetrafo mer en E-kärna och som det verkar mest switchade nätdelar pga den höga switchfrekvensen. Att du inte märker av nåt "kryp" i din anläggning kan bero på att någon del (eller alla) är jordad(e) och därmed störningen minskad men om en enhet blir jordad via signalkabeln till/från en annan enhet som verkligen är jordad så har du istället en störkälla i den signalkabeln beroende på resistansen i skärmen vilken bildar ett spänningfall av störströmmen och som därmed hamnar/funkar som signal. Sett så vore kanske den bästa lösningen att nätjorda varje enhet för sig och sen bara ha signalkabelns jord ansluten i ena ändan. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker ovanligt högt och kanske för löst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster