Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:zartok skrev:jag frågar ju för att höra argument åt det ena eller andra hållet. här verkar det som, av den informationen som framkommit, att jag i min nuvarande lägenhet inte skulle ha någon nytta av en strömrenare, och det är inte heller något som inte haft problem med strömmen som har gagnats av en sådan produkt.
... jag köpte fler monoblock istället =D
Vaffö då? Hör du skillnad?
NiklasF skrev:Det är ts inställning som irriterar mig, det är inte ens inne på andra sidan och det skall redan göras lustigt över kablar vändningar på kontakter ström och liknande, han var inte alls intresserad av frågan han ställde utan ville bara ha igång pajkastning igen.
Hade han varit genuint intresserad av dessa produkter så hade han väl testat.
zartok skrev:Jag gör mig väl inte lustig när jag skriver att jag tror att vändning av kontakter är humbug, åtminstone där man har stabil el.
Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen. Krypet antingen ökar eller försvinner beroende på om man hittar nollan eller fasen. Men obs att kopplingen inte är tillåten. Hittade den i en gammal gräddvit Toolex Fender Twin från 1964 som jag en gång ägde. Den hade en switch som valde kondingen till antingen den ena eller andra ledaren i nätanslutningen. Funktionen var väldigt effektiv. USA-lösning.
Bill50x skrev:Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen. Krypet antingen ökar eller försvinner beroende på om man hittar nollan eller fasen. Men obs att kopplingen inte är tillåten. Hittade den i en gammal gräddvit Toolex Fender Twin från 1964 som jag en gång ägde. Den hade en switch som valde kondingen till antingen den ena eller andra ledaren i nätanslutningen. Funktionen var väldigt effektiv. USA-lösning.
Varför är detta olagligt? Vad kan hända?
Att hitta nollan eller fasen är väl bara att vända kontakten rätt? Eller vänta nu, det kanske det inte är... Man ska först vända kontakten rätt (för minimalt "krypet", därefter ska man koppla in kondingen där "krypet" elimineras. Har jag förstått det rätt då?
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen.
Det ställer stora krav på kondingens kvalitet av säkerhetsskäl. Kortis i den ger 220V i chassiet när kondingen är ansluten till fasen. Alltså livsfarligt i vissa miljöer.
Bill50x skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Det finns ett effektivt men olagligt sätt att lösa "krypet i fingrarnaströmmen". Att ansluta en 100n/1600V konding mellan apparatchassiet och en av ledarna i nätanslutningen.
Det ställer stora krav på kondingens kvalitet av säkerhetsskäl. Kortis i den ger 220V i chassiet när kondingen är ansluten till fasen. Alltså livsfarligt i vissa miljöer.
Hur vanligt är det med kortslutna kondingar? Fast det är ju inte så kul om det händer...
Kan man inte sätta någon krets emellan som bryter om spänningen eller strömmen blir för hög? Det flyter väl knappast så hög spänning/ström där?
/ B
Laila skrev:Själv så brukar jag sätta en X2-kondensator på mellan 0.1-0.33 uF mellan fas å nolla(skall hjälpa till att undertrycka EMI störningar) när toroidtransformator används.
Flint skrev:Det är nog otroligt ovanligt med kortslutna filmkondingar men reglerna tror jag är samma som för X-Y-kondingar i nätanslutningar. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om kopplingen är olaglig. Har bara aldrig sett den i som tidigare S-märkt utrustning och inte senare heller efter att S-märkningen försvann.
Bill50x skrev:Flint skrev:Det är nog otroligt ovanligt med kortslutna filmkondingar men reglerna tror jag är samma som för X-Y-kondingar i nätanslutningar. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om kopplingen är olaglig. Har bara aldrig sett den i som tidigare S-märkt utrustning och inte senare heller efter att S-märkningen försvann.
Inom elektrostatiken (ESD) använder man sig av ett 1 Mohm-motstånd i serie som personskydd, tex i ett handledsband. Kan man tänka sig samma lösning här, dvs att man sätter ett dylikt motstånd i serie med kondingen? Eller försvinner verkan av kondingen då?
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Kan man tänka sig samma lösning här, dvs att man sätter ett dylikt motstånd i serie med kondingen? Eller försvinner verkan av kondingen då?
Det borde fungera. Man kan ju prova sig fram till ett minsta möjliga motstånd som fortfarande ger tänkt verkan i förhållande till säkerhetsrisken och den ström det skulle innebära vid ett haveri. Det låter som en bra idé. Tack för uppslaget. Ska testats.
shifts skrev:Tänker mig att de som rapporterar om stora skillnader här, är de som hör skillnad på det mesta, men inte märker att den egna skjortan sitter ut och in. Förutom du bensnake, jag tror din skjorta sitter rätt.
Flint skrev:Men vid närmare eftertanke borde det ju räcka att bara jorda chassiet.
Bill50x skrev:Flint skrev:Men vid närmare eftertanke borde det ju räcka att bara jorda chassiet.
Mjae, det är väl just det som det inte gör. De allra flesta jordar väl chassit, åtminstone i transistorapparater? Funktionen kommer att variera beroende på hur du vänder stickkontakten... (nu börjar det snart låta som Belafontes "It's a hole in the bucket")
Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått varför det ska sitta en konding där, är det för att högre frekvenser ska filtreras bort?
/ B
zartok skrev:RogerGustavsson skrev:De där faspennorna kan vara lämpliga om man vill minimera spänningen på höljet.
Det vill man göra eftersom...? Det är en ärlig fråga från min sida. Kan det påverka signalerna på något sätt (de analoga signalerna naturligtvis:))?
Kronkan skrev:JAg vill ju ha allt enkelt. Faspenna ok men svårt att avgöra i en del fall. Köpte en Oehlbasch Phaser. Enkelt att göra jobbet.
http://www.oehlbach.com/en/phaser
Kronkan skrev:JAg vill ju ha allt enkelt. Faspenna ok men svårt att avgöra i en del fall. Köpte en Oehlbasch Phaser. Enkelt att göra jobbet.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:JAg vill ju ha allt enkelt. Faspenna ok men svårt att avgöra i en del fall. Köpte en Oehlbasch Phaser. Enkelt att göra jobbet.
Jag köpte en för 100 kr på Clas Ohlson för ca 20 år sedan. Flint har väl sammanfattat vitsen med att fasa hela anläggningen. Det är väl tal om att minska jordströmmar mellan dem eller något sådant, sänka bakgrundsstörningar? LTS testade en effektförstärkare från Counterpoint för många år sedan. Den hade 180 V på chassit i ett läge på nätsladden.
Flint skrev:zartok skrev:RogerGustavsson skrev:De där faspennorna kan vara lämpliga om man vill minimera spänningen på höljet.
Det vill man göra eftersom...? Det är en ärlig fråga från min sida. Kan det påverka signalerna på något sätt (de analoga signalerna naturligtvis:))?
Jeg svarar så länge innan RogerGustavsson gör det. Enligt mina tester så påverkar det både signalen mätmässigt i form av spikar och brus i grundbruset och hörbart. Det senara har jag testat under långlyssning och inte med snabba a/b-byten. Felet yttrar sig som en obehagskänsla och inte som en klangfärgsförändring som många verkar vara fixerade vid att vilja leta och nöjer sig med när det gäller detekterbara distformer. Det kan lite beskrivas som "lugnet i pauserna" i musiken men påverkar även resten. Obs att jag inte försvarar nätfilter generellt utan bara berättar om mina egna enkla experiment.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 15 gäster