Moderator: Redaktörer
Felkonstruerad anser jag att den är, men förstår om andra tycker att det är mer en "egenhet". Jag, och många med mig, skulle aldrig tillåta en högtalare ställa såååå stora krav på slutstegets ström och effektförmåga.
Det finns förvisso en annan högtalare med kass impedans: Wilson Audio WATT/Puppy, som dippade 1.2 Ohm i en version och 1.7 Ohm i version 3.... Vid drygt 1KHz...
Varför inte? Jo, därför att jag anser att ju mer man betalar för en produkt desto mer skall man få. Att en billig högtalare har konstruktionsmissar kan skyllas på låg budget, men en exklusiv högtalare som kostar många slantar skall ju i princip vara självgående, koka gott kaffe och dessutom låta superbra.Sanoj skrev:Felkonstruerad anser jag att den är, men förstår om andra tycker att det är mer en "egenhet". Jag, och många med mig, skulle aldrig tillåta en högtalare ställa såååå stora krav på slutstegets ström och effektförmåga.
Varför inteMan måste väl inte tillverka högtalare som kan drivas av marknadens alla Siba-förstärkare..
![]()
Tycker faktiskt det är ganska kul däremot att det finns så många experter inom högtalarkonstruktion. Man kan med andra ord se fram emot en stor flora av kanonhögtalare de närmaste åren..
// Jonas
Sanoj skrev:Btw.Det finns förvisso en annan högtalare med kass impedans: Wilson Audio WATT/Puppy, som dippade 1.2 Ohm i en version och 1.7 Ohm i version 3.... Vid drygt 1KHz...
Jag har lyssnat på Watt/Puppy 5.1, 6 samt 7 under kontrollerade former och tycker de låter kanon. Fast dom kanske inte dippar som dom gamla...eller vad tror du Bamsetroll.
EngelholmAudio skrev:I ett försök att lyssna till stackars Gromit så startas här en tråd kring Kappa 9's kvaliteer men kanske blir det främst frånvaron av densamma.
Jag själv anser att dom är felkonstruerade iom deras extremt låga impedans i basområdet. Under 1 ohm, enligt uppgifter.
Masokisthifi när den är som värst.
Japp - bättre än inget!Sanoj skrev:Kul att göra någon glad.// JonasOckså kul att se att Sanoj tycker att förstärkare som inte kan driva Kappa 9 är "Siba-förstärkare".
Håller du med nu? Om inte - varför?
Sanoj skrev:Den främsta anledningen däremot ligger i att jag anser det är direkt felaktigt att yttra sig om ev. felkonstruktioner utan att veta vad konstruktören har haft för intensioner och vad hans referenser ligger.
Sanoj skrev:// Jonas, som för tillfället sitter och konstruerar ett nytt malsegment till en flisraffinör...
Det finns ju ingen som ser på lasten 0.9 ohm med glädje. Inte ens slutstegstillverkarna! Värmeutveckling och de problemen det medför.Sanoj skrev:Håller du med nu? Om inte - varför?
Nej jag håller fortfarande inte med dig..![]()
Varför![]()
Jag skulle personligen alldrig köpa ett par dylika högtalare, men har väldigt svårt att acceptera att man kallar något felkonstruerat av den anledningen att de inte uppfyller dina krav (förstärkarlast, dist etc) då dessa krav inte behöver sammanfalla med någon annans. Har man en stor bamsig Krell eller dyl. och gillar "soundet" så passar den ju som handen i hansken.
Det är ju uppenbart att det inte är högtalaren för alla, men var hittar du någon sådan![]()
Den främsta anledningen däremot ligger i att jag anser det är direkt felaktigt att yttra sig om ev. felkonstruktioner utan att veta vad konstruktören har haft för intensioner och vad hans referenser ligger.// Jonas, som för tillfället sitter och konstruerar ett nytt malsegment till en flisraffinör...
Sanoj skrev:...och vad hans referenser ligger.
Sanoj skrev:Tycker faktiskt det är ganska kul däremot att det finns så många experter inom högtalarkonstruktion. Man kan med andra ord se fram emot en stor flora av kanonhögtalare de närmaste åren..
jonasp skrev:Jag betraktar mina egna kunskaper inom högtalarkonstruktion som ytterst basala. Men jag vågar påstå att en impedans under 1 ohm i basregistret på en högtalare är idioti.
/Expert-Allan
Martin skrev:Gud! Nä, kanske ett hål i lådan trots allt?Svante skrev:Nån som vet vad de hade gjort?
Svante skrev:Kanske OT, Audio pro hade en högtalare 2-25 på 80-talet som var sluten, men impedanskurvan såg ut som en basreflex. Nån som vet vad de hade gjort?
Martin skrev:Hur ser impedansen ut då?Svante skrev:Martin skrev:Gud! Nä, kanske ett hål i lådan trots allt?Svante skrev:Nån som vet vad de hade gjort?
Nix!
Martin skrev:Kanske en serieresonanskrets (parallellt med basen) avstämd till samma frekvens som lådan.
Svante skrev:Gurka, god och sallad i samma mening.... Skulle inte tro att du får höra det från mig, nej (brukar kalla mig militant animalan ibland).
Jax skrev:Svante skrev:Kanske OT, Audio pro hade en högtalare 2-25 på 80-talet som var sluten, men impedanskurvan såg ut som en basreflex. Nån som vet vad de hade gjort?
Någon slags elektrisk resonans som härmar portens helmholtzresonans?
Thomas_A skrev:Till dem som vet och vad med på den tiden. Hur "unik" var egentligen A4-14? Den fick efter vad läst något pris på en HiFimässa i USA. Hur såg frekvensgång, ljudtryck, distorsion ut? Nån som kan historien?
T
Thomas_A skrev:Ok, tackar Svante. Vid Råd och Röns test användes A14-14 som "referens" medans då 2-25 hamnade på första plats bland lyssningspanelen. Skulle varit intressant att få veta hur de faktiskt gjorde det testet...för att inte vara en HiFi-tidning...
Svante skrev:Thomas_A skrev:Ok, tackar Svante. Vid Råd och Röns test användes A14-14 som "referens" medans då 2-25 hamnade på första plats bland lyssningspanelen. Skulle varit intressant att få veta hur de faktiskt gjorde det testet...för att inte vara en HiFi-tidning...
Det ringer några svaga klockor nu... .
Isidor skrev:Svante,
Om A4-14 uppvisade en närmast konstant effektrespons så förklarar ju detta varför den lät ilsket i diskanten. För sådär 25-30 år sedan trodde man tyvärr fortfarande att det var en bra idé att mäta högtalare i efterklangsrum.
Isidor skrev:Thomas,
Det jag minns av A4-14 var att den uppträdde generellt sett bra (med den tidens mått och undantaget den lite "heta" diskanten), men att den som alla ACE-konstruktioner (utom B4-200) hade stora problem med att generera ordentliga ljudtrycksnivåer i basen. Små elementareor i likaledes små kavitetsvolymer sätter ganska tydliga gränser här, som de flesta känner till. Faktum är att A4-14 inte var speciellt ljudtryckskapabel för lite högre frekvenser heller.
Isidor skrev:Endast baserat på lyssningsintrycken och utan att ha sett mätningar skulle jag gissa att distorsionen kunde klassas som hyfsat godkänd (men långt ifrån invändningsfri) för lägre ljudnivåer, men att den steg snabbt för lite högre nivåer.
Isidor skrev:Det fanns för övrigt betydligt bättre högtalare, som t.ex. B&W 801 och Snell Typ A, men för priset och storleken var A4-14 en riktigt lyckad konstruktion. En bra sak var också att herr Ståhl hade inkluderat en placeringsberoende kontroll för basnivån.
dawen skrev:Svante: Hur mycket eq och kompression lägger de till då? Va va va?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster