Infinity Kappa 9 kvaliteer och avsaknad av dito

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Infinity Kappa 9 kvaliteer och avsaknad av dito

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-02 14:44

I ett försök att lyssna till stackars Gromit så startas här en tråd kring Kappa 9's kvaliteer men kanske blir det främst frånvaron av densamma.

Jag själv anser att dom är felkonstruerade iom deras extremt låga impedans i basområdet. Under 1 ohm, enligt uppgifter.

Masokisthifi när den är som värst.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-02 14:55

Min första fråga är... såldes den med stor varningsetikett, eller låtsade man som det regnade och bara hänvisade till manualen när folk kom och klagade?

Min andra är... om vi skulle säga att det är ok att konstruera på det viset... är i stort sett alla förstärkare felkonstruerade? Med tanke på att skyddskretsar griper in på högre impedans än Kappa 9:ornas lägsta.

( Finns dock fler högtalare som går dumt lågt... TDL Studio 2 har jag för mig dippade under (eller ned mot i alla fall) 1 ohm i basen. )

Hade de sålts i ett integrerat paket från tillverkaren ihop med kapabla slutsteg kan jag förstå det... Men att problemet att driva dem inte uppmärksammats (eller uppmärksammats och struntats i) av tillverkaren är svårförlåtet IMO.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-02 15:13

Det finns förvisso en annan högtalare med kass impedans: Wilson Audio WATT/Puppy, som dippade 1.2 Ohm i en version och 1.7 Ohm i version 3.... Vid drygt 1KHz...
Best Regards
Bamsefar

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-02 15:46

Är det bara väldigt smalbandigt så är det väl inte lika stora problem som en låg impedans över en eller flera oktaver, ...fast man undrar ju hur det blev så? Om det är smalbandigt kanske det varnar för andra missgrepp?
sb17nbac till alla!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-02 16:08

markih: japp, men i kappa 9'os fall rör det sig om ett relativt brett band och dessutom i den så effektkrävande basregionen.

Martin Logan's elektrostater brukar ju som regel dippa mot högre frekvenser, runt 1 ohm vid 20kHz är inte ovanligt (var inte ovanligt på SL3'orna, t.ex.).
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 18:32

Problemet med Kappa 9 är den stora membranarean i kombination med en liten låda, vilket renderar en på tok för hög resonsfrekvens och därmed klen basåtergivning. Detta har man "löst" genom att implementera ett andra ordningens högpassfilter, vars resonans ligger under det slutna systemets dito. Filtret har ett i sammanhanget högt Q-värde, vilket bidrar till att höja nivån i delar av basregistret. Högt Q innebär en kraftigt rekativt tillika låg impedans.

En sådan lösning är knappast förenlig med god ingenjörskonst.

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2005-03-02 20:38

Apogee gjorde en högtalare som hade hemsk impedans och en verkningsgrad på 73 db, om jag inte missminner mig.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-02 21:39

intressant detta nån som kan tillföra nåt?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-03 11:59

Då så! Inte så många som hade nått att tillföra.

Det är klar masikisthifi över Kappa 9. "Köp denna högtalare så får du garanterat problem som du kan lösa med stenar, kablar, olja och ett mindre kärnkraftverk". Kul va? :wink:

Känns som att köpa en F1-bil för att köra på stans (kullerstens) gator. 9 gånger av 10 fastnar man på farthindret utanför skolan, däcken kommer aldrig upp i arbetstemperatur, osv. Men bilen är bra!

Till slut landar man ändå på ett konstaterande. Kappa 9 såldes och många köpare var nöjda med ljudet och ägandet av sina diskbänkar...jag menar "högtalare".

Felkonstruerad anser jag att den är, men förstår om andra tycker att det är mer en "egenhet". Jag, och många med mig, skulle aldrig tillåta en högtalare ställa såååå stora krav på slutstegets ström och effektförmåga.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-03 12:14

Felkonstruerad anser jag att den är, men förstår om andra tycker att det är mer en "egenhet". Jag, och många med mig, skulle aldrig tillåta en högtalare ställa såååå stora krav på slutstegets ström och effektförmåga.

Varför inte :?: Man måste väl inte tillverka högtalare som kan drivas av marknadens alla Siba-förstärkare.. :?:

Tycker faktiskt det är ganska kul däremot att det finns så många experter inom högtalarkonstruktion. Man kan med andra ord se fram emot en stor flora av kanonhögtalare de närmaste åren..

Btw.
Det finns förvisso en annan högtalare med kass impedans: Wilson Audio WATT/Puppy, som dippade 1.2 Ohm i en version och 1.7 Ohm i version 3.... Vid drygt 1KHz...

Jag har lyssnat på Watt/Puppy 5.1, 6 samt 7 under kontrollerade former och tycker de låter kanon. Fast dom kanske inte dippar som dom gamla...eller vad tror du Bamsetroll.

// Jonas

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-03 12:37

Sanoj skrev:

Varför inte :?: Man måste väl inte tillverka högtalare som kan drivas av marknadens alla Siba-förstärkare.. :?:
Tycker faktiskt det är ganska kul däremot att det finns så många experter inom högtalarkonstruktion. Man kan med andra ord se fram emot en stor flora av kanonhögtalare de närmaste åren..
// Jonas
Varför inte? Jo, därför att jag anser att ju mer man betalar för en produkt desto mer skall man få. Att en billig högtalare har konstruktionsmissar kan skyllas på låg budget, men en exklusiv högtalare som kostar många slantar skall ju i princip vara självgående, koka gott kaffe och dessutom låta superbra.

Konstruktionslösningar skall enligt mig sträva efter att förbättra och förenkla. Oavsett om det gäller bilar, högtalare, flygplan eller diskmaskiner. Att komma frammåt innebär att bli bättre jäms över (tycker jag). Inte att nått blir bra på stor bekostnad av något annat. Då är det fel, en halvdan lösning.

Om du vill ha hemläxa kan du väl undersöka hur många slutsteg/förstärkare som klarar 0.9 ohms last jämförbart med en last runt 4 ohm. Effekten skall vara 2-dubblerad (eg mer, men det är ju nära nog omöjligt).

Nej inte många Sibaförstärkare som ens räcker till normala högtalare.

Men Kappa 9's 0.9 ohm är en last där många kvalitetsförstärkare och slutsteg faktiskt har kortslutningssäkring som bryter. Och detta i ett frekvensområde som fullkomligt slukar effekt!

Visst är det roligt att det finns mer än ett märke och en expert innom samma område. Det ger mångfald. :P
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-03 12:40

Sanoj skrev:Btw.

Jag har lyssnat på Watt/Puppy 5.1, 6 samt 7 under kontrollerade former och tycker de låter kanon. Fast dom kanske inte dippar som dom gamla...eller vad tror du Bamsetroll.

Ja du skrotjonas, jag har ju bara ägt Wilson Audio WATT/Puppy så jag vet ju bara vad jag har direkt ägarerfarenhet av. WATT3 hade en dipp till 1.7 Ohm i version III, så är det.

Vad WATT/Puppy 5/5.1/6/7/8 har vet jag inte - dock vill jag minnas att 5/5.1 hade 3.3 Ohm runt 2 kHz - fast jag kan ju minnas fel.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-03 12:44

Jämförelse med bilar skulle ju vara en bil med bra prestanda (effekt, acc, bensinförbrukning) som vid närmre granskning kräver en viss sorts bensin som inte bara är mycket svår att få tag på utan dessutom väldigt dyr.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Infinity Kappa 9 kvaliteer och avsaknad av dito

Inläggav DQ-20 » 2005-03-03 14:39

EngelholmAudio skrev:I ett försök att lyssna till stackars Gromit så startas här en tråd kring Kappa 9's kvaliteer men kanske blir det främst frånvaron av densamma.

Jag själv anser att dom är felkonstruerade iom deras extremt låga impedans i basområdet. Under 1 ohm, enligt uppgifter.

Masokisthifi när den är som värst.

Se vad Öhman skrev a propos Kappa 9. Han har ju iallafall mätt på monstret:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 8260#88260

Kul att se att Sanoj tycker att förstärkare som inte kan driva Kappa 9 är "Siba-förstärkare". Snacka om tuffa krav.

/D

Edit: Jag följer Naqrefs exempel.
Senast redigerad av DQ-20 2005-03-03 15:22, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-03 14:46

Direktlänk till inlägget:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 8260#88260

Tips. Klicka på denna ikon Bild överst till vänster i ett inlägg så får man upp en länk som går direkt till det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-03 14:47

Också kul att se att Sanoj tycker att förstärkare som inte kan driva Kappa 9 är "Siba-förstärkare".

Kul att göra någon glad.

// Jonas

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-03 14:54

Sanoj skrev:
Också kul att se att Sanoj tycker att förstärkare som inte kan driva Kappa 9 är "Siba-förstärkare".
Kul att göra någon glad.// Jonas
Japp - bättre än inget! :lol:

Har du något fortsatt att tillföra diskussionen? Frågorna du ställde till mig - är dom besvarade? Håller du med nu? Om inte - varför?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-03 15:09

Håller du med nu? Om inte - varför?

Nej jag håller fortfarande inte med dig.. 8)

Varför :?:

Jag skulle personligen alldrig köpa ett par dylika högtalare, men har väldigt svårt att acceptera att man kallar något felkonstruerat av den anledningen att de inte uppfyller dina krav (förstärkarlast, dist etc) då dessa krav inte behöver sammanfalla med någon annans. Har man en stor bamsig Krell eller dyl. och gillar "soundet" så passar den ju som handen i hansken.

Det är ju uppenbart att det inte är högtalaren för alla, men var hittar du någon sådan :?:

Den främsta anledningen däremot ligger i att jag anser det är direkt felaktigt att yttra sig om ev. felkonstruktioner utan att veta vad konstruktören har haft för intensioner och vad hans referenser ligger.

// Jonas, som för tillfället sitter och konstruerar ett nytt malsegment till en flisraffinör... 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-03 15:12

Läser man IÖ's recension faller den ju bort som kandidat för musiklyssning även om den hade gått och driva med en normal stärkare...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-03 15:32

Sanoj skrev:Den främsta anledningen däremot ligger i att jag anser det är direkt felaktigt att yttra sig om ev. felkonstruktioner utan att veta vad konstruktören har haft för intensioner och vad hans referenser ligger.

Är böjd att hålla med, tro det eller ej. (Om att det är rimligt att ha koll på konstruktörens intentioner för att säga att det är "fel".) Men man kan verkligen ifrågasätta varför en konstruktör har just dessa intentioner.

Sanoj skrev:// Jonas, som för tillfället sitter och konstruerar ett nytt malsegment till en flisraffinör... 8O

OT: För vilken typ av massa/process?

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-03 15:34

Sanoj skrev:
Håller du med nu? Om inte - varför?

Nej jag håller fortfarande inte med dig.. 8)
Varför :?:
Jag skulle personligen alldrig köpa ett par dylika högtalare, men har väldigt svårt att acceptera att man kallar något felkonstruerat av den anledningen att de inte uppfyller dina krav (förstärkarlast, dist etc) då dessa krav inte behöver sammanfalla med någon annans. Har man en stor bamsig Krell eller dyl. och gillar "soundet" så passar den ju som handen i hansken.
Det är ju uppenbart att det inte är högtalaren för alla, men var hittar du någon sådan :?:
Den främsta anledningen däremot ligger i att jag anser det är direkt felaktigt att yttra sig om ev. felkonstruktioner utan att veta vad konstruktören har haft för intensioner och vad hans referenser ligger.// Jonas, som för tillfället sitter och konstruerar ett nytt malsegment till en flisraffinör... 8O
Det finns ju ingen som ser på lasten 0.9 ohm med glädje. Inte ens slutstegstillverkarna! Värmeutveckling och de problemen det medför.

Jag förstår din poäng men sympatiserar inte.

Riktigt så fritt ser inte jag på högtalarkonstruktion att man kan göra vad som helst och fortfarande kalla det högtalare bara man motiverar "vad konstruktören har haft för intensioner och vad hans referenser ligger".

Intentionerna borde väl ändå vara samma för alla högtalarkonstruktörer? Hobbykonstruktör som proffs?

Men det är OK - din friare inställning till högtalarkonstruktionen är din fria åsikt!

Höres! :D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-03 15:34

Sanoj skrev:...och vad hans referenser ligger.

Fick han verkligen några referenser med sig när han fick sparken? ( För det bör han väl ha fått? )

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-03 15:51

Jag tror vi skall vara lite snällare mot konstruktörerna. De kanske har haft andra mål än ljudet. Säg till exempel att marknadsavdelningen (ni vet => :twisted: ) tyckte att nu skall vi klappa in flera tolvor (av en viss design) i ett kabinett som skall vara högt och platt. Det är vad marknaden vill ha! Vad göra som konstruktör? Den dåliga fasintegrationen mellan elementen är dock svårare att klura ut någon vettig förklaring till.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-03 15:53

OT: För vilken typ av massa/process?

Just nu för TMP.

// Jonas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-03 18:42

Sanoj skrev:Tycker faktiskt det är ganska kul däremot att det finns så många experter inom högtalarkonstruktion. Man kan med andra ord se fram emot en stor flora av kanonhögtalare de närmaste åren..

Det är väl ändå lättare att bedöma en befintlig konstruktion är att göra en egen? Det finns dessutom flera goda skäl till att <1 ohm är en dålig idé som anges i tråden...

Jag tycker generellt sett att det är konstigt att man inte ska kunna diskutera saker utan att antingen vara expert eller självutnämnd expert. Jag startade för ett tag sedan en tråd om de nya B&W (nya nautilus alltså). Där blev jag utnämnd till självutnämnd expert. :)

Enligt min mening är det där ett j-a jantelagstjafs. Måste alla vara experter för att kunna diskutera något är det knappast meningsfullt att diskutera.

Jag betraktar mina egna kunskaper inom högtalarkonstruktion som ytterst basala. Men jag vågar påstå att en impedans under 1 ohm i basregistret på en högtalare är idioti.

/Expert-Allan
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-03 19:02

jonasp skrev:Jag betraktar mina egna kunskaper inom högtalarkonstruktion som ytterst basala. Men jag vågar påstå att en impedans under 1 ohm i basregistret på en högtalare är idioti.

/Expert-Allan

Håller med. Att säga att Kappa 9 är en onödigt dålig konstruktion tycker jag borde vara okontroversiellt om man bara har ljudalstringsförmågan som främsta priopritet. Att däremot säga att den är felkonstruerad är inte samma sak som att den är dåligt konstruerad. Det blir en fråga om semantik vilket tycks vara tillräckligt för oändliga diskussioner. Och återigen kan man fråga sig om målet: en del kanske tycker den ser maffig ut eller kanske rent av snygg, och prioriterar detta. Kanske har även Infinity prioriterat detta. Jag tror dessutom att det kan locka vissa att ha den högtalare som är den jävligaste lasten av rena macho-skäl. Jag menar, vad skall man annars ha sin Krell till om en hoper andra slutsteg också också kan driva högtalarna på ett snyggt sätt fast till ett lägre pris? :P Gromit & Rydberg? :)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-03 19:09

Dahlqvist: LOL! :P

Ja, semantiken är viktig och det är möjligtvis den vi faller på. Som jag konstaterar ovan faller ju "felkonstruktionen" ändå då Kappa 9 har sålts och glädjer sina ägare. Det hindra dock inte mig från att tycka den är felkonstruerad. 8O
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-03 20:41

Kanske OT, Audio pro hade en högtalare 2-25 på 80-talet som var sluten, men impedanskurvan såg ut som en basreflex. Nån som vet vad de hade gjort?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-03 20:50

Svante skrev:Nån som vet vad de hade gjort?
Gud! Nä, kanske ett hål i lådan trots allt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-03 20:52

Martin skrev:
Svante skrev:Nån som vet vad de hade gjort?
Gud! Nä, kanske ett hål i lådan trots allt?

Nix!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Teknikforum