Edit: Bilder

Moderator: Redaktörer
The floating-point SHARC digital signal processor (DSP) at the core of the nanoAVR provides an unmatched level of tuning of eight channels of uncompressed audio (raw/PCM)
zartok skrev:när kommer den och när är den nere i min brevlåda? hur många eq-band innehåller den? måste måste ha!
A first batch will be shortly available for pre-order early Q1 2014 so stay tuned for shipping announcements.
10 bands of parametic equalization on every channel
AndreasArvidsson skrev:Vilket kan vara en antydan om att det endast är PCM som gäller vilket är synd.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Vilket kan vara en antydan om att det endast är PCM som gäller vilket är synd.
Misstänkte det också. Annars hade det ju behövts köpas in lite logotyper om inte advokaterna från de stora skulle stå och knacka dörr ganska omgående...
Men då får man hitta en källa som avkodar själv och skickar PCM.
dukanvadet skrev:jag ser inte att det står något om delningsfilter? det kanske "bara" är eq och delay.
AndreasArvidsson skrev:Om nanoAVR fungerar så som jag beskrivit så kan man ju faktiskt mha den och en flerkanalsreceiver driva 3st frontar, 2surrounder och 2st basar allt med en enda integrerad surroundreceiver. Alltså inget externt slutsteg.
Eller 2st frontar och 4-5st basar om man så vill.
Nattlorden skrev:En tredje fråga blir kan den ta t.ex. en kanal och stoppa ut den på flera, men det olika tidsfördröjning. Om man vill tidsfördröja multipla surrounder på samma kanal olika t.ex.
Aerob skrev:Eller, jag kanske inte är så intresserad ändå när allt kommer omkring. Den borde verkligen haft S/PDIF i tillägg till HDMI...
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:En tredje fråga blir kan den ta t.ex. en kanal och stoppa ut den på flera, men det olika tidsfördröjning. Om man vill tidsfördröja multipla surrounder på samma kanal olika t.ex.
Det står att den har routing och tidsfördröjning per kanal, men hur utökade dessa är får vi se.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:En tredje fråga blir kan den ta t.ex. en kanal och stoppa ut den på flera, men det olika tidsfördröjning. Om man vill tidsfördröja multipla surrounder på samma kanal olika t.ex.
Det står att den har routing och tidsfördröjning per kanal, men hur utökade dessa är får vi se.
Äsch... jag mailar dem...Om de inte tänkt på det innan, så kanske de kan tänka om.
Elfsberg skrev:Vad ska man ha SPDIF till ö h t när det finns HDMI? Täcker inte HDMI alla tänkbara behov?
spuj skrev:nanoAVR kommer att vara tillgänglig om 2-3 veckor, enligt minidsp.
Elfsberg skrev:Vad ska man ha SPDIF till ö h t när det finns HDMI? Täcker inte HDMI alla tänkbara behov?
Jag misstänker också att det INTE kommer vara möjligt att använda de två utgångarna samtidigt, snarare gissar jag på en typisk switch-funktion med två kompletta s k presets.
Eller har jag missat något?
twotackter skrev:Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?
Källa -> nano-avr -> receiver -> högtalare
AndreasArvidsson skrev:Den har 2st hdmi IN, men endast 1st UT.
twotackter skrev:Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?
Elfsberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Den har 2st hdmi IN, men endast 1st UT.
Ah. Sorry.
Ska du ha samma DSP-inställningar till alla källor så är det ju lätt fixat med en switch bara, nuförtin finns det ju tillochmed fjärrstyrda sådana.
Givetvis sitter isåfall switchen innan nanoAVR och efter flera källor.
twotackter skrev:Jag hade också önskat en S/PDIF för att kunna streama musik från datorn
PappaBas skrev:Jag är lite nyfiken på vad som händer om man matar den med en stereo signal om den kan länka av och skapa en .1 subwoofer kanal från det?
Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
PappaBas skrev:Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
Hur menar du? Jag vill ju undvika det inbyggda sunkiga delningsfiltret i receivern. Poängen med denna mot en vanlig mini-dsp skulle ju vara att man skulle kunna dela toppar och basmoduler och köra EQ innan det når receivern.
RogerGustavsson skrev:Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?
Channel routing, independent crossovers and 10 bands of parametric equalization on every channel
AndreasArvidsson skrev:RogerGustavsson skrev:Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?
Så här står det på både på hemsidan och i databladet(pdf):Channel routing, independent crossovers and 10 bands of parametric equalization on every channel
HDMI signalen in innehåller 8st diskreta kanaler(7.1) som PCM(enda som nanoAVR klarar av). Det är inga problem att manipulera dessa med eq, delningar osv..
Med denna apparat så kan du mao dela dina surround, center osv innan de når förstärkaren.
Samtliga filter i förstärkaren kan då slås av. Givet att nanoAvr gör detta bättre vilket vi inte vet än.
Matrix mixer for routing of audio
10-band parametric equalizer per channel (peak/notch/low&high shelf)
Per channel time delay for time alignment
Per channel gain control
Per channel real time monitoring
JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Men om du ställer frontarna som large så skickas väl inte LFE-kanalen ut som tänkt? Du har säkert rätt, bara jag som är trött som klev upp 4 imorse (natt....).
RogerGustavsson skrev:Fast databladet var inte entydigt formulerat... Under rubriken Audio Processing sägs det så här:Matrix mixer for routing of audio
10-band parametric equalizer per channel (peak/notch/low&high shelf)
Per channel time delay for time alignment
Per channel gain control
Per channel real time monitoring
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Men om du ställer frontarna som large så skickas väl inte LFE-kanalen ut som tänkt? Du har säkert rätt, bara jag som är trött som klev upp 4 imorse (natt....).
Du gör ju delningen mellan frontarna och LFE i nanoAVR isf. Någonstans måste ju delningen ske.
JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Du gör ju delningen mellan frontarna och LFE i nanoAVR isf. Någonstans måste ju delningen ske.
Jo, men sen när allt kommer in via HDMI & PCM i receivern så måste ju receivern fortfarande fördela ut kanalerna. Har du då ställt front på Large så försvinner väl LFE-kanalen och fördelas istället ut på front-kanalerna. Då spelar det väl ingen roll hur man delat kanalerna innan receivern.
Jag kanske tänker helt fel, men det var min första tanke.
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Jo, men sen när allt kommer in via HDMI & PCM i receivern så måste ju receivern fortfarande fördela ut kanalerna. Har du då ställt front på Large så försvinner väl LFE-kanalen och fördelas istället ut på front-kanalerna. Då spelar det väl ingen roll hur man delat kanalerna innan receivern.
Jag kanske tänker helt fel, men det var min första tanke.
Nej så fungerar det inte riktigt.
LFE är en helt egen diskret kanal som spelas upp av .1/SW ugången. Det som händer när du har frontarna på small är att .1 spelar upp LFE kanalen+basen från frontarna.
LFE kanalen blandas endast in i frontarna om du har SW ställd på no.
Ställer du en kanal på large så spelas innehållet i var kanal upp utan någon påverkan av delningsfilter.
JonasW skrev:Så sant! Du ser, tankevurpa när man är trött
Då är det ju lugnt. Verkar vara ett sjyst komplement för de som vill komma ifrån de stela inställningarna man kan göra i dagens receivers (med ett fåtal undantag).
PappaBas skrev:Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
Hur menar du? Jag vill ju undvika det inbyggda sunkiga delningsfiltret i receivern. Poängen med denna mot en vanlig mini-dsp skulle ju vara att man skulle kunna dela toppar och basmoduler och köra EQ innan det når receivern.
Elfsberg skrev:I videon pysslar de med någon slags "Compressor".. nån koll på vad det är?
Åh.
"nanoAVR User Manual.pdf" var ganska ordentlig. Den täcker nog det mesta. Blir att läsa ikväll när skallen tagit igen sig från dagens boxning..
Elfsberg skrev:Du vill lixom mixa ner flera kanaler till samma?
Jag förstår inte riktigt vad du menar..
WhereNextColumbus skrev:Kommer det inte komma fler program då som till minin?
Elfsberg skrev:Fråga om man kan s a s multiplicera och kanske inaktivera utgångar!
F ö:
Hur framtidssäker är denna pryl, kommer den hänga med så länge man använder HDMI, vad tror ni?
Elfsberg skrev:Hur framtidssäker är denna pryl, kommer den hänga med så länge man använder HDMI, vad tror ni?
AndreasArvidsson skrev:Elfsberg skrev:Fråga om man kan s a s multiplicera och kanske inaktivera utgångar!
Kan du förtydliga vad det är du vill göra?
Du kan skicka vilken inkanal till vilken utkanal som helst.
Elfsberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Elfsberg skrev:Fråga om man kan s a s multiplicera och kanske inaktivera utgångar!
Kan du förtydliga vad det är du vill göra?
Du kan skicka vilken inkanal till vilken utkanal som helst.
Kan jag köra t ex FRONT LEFT till flera utgångar, t ex FRONT LEFT och SURROUND BACK LEFT? För aktivt delade högtalare tänkte jag, så givetvis skulle jag göra samma grej på FRONT RIGHT.
Isåfall försvinner ju också en eller två surround-kanaler, men det kanske inte gör något. Eller? Kan det få olika utslag beroende på ljudspår, 7.1 vs 5.1?
Det skulle också vara roligt att spela samma signal överallt när man har fest. Kanske.
bomellberg skrev:Nice!!
Alltid kul att höra intryck om nya prylar. Lite synd att man begränsas till en enda källa.
AndreasArvidsson skrev:bomellberg skrev:Nice!!
Alltid kul att höra intryck om nya prylar. Lite synd att man begränsas till en enda källa.
Vad glad du kommer bli när jag talar om för dig att den har 2st!! HDMI in
AndreasArvidsson skrev:Ja det är en kompressor helt enkelt. Den minskar dynamiken genom att komprimera de starkaste transienterna.
Du sätter ett tröskelvärde(-X dBFS) över detta tröskelvärde så komprimeras signalstyrkan baserat på det komprimeringsratio du satt.
bomellberg skrev:Ja, jo, den har två HDMI, men det hjälper ju inte när man som jag har andra enheter med optisk eller koax spdif.
Dessutom vill jag helst inte ha fler fjärrkontroller, även om det är en minor issue för mig.
Om man kunde lära sin receiver att INTE reagera på källväxlingar och lära nanoAVR att trigga på dem istället så vore det löst, men fler ingångar vill jag definitivt ha.
MichaelG skrev:Får jag bara fråga om du är helt säker på ovanstående. För i så fall har jag (som inte är helt säker) missuppfattat det hela. Jag trodde att man höjde de svaga partierna när man komprimerade och att man limiterade när man begränsade transienterna.
Harryup skrev:En AppleTV har ju HDMI ut så den kan man ju strömma ljud till.
mvh/Harryup
Elfsberg skrev:Det finns Airplay-kompatibla appar till Android också, om jag inte minns helt fel.
Jag har streamat från PC till Apple TV, det vet jag iallafall.
PappaBas skrev:Elfsberg skrev:Det finns Airplay-kompatibla appar till Android också, om jag inte minns helt fel.
Jag har streamat från PC till Apple TV, det vet jag iallafall.
Jo man kan streama ljudet till AppleTV med Airfoil från PC. Men det är dåligt stöd för airplay i android. Vidare verkar det dumt att klydda med en Applelösning om Spotify och andra behagar släppa stöd till Chromecast? Chromecast kostar typ 300.

PappaBas skrev:Enligt spec. verkar den kunna lämna max 2V RMS på utgångarna, huruvida det är en begränsning för din förstärkare vet jag inte.
Fjärrkontroll är enkelt för den har inbyggd inlärning så du kan använda din ordinarie. Jag använder en Apple Remote (ca 200:- hos Clas eller Kjell). Appen till min vanliga nanoAVR är rätt rudimentär men fungerar fint annars.
PappaBas skrev:Nej Applefjärren är superbraDen räcker utmärkt till det du nämner.
Mer avancerade inställningar gör jag in kontrollprogrammet.
PappaBas skrev:Jag är rätt nöjdDen fungerar för mitt ändamål.
HDMI-handskakningen blev mycket bättre när jag bytte kabel till TV:n. Den gamla kabeln hade nog ett brott närmast kontakten.
Enda anledningen att jag inte uppgraderade till modellen med analoga utgångar är att den mest kan leverera 2.1 Volt.
Har inte sett några mätningar på den.
PappaBas skrev:Verkar vara en AKM4440 som DAC i nanoAVR DA med inbyggt buffersteg som används, dvs utgångarna tas direkt från det chippet. Skall sitta ett analogt filter efter det men vet inte om det gör det i nanoAVR DA? Inte sett några bilder innifrån.
http://www.akm.com/akm/en/file/datasheet/AK4440EF.pdf
Kan inte avgöra hur bra eller dålig den är.
I Najda sitter CS42428 som DAC med digitalt styrd analog volymkontrollchip(CS2218) efteråt
https://www.cirrus.com/jp/pubs/proDatas ... 428_F2.pdf
https://www.cirrus.com/en/pubs/proDatas ... 318_F1.pdf
PappaBas skrev:Jag har en laptop kopplad till nanoAVR och från den till hemmabioreceiver och till TV. Kör "pure direct" på hemmabioreceivern.
Det var en ganska styv HDMI-kabel och jag hade en hel del krångel med den, när den la helt av såg jag att kontakten var helt böjd. Fungerar mycket bättre med den nya.
Den nya är från Klasse i sjön![]()
Ibland måste jag stänga av och sätta på nanoAVR för att den skall synca HDMI när jag startar upp laptopen.
Kör delning mellan toppar och basar, PEQ och tidsfördröjning i den. Ibland använder jag den för att labba med högtalare och då som aktivt delningsfilter.
Hade syncningen varit perfekt och varianten med analoga utgångar hade kunnat leverera förstklassiga utsignaler hade jag varit helt nöjd
Hade velat ha den som digitalt försteg.
Hade Najda haft möjlighet att köra HDMI in och passthrough så hade jag nog valt den.
genstruktur skrev:Tack för svar!
En enda källa alltså, din laptop är kopplad till NanoAVR?
Lite oroväckande att det inte fungerar helt tillfredsställande med bara en källa kopplad till NanoAVR. För det är så jag tolkar ditt inlägg, att det har blivit bättre med handskakningen sedan du bytte HDMI-kabel.
Men helt borta är inte problemen?
Hmmm. Jag behöver/vill ha minst tre källor inkopplade med hdmi, gärna fyra och att det skall fungera bra. Om jag köper en NanoAVR behöver jag dessutom köpa en ny mediaspelare eller HTPC för att kunna skicka ut PCM vid filmtittande. Dessutom går det inte att köra Spotify Connect från recievern, utan jag för köra från Chromecasten istället.
Jag blir liksom inte riktigt helt övertygad att NanoAVR kommer att fungera tillfredsställande och utan att man sliter sitt hår när man skall använda anläggningen. Något jag gärna vill undvika.
De ligger sällan ute på begagnatmarknaden också.
/Tveksam
Tarzan skrev:Ska det ses som någonting positivt eller negativt att det är den DACen som sitter i?
PappaBas skrev:genstruktur skrev:Tack för svar!
En enda källa alltså, din laptop är kopplad till NanoAVR?
Lite oroväckande att det inte fungerar helt tillfredsställande med bara en källa kopplad till NanoAVR. För det är så jag tolkar ditt inlägg, att det har blivit bättre med handskakningen sedan du bytte HDMI-kabel.
Men helt borta är inte problemen?
Hmmm. Jag behöver/vill ha minst tre källor inkopplade med hdmi, gärna fyra och att det skall fungera bra. Om jag köper en NanoAVR behöver jag dessutom köpa en ny mediaspelare eller HTPC för att kunna skicka ut PCM vid filmtittande. Dessutom går det inte att köra Spotify Connect från recievern, utan jag för köra från Chromecasten istället.
Jag blir liksom inte riktigt helt övertygad att NanoAVR kommer att fungera tillfredsställande och utan att man sliter sitt hår när man skall använda anläggningen. Något jag gärna vill undvika.
De ligger sällan ute på begagnatmarknaden också.
/Tveksam
Jag har en Chromecast (som jag aldrig använder) som också är ikopplad men den fungerar alltid perfekt med handskakningen så det har nog mer med PC:n att göra.
Fördelen med PC är ju att jag kan köra PCM ut via HDMI och kör allt därifrån så kör Spotify, Netflix, online radio, podcast osv osv. CD-skivorna har jag rippat ned till FLAC.
Jag väntar på lite modeller av NUC med nya Skylake Core M. Då kan jag köra helt fläktlöst.
Det finns ju en mängd HDMI-switchar men har aldrig kopplat in en sådan.
PappaBas skrev:Bara glad om det är till någon nyttaÄr ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
Den är inte perfekt men fungerar i min uppställning. Jag funderar på att köpa en centerhögtalare och bygga några billiga surround högtalare för att testa mer surround.
Kan man inte köra avkodning i datorn av filmer? Skickas inte ljudet som LPCM då?
nanoAVR DA hade varit perfekt för mig om försteget hade varit förstklassigt och handskakningsproblemen försvunnit.
PappaBas skrev:Vill bara säga att det är mycket bättre med synkingsproblemen nu. Jag stängde av all sorts kontroll över HDMI i både TV:n och receivern och då fungerar det mycket bättre.
genstruktur skrev:PappaBas skrev:Vill bara säga att det är mycket bättre med synkingsproblemen nu. Jag stängde av all sorts kontroll över HDMI i både TV:n och receivern och då fungerar det mycket bättre.
Härligt!
Är det som kallas HDMI CEC?
PappaBas skrev:genstruktur skrev:PappaBas skrev:Vill bara säga att det är mycket bättre med synkingsproblemen nu. Jag stängde av all sorts kontroll över HDMI i både TV:n och receivern och då fungerar det mycket bättre.
Härligt!
Är det som kallas HDMI CEC?
Jag tror det. Det finns väl också olika tillverkarspecifika system.
PappaBas skrev:Bara glad om det är till någon nyttaÄr ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
Den är inte perfekt men fungerar i min uppställning. Jag funderar på att köpa en centerhögtalare och bygga några billiga surround högtalare för att testa mer surround.
Kan man inte köra avkodning i datorn av filmer? Skickas inte ljudet som LPCM då?
nanoAVR DA hade varit perfekt för mig om försteget hade varit förstklassigt och handskakningsproblemen försvunnit.
n3mmr skrev:Kan nanoAVR användas för att interaktivt variera tidsskillnad och nivåskillnad mellan två kanaler?PappaBas skrev:Bara glad om det är till någon nyttaÄr ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
Tarzan skrev:n3mmr skrev:Kan nanoAVR användas för att interaktivt variera tidsskillnad och nivåskillnad mellan två kanaler?PappaBas skrev:Bara glad om det är till någon nyttaÄr ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
I programvaran kan man ställa in allt möjligt: delningsfrekvenser, branthet på delning, nivå, tidsfördröjning, kompressor. Dessutom kan man under fliken routing välja vilken kanal i ljudströmmen som ska skickas till vilken kanal på utgången och med vilken nivå.
I mjukvaran som man grejar med på datorn (som är kopplad till nanoavr antingen via usb eller nätverk) sker alla förändringar i realtid.
Ja, tror jag är det korta svaret.
n3mmr skrev:Tarzan skrev:n3mmr skrev:Kan nanoAVR användas för att interaktivt variera tidsskillnad och nivåskillnad mellan två kanaler?
I programvaran kan man ställa in allt möjligt: delningsfrekvenser, branthet på delning, nivå, tidsfördröjning, kompressor. Dessutom kan man under fliken routing välja vilken kanal i ljudströmmen som ska skickas till vilken kanal på utgången och med vilken nivå.
I mjukvaran som man grejar med på datorn (som är kopplad till nanoavr antingen via usb eller nätverk) sker alla förändringar i realtid.
Kan alla parametrar ställas in m h a nån app i en telefon, så man slipper släpa en dator med sig, eller krävs det röen dator för att ändra i realtid?
Tarzan skrev:n3mmr skrev:Tarzan skrev:I programvaran kan man ställa in allt möjligt: delningsfrekvenser, branthet på delning, nivå, tidsfördröjning, kompressor. Dessutom kan man under fliken routing välja vilken kanal i ljudströmmen som ska skickas till vilken kanal på utgången och med vilken nivå.
Kan alla parametrar ställas in m h a nån app i en telefon, så man slipper släpa en dator med sig, eller krävs det röen dator för att ändra i realtid?
Jo, dator behövs för att ändra inställningarna. Med telefon eller fjärrkontroll kan man bara ändra mellan olika presets, källor och reglera masterljudnivån.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster