nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-01 19:54

Elfsberg skrev:I videon pysslar de med någon slags "Compressor".. nån koll på vad det är?

Åh.
"nanoAVR User Manual.pdf" var ganska ordentlig. Den täcker nog det mesta. Blir att läsa ikväll när skallen tagit igen sig från dagens boxning..

Ja det är en kompressor helt enkelt. Den minskar dynamiken genom att komprimera de starkaste transienterna.
Du sätter ett tröskelvärde(-X dBFS) över detta tröskelvärde så komprimeras signalstyrkan baserat på det komprimeringsratio du satt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-03 12:44

Upptäckte just en sak med nanoAVR som inte är helt optimal. Dvs så till vida att jag inte missförstått manualen.

Du kan inte ställa delningsfilter i routingtabellen. I routingtabellen bestämmer du endast vilken ingång som skall gå till vilken utgång och med vilken nivå. Delningsfiltrerna består av ett bandpassfilter per utgång.

Detta betyder att du kan tex inte göra följande:
frontL-in(fullregister) till frontL-ut
surrL-in(under 100Hz) till frontL-ut
Då behöver man ett lågpassfilter i routingtabellen där man passar surrkanalen till frontkanalen.

Jag hade hoppats att slippa alla filter i min receiver och sköta all delning mellan surr, center och liknande i en nanoAVR, men det verkar inte gå.
Eller tänker jag helt fel nu?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-03 15:08

Du vill lixom mixa ner flera kanaler till samma?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-03 15:13

Elfsberg skrev:Du vill lixom mixa ner flera kanaler till samma?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.. :)

Jag vill att frontarna skall spela basen från surrounderna. Dvs samma sak som händer när jag ställer surround till "small" i min receiver nu.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-03 15:14

Hm. Bra fråga!
Du får kanske köra "kaka på kaka".
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-03 19:02

Det blir ju lite problematiskt med EQ om du inte sköter delningen i nanoAVRen.
Isf måste man ju lägga EQ på alla 8kanalerna för att vara säker på att all bas är EQ:ad. Väldigt osmidigt.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-03 19:11

Kommer det inte komma fler program då som till minin?
Häpp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-03 19:14

WhereNextColumbus skrev:Kommer det inte komma fler program då som till minin?

Mycket möjligt, men denna gång följer plugin med och är inte ett tillval. Om det bara är så för tillfället pga att det endast finns en plugin är en möjlighet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-04 13:36

Jag har lite kommunikation med miniDSP angående denna.

All signalnivåer går att ställa i 0.1dB steg.
Delningsfiltrer och PEQ går att länka mellan två kanaler. Så du kan ha exakt samma filter på både frontL och frontR tex.

Väntar på svar gällande delningsfilter i routingtabellen.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-14 00:20

Fråga om man kan s a s multiplicera och kanske inaktivera utgångar!

F ö:

Hur framtidssäker är denna pryl, kommer den hänga med så länge man använder HDMI, vad tror ni?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-14 00:23

Elfsberg skrev:Fråga om man kan s a s multiplicera och kanske inaktivera utgångar!

F ö:

Hur framtidssäker är denna pryl, kommer den hänga med så länge man använder HDMI, vad tror ni?

Kan du förtydliga vad det är du vill göra?

Du kan skicka vilken inkanal till vilken utkanal som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-14 00:40

Elfsberg skrev:Hur framtidssäker är denna pryl, kommer den hänga med så länge man använder HDMI, vad tror ni?

Förstår den inte HDMI 2.0 så kommer den ju inte att fatta något ännu senare. Det är normalt sätt inget man kan mjukvaruändra, utan det är inköpta chip som hanterar det. Sen finns där säkert bakåtkompatibilitet i standarden, så behöver man inga nya funktioner, så kommer den säkert att fortsätta fungera.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-15 19:46

AndreasArvidsson skrev:
Elfsberg skrev:Fråga om man kan s a s multiplicera och kanske inaktivera utgångar!

Kan jag köra t ex FRONT LEFT till flera utgångar, t ex FRONT LEFT och SURROUND BACK LEFT? För aktivt delade högtalare tänkte jag, så givetvis skulle jag göra samma grej på FRONT RIGHT.

Isåfall försvinner ju också en eller två surround-kanaler, men det kanske inte gör något. Eller? Kan det få olika utslag beroende på ljudspår, 7.1 vs 5.1?

Det skulle också vara roligt att spela samma signal överallt när man har fest. Kanske.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-15 20:34

Elfsberg skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Kan jag köra t ex FRONT LEFT till flera utgångar, t ex FRONT LEFT och SURROUND BACK LEFT? För aktivt delade högtalare tänkte jag, så givetvis skulle jag göra samma grej på FRONT RIGHT.

Isåfall försvinner ju också en eller två surround-kanaler, men det kanske inte gör något. Eller? Kan det få olika utslag beroende på ljudspår, 7.1 vs 5.1?

Det skulle också vara roligt att spela samma signal överallt när man har fest. Kanske.

Ja det kan du.

Du kan skicka allt surroundljud(både surround och surround back) till surroundutgångarna och använda de två surround back-kanalerna till att klona frontkanalerna. Eller för att driva basar tex.

Du kan skicka vilken inkanal till vilken utkanal du vill. I vilka kombinationer som helst. Så att slå ihop, ta bort, klona eller göra vad du vill med dessa är möjligt.

Enda begränsningen med denna apparat som jag kommit på hittills är att delningsfiltrerna är begränsade till ett bandpass på var utkanal. Det finns inga delningsfilter i routingtabellen. Dvs du kan inte routrar bara basen från en kanal till en annan utan det är hela kanalens ljud som skickas.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-15 23:40

Skall beställa nästa vecka ;) återkommer med intryck.

EDIT: Beställt idag. Får se när det dyker upp.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-11 15:46

Så, hämtade ut min nanoAVR på posten igår :)
Första intrycken är positiva. I lådan följer det med ethernetkabel, HDMI-sladd och en strömadapter. Manual och programvara hämtar man på hemsidan.
Det var bara att koppla in den mellan min källa (dator) och hemmabioreceivern (ställd nu i "Pure Direct" pcm direkt läge).
Det går att lära den IR så man kan använda vilken fjärrkontroll som helst.
Kontrollprogrammet är väldigt enkelt och intuitivt. Går att köra via USB-kabel eller via Ethernet.
Tog mig några minuter att ställa in en enkel omdirigering och delning av frontar och sub.
Allt verkar fungera som det skall :)
Återkommer när jag har mer intryck.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-03-11 16:18

Nice!!

Alltid kul att höra intryck om nya prylar. Lite synd att man begränsas till en enda källa.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-11 16:19

bomellberg skrev:Nice!!

Alltid kul att höra intryck om nya prylar. Lite synd att man begränsas till en enda källa.

Vad glad du kommer bli när jag talar om för dig att den har 2st!! HDMI in ;)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-03-11 16:23

AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:Nice!!

Vad glad du kommer bli när jag talar om för dig att den har 2st!! HDMI in ;)

Ja, jo, den har två HDMI, men det hjälper ju inte när man som jag har andra enheter med optisk eller koax spdif.

Dessutom vill jag helst inte ha fler fjärrkontroller, även om det är en minor issue för mig.

Om man kunde lära sin receiver att INTE reagera på källväxlingar och lära nanoAVR att trigga på dem istället så vore det löst, men fler ingångar vill jag definitivt ha.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-11 16:29

AndreasArvidsson skrev:Ja det är en kompressor helt enkelt. Den minskar dynamiken genom att komprimera de starkaste transienterna.
Du sätter ett tröskelvärde(-X dBFS) över detta tröskelvärde så komprimeras signalstyrkan baserat på det komprimeringsratio du satt.

Får jag bara fråga om du är helt säker på ovanstående. För i så fall har jag (som inte är helt säker :) ) missuppfattat det hela. Jag trodde att man höjde de svaga partierna när man komprimerade och att man limiterade när man begränsade transienterna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-11 16:31

bomellberg skrev:Ja, jo, den har två HDMI, men det hjälper ju inte när man som jag har andra enheter med optisk eller koax spdif.

Dessutom vill jag helst inte ha fler fjärrkontroller, även om det är en minor issue för mig.

Om man kunde lära sin receiver att INTE reagera på källväxlingar och lära nanoAVR att trigga på dem istället så vore det löst, men fler ingångar vill jag definitivt ha.

Nej att den inte fyller allas krav förstår jag, men den har som sagt två ingångar.

Den har även en programmerbar IRmottagare så du kan förmodligen byta ingång med en existerande fjärr.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-11 16:33

MichaelG skrev:Får jag bara fråga om du är helt säker på ovanstående. För i så fall har jag (som inte är helt säker :) ) missuppfattat det hela. Jag trodde att man höjde de svaga partierna när man komprimerade och att man limiterade när man begränsade transienterna.

Det är så jag förstått att just nanoAVR gör, men absolut så går det att höja de svagaste partierna istället för att sänka de starkaste om man vill begränsa dynamik.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-30 16:02

Har haft den ett par veckor nu och den har fungerat perfekt.
Det som jag upplever som den stora fördelen är att man väldigt snabbt kan göra ändringar i filtret i och med att det ansluter över IP.

Hade Rudebwoi och Smutz över igår och fick hjälp med lite extra öron och bra ideer :) Nu låter det riktigt bra! :) Tack!
I framtiden hoppas jag att det kommer att gå att köra Spotify via Chromecast för då kan jag ansluta den på den andra HDMI-ingången och strömma från telefon och tablet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-30 17:25

En AppleTV har ju HDMI ut så den kan man ju strömma ljud till.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-30 18:11

Harryup skrev:En AppleTV har ju HDMI ut så den kan man ju strömma ljud till.

mvh/Harryup

Jodå, det förstår jag med, men då jag har Android telefon och Android tablet så hjälper det inte så mycket ;) Men för de med Apple så är det ett bra tips.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-30 18:21

Det finns Airplay-kompatibla appar till Android också, om jag inte minns helt fel.

Jag har streamat från PC till Apple TV, det vet jag iallafall.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-30 18:42

Elfsberg skrev:Det finns Airplay-kompatibla appar till Android också, om jag inte minns helt fel.

Jo man kan streama ljudet till AppleTV med Airfoil från PC. Men det är dåligt stöd för airplay i android. Vidare verkar det dumt att klydda med en Applelösning om Spotify och andra behagar släppa stöd till Chromecast? Chromecast kostar typ 300.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-30 19:01

PappaBas skrev:
Elfsberg skrev:Det finns Airplay-kompatibla appar till Android också, om jag inte minns helt fel.

Jo man kan streama ljudet till AppleTV med Airfoil från PC. Men det är dåligt stöd för airplay i android. Vidare verkar det dumt att klydda med en Applelösning om Spotify och andra behagar släppa stöd till Chromecast? Chromecast kostar typ 300.

Åh. Jag hängde inte riktigt med där, jag trodde du hade en sån redan, aTV alltså. :-)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Inläggav PappaBas » 2014-08-11 13:05

Ny plugin med bättre uppdaterade möjligheter för bas-styrning. Vidare har den tydligen testats i Stereophile.

http://www.stereophile.com/content/music-round-67

http://www.minidsp.com/applications/hom ... management

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-11 14:58

Nu du börjar basstyrningen likna något. Jag måste läsa mer noggrant, men den ser nästan ut att passa mina behov nu. Blir helt klart ett köp isf :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum