Jag har själv ett ganska litet rum där vi tittar på film, dock inget akustikfixat mer än lite fluff bakom högtalarna. Det blir ett sjujäkla basdrag i mitt lilla rum. Förmodligen hamnar både högtalare och lyssnare nära väggarna, så det kan bli rätt mycket energi i bottenregistret. Mina högtalare är avsedda för detta, annars kan man ju eq:a lite, t ex i biostärkaren, och genom att justera nivån på subwoofern. Och förstareflexerna kommer ju att ligga nära direktljudet i tiden, så jag tror du ska testa dämpa där, eller diffusera beroende på vad du tycker låter bäst. Sedan har jag förstått att man inte ska sitta tätt inpå diffusorer, något att tänka på om soffan står mot väggen - då är det inte alls säkert att diffusor där blir bra. Ta inget för givet, testa och experimentera! Maskeringstejp, kartongbitar, spillmaterial etc är ju i princip gratis - och man kan ju låna in mattor, filtar, madrasser från resten av hemmet. Och det viktigaste av allt är att du delar med dig här, i ord och bild
Edit: Glömde svara på den viktigaste frågan; I mitt lilla rum är jag mycket nöjd med ljudet, och jag tror du har stora möjligheter att få till det bra - kan tänka mig att ett litet rum har vissa fördelar över ett stort (och vice versa).