små hemmabiorum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

små hemmabiorum

Inläggav Bongo » 2014-02-04 14:20

Inom en framtid ska vi konvertera ett rum i vårt hus till hemmabio. Rummet är dock ganska litet, nämrare bestämt ca 3,8*2,4 meter med endast 2,1 meter i takhöjd. Vad kommer detta att skapa för problem egentligen? Vad bör man generellt tänka på när man arbetar med små rum?

De flesta projekt man ser här och på andra forum är ju rum som är åtminstone 3-4*5-6 meter stora. Kan man få till en riktigt bra bio och musikåtergivning trots dom blygsamma måtten? Alla möjligheter till akustikfix och layout är tillåtna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 14:47

Du kan ju läsa denna tråden, t.ex.

http://www.avsforum.com/t/1477348/theat ... x10-alcove
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-02-04 15:17

Det verkade intressant, Tack för länken! Hans approach var väl åt det hållet jag tänkt mig också, att man "snor" ideer från andra forummedlemmars projekt och minskar ner allt.
Det vore ju kul att få in gälabsorbenter även om det blir trångt :)

Sen har jag förstått att ju mindre rum man har desto fler surroundhögtalare behöver man, så där får det väl bli en uppskalning istället :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 15:30

Känns som det blir många fler små gälar att bygga om storleken skall hållas nere.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-05 01:15

Jag har själv ett ganska litet rum där vi tittar på film, dock inget akustikfixat mer än lite fluff bakom högtalarna. Det blir ett sjujäkla basdrag i mitt lilla rum. Förmodligen hamnar både högtalare och lyssnare nära väggarna, så det kan bli rätt mycket energi i bottenregistret. Mina högtalare är avsedda för detta, annars kan man ju eq:a lite, t ex i biostärkaren, och genom att justera nivån på subwoofern. Och förstareflexerna kommer ju att ligga nära direktljudet i tiden, så jag tror du ska testa dämpa där, eller diffusera beroende på vad du tycker låter bäst. Sedan har jag förstått att man inte ska sitta tätt inpå diffusorer, något att tänka på om soffan står mot väggen - då är det inte alls säkert att diffusor där blir bra. Ta inget för givet, testa och experimentera! Maskeringstejp, kartongbitar, spillmaterial etc är ju i princip gratis - och man kan ju låna in mattor, filtar, madrasser från resten av hemmet. Och det viktigaste av allt är att du delar med dig här, i ord och bild :)

Edit: Glömde svara på den viktigaste frågan; I mitt lilla rum är jag mycket nöjd med ljudet, och jag tror du har stora möjligheter att få till det bra - kan tänka mig att ett litet rum har vissa fördelar över ett stort (och vice versa).

Återgå till Teknikforum