AndreasArvidsson skrev:Jag håller med komorok i detta. Problemet är att förklara varför det blir som det blir på ett enkelt sätt. Jag gör ett försök iaf så kanske någon annan kan komplettera senare om det behövs.
Tänk er ett halvt rum. Dvs du har fortfarande vägg och golv, men det finns inga parallella ytor där stående vågor kan uppstå.
För att en stående våg skall uppstå behövs bara en reflekterande yta. Jag tror du talar om resonanser.
Alltså en ljudvåg som är vikt över sig själv inte bara en gång utan två eller flera, således att den kan
mata sig själv med energi och därför dör ut väldigt långsamt.
AndreasArvidsson skrev:I detta fallet så kommer mätningarna visar en fin rak kurva med låg efterklang i hela registret. Vi lyssnar nu endast på direktljudet + några harmlösa förstareflexer.
Njae... faktum är att direktljudet + dessa harmlösa förstareflexer oftast skapar en rejält ojämn tonkurva.
Tittar man på totalljudskurvan med en psykoakustiskt välavvägd bandbreddsvägning, så är summan av det
direkta ljudet och bara en eller ett par reflexioner ofta mycket ojämnare än den kan vara i många mera
kompletta rum där alla väggar är på plats. Inte alltid men ofta. Det finns ett speciellt problem med att ha
för få reflexer, man behöver ha noll eller tillräckligt många, vilket kan betyda tillräckligt diffuserade.
AndreasArvidsson skrev:Harmlösa jämfört med stående vågor då.
Igen - dessa harmlösa reflexer bildar just stående vågor, och de kan vara MYCKET hörbara. Men de är inte
resonanser.
AndreasArvidsson skrev:För basar placerade nära väggen så blir reflexer från högtalarväggen en del av direktljudet.
Det som händer när vi lägger till den andra halvan av rummet är att vi får stående vågor vilket ger resonanser som påverkar både tonkurva och efterklang.
Igen (ursäkta att jag upprepar mig) stående vågor har man redan när den ena halvan är med i bilden. När den
andra kommer med också, så uppstår akustiska resonanser.
AndreasArvidsson skrev:Direktljudet är dock fortfarande opåverkat! Den stående vågen uppstår mellan väggarna...
Resonansen (den dubbelvikta ljudvågen kan bilda resonans) uppstår mellan väggarna.
AndreasArvidsson skrev:...men den påverkar inte direktljudet. Totalljudet påverkas, men inte direktljudet.[=quote]
Det är helt riktigt, och en viktig synpunkt. En som många glömmer bort när de tror att ett förpåverkat
(med eq eller drc) direktljud kan vara lösningen på de rumsliga problemet.
Dock finns en reservation mot min invändning, min antydan att man INTE kan göra det:
Det är inte entydigt vad som är direktljud och vad som är reflekterat ljud. Man kan sätta
gränser på både psykoakustisk och fysikaliska grunder. Och med det säger jag bara att det
kan vara så att en reflex kan vara en del av dirketljudet.
Det finns till och med fall då det är rimligt att betrakta en resonans som en oskiljbar del av
det ljud man hör! Att kalla det för "direktljud" bär mig 'ändå emot, men kallar jag den oskilj-
bar så hoppas jag det hjälper många att förstå varför en sådan resonans kan bekämpas med
bra resultat (inte lika bra som med akustiska metoder) med drc eller annan form av eq.
AndreasArvidsson skrev:En mätmikrofon mäter totalljudet, men vår hörsel är känsligare än så och kan avgöra riktning på ett annat sätt än en mikrofon kan. Om än något undermedveten så är det skillnad på att påverka direktljudet och totalljudet för en människa.
ABSOLUT!
Men det är inte lika lätt vid alla frekvenser, och faktiskt har de även stor betydelse hur signal-
erna ser ut i tiden. Och till och med vad man sitter i för möbel när man lyssnar spelar roll!
- - -
När frågan är hur basabsorbenter skall utformas så har jag sedan urminnes tider vara advokat
för principen att försöka absorbera bas så långt bort ifrån högtalarna som möjligt. Och det är
inte på grund av att det ger siginifikant annorlunda resultat sett ur en mätmikrofons (på lyss-
ningsplatsen) synvinkel, eller hörvinkel skall det kanske heta. För det gör det inte.
Utan det handlar om att göra val grundade på hur hörseln fungerar, eller rättare sagt på vad
den kan, och den kan MYCKET! Den som begränsar sig till mätmikrofonens perspektiv missar
mycket, och hamnar lätt snett när val skall göras.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).