dac83 skrev:Har funderat på vilket typ av basabsorbent som är effektivast för sin storlek, ska själv dämpa ca 23hz vilket gör absobenter som helmholtz ganska enorma och inte specielt effektiva, sen finns ju spalt panel varianten men den har jag ingen egen erfarenhet av, har även provat papprör som är stängda i en ände för att enl kvartvågs principen släcka ut en frekvens som inte den heller är specielt effektiv.
Men har tänkt ett par dagar nu om man kan använda någon slags Horn låda med kvartvågs principen (utan element så klart) för att kunna dämpa en frekvens, dom har ju mycket större öppnings area och minskar vart efter så dom borde vara ganska effektiva, även storleks mässigt. Provade googla det men hitta inget om detta, antingen tänker jag hel galet eller så har ingen annan tänkt på det än!

Den här utan element, går att göra mer avancerad men vissar bilden som exempel:

Vad tror ni eller finns det bra information någonstans som jag missat?
Den där formen minskar effektiviteten per volym i basområdet om det är en högtalare, inte ökar den. Vill man göra
en ljudledningshögtalare och vill ha hög effektivitet vid kvartsvågsresonansen skall det se precis tvärtom ut, alltså
bli smalare ju närmare änden man kommer. En klassisk form är det ovända paraboliska hornet. Det är samma sak som
ett i en dimension koniskt horn. En sådan ligger fortfarande lite efter en basreflexlåda, men inte så mycket efter...
Som kvarstvågsabsorbent spelar formen mindre roll eftersom det inte finns en ändlig kraft i form av ett element där
i början av konstruktionen som skall orka driva den, men det finns så vitt jag kan se inga poänger med att göra ett
konisk horn överhuvudtaget.
Den som påstår något annat får gärna resonera lite om det och på så vis dela med sig av tankarna om vad som skulle
vara meningen med en sådan form. Tills dess menar jag att det i huvudsak handlar om den totala volymen. Ju större
desto bättre.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).