Jag har läst att den största risken att skada högtalare generellt, är att när en förstärkaren "klipper".
Nu funderar jag på att skaffa nya, lite mindre högtalare som är på 8 ohm och med 6 tums element (känslighet 91dB). Jag har AVR Receiver (Denon x4000 med 120W/Kanal) och planerar använda dess interna delningsfilter, delning runt 80Hz till dom nya topparna som har mindre/klenare element än mina nuvarande högtalare. Sub/Basmoduler drivs med separat slusteg.
Min erfarenhet med mina nuvarande gamla 8" toppar, är att det börjar låta illa när jag skruvat upp min AVRs volym till ca "-16dB" men jag har aldrig kunnat urskilja (förstått) om det berott på högtalarna eller förstärkaren. Jag har dock antagit att att det var distorsion i förstärkaren som gjorde att det började låta illa. Jag förmodar att distorsion och klippning är två olika saker -eller hur?
Mina frågor är: Hur låter klippning? Vad händer vid "klippning" egentligen? Hur stor risk är det att min AVR klipper vid CD-avspelning tror ni? Är risken obefintlig om AVRen avbelastas under 80Hz? - även om jag skulle råka köra max volym ?
Mvh