När klipper förstärkaren?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

När klipper förstärkaren?

Inläggav LageB » 2014-08-27 21:37

Jag har läst att den största risken att skada högtalare generellt, är att när en förstärkaren "klipper".
Nu funderar jag på att skaffa nya, lite mindre högtalare som är på 8 ohm och med 6 tums element (känslighet 91dB). Jag har AVR Receiver (Denon x4000 med 120W/Kanal) och planerar använda dess interna delningsfilter, delning runt 80Hz till dom nya topparna som har mindre/klenare element än mina nuvarande högtalare. Sub/Basmoduler drivs med separat slusteg.

Min erfarenhet med mina nuvarande gamla 8" toppar, är att det börjar låta illa när jag skruvat upp min AVRs volym till ca "-16dB" men jag har aldrig kunnat urskilja (förstått) om det berott på högtalarna eller förstärkaren. Jag har dock antagit att att det var distorsion i förstärkaren som gjorde att det började låta illa. Jag förmodar att distorsion och klippning är två olika saker -eller hur?

Mina frågor är: Hur låter klippning? Vad händer vid "klippning" egentligen? Hur stor risk är det att min AVR klipper vid CD-avspelning tror ni? Är risken obefintlig om AVRen avbelastas under 80Hz? - även om jag skulle råka köra max volym ?

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: När klipper förstärkaren?

Inläggav Svante » 2014-08-27 23:30

Det här är sånt som är jättesvårt att förmedla i textform. Hur låter något? Jag brukar tjata om att vi inte har något ljudbeskrivande språk som fungerar, och det har att göra med att de ljudbeskrivande ord som finns betyder olika saker för olika människor.

Men om jag hade mig själv som mottagare så skulle jag säga att jag hör klippning långt innan den blir skadlig för en vettigt komponerad förstärkar-högtalarkombination. Det låter krasande, låga frekvenser blockerar höga under korta perioder och det blir mer högfrekvens. Fast det där är nog obegripligt för någon som jag inte har suttit bredvid och lyssnat tillsammans med ganska ofta.

Om alla lyssnade som jag så skulle jag säga att det är lugnt, när det klipper vill du inte vrida upp mer, det går inte att spela sönder den där vettiga kombinationen.

Men så vet jag ju att en del skruvar på så det distar hel***te. Och bara tycker att det låter imponerande starkt. Så därför kan jag inte säga så, eftersom vi inte är kalibrerade mot varandra.

Ett bra sätt att lära sig hur klippning låter är att koppla ett oscilloskop till högtalarna och titta på vågformen medan man spelar. Då syns klippning ganska tydligt och man kan kalibrera sig själv. "Ah, nu klippte det och det lät sådär!"
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2014-08-27 23:58

Tack Svante,

Jo, det är verkligen nte lätt att beskriva hur något låter. Kanske inte spelar så stor roll? Varken dist eller klippning är väl jättebra för högtalarna antar jag. Så, om jag håller mig inom gränsen vad som låter någorlunda "kontrollerat" så borde jag vara säker -eller hur?

Tänkte köpa högtalarna från USA och när jag frågade leverantören/tillverkaren hur tåliga deras högtalarna var, så svarade han så här:

Qte
Regarding the power handling, I don't think in a normal audio system with 200 watts RMS per channel and a crossover point in the 60 - 80 Hz range would be any problem. Clipping is another story. If one was to continually send clipped output to our speaker at frequencies above the crossover point the L-62 may fail sooner because of the smaller voice coil not having as much surface area to fade the heat.
UnQte

Det var därför jag började undra om klippning kunde vara riskfaktor i mitt system. Men, jag antar att (som vanligt) att sunt förnuft gäller - och att jag inte ska bekymra mig så mycket...hoppas jag... :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-30 09:12

Jag har alltid definierat klippning som när högtalaren smäller till, men det finns lite olika former. Clarke definierar klippning som 2%thd i sin förstärkarutmaning. Om det finns en riktig, allmänt vedertagen gräns för vad en klippning är så finns den säkert mellan min och Clarkes definition :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-08-30 09:23

En klippt signal är, för tydlighetens skull, distorderad, men all distortion uppstår inte till följd av klippning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-30 09:26

Klippning medför massor av distorsion. Dist är inte bara brus, dist är alla avvikelser från en korrekt signal och att börja kapa av topparna på svängningarna är definitivt en avvikelse.

Prova koppla ett externt, starkare slutsteg som drivning till frontarna och testa om du kan spela högre sen. Har du center, så stäng av den temporärt under testen så att det inte fortsätter dista via den.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Teknikforum