Därav min fråga till bättre vetande härifrån
Ja, det här skulle bli ett märkligt bygge, men det är i grunden en kopia från en högtalare som vi alla känner till
Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Haha, nej, en plasmadiskant tror jag blir svår att använda. Dessutom, bildar dom inte ozon?
zartok skrev:Jag håller på att planera ut mitt nästkommande bygge (det är så otroligt kul att bygga högtalare) och funderar på om man på något sätt kan se på en parameter eller en samling parametrar om ett element är transientsnabbt eller inte. Det är en djungel där ute och det finns miljoner element, det ena lovar mer än det andra.
Därav min fråga till bättre vetande härifrån![]()
Ja, det här skulle bli ett märkligt bygge, men det är i grunden en kopia från en högtalare som vi alla känner till
zartok skrev:Den röda säger ju 1.0, gör den inte? Tolkar jag det rätt som att det bästa är att satsa på en sluten låda som är kritiskt dämpad, 0.5, även när det gäller vanliga högtalare?
zartok skrev:Hur vet man hur stark magneten är?
zartok skrev:Jag kan nog försöka definiera vad jag är ute efter. http://www.bigscreen.se/artiklar/?artikel=116
I den här artikeln så visas en mätning på det jag tror är en transient, en kort impuls. Pi60s är enligt mätningen väldigt snabb på att återge impulsen och sen inget mer, det är det jag ser som transientsnabb
zartok skrev:Den röda säger ju 1.0, gör den inte? Tolkar jag det rätt som att det bästa är att satsa på en sluten låda som är kritiskt dämpad, 0.5, även när det gäller vanliga högtalare?
zartok skrev:Jag kan nog försöka definiera vad jag är ute efter. http://www.bigscreen.se/artiklar/?artikel=116
I den här artikeln så visas en mätning på det jag tror är en transient, en kort impuls. Pi60s är enligt mätningen väldigt snabb på att återge impulsen och sen inget mer, det är det jag ser som transientsnabb
zartok skrev:Tack för alla svar. Jag läser och tar åt mig det ni skriver.
Högtalaren i fråga är tänkt att användas som en topp, och spela ner till kanske 80hz som lägst. Jag har bilden av att alla högtalare kan användas som toppar, men att det kan vara bra att veta att man inte behöver så bra basespons när man väljer element och sånt.
sportbilsentusiasten skrev:zartok skrev:Jag kan nog försöka definiera vad jag är ute efter. http://www.bigscreen.se/artiklar/?artikel=116
Vilken frekvens använder man i testet och HUR går mätningen till väga?
sebatlh skrev:En tvåvägare alltså?
Som Martin skrev så kan ju avancerade filter härja rätt friskt med signalen.
Skulle tro att om du lägger energi på att hitta två element som matchar varandra bra med enkla, flacka filter så kan du nog få till en högtalare som mäter hyfsat med avseende på transienter så som i länken.
Vet inte riktigt hur filtret i Pi60 ser ut men det är nog rätt "enkelt".
sebatlh skrev:Vet inte riktigt hur filtret i Pi60 ser ut men det är nog rätt "enkelt".
paa skrev:Elementet ska ha hög effekttålighet och låg distorsion, det är en bra början om det ska kunna återge transienter.
DQ-20 skrev:zartok skrev:Jag håller på att planera ut mitt nästkommande bygge (det är så otroligt kul att bygga högtalare) och funderar på om man på något sätt kan se på en parameter eller en samling parametrar om ett element är transientsnabbt eller inte. Det är en djungel där ute och det finns miljoner element, det ena lovar mer än det andra.
Titta på tonkurvan kan ju vara en början. Men "transientsnabb" är ju en fråga om den färdiga konstruktionen, inte bara de ingående elementen. En del uppfattar dessutom ett stympat basområde som "transientsnabbt" så att...
/DQ-20
Morello skrev:DQ-20 skrev:zartok skrev:Jag håller på att planera ut mitt nästkommande bygge (det är så otroligt kul att bygga högtalare) och funderar på om man på något sätt kan se på en parameter eller en samling parametrar om ett element är transientsnabbt eller inte. Det är en djungel där ute och det finns miljoner element, det ena lovar mer än det andra.
Titta på tonkurvan kan ju vara en början. Men "transientsnabb" är ju en fråga om den färdiga konstruktionen, inte bara de ingående elementen. En del uppfattar dessutom ett stympat basområde som "transientsnabbt" så att...
/DQ-20
Vad är transientsnabb?
Kan bara tolkas som god bandbredd, dvs tillräcklig bandbredd och givetvis linjäritet.
zartok skrev:Jag håller på att planera ut mitt nästkommande bygge (det är så otroligt kul att bygga högtalare) och funderar på om man på något sätt kan se på en parameter eller en samling parametrar om ett element är transientsnabbt eller inte. Det är en djungel där ute och det finns miljoner element, det ena lovar mer än det andra.
Johan_Lindroos skrev:Ju högre frekvenser ett högtalarelement kan återge, desto mer transientsnabbt är det.
Piotr skrev:Johan_Lindroos skrev:Ju högre frekvenser ett högtalarelement kan återge, desto mer transientsnabbt är det.
Även om resonanser med höga Q finns i övre området av nämnda passband?
JM skrev:I min värld har hornhögtalare oaktat andra distorsionstyper bra transientsvar perceptionsmässigt.
Kan detta ha med kompression att göra. Avståndet från lyssningsnivån till transienttoppens maximala ljudtryck i relation till högtalarens maximala ljudtrycksprestanda verkar spela roll.
JM
Svante skrev:JM skrev:I min värld har hornhögtalare oaktat andra distorsionstyper bra transientsvar perceptionsmässigt.
Kan detta ha med kompression att göra. Avståndet från lyssningsnivån till transienttoppens maximala ljudtryck i relation till högtalarens maximala ljudtrycksprestanda verkar spela roll.
JM
Jag skulle gissa att detta beror på verkningsgrad och att testerna du har gjort inte är nivåkalibrerade, alternativt att elektroniken har överstyrt till jämförelseobjektet (eftersom det behöver mer effekt).
Att spela något starkt kan göra att man upplever det mer "rappt", och om topparna är klippta kan man uppfatta det som "transientstympat".
Det finns också en hel del "volymkontrollspsykologi" att fundera över om man försöker nivåanpassa ungefärligt med en volymkontroll, medan man gör testet.
Alexi skrev:Piotr skrev:Johan_Lindroos skrev:Ju högre frekvenser ett högtalarelement kan återge, desto mer transientsnabbt är det.
Även om resonanser med höga Q finns i övre området av nämnda passband?
Det beror väll på hur man definierar "kan återge", eftersom ditt antagande gör gällande att elementet som inte kan återge högre frekvenser då skulle sakna resonanser?
Piotr skrev:Transient (i strikt teknisk betydelse) har ingenting direkt med höga frekvenser att göra vilket ofta missförstås. Transienter kan finnas i basområdet i ett audiosystem livkäl som i RF-sammanhang.
Inom musikteorin talar man om transient/transienter i olika sammanhang. Där är det typiskt så att starten (transient) av en not eller ett ackord har ett brett spektrum och sedan övergår ljudet till att vara mer stationärt (smalare spektrum) för att sedan klinga ut. Detta har väl bidragit till att man ser transienter som något högfrekvent i HiFi-kretsar.
Nattlorden skrev:Piotr skrev:Transient (i strikt teknisk betydelse) har ingenting direkt med höga frekvenser att göra vilket ofta missförstås. Transienter kan finnas i basområdet i ett audiosystem livkäl som i RF-sammanhang.
Inom musikteorin talar man om transient/transienter i olika sammanhang. Där är det typiskt så att starten (transient) av en not eller ett ackord har ett brett spektrum och sedan övergår ljudet till att vara mer stationärt (smalare spektrum) för att sedan klinga ut. Detta har väl bidragit till att man ser transienter som något högfrekvent i HiFi-kretsar.
Transienter i basområdet kräver inte samma transientsnabbhet som transienter med diskantinnehåll. Det hela bottnar i hur många volt/sekund förstärkaren fixar att lyfta en signal som har en vinkelrät flank.... vilket då vid frekvensanalys betraktas som "oändligt hög frekvens". Inget konstigt alls. "Slew rate" alltså.
Piotr skrev:Är osäker på om du ger din definition av "transientsnabbhet" eller vad du vill förmedla med inlägget.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:I min värld har hornhögtalare oaktat andra distorsionstyper bra transientsvar perceptionsmässigt.
JM
Jag skulle gissa att detta beror på verkningsgrad och att testerna du har gjort inte är nivåkalibrerade, alternativt att elektroniken har överstyrt till jämförelseobjektet (eftersom det behöver mer effekt).
Att spela något starkt kan göra att man upplever det mer "rappt", och om topparna är klippta kan man uppfatta det som "transientstympat".
Det finns också en hel del "volymkontrollspsykologi" att fundera över om man försöker nivåanpassa ungefärligt med en volymkontroll, medan man gör testet.
Menar du att den mätbara kompressionen vid ljudtrycksnivåer nära högtalarelementets ljudtrycksmax inte signifikant påverkar transientupplevelsen.
JM
Kraniet skrev:problemet är ju att veta vilka egenskaper som egentligen behövs. det blir ju lätt att man stirrar sig blind på vanlig thd-mätning eller liknande och tänker att mindre är bättre. men hur elementet beter sig under dynamiska förlopp, intermodulationsegenskaper och andra komplexa förlopp kan vara svåra att mäta upp.
Johan_Lindroos skrev:Ju högre frekvenser ett högtalarelement kan återge, desto mer transientsnabbt är det.
Nattlorden skrev:Transienter i basområdet kräver inte samma transientsnabbhet som transienter med diskantinnehåll. Det hela bottnar i hur många volt/sekund förstärkaren fixar att lyfta en signal som har en vinkelrät flank.... vilket då vid frekvensanalys betraktas som "oändligt hög frekvens". Inget konstigt alls. "Slew rate" alltså.
grafpro skrev:Anslaget på en baskagge har typiskt grundfrekvens ca 80Hz och varar en eller en och en halv period. Där finns undertoner ner till några enstaka Hz. Tar man bort dem låter det segt och matt. Har man dem med låter det snärtigt och - snabbt!
Piotr skrev:Vet inte om det känns meningsfyllt att tala om underton i en transient. Spektrum är vad det är typ. Att grundtonen i en trumma efter insvängningsförlopp ligger på säg 80Hz tycker jag inte ger existensberättigande till begreppet undertoner för att beskriva transient energi därunder vid anslag.
Svante skrev:Alltså, en baskagge är ett system med resonansmoder, och den lägsta resonansmoden kanske är 80 Hz. Men det betyder inte att bara tonerna 80, 160, 240... Hz finns i ljudet. Anslaget, excitationen, är impulslik och innehåller "alla" frekvenser, [...]
IngOehman skrev:Men det är LÅNGT ifrån så enkelt, speciellt inte om man med tonkurva menar det som man mäter upp med hjälp av brus och mikrofon i rummet.
IngOehman skrev:Till Svante vill jag nämna att han förstås har rätt i att man får ett kontinuerligt spektrum från t ex en trumma och dess avgivna ljuds transienta natur, men att tro att de spektrala gubbar som tittar upp ur detta hamnar på 80 - 160 - 240 - 320... Hz är fel. Ett trumskinn är inte en sträng med utsträckning i bara en dimension (och rörelser i de två andra) utan en oftast cirkulär yta med utsträckning i två dimensioner (och rörelserna primärt (men inte bara) i den sista) och övertonerna hamnar typiskt inte på dessa ställen. Trummor har inte harmoniska övertoner.
IngOehman skrev:Fast inte kan du hävda att spridningsegenskaper är en tonkurveegenskap?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster