Jag håller kanske med om lite mindre av det Grafpro skrev, även om han har rätt i att tonkurvan och distorsionen i många fall är faktorer som är med mycket om bestämmer om hur man uppfattar en ljudåtergivning.
Men det är LÅNGT ifrån så enkelt, speciellt inte om man med tonkurva menar det som man mäter upp med hjälp av brus och mikrofon i rummet.
Jag tror (och hoppas) att ingen är av uppfattningen att ett rejält bidragande reverb inkopplat i kedjan (som i förekommande fall kan ha minimal påverkan på både distorsion och tonkurva) inte påverkar det man upplever när man lyssnar på anläggningen.
Ej heller tror jag det tillhör vanligheten att man som människa med erfarenhet inom hifi-världen, inte har hört att stora direktstrålande hornsystem spelar musiken rätt så annorlunda än en helt rundstrålande högtalare i samma rum, vilket förstås har liknande orsaker som reverbets hörbarhet. I båda fallen finns en mycket stor påverkan, trots att ingen av dem behöver signifikant påverka tonkurva eller distorsion - som de mäts med brus och mikrofon på lyssningsplats, nota bene.
Så att förenkla musikåtergivning till att handla om tonkurva och distorsion endast, må vara rimligt när man talar om elektroniken i kedjan, läs transmissionslänkarna i den. Men när man kommer fram till högtalare och rum så påverkar MASSOR av andra saker, massor.
En poäng har dock Grafpro, och det är att fasdistorsion (allpass-överföringsfunktioner) av lägre ordningstal påverkar väsentligt mycket mindre än vad de flesta föreställer sig när de fått se hur sådant kan påverkat en transient signals hantering så som den ses med ett oscilloskop. Mänsklig hörsel är påtagligt dålig på att registrera sådana fenomen, så länge de finns på samma sätt i båda kanalerna.
Endast när det gäller fasdistorsion i registret från typ 100 Hz till 250 Hz är det lätt att visa att transienta signaler påverkas fullt hörbart. Det går att visa påverkan av fasdistorsion även i andra frekvensregister i varje fall upp till några kHz, men effekterna är då subtila och inte så betydelsefulla för upplevelsen av musik.
- - -
Sammanfattning - när det gäller andra delar av hifi-kedjan än högtalare och rum (läs; alla transmissionslänkarna tidigare i kedjan) så är det möjligen en rimlig förenkling att påstå att tonkurva och distorsion dominerar hur delarna upplevs*. Men när man kommer fram till de sista länkarna i kedjan så blir det avsevärt mycket mera komplicerat, och framförallt spridningsegenskaper och rummets reflektionsegenskaper kommer in MASSOR och påverkar hur vi upplever dekodningen (från de två kanalerna och upp till ett flerdimensionellt ljudfält) i termer av klang, pespektiv, dynamik och tid/rytm.
Med det sagt, och med referens till det ovan skrivna, kan jag lägga till att rummet i normalfallet påverkar den upplevda transientsnabbheten mycket mera än förefintlig fasdistorsion från högtalarna. Det är en sanning så länge inte högtalaren är väldigt, väldigt dålig.
Och med det sagt kan jag säga en sak till - att transienters avklingning i normalfallet är mycket viktigare för upplevelsen av transientsnabbhet än transientstarten. Den senare drabbas av högtalare med fasdistorsion, den förstnämnda även den av högtalarna, men i MYCKET högre grad av rummet.
Sen kan, som Grafpro kanske (eller?) var inne på, även tveksamma tonkurveegenskaper förstöra transienter, men då är det tveksamt om man verkligen skall rubricera det som ett problem med transienterna. Det är, tycker jag, rimligare att tala om problemet som det tonkurvefel det är. Transienternas massakrering är då möjligen en oundviklig bieffekt.
Se även:
viewtopic.php?f=10&t=59777&p=1709330&hilit=perspektiv#p1709330
Och:
viewtopic.php?f=10&t=59777&p=1709295&hilit=tr%C3%B6gheter#p1709295
Vh, iö
- - - - -
*Så länge inte gränsbeteenden som brum, brus och klippning betraktas förstås. Elektroniken behöver vara tillräckligt tyst och ha utrymme för tillräckliga transienter helt enkelt. Dessa faktorer kan hur som helst inkluderas i distorsionperspektivet om man talar THD-N och definierar distorsion som något mycket mera omfattande än det man får svar på med en enda mätning.