Moderator: Redaktörer
NNord skrev:David, intressant test, koppla in roteln ensam nånannanstans
i huset och kolla om det surrar
Different equipment can have dramatically different sensitivities to ground loop current. Very powerful amps, amps with high input sensitivities, amps with high input impedances, and systems with very sensitive speakers will all be very sensitive to ground loop hum.
IngOehman skrev:Hur kablar bäst byggs upp och kopplas när man vill köra från obalanserat ut till balanserat in, samt hur en anläggning bäst jordas, har jag noggrannt beskrivet i en annan tråd för inte alls länge sedan. (Jag tror den startade med en fråga om pseudobalanserade kablar.)
Gör som det beskrivs där, och det kommer att bli tyst och fint!![]()
Reservation dock för de ljud som kan härröra från förstegsutgången, samt problem med instrålning i kablarna, men det är troligen mindre problem i ditt fall.
Vh, iö
stefanolo skrev:Tjenis!
Har också ett RB-1090 som brummar lite lätt. Matas från pannrummet via en lång förlängningssladd då 6A-säkringen för gillestugan inte pallar pådraget när jag startar slutsteget. Blir bara svart liksom...![]()
.
Jag testade att tejpa för jordstiften och brummet mer än halverades (ej uppmätt skillnad) i ljudstyrka. Hör inte brummet från lyssningsplats. Brummet finns kvar om jag går fram till slutsteget eller högtalarna men är inte överdrivet störande i mina öron. Hade givetvis velat bli av med det helt och hållet men det verkar vara "inbyggt" i steget. Har förvisso inte testat att byta ut signalkablarna mot bättre skärmade (CT-100, RG62 eller liknande). Ska testa det med så småningom.
OT
I övrigt är det ett sju h-tes bra slutsteg. Kan dra på hur mycket som helst utan att steget tappar kontroll över något register. Inga tendenser till "hårt och kallt" som annars är en populär fördom mot transistorsteg.
/stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster