Brum i Rotel 1090?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-06-16 21:45

Som försteg används en nad 3020 (preout), den brummade inte när jag använde den som integrerad. Men det kanske kan vara preout-utgångarna som spökar? Provade att dra ut signalkablarna och köra igång steget, brummet försvann, hjälper det i analysen kanske...

Just det där med att bara högerkanalen brummar tycker jag också är skumt, men David A har ju tydligen haft liknande erfarenheter med sin 1090: a.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-17 15:48

Hur kablar bäst byggs upp och kopplas när man vill köra från obalanserat ut till balanserat in, samt hur en anläggning bäst jordas, har jag noggrannt beskrivet i en annan tråd för inte alls länge sedan. (Jag tror den startade med en fråga om pseudobalanserade kablar.)

Gör som det beskrivs där, och det kommer att bli tyst och fint! :wink:

Reservation dock för de ljud som kan härröra från förstegsutgången, samt problem med instrålning i kablarna, men det är troligen mindre problem i ditt fall.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-18 20:53

Fick hem mitt begagnade 1090 idag. :) Det har samma problem som trådskaparen beskriver. :( Inga signal kablar inkopplade och det är klart hörbart vid lyssningsposition. Jag fick plocka bort jorden för att lösa problemet.

Min fråga är om alla 1090 exemplar är lika i detta avseende eller har vissa detta fel?

Spontant tycker jag att det verkar vara ett fantastiskt fint slutsteg, det går bra att vrida på rejält utan att det blir ansträngt. :D

IngOehman skrev:Hur kablar bäst byggs upp och kopplas när man vill köra från obalanserat ut till balanserat in, samt hur en anläggning bäst jordas, har jag noggrannt beskrivet i en annan tråd för inte alls länge sedan. (Jag tror den startade med en fråga om pseudobalanserade kablar.)

Gör som det beskrivs där, och det kommer att bli tyst och fint! :wink:

Reservation dock för de ljud som kan härröra från förstegsutgången, samt problem med instrålning i kablarna, men det är troligen mindre problem i ditt fall.

Vh, iö

Är intresserad av denna tråd, skulle behöva lite hjälp med sökandet. :) Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2008-11-18 21:30

Livsnjutare

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-27 01:20

Tjenis!

Har också ett RB-1090 som brummar lite lätt. Matas från pannrummet via en lång förlängningssladd då 6A-säkringen för gillestugan inte pallar pådraget när jag startar slutsteget. Blir bara svart liksom... 8O :wink: .

Jag testade att tejpa för jordstiften och brummet mer än halverades (ej uppmätt skillnad) i ljudstyrka. Hör inte brummet från lyssningsplats. Brummet finns kvar om jag går fram till slutsteget eller högtalarna men är inte överdrivet störande i mina öron. Hade givetvis velat bli av med det helt och hållet men det verkar vara "inbyggt" i steget. Har förvisso inte testat att byta ut signalkablarna mot bättre skärmade (CT-100, RG62 eller liknande). Ska testa det med så småningom.

OT
I övrigt är det ett sju h-tes bra slutsteg. Kan dra på hur mycket som helst utan att steget tappar kontroll över något register. Inga tendenser till "hårt och kallt" som annars är en populär fördom mot transistorsteg.

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-27 10:21

stefanolo skrev:Tjenis!

Har också ett RB-1090 som brummar lite lätt. Matas från pannrummet via en lång förlängningssladd då 6A-säkringen för gillestugan inte pallar pådraget när jag startar slutsteget. Blir bara svart liksom... 8O :wink: .

Jag testade att tejpa för jordstiften och brummet mer än halverades (ej uppmätt skillnad) i ljudstyrka. Hör inte brummet från lyssningsplats. Brummet finns kvar om jag går fram till slutsteget eller högtalarna men är inte överdrivet störande i mina öron. Hade givetvis velat bli av med det helt och hållet men det verkar vara "inbyggt" i steget. Har förvisso inte testat att byta ut signalkablarna mot bättre skärmade (CT-100, RG62 eller liknande). Ska testa det med så småningom.

OT
I övrigt är det ett sju h-tes bra slutsteg. Kan dra på hur mycket som helst utan att steget tappar kontroll över något register. Inga tendenser till "hårt och kallt" som annars är en populär fördom mot transistorsteg.

/stefan

Hej

Jag testade Ingvars förslag att ha en semibalanserad lösning, balanserad från 1090 och rca in i förförstärkaren/cr80s, då tystnade det mesta av brummet.

Vh Christer

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-27 10:23

Tack för tipset IÖ och Tengil! :D

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-27 13:18

Mitt måste man sätta örat till för att höra svagt brummande och den är kopplad till jordat uttag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-27 13:46

@Alexi:

Låter bra! Då finns det hopp om att det ska bli tystare här med :wink: . Man får gå lungt och metodiskt tillväga för att söka källan till brummet. Tyckte att steget var helt tyst när jag testade hos säljaren så jag hoppas på att störkällan/-orna ligger lätt åtkomliga utanför steget och inte innuti.

/stefan

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-27 22:33

jag upptäckte att jag också har ett svagt brus som hör ca 40cm från diskanten men när jag stänker av förförstärkaren försvinner det, kan det bero på dåligt skärmade signalkablar (använder en relativt billig Tara Labs kabel) eller något annat? alla nätkablarna är jordade men alla är inte skärmade

Föregående

Återgå till Teknikforum