Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Varför tror ni att trafon får DC i sig?
Jag mätte precis mitt vägguttag och det var mindre än 0,5 V DC i det (prova inte om ni inte vet vad ni gör!). Jag har svårt att tro att det skulle ge problem. Jag har också svårt att förstå hur DCn skulle uppstå.
farbman skrev:Bygg en DC blockerade och mät över kondingen så ser du hur mycket som blockerats
Laila skrev:Svante skrev:Varför tror ni att trafon får DC i sig?
Jag mätte precis mitt vägguttag och det var mindre än 0,5 V DC i det (prova inte om ni inte vet vad ni gör!). Jag har svårt att tro att det skulle ge problem. Jag har också svårt att förstå hur DCn skulle uppstå.
Hur mäter man bäst DC. från vägguttaget . . . typ ?
(Att bara koppla in en multimeter å mäta mellan + å - skall visst inte ge ett helt korrekt värde har det sagts mig).
philipbtz skrev:Jag har ett mekaniskt brum ...
Svante skrev:Laila skrev:Svante skrev:Varför tror ni att trafon får DC i sig?
Hur mäter man bäst DC. från vägguttaget . . . typ ?
(Att bara koppla in en multimeter å mäta mellan + å - skall visst inte ge ett helt korrekt värde har det sagts mig).
Ok, varför då?
(Det är skillnad på "ger inte rätt värde" och "kan ge fel värde".)
BosseS skrev:philipbtz skrev:Jag har ett mekaniskt brum ...
Gummidistanser på trafon?
Svante skrev:Varför tror ni att trafon får DC i sig?
Svante skrev:Annars tycker jag att det är smart att ordna så att ljudliga apparater hamnar i ett annat rum. Den lösningen är robust mot apparatbyte, vilket i längden är väldigt trevligt. Jag har i 20 år nu haft min dator i klädkammaren med sladdarna genom väggen. Det är sååå skönt att sitta och data sig utan fläktoljud.
farbman skrev:Philip. Säg till om du vill att jag kommer över med min fälla.
farbman skrev:Jag har kopplat den på sladden till ett ojordat grenuttag. Lätt som bara den att koppla in/ur.
Laila skrev:Vill bara förtydliga för Svante att jag inte mätt som jag skrev, när det begav sig, mellan + å - i mitt vägguttag utan mellan fas å nolla(dedicerad jord saknades) . . . typ.
Laila skrev:Laila skrev:Vill bara förtydliga för Svante att jag inte mätt som jag skrev, när det begav sig, mellan + å - i mitt vägguttag utan mellan fas å nolla(dedicerad jord saknades) . . . typ.
Svante, jag kan ju naturligtvis inte avtvinga dig ett svar men, hur mätte du upp 0.5V DC från/i vägguttaget ?
Når jag mäter hemma mellan fas å nolla med en multimeter inställd för att mäta DC spänning så får jag en, med några sekunder varierande, spänning på ca 0.2 - 2.7 V. . . . typ.
Vad jag förstått(utan att helt förstå()) så är det inte helt ovanligt att toroid-trafos som är större än ca 500VA kan drabbas av "partiell mättnad" å kan alstra ett mekaniskt brum om det finns DC-spänning på nätet. Kanske att det är en myt spridd av trafotillverkare för att förhindra reklamation av undermåliga produkter.
Vad tror du ?
IngOehman skrev:Till TS vill jag nämna att mekaniskt brum från trafon inte har något egentlig annan koppling till hörbart brum i högtalarna än att brummet innehåller typ samma frekvenskomponenter, då det kommer från själva nätspänningens frekvens (från vilken det även bildas övertoner). Så bara för att de låter lite lika betyder det inte att det blir tyst i högtalarna bara för att man får tyst på trafon. Det är två skilda saker. Det ena är inte lösningen på det andra.
rikkitikkitavi skrev:Fast om fältet läcker utanför så driver ju trafon bort från mättnad...
philipbtz skrev:farbman skrev:Jag har kopplat den på sladden till ett ojordat grenuttag. Lätt som bara den att koppla in/ur.
Hade jättegärna testat men om några veckor kanske. Har lite väl fullt upp på kvällarna framöver. Bor du nära Floda?
IngOehman skrev:Man kan tänka sig att det finns förutsättningar som genererar både mekaniskt brum och hörbart brum via högtalarna, visst, men min poäng var att det inte behöver finnas något samband.
Man kan ha brum i högtalarna utan minsta mekaniska brum, och man kan ha ett klart hörbart mekaniskt brum från trafon, utan minsta hörbara brum i högtalarna. Den enas eliminering är typiskt inte lösningen på det andra problemet.
Vh, iö
Hi Philip,
This is somewhat expected when putting your ear right up to the speaker. I am sorry for this. Also, 230V 50Hz does make this a little more apparent. We don't normally suggest going through a power conditioner, because of the current limiting possibility, but you may want to try and "clean up" the power.
philipbtz skrev:Funderar på att bara släppa detta så länge jag inte hör det vid lyssningsplats med nya högtalarna.
Svante skrev:Möjligen kan man tom tillåta lite brum som är hörbart från lyssningsplats. När man sitter där och lyssnar så brukar man ju spela musik, och den maskerar ju.
lemmts skrev:Svante skrev:Möjligen kan man tom tillåta lite brum som är hörbart från lyssningsplats. När man sitter där och lyssnar så brukar man ju spela musik, och den maskerar ju.
Just de här sista meningarna tror jag inte gäller mig. Då kommer man höra brummet då och då och börja fundera om allt verkligen står rätt till.
lemmts skrev:Svante skrev:Möjligen kan man tom tillåta lite brum som är hörbart från lyssningsplats. När man sitter där och lyssnar så brukar man ju spela musik, och den maskerar ju.
Just de här sista meningarna tror jag inte gäller mig. Då kommer man höra brummet då och då och börja fundera om allt verkligen står rätt till.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster