DC offset filter / likspänningsdödare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: DC offset filter / likspänningsdödare

Inläggav Svante » 2015-09-02 22:57

rikkitikkitavi skrev:Fast om fältet läcker utanför så driver ju trafon bort från mättnad...

Ja, det infinner sig väl en jämvikt där, men man kan tänka sig att det läcker proportionellt mer i topparna på sinusen eftersom järnet blir mer mättat där, och det borde göra att läckfältet får övertoner.

Kan jag tycka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-03 09:15

Man kan tänka sig att det finns förutsättningar som genererar både mekaniskt brum och hörbart brum via högtalarna, visst, men min poäng var att det inte behöver finnas något samband.

Man kan ha brum i högtalarna utan minsta mekaniska brum, och man kan ha ett klart hörbart mekaniskt brum från trafon, utan minsta hörbara brum i högtalarna. Den enas eliminering är typiskt inte lösningen på det andra problemet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2015-09-03 09:38

philipbtz skrev:
farbman skrev:Jag har kopplat den på sladden till ett ojordat grenuttag. Lätt som bara den att koppla in/ur.

Hade jättegärna testat men om några veckor kanske. Har lite väl fullt upp på kvällarna framöver. Bor du nära Floda?

Du har PM.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-09-03 11:04

IngOehman skrev:Man kan tänka sig att det finns förutsättningar som genererar både mekaniskt brum och hörbart brum via högtalarna, visst, men min poäng var att det inte behöver finnas något samband.

Man kan ha brum i högtalarna utan minsta mekaniska brum, och man kan ha ett klart hörbart mekaniskt brum från trafon, utan minsta hörbara brum i högtalarna. Den enas eliminering är typiskt inte lösningen på det andra problemet.

Vh, iö

Bra att veta jag drog lite förhastade slutsatser tror jag. Emotiva svarade så här angående "problemet":

Hi Philip,

This is somewhat expected when putting your ear right up to the speaker. I am sorry for this. Also, 230V 50Hz does make this a little more apparent. We don't normally suggest going through a power conditioner, because of the current limiting possibility, but you may want to try and "clean up" the power.

Funderar på att bara släppa detta så länge jag inte hör det vid lyssningsplats med nya högtalarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-03 20:23

philipbtz skrev:Funderar på att bara släppa detta så länge jag inte hör det vid lyssningsplats med nya högtalarna.

Det låter sunt.

Det är ju så att alla förstärkare som inte genererar brum som är hörbart på lyssningsplatsen genererar brum som inte är hörbart vid lyssningsplatsen. I fysikens värld finns inte "noll" utan bara "tillräckligt lite".

Med den insikten, att brum aldrig går att få bort helt, är det mycket lättare att fråga sig den vettigare frågan hur svagt brummet behöver vara (i stället för hur får jag bort brummet). Svaret blir nog i de flesta fall att det ska inte vara hörbart från lyssningsplats, möjligen med någon marginal. Möjligen kan man tom tillåta lite brum som är hörbart från lyssningsplats. När man sitter där och lyssnar så brukar man ju spela musik, och den maskerar ju.

Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-09-03 21:34

Svante skrev:Möjligen kan man tom tillåta lite brum som är hörbart från lyssningsplats. När man sitter där och lyssnar så brukar man ju spela musik, och den maskerar ju.

Just de här sista meningarna tror jag inte gäller mig. Då kommer man höra brummet då och då och börja fundera om allt verkligen står rätt till. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-03 21:50

lemmts skrev:
Svante skrev:Möjligen kan man tom tillåta lite brum som är hörbart från lyssningsplats. När man sitter där och lyssnar så brukar man ju spela musik, och den maskerar ju.

Just de här sista meningarna tror jag inte gäller mig. Då kommer man höra brummet då och då och börja fundera om allt verkligen står rätt till. :)

Jo, jag håller med. Samtidigt finns det många gitarrister som helt hör bort brummet från sin gitarrförstärkare. Så det är olika vad som är ok, det var väl ungefär det jag ville säga.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-03 22:17

lemmts skrev:

Ett tips: Lyssna inte på John Cage..... :lol:
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-09-05 14:04

Om det är 4:33 du syftar på så ska jag tänka på det :) Men det är ju tyst mellan låtarna och då kan brummet höras. Jag blir nervös när det står en bil på tomgång nere på gatan och måste undersöka att det inte är något nytt missljud som uppstått i anläggningen ...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-05 19:29

Håller med dem som tycker att anläggningen som sådan inte får ha något på lyssningsplatsen hörbart brum eller brus.

Vet inte om det är meningsfullt att formulera någon sorts acceptansgräns, men jag tror jag tycker det är okej om man hör lite oljud (brum/brus) när man är några dm från högtalarna. Men längre bort vill jag att det skall vara tyst. En bra grundtystnad är en viktig komponent i upplevelsen. Det gäller även ljud som kommer från andra håll än anläggningen.

Däremot har jag inga svårigheter att acceptera att medierna som musiken ligger på i förekommande fall inte medger ett S/N som leder till ohörbara störljud när man drar på lite. Jag lyssnar ju även på stenkakor för bövelen! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-09-06 20:12

Om jag sitter uppe nån natt och läser och lyssnar på radio kan jag på morgonen och på 3 m avstånd höra ett distinkt brum från förstärkarna på morgonkvisten. Det går igång tvärt och låter som när man slår på ett slutsteg med örat nära trafon: BOOIING.
Jag antar att det är nån granne som slår på tv eller kaffebryggare?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-07 22:13

Jag har hört liknande saker, och jag har inte minst hört många rapportera att det hört sådant, och då ofta vid en rätt så exakt tidpunkt på dygnet.

Det skulle vara kul om något sådant fall gicks på djupet med, så till den grad att man fick visshet i exakt vad som händer, just det klockslaget.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-09-07 22:39

Vild gissning: Hårtork på halvfart (en serie diod) - har svagt minne jag läst om det.

//Michael

Föregående

Återgå till Teknikforum