Jag lägger upp denna tråden på vinst och förlust. Jag börjar känna mig lite uppgiven....
Jag har en gigantisk baspeak i mitt rum om cirka 18 dB vid 41 Hz, den ligger även kvar långt i tid. Jag upplever den som mycket störande.
Mitt system består av Ino audio pi60+bs60 och jag har hittills provat tre olika PEQ-lösningar mellan för och slutsteg, Dspeaker antimode dualcore 2.0, Minidsp 2x4 obalanserad och Minidsp balanserad 2x4. Alla dessa tre stramar upp basen rejält enligt mig. Det som är mindre bra är att jag även upplever att det övre registret påverkas negativt när man kör fullrange genom dessa apparater.
Jag själv har ingen kunskap alls om hur man bygger tekniska apparater, men av vad jag förstår så borde det gå att bygga en bra sådan här PEQ om man har kunskapen?
Min fråga är sålunda om det finns någon på faktiskt.se som skulle vilja bygga en PEQ som man kan köra fullrange med och kopplas mellan för och slutsteg. Kanske med en två-tre ingreppspunkter under 80 Hz? Själv behöver jag iofs bara en ingreppspunkt i dagsläget på just nämnda 41 Hz.
Det finns kanske fler forummedlemmar som är intresserade av detta, så att vi kan gå ihop och göra en "beställning" så att säga? Jag har givetvis tänkt att allt skall ske mot någon form av ersättning. Pengar alltså......
Ja, vad tror ni?
Mvh
/Genis