Kan någon bygga en bra analog PEQ - mot betalning givetvis

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Kan någon bygga en bra analog PEQ - mot betalning givetv

Inläggav genstruktur » 2016-01-03 19:36

MagnusÖstberg skrev:
genstruktur skrev:
paa skrev:Kaffefiltret hade en egen tråd, i alla fall tills det blev lika hemligt som "trevägaren", gick under radarn:
viewtopic.php?p=341966

Fyra år sedan sista inlägget i den tråden. Hade varit kul med någon form av tidshorisont :).

Har ju till skillnad från andra som istället för att renovera klart mätt på dioder just renoverat ;)

Det drar väl ut på tiden när samtliga inblandade inte har direkt behov och annat prioriteras, typ resten av livet :)

Rev 3 är iallafall klar nu och skall utvärderas, och troligen blir takten lite snabbare nu när vi själva börjar hitta ett behov.

Tidshorisonten tror jag vi håller på, men det kommer.

Ville mest flika in att kostnaden inte alls behöver bli så hög som 4-5kkr, ja iallafall om man inte planerar att få betalt fullt ut för alla utvecklingstimmar - för då blir vad som helst snordyrt i småskaligheternas land.

Ja om man utvecklar något på sin fritid, som det låter som (?), förstår jag att det tar tid. Det är väl mest jag som är otålig eftersom jag har ett behov ;).

Om man vänder lite på det då. Finns det något som vi som vill ha en sådan här PEQ kan göra för att hjälpa till, så att det kanske kan gå fortare?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-03 19:38

Michael skrev:Har en kompis som behövde delningsfilter och lite andra filter för anpassning till rum. Han konstruerade och byggde! En proffsig design. Han har nog några mönsterkort liggandes :) Önskas bara notch så går det nog bra att bara montera nödvändiga komponenter och några byglar. Är ett enda kort med allt, förutom trafo.

[ Bild ]

//Michael

Är det något som din kompis kan tänka sig att göra, eller får man montera själv så att säga?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-03 21:24

genstruktur skrev:
MagnusÖstberg skrev:
genstruktur skrev:
Fyra år sedan sista inlägget i den tråden. Hade varit kul med någon form av tidshorisont :).

Har ju till skillnad från andra som istället för att renovera klart mätt på dioder just renoverat ;)

Det drar väl ut på tiden när samtliga inblandade inte har direkt behov och annat prioriteras, typ resten av livet :)

Rev 3 är iallafall klar nu och skall utvärderas, och troligen blir takten lite snabbare nu när vi själva börjar hitta ett behov.

Ville mest flika in att kostnaden inte alls behöver bli så hög som 4-5kkr, ja iallafall om man inte planerar att få betalt fullt ut för alla utvecklingstimmar - för då blir vad som helst snordyrt i småskaligheternas land.

Ja om man utvecklar något på sin fritid, som det låter som (?), förstår jag att det tar tid. Det är väl mest jag som är otålig eftersom jag har ett behov ;).

Om man vänder lite på det då. Finns det något som vi som vill ha en sådan här PEQ kan göra för att hjälpa till, så att det kanske kan gå fortare?

Så är det, men nej det finns inget som skulle kunna påskynda oss.

Vi har bestämt vad grunkan skall kunna hantera och fler kockar skulle bara leda till att det inte blir någon soppa. Det har vi sett förr. På ett eller annat sätt har 4 mer eller mindre aktiva forummedlemmar varit inblandade i olika moment och vi närmar oss. Just nu är det en person som drar lasset framåt, men snart blir det fler igen.

Det blir klart när vi är nöjda :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-03 22:10

MagnusÖstberg skrev:
genstruktur skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Så är det, men nej det finns inget som skulle kunna påskynda oss.

Vi har bestämt vad grunkan skall kunna hantera och fler kockar skulle bara leda till att det inte blir någon soppa. Det har vi sett förr. På ett eller annat sätt har 4 mer eller mindre aktiva forummedlemmar varit inblandade i olika moment och vi närmar oss. Just nu är det en person som drar lasset framåt, men snart blir det fler igen.

Det blir klart när vi är nöjda :)

Okej, då väntar vi. Om än en smula otåligt ;).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-03 22:56

Michael skrev:Har en kompis som behövde delningsfilter och lite andra filter för anpassning till rum. Han konstruerade och byggde! En proffsig design. Han har nog några mönsterkort liggandes :) Önskas bara notch så går det nog bra att bara montera nödvändiga komponenter och några byglar. Är ett enda kort med allt, förutom trafo.

[ Bild ]

//Michael

Jag köper gärna ett sådant kort! Kan du förmedla kontakt? PM eller mejl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-01-04 00:08

Jag har redan skaffat en påse med delar till den PEQ jag en gång tänkte bygga, men det blev aldrig av. Nu är det för mycket annat att göra, men om (eller när) jag får min bio här i nya boendet så lär jag behöva en PEQ. Om några år eller så, kanske 2018 eller nåt ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-04 00:21

phon skrev:Jag har redan skaffat en påse med delar till den PEQ jag en gång tänkte bygga, men det blev aldrig av. Nu är det för mycket annat att göra, men om (eller när) jag får min bio här i nya boendet så lär jag behöva en PEQ. Om några år eller så, kanske 2018 eller nåt ... :)

Du hinner inte mellan gräsklippning och snöröjning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-01-04 11:47

Precis, jag har märkt det. Dessutom går alla maskiner sönder hela tiden, det är bara traktorn som fungerar just nu och det knappt ... :(
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-05 18:15

Kompisen kan tänka sig sälja kort. Vi får se hur vi gör detta. Jag tror vi kan börja med en egen tråd och mer information (bild och schema). Han är inte aktiv här och är sysselsatt med annat i livet. Kanske blir jag som skapar en ny tråd i DIY, snälla ge mig lite tid.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-05 23:00

Michael skrev:Kompisen kan tänka sig sälja kort. Vi får se hur vi gör detta. Jag tror vi kan börja med en egen tråd och mer information (bild och schema). Han är inte aktiv här och är sysselsatt med annat i livet. Kanske blir jag som skapar en ny tråd i DIY, snälla ge mig lite tid.

//Michael

Ålrajt, vi avvaktar! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-05 23:49

Michael skrev:Kompisen kan tänka sig sälja kort. Vi får se hur vi gör detta. Jag tror vi kan börja med en egen tråd och mer information (bild och schema). Han är inte aktiv här och är sysselsatt med annat i livet. Kanske blir jag som skapar en ny tråd i DIY, snälla ge mig lite tid.

//Michael

Är det bara en frekvens som kan böjas (förutom filterdelen)?
Jag skulle nog vilja ha fler frekvenser att leka med, två-tre stycken minst, och helst en LT-option också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-05 23:57

Det låter ju nästan som om ni är ute efter en analog minidsp. (...eller andra liknande produkter. Jag har dålig koll på vilka liknande produkter som finns.) Är verkligen ad/da-omvandlingen så destruktiv? För om man har den balanserade varianten ska väl inte nivån vara några problem om man har "normala" slutsteg?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-06 00:09

Tarzan skrev:Det låter ju nästan som om ni är ute efter en analog minidsp. (...eller andra liknande produkter. Jag har dålig koll på vilka liknande produkter som finns.) Är verkligen ad/da-omvandlingen så destruktiv? För om man har den balanserade varianten ska väl inte nivån vara några problem om man har "normala" slutsteg?

"Är verkligen ad/da-omvandlingen så destruktiv?"

Bra fråga! Det skulle jag vilja veta mer om. Finns det nån bra tråd sen tidigare?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-06 12:00

paa skrev:Är det bara en frekvens som kan böjas (förutom filterdelen)?
Notchen är bara en och bara en trimpot. Jag tror tanken var att utföra mätningar i aktuellt rum, räkna/montera/mäta det som behövs i special filterväg på kortet och sedan verifiera resultatet i rummet.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-06 12:08

Tarzan skrev:Det låter ju nästan som om ni är ute efter en analog minidsp. (...eller andra liknande produkter.
Nu ville trådskaparen prova något annat, men visst graden av påverkan på olika burkar kan diskuteras. Då bör man ha i åtanke att så att säga elektroniken (inkl ad/da) påverkar ljudet, men även den pålagda signalbehandlingen. Finns färdiga burkar från miniDSP med Dirac och så DSPeaker (som skrivits endel om på detta forum). Kan man mata dessa burkar med digital signal tror jag det är en fördel. Beroende på hur anläggningen ser ut så förstår jag mycket väl att vissa vill ha en analog PEQ av hög kvalite.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-06 12:20

Jo att mata digitalt är nog bra. Jag hade en Antimode dualcore 2.0 förut och när jag matade den digitalt tyckte jag den lät bättre. Nu hade den bara optisk in/ut vilket är en rätt stor begränsning i en modern anläggning kan jag tycka.

Ett alternativ är en Minidsp NonoAVR om det inte skulle dyka upp något annat. Det är dock en liten begränsning med den också kan jag tycka eftersom den bara har två hdmi in och en ut, dessutom avkodar den inte DTS/DD/eller HD-ljudformaten.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-06 12:34

Jag tycker optisk överföring är tokbra, speciellt i komplicerade anläggningar med många källor. Optiska sladdar är opåverkbara av elektromagnetiska fält och sen blir anläggningens jordplanskombinationer mindre komplicerade. Det jag ser som negativt är att kontakter/kontaktering kunde ha gjorts bättre och att sladdarna är känsliga för att böjas med liten radie.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-01-06 13:44

Är jag helt fel ute om jag tipsar om att justera med peq digitalt?
Jag installerade jRiver och dippade frekvensen vid en rumstopp om 40-50Hz jag har.
jRiver klarar även att justera varje kanal separat, vilket kan vara bra då rummen sällan är symmetriska.
Kör bl.a. Tidal genom detta och har inte upptäckt något negativt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-06 14:54

PEQ digitalt blir svårt om man vill köra analoga signaler. Många har köpt fina CD/DVD/BluRay-spelare och använder deras inbyggda DA-omvandlare. För att inte tala om de som har analoga källor som FM-radio, vinylriggar och bandspelare. Att som i fallet miniDSP lägga till en extra AD-omvandling eller en ADDA-omvandling, tror jag känns lite "osäkert" för många. Inte minst på forum som detta letas det efter högvärdiga DAC och jag antar att det då skulle kännas bättre om även ADC vore av samma klass. Misstänker att miniDSP i det billiga segmentet inte är där men det är inget jag utforskat.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-06 15:40

AndersP skrev:Jag tycker optisk överföring är tokbra, speciellt i komplicerade anläggningar med många källor. Optiska sladdar är opåverkbara av elektromagnetiska fält och sen blir anläggningens jordplanskombinationer mindre komplicerade. Det jag ser som negativt är att kontakter/kontaktering kunde ha gjorts bättre och att sladdarna är känsliga för att böjas med liten radie.

Antimoden klarade bara en 2.0 signal via optisk så det passade inte mig som vill ha tillgång till flerkanalsljud. Men annars så har du en poäng angående optisk överföring :).
Senast redigerad av genstruktur 2016-01-06 15:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-06 15:43

galder skrev:Är jag helt fel ute om jag tipsar om att justera med peq digitalt?
Jag installerade jRiver och dippade frekvensen vid en rumstopp om 40-50Hz jag har.
jRiver klarar även att justera varje kanal separat, vilket kan vara bra då rummen sällan är symmetriska.

Är inte riktigt helt säker på hur jRiver fungerar, men hade jag kört all min musik och media via en htpc så hade säkert en sådan lösning varit att beakta.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-06 15:45

Tarzan skrev:Det låter ju nästan som om ni är ute efter en analog minidsp. (...eller andra liknande produkter. Jag har dålig koll på vilka liknande produkter som finns.) Är verkligen ad/da-omvandlingen så destruktiv? För om man har den balanserade varianten ska väl inte nivån vara några problem om man har "normala" slutsteg?

Jag tror inte heller att nivån är något problem med den balanserade varianten, jag märkte inte det. Avseende ad/da-omvandlingen har jag inget bevis för att det är den som ställer till det, men något är det som gör det upplever jag.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-06 19:10

Det fungerar jättebra, använder själv PEQ i JRiver. Men det hjälper inte när man skall lira Spotfy eller LP..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-06 19:14

bassman skrev:

Det fungerar jättebra, använder själv PEQ i JRiver. Men det hjälper inte när man skall lira Spotfy eller LP..

Är Jriver mest användbart till lagrad musik?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-06 20:00

genstruktur skrev:
bassman skrev:

Är Jriver mest användbart till lagrad musik?

Jag kör flac från från NAS med jRiver, men hanterar film och bilder också. Ett fördömt bra mediacenter om du frågar mig, jag styr musiken via iPad. Kostar 49 dollar om jag inte missminner mig.

Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-06 20:32

Tack :). Skall kolla in detta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-27 14:07

bassman skrev:

Varför inte implementera i det analoga domänet? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-27 15:55

Ja, t.ex. enligt schema det länkas till tidigare i tråden :wink:
eller så kanske denna PE51 kan ge några ideer.

PS. Bearbetar en kompis att rita, men ännu har inget hänt.

//Michael

Föregående

Återgå till Teknikforum