Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Dom flesta RIIA steg för MM verka ha 40 dB gain, men jag vet av erfarenhet att det ger mycket lägre ut signal än en CD spelare eller DAC. Vad krävs för gain för att få samma ljud nivå som övriga källor?
Flint skrev:1kHz
Svante skrev:Alltså men med risk för att det blir en definitionsdebatt; vid vilken frekvens? Ett RIAA-stegs förstärkning har ju en starkt varierande förstärkning. Vid 50 kHz är den nog nära 1 (dvs 0 dB) och vid 50 Hz är den 40-50 dB högre.
Svante skrev:Flint skrev:1kHz
Är det så mycket som 40 dB vid 1 kHz. Ja det kanske det är... Hmm, minnet är dåligt, jag har ju byggt Riior själv, men det var länge sedan.
Conan skrev:Maximal amplitud i vinylspåret finns det väl standarder för, och givet hur mekaniska överföringen från nålen och till inkråmet i pickup-systemet kan göras och hur detta ger en elektrisk utsignal via MM resp. MC bör ju detta också ge en slags gräns för hur mycket man kan krana ur en pickup fram till ingången på RIAA:t?
Är det så mycket som 40 dB vid 1 kHz. Ja det kanske det är... Hmm, minnet är dåligt, jag har ju byggt Riior själv, men det var länge sedan.
rolfzetterberg skrev:Nja.En högst ovetenskaplig undersökning av några steg gav följande värden:
Project 40dB
PP400 35dB
TCC750 40dB
Rolls 35dB
Pluto 36dB
Cambridge 39dB
Rega 40db
Bellari(rör) 30dB
Tendensen är tydlig.Värdena stämmer också ganska bra med de inbyggda stegen i 70-talsreceivrar.
Kring 40dB eller något mindre.
Morello skrev:Jag välkomnar den litet högre signalstyrkan!![]()
+10dBu tycker jag är en vettig, nominell linjenivå.
Min QUAD-tuner har runt 10 dB lägre nivå än CD-spelare och USB-dac, som både ligger på 2,8 V RMS vid 0dBFS.
Morello skrev:Svante skrev:Flint skrev:1kHz
Ja, nu håller du ju på bara på och leker i den digitala domänen!
Svante skrev:Mm, jag har tom funderat på om man inte borde koppla en pickup direkt till en 24-bits A/D och sköta anti-RIAA digitalt... Tänk vad mycket analogt mög man skulle slippa.
Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Det verkar ju för övrigt pyramidalt knasigt då du försunkar afspelningskedjan helt i onödan - genom digitalisera trots att det inte behövs.
Skärpning.
Bill50x skrev:Svante skrev:Mm, jag har tom funderat på om man inte borde koppla en pickup direkt till en 24-bits A/D och sköta anti-RIAA digitalt... Tänk vad mycket analogt mög man skulle slippa.
Linn arbetar på ett digitalt riaa som är tänkt att monteras in i skivspelaren och som alltså lämnar en digital signal ut. Så går ryktena i alla fall, dvs arbetet pågår men om Linn någonsin släpper en färdig produkt är en annan sak.
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Mm, jag har tom funderat på om man inte borde koppla en pickup direkt till en 24-bits A/D och sköta anti-RIAA digitalt... Tänk vad mycket analogt mög man skulle slippa.
Linn arbetar på ett digitalt riaa som är tänkt att monteras in i skivspelaren och som alltså lämnar en digital signal ut. Så går ryktena i alla fall, dvs arbetet pågår men om Linn någonsin släpper en färdig produkt är en annan sak.
/ B
Svante skrev:Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Det verkar ju för övrigt pyramidalt knasigt då du försunkar afspelningskedjan helt i onödan - genom digitalisera trots att det inte behövs.
Skärpning.
Alltså, det sitter ju en mikförstärkare i de flesta ljudkort. De borde duga. Vitsen med att digitalisera vore att spela in skivan, så att man kan glömma allt vad skivspelartrimning heter därefter. Det verkar knasigt att slita på det analoga mediet - och med tiden försunka det och omöjliggöra en välljudande avspelning.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Skärpning.
Alltså, det sitter ju en mikförstärkare i de flesta ljudkort. De borde duga. Vitsen med att digitalisera vore att spela in skivan, så att man kan glömma allt vad skivspelartrimning heter därefter. Det verkar knasigt att slita på det analoga mediet - och med tiden försunka det och omöjliggöra en välljudande avspelning.
Med en MM-pickup och en "proffs"-ljudkort duger det nog. "Vanliga" ljudkort tror jag inte duger.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Skärpning.
Med en MM-pickup och en "proffs"-ljudkort duger det nog. "Vanliga" ljudkort tror jag inte duger.
Morello skrev:Ja, det är ju trivialt, RIAA-filtret har ett nollstålle och två poler.
Svante skrev:Morello skrev:Ja, det är ju trivialt, RIAA-filtret har ett nollstålle och två poler.
Det som är knepigt är att digitala implementeringar av poler och nollställen lider av vikningsdistorsion i frekvensdomänen. Man kommer att se en diskanthöjning nära fs/2. Det kan lösas med en uppsampling.
Edit: Vilket fö var rätt enkelt att göra i Sopran.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Alltså, mycket talar ändå för systemet, den diskantsänkning som RIAAn innebär borde faktiskt göra att de typiska störningar som finns även på halvsunkiga ljudkort skulle undertryckas. Men jag håller med, en laptops inbyggda ljudkort är nog för dåligt, och oftast i mono numera. Men redan ett externt USB-ljudkort för ett par tusenlappar tror jag är tillräckligt bra.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
Alltså, mycket talar ändå för systemet, den diskantsänkning som RIAAn innebär borde faktiskt göra att de typiska störningar som finns även på halvsunkiga ljudkort skulle undertryckas. Men jag håller med, en laptops inbyggda ljudkort är nog för dåligt, och oftast i mono numera. Men redan ett externt USB-ljudkort för ett par tusenlappar tror jag är tillräckligt bra.
Jag är tveksam. Tänk på att en MM-pickup är en mycket induktiv källa ( cirka 500mH). Det ställer helt andra krav på lågt strömbrus än en mikrofon. En MM-pickup tarvar en lågbrusig JFET-ingång. Så brukar itne mikrfoningångar se ut,
Morello skrev:Jag tror som sagt att mikrofoningångarnas strömbrus blir ett problem.
Om det blir knasig frekvensgång, så ordnar du väl det digitalt också?
Morello skrev:Har bra ljudkort, men k'nsligheten på ingångarna tillåter inte att nålmikrofoner ansluts utan amplifikation.
Men jag kan ju iofs stoppa in ett linjesteg mellan.
Morello skrev:Är den impedansen över huvud taget standardiserad?
Svante skrev:Morello skrev:Är den impedansen över huvud taget standardiserad?
Jag har inte koll. Men jag tror att den är betydligt lägre än de 47 kOhm som är vanligt för nålmikrofoner.

Morello skrev:Balanserad ingång för nålmikrofon är ju annars ingen dum idé!
petersteindl skrev:Morello skrev:Balanserad ingång för nålmikrofon är ju annars ingen dum idé!
Så körde jag mina Audio Note pickuper redan på 80-talets första hälft.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Balanserad ingång för nålmikrofon är ju annars ingen dum idé!
Med vänlig hälsning
Peter
Hade du traf-ingång?
Morello skrev:Min före detta chef sa alltid traf, så jag började med det också.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Balanserad ingång för nålmikrofon är ju annars ingen dum idé!
Med vänlig hälsning
Peter
Hade du traf-ingång?
Flint skrev:Morello skrev:Min före detta chef sa alltid traf, så jag började med det också.
Det är Ok bara du normaliserar dig. Men tycker du verkligen att en trafoingång är bra på ett RIAA-steg? I så fall motivera.
Flint skrev:Men detta borde ju kunna uppnås utan trafo. Det viktiga är ju att att ingen störande ström går i jorden.
Flint skrev:Men detta borde ju kunna uppnås utan trafo. Det viktiga är ju att att ingen störande ström går i jorden.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Min före detta chef sa alltid traf, så jag började med det också.
Det är Ok bara du normaliserar dig. Men tycker du verkligen att en trafoingång är bra på ett RIAA-steg? I så fall motivera.
Jag ser inte riktigt behovet av traf(o), utan använder lågbrusiga JFET-ar.
Dock har jag aldrig konstruerat RIAA-steg med balanserad ingång, men tanken är lockande.
petersteindl skrev:Flint skrev:Men detta borde ju kunna uppnås utan trafo. Det viktiga är ju att att ingen störande ström går i jorden.
Var vill du i så fall att den störande strömmen skall gå? Jag vill att den skall gå i chassiejord.
Morello skrev:Peter, är du inte sugen på att ge dig in i vinylträsket igen?
petersteindl skrev:Flint skrev:Men detta borde ju kunna uppnås utan trafo. Det viktiga är ju att att ingen störande ström går i jorden.
Det gör det säkert. Pickupens utimpedans är 0,75 ohm. Jag optimerade systemet efter min bästa förmåga.
petersteindl skrev:Morello skrev:Peter, är du inte sugen på att ge dig in i vinylträsket igen?
Vinylträsket? Hur spelar man en MP3 med vinylsvarv? Varför finns ingen vinylharv med inbyggt ANC? Det går kanske att patentera?![]()
Det bästa vore ju att Spotify körde med vinyl. Då du trycker på enter på din Macbook![]()
så drar du igång en sökbas på Spotify som hämtar vinylen och lägger den på en SME-spelare (med Bose ANC) som börjar snurra och förmedla vindlingarnas signaler till ett rörphonosteg som vidarebefordrar signalen till en AD och ut kommer ljuv strömmad strömlinjeformad musik i eterns underbara mångfald.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster