Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Det verkar ju för övrigt pyramidalt knasigt då du försunkar afspelningskedjan helt i onödan - genom digitalisera trots att det inte behövs.
Skärpning.
Alltså, det sitter ju en mikförstärkare i de flesta ljudkort. De borde duga. Vitsen med att digitalisera vore att spela in skivan, så att man kan glömma allt vad skivspelartrimning heter därefter. Det verkar knasigt att slita på det analoga mediet - och med tiden försunka det och omöjliggöra en välljudande avspelning.
Med en MM-pickup och en "proffs"-ljudkort duger det nog. "Vanliga" ljudkort tror jag inte duger.
Alltså, mycket talar ändå för systemet, den diskantsänkning som RIAAn innebär borde faktiskt göra att de typiska störningar som finns även på halvsunkiga ljudkort skulle undertryckas. Men jag håller med, en laptops inbyggda ljudkort är nog för dåligt, och oftast i mono numera. Men redan ett externt USB-ljudkort för ett par tusenlappar tror jag är tillräckligt bra.