Moderator: Redaktörer
NNord skrev:horn, användingsområde 1000hz - 20 000hz cirka.
Vilket horn har bäst förmåga när det gäller spridning
och rak tonkurva etc..
Kan det möjligen vara tractrix?
Nån som har några bilder på snorraka mätningar och möjligen
offaxis också ....
sedan finns sjyssta horndrivers också.. såklart att para ihop
med detta...
IngOehman skrev:
Det är ju där huvuddelen av "horndistorsionen" har sitt ursprung (hornets olinjära fel, primärt en andraton (oerhört dominerande) om konstruktören av drivern har varit skicklig med att eliminera de andra (läs; de eliminerbara) olinjäriteterna).
Vh, iö
David_A skrev:Niklas din gamla bäver
Du kan ju trösta dig med att du förr eller senare får träffa grabben med dom ultimata hornen
NNord skrev:Ingvar, jag har några frågor !
Hur låter horndistorsion?
Horndistorsion, jag har ingen aning hur det låter, eller när det
uppstår. Vore ju roligt att kunna känna igen horndistorsion.
Har du nått råd hur jag kan detektera horndistorsion i K2´s horn?
Kanske med någon CD, frekvenssvep eller brus etc..
Mätning av horndistorsion!
Vid en eventuell mätning av horn, hur ser man horndistorsion på
mätpappret? Vore skoj o veta också.
Tillverkarna och horndistorsion!
Sedan, hur gör tillverkarna av kompressionsdrivers för att eliminera
så mycket av horndistorsionen som möjligt? Är det någon som bryr
sig om, och klarar detta?
Spelar membranet någon roll för horndistorsionen?
Vilken roll har membranets typ, materialet.. om det är aluminium
eller titan, eller byrillium etc etc..
Intressanta kompressionsdrivers att kika på!
Har du vart i kontakt med någon kompressionsdriver som du tyckt
vart vettigare än andra kompressionsdrivers? Är det kanske någon
speciell tillverkare, eller nån modell under något märke som kan
vara värt att ta en titt på. Om vi tänker oss en liknande
rekommendation som du gjorde förut för element DIY. Dessa
kompressionsdrivers är ju oftast mycket dyra, men det vet vi ju
redan, så kostnaden spelar ingen större roll..
Rapid skrev:.
Ingvar - Varifrån kommer horndriverdistorsionen?
NNord skrev:Några frågor igen.
Ingvar, har du några åsikter om storlekar på horddrivers, det finns ju 1", 1,5" samt 2" -drivers. Vad funkar bäst till vad? Osv.. Finns det nått "generellt" man kan säga om detta?
Skulle man möjligen öka horndriverns effekttålighet samt minska distorsionen om man delar högre än vad man brukar.
Ofta delas ju horndrivers någonstans 600 - 1200hz, om man istället delar högre, någonstans 2000hz. Skulle det vara possitivt? Finns någon nackdel att dela ett horn högre i frekvens?
Eftersom jag inte känner till att jag uppfattat någon horndistorsion hos mig, kanske det är ganska låg sådan hos mig? Jag menar, när uppstår denna, vid mycket högt ljudtryck? Vid låg delning av hornet? FInns den alltid där och påverkar ljudet - färgning?
![]()
phon skrev:Tack Peter. Då vill man ju genast kontrollera sina DKT11 förstås! Hur ser man att det är gjort, eller går det kanske att se på nåt tillverkningsnummer? Kanske enklare att svepa hornen och leta efter dippen? Annars har du arbete när du kommer hem igen ....![]()
PeterAkemark skrev:Om T35A och T350 kan jag säga följande, de ska monteras med hornmynningen lodrätt, som en lodrätt spalt. Detta för att de ska fungera som det är tänkt. Spridningen i horizontalplanet blir då större en 90 grader. Ofta är hornen monterade med hornmynningen vågrätt vilket kraftigt försämrar stereobilden.
NNord skrev:"Lite enkelt kan man dock säga att man kan bli av nästan helt med distorsionsproblemen om man HP-delar ett horn vid en frekvens långt över 20 kHz."
Då blir det ju ingenting kvar
NNord skrev:Fy Ingvar så elak du är
IngOehman skrev: .
Skall försöka svara torrare och utan krusiduller nästa gång.
IngOehman skrev:NNord skrev:Fy Ingvar så elak du är
Lite vass var jag kanske. Förlåt.![]()
Det var menat allvarligt, men "som skoj", om du förstår vad jag menar.
Jag borde nog bara ha svarat "nej i princip kan man nog säga att det går inte att åstadkomma ljud med ett kompressionshorn utan att man också får en andel andratonsdistorsion som är intrinsisk", och ingenting annat.
Tänkte att det det där med HP-filtret var ett roligare svar dock, som ju ändå innehöll efterfrågad information.
Igen: Sorry.
Skall försöka svara torrare och utan krusiduller nästa gång.
Vh, iö
När man tittar på ett vattenfallsdiagram från ett kompressionshorn (>1") blir man nästa sjösjuk.
IngOehman skrev:Ingen av dessa frågor går att svara på. Det finns ju konventionella högtalare som är hur dåliga som helst.
Det Jag ville säga var bara att man i kompressionshorn inte kan skapa en överföring som är fri från andratonsdistorsion. Eftersom den ligger inbyggd i konceptet med att utsätta luften för extremt höga tryck.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är det fortfarande lite svårt att svara på, men låt mig säga såhär: De bästa 1" stora diskantdomar jag stött på (eller rättare sagt lyckats utforma) har haft THD så låg att den är svår att mäta (nedåt 0,01%) vid sisådär 90 dB.
IngOehman skrev: Det är i själva verket det mest lågdistorderande diskantelement jag känner till, utom i registret runt 7 kHz där jag känner till ett som är ännu bättre.
Vh, iö
dawen skrev:T som i tweeter och 11 som i ordningsnumret
celef skrev:t11? sånna sitter väl i de nya oa-högtalarna?
Haakan_W skrev:IngOehman skrev:nix, där föreligger inte nämnvärd skillnad mot m
hmm vad beror prisskillnaden på isf?
Det du menar är säkerligen någon speciell sorts wave-guide.
IngOehman skrev:Ämnet var:
Vilket horn har de bästa egenskaperna?
Det är onekligen en omöjlig fråga att svara på eftersom den inte innehåller några förutsättningar, exempelvis vilket frekvensområde som åsyftas eller vilken riktverkan man behöver. Ej heller står det något om vilka ljudkvalitetskrav som ställs - det kanske är ett horn för meddelande på en tågstation som åsyftas? Att hornet ifråga dessutom står bestämd form gör det inte lättare.
Om jag får formulera om fråga till:
Vilken sorts horn har de bästa egenskaperna för bruk i hifi-sammanhang?
Ja, då skulle jag vara benägen att svara att i basområdet finns det inga rimliga horn* som passar i hifi-sammanhang, men högre upp i frekvens kan man tänka sig att använda horn, om han har behovet av den riktverkan de kan ge, samt av ett eller annat skäl behöver en extrem ljudtryckförmåga.
Har man höga ljudkvalitetskrav är dock lågkompressionshorn (helst ingen kompression alls) bra, men eftersom sådana i princip inte tillverkas (ftersom de som tillverkas primärt är avsedda för PA, där verkningsgrad är högst prioriterat av allt) så får man bygga sig sina lågkomprimerande (helt ingen kompression alls) alldeles själv.
Vh, iö
- - - - -
*Rimliga betyder här att de skall kunna återge hela frekvensområdet, utan att ha en volym >10 m^3.
Martin skrev:Det du menar är säkerligen någon speciell sorts wave-guide.
Jo det är såklart underförstått att det är en lämplig waveguide jag menar annars skulle jag ju inte nämna den detaljen (om det tex bara handlade om en vanlig platt baffel).En som styr spridningen av ljudet på ett för konstruktionen genomtänkt sätt (vilket iofs skulle kunna vara en platt baffel, men oftast inte).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], oa51 och 21 gäster