IngOehman skrev:Ämnet var:
Vilket horn har de bästa egenskaperna?
Det är onekligen en omöjlig fråga att svara på eftersom den inte innehåller några förutsättningar, exempelvis vilket frekvensområde som åsyftas eller vilken riktverkan man behöver. Ej heller står det något om vilka ljudkvalitetskrav som ställs - det kanske är ett horn för meddelande på en tågstation som åsyftas? Att hornet ifråga dessutom står bestämd form gör det inte lättare.
Om jag får formulera om fråga till:
Vilken sorts horn har de bästa egenskaperna för bruk i hifi-sammanhang?
Ja, då skulle jag vara benägen att svara att i basområdet finns det inga rimliga horn* som passar i hifi-sammanhang, men högre upp i frekvens kan man tänka sig att använda horn, om han har behovet av den riktverkan de kan ge, samt av ett eller annat skäl behöver en extrem ljudtryckförmåga.
Har man höga ljudkvalitetskrav är dock lågkompressionshorn (helst ingen kompression alls) bra, men eftersom sådana i princip inte tillverkas (ftersom de som tillverkas primärt är avsedda för PA, där verkningsgrad är högst prioriterat av allt) så får man bygga sig sina lågkomprimerande (helt ingen kompression alls) alldeles själv.
Vh, iö
- - - - -
*Rimliga betyder här att de skall kunna återge hela frekvensområdet, utan att ha en volym >10 m^3.
Ingvar, jag är medveten om att jag inte forumlerar mig så bra ibland. Skall försöka bli bättre på att formulera mina frågor, så blir det lättare för de som vill besvara frågorna. Igentligen är det ganska respektlöst av mig att formulera mig klantigt, respektlöst mot mig själv, mot läsarna, mot de som kan tänkas svara på frågan samt respektlöst för det arkiverande syftet, alltså en bättre ställd fråga kan möjligen resultera i en mer lättläst tråd där man kommer fram till fakta, resultat - snabbare ! Jag är beredd att ta mitt ansvar hädanefter !!
Fråga, rubrik
Vilket sorts horn har de bästa egenskaperna för bruk i HIFI-sammanhang i hemmamiljö?
Fråga, ingående
Val av horndriver samt horntyp för inbyggnad i frontsystem för hemmamiljö. Stora krav på ljudtryckskapacitet. Låg distorsion i jämförelse mot för vanliga konventionella highendhögtalare som finns på marknden. God spridning, med god spridning menar jag en spridning som inte innebär en sweetspot mitt i soffan, utan större än så, gärna för att göra medlyssnare glada även de.
Kravställning, användningsområde etc.
*Lyssningsavstånd 3-6 meter
*För hemmamiljö, väldämpat rum med erforderliga akustiska hjälpmedel
*Tillräcklig spridning för att man skall kunna erbjuda fler lyssnare än sig själv en trevlig närvaro. Alltså inte en pinpointsweetspot där den enda platsen som är intressant är i mitten av soffan.
*Ljudtryckskapabelt, cirka 130 – 135db
*Så låg distorsion som möjligt, speciellt i området 85 – 115db ljudtryck
*Frekvensområdet 800/2500hz till 18000/22000hz eller däromkring beroende på vad som är bäst med tanke på spridning, tonkurva samt distorsion.
*Att använda i ett 2 eller 3 –vägssystem vilket är högpassfiltrerat vid cirka 80hz
Vad jag önskar få hjälp med
*Val av horndriver, eller vilka parametrar man bör koncentrera sig på.
*Val av horntyp, form och avstämning etc
*Hur man minimerar olika former av distorsionsartefakter och andra tillkortakommanden i hornsystemet
*Hur man åstadkommer hög ljudstyrka cirka 130db med bibehållen accepterbar ljudkvallité!!
*Förstå hornets begränsningar och tillkortakommanden
*Förstå hornets fördelar