Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Är högtalaren som vi känner den, färdigutvecklad? En av de bästa vi känner här på faktiskt, pi60, är ju 30 år gammal och där händer inget. Har vi nått vägs ände?
Tell skrev:Men så hur kommer det sig då att 99% av dagens högtalare är sämre än dom bästa 70-talshögtalarna? Borde inte dom sämre lixom kommit ifatt? Eller byggs högtalare exakt likadant o kostar det exakt lika myclet att bygga högtalare då som nu?
IngOehman skrev:Jämför man bensinmotorer och högtalare så kan man möjligen hävda att högtalarna har kommit längre, det vill säga de utvecklas långsammare eftersom de är färdigare, men även när man tittar på motorer så är det häpnadsväckande hur långt framme de var redan på 60-talet. Man valde typiskt mycket lägre trimningsgrad på den tiden i de motorer som hamnade i vanliga bruksfordon, men uppåt 40 hästkrafter (uppgifterna varierar) från 125 cc klämde Honda fram på 60-talet, trots sugmotor och fyrtakt!![]()
Finns ens motorer med sådana effektuttag idag? (Alltså från fyrtakt utan överladdning.)
Belker skrev:Är det framtiden? Information tillsammans med energi, alltså? Motorer med avancerad elektronik är nog lättare att göra än Hondamotorn för att uppnå samma prestanda, och en modern F1 motor hade varit omöjlig att bygga på 60-talet. Inom ljud har ju dsp varit på gång länge. Kan det göra skillnad på riktigt snart?
PerStromgren skrev:Är högtalaren som vi känner den, färdigutvecklad? En av de bästa vi känner här på faktiskt, pi60, är ju 30 år gammal och där händer inget. Har vi nått vägs ände?
hifikg skrev:Det behövs något helt nytt för att utvecklingen ska ta ett språng. Det är synd att Steve Jobs inte var audiofil.

JM skrev:Vad är det för högtalare?
JM
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Det behövs något helt nytt för att utvecklingen ska ta ett språng. Det är synd att Steve Jobs inte var audiofil.
![]()
[ Bild ]
https://www.wired.com/2014/04/steve-jobs-stereo-system/
Belker skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Det behövs något helt nytt för att utvecklingen ska ta ett språng. Det är synd att Steve Jobs inte var audiofil.
![]()
[ Bild ]
https://www.wired.com/2014/04/steve-jobs-stereo-system/
Tror inte man ska blanda ihop teknikintresserad man med audiofil. På den tiden var audio häftig teknik. Sen kom datorer och telefoner mm att geeka ned sig i.
JM skrev:PerStromgren skrev:Är högtalaren som vi känner den, färdigutvecklad? En av de bästa vi känner här på faktiskt, pi60, är ju 30 år gammal och där händer inget. Har vi nått vägs ände?
Tänk vidare!
Verkligheten består av direktljud från många platser i rummet samt indirekt reflexljud från många platser i rummet.
Som jag ser det är vi för låsta vid några få högtalare som primära ljudkällor.
JM
IngOehman skrev:Fast... Så har ju alltid icke-tekniskt intresserade sett på motorer.
Och de tekniskt intresserade bryr sig ju om det inre av den svarta lådan, då som nu!
IngOehman skrev:JM skrev:PerStromgren skrev:Är högtalaren som vi känner den, färdigutvecklad? En av de bästa vi känner här på faktiskt, pi60, är ju 30 år gammal och där händer inget. Har vi nått vägs ände?
Tänk vidare!
Verkligheten består av direktljud från många platser i rummet samt indirekt reflexljud från många platser i rummet.
JM
Fast det är ju (som jag var inne på tidigare) inte en högtalarfråga utan en systemfråga.
Vh, iö.
*Dagens stereosystem är typiskt tvåkanaligt. ...

JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Tänk vidare!
JM
Fast det är ju (som jag var inne på tidigare) inte en högtalarfråga utan en systemfråga.
Vh, iö.
Nu försöker du Ingvar begränsa diskussionen till enbart stereohögtalare. Diskussionen gäller högtalare UNS (utan närmare specifikation).
Här gäller att vara självkritisk och tänka fritt.
Många högtalare som jag ser det ger möjligheter till delvis andra typer och mindre dominerande typer av högtalare än stereohögtalare. Många högtalare behöver inte vara stora som dagens stereohögtalare. Dagens stereohögtalare är ett problem på många nivåer. Stereohögtalare är stora, fula, dominerande och ger ett suboptimalt ljud i alldeles för få positioner. Kom ihåg att stereoljudåtergivning är det näst efter monoljud det primitivaste sättet att återskapa verklighetens ljud.
Håller med trådskaparen Per att här finns utrymme att tänka fritt bortom stereohögtalaren.
[ Bild ] [ Bild ]
Tex matrishögtalare tunna som tapeter på väggar, tak, golv och fönster finns redan idag. Målet med högtalarna är ju att skapa ett mer naturligt ljud bättre än stereons primitiva ljud.
Jag ser Pi60 som ett typexempel på en utdöende dinosaurie som överlevt sig själv i en utdöende sekt.
Jag tillhör själv sekten och har typ liknande stereohögtalare.
JM

JM skrev:Hörbart "laserljud" skapas lokalt mha icke hörbart ultraljud är ännu inte hifi. Rummets egenskaper är nu betydelselösa. Ljudet hörs bara inom en mycket begränsad volym. Resten av rummet kan inte höra ljudet.
PerStromgren skrev:JM skrev:Rummets egenskaper är nu betydelselösa. Ljudet hörs bara inom en mycket begränsad volym. Resten av rummet kan inte höra ljudet.
Now we are talking! Detta vore kul om det går att utveckla till att ersätta våra nuvarande högtalare.
Den som lever får se.
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Tänk vidare!
JM
Vh, iö.
Nu försöker du Ingvar begränsa diskussionen till enbart stereohögtalare. Diskussionen gäller högtalare UNS (utan närmare specifikation)...
JM skrev:...Målet med högtalarna är ju att skapa ett mer naturligt ljud bättre än stereons primitiva ljud.
JM skrev:Jag ser Pi60 som ett typexempel på en utdöende dinosaurie som överlevt sig själv i en utdöende sekt.
Jag tillhör själv sekten och har typ liknande stereohögtalare.

Perfector skrev:Inte alls.
Bara någon helt utan fantasi säger det.
Kristaller som kan ge en total upplevelse väntar runt hörnet.
Spiritual Healing Center skrev:Nyhet! Jag erbjuder en unik möjlighet att få kristallhealing
i kombination med toner av en kraftfull Gong från Nepal (se bilden), Sångskålar och Chimes.
Kombinationen av Kristaller och Toner är mycket kraftfullt. (Endast i Vällingby)

Plastfilm som monteras på ett fönster och låter hela fönstret bli ljudalstrare.
Leker man med taken på möjligheter så är den enda begränsningen fantasin.
Och det är människan mycket duktig på.
Vi inbillar oss ju saker hela tiden, och mycket av det blir verklighet vad det lider.
Det är i alla fall vad jag tror.
Amir besöker AXPONA skrev:Good news: this is one powerful speaker.
Bad news: The bass was excessive/heavy in my opinion. The presenter said the sweet spot was half a foot wide and he was not kidding. I let the guy next to me sit in my seat and it was night and day different.
While there were good qualities here, it was not a reference quality presentation for me. I could tell what they were doing with DSP but the core of the speaker needs to sound good before resorting to DSP trick and I don't think they got there. It was a let down for me and I cannot recommend the speaker.
Things got worse as the mode was switched. In "narrow mode" the sound became very boomy and downright strange. Mucking with side drivers and such can cause all kinds of issues that I don't think they have clearly sorted out.
And then we have this horror called the omni mode. Boomy and wild sounding. Walking around the room exposed other locations that sounded better and there was the illusion of sound everywhere but this is not anything high fidelity. It is just a hodgepodge of sound radiating and mixing with each other.
Overall, pretty disappointing experience. In narrow mode it was acceptable but with an experience that was just odd to me. In other modes it simply is not a high fidelity speaker. Not in this demo anyway.
paa skrev:Många tror att det är en rundstrålande konstruktion när dom ser alla element på alla sidor, men den är tvärtom gjord för begränsad spridning, cardiodhögtalare kan det kallas ibland. De olika elementen spelar i faslägen för att utsläcka ljud i riktningar som man vill begränsa.
Belker skrev:paa skrev:Många tror att det är en rundstrålande konstruktion när dom ser alla element på alla sidor, men den är tvärtom gjord för begränsad spridning, cardiodhögtalare kan det kallas ibland. De olika elementen spelar i faslägen för att utsläcka ljud i riktningar som man vill begränsa.
Det där är väl lite intressant?! Inom telecom är det beam forming med massive mimo antenner som gäller för att få upp prestanda till 5G. Funkar ju på liknande sätt. Med högtalare byggda efter den principen skulle man kunna styra hur och när rummet påverkar.
Plastfilm som monteras på ett fönster och låter hela fönstret bli ljudalstrare.
Leker man med taken på möjligheter så är den enda begränsningen fantasin.
Och det är människan mycket duktig på.
Vi inbillar oss ju saker hela tiden, och mycket av det blir verklighet vad det lider.
Det är i alla fall vad jag tror.
Belker skrev:Ja, man kommer att kunna detta, men vill man? Entusiaster spekulerar!
JM skrev:Vore kul om vi kan trigga Ingvar, Peter och andra potentiella högtalartillverkare att spåna om om framtidens högtalare.
JM
Belker skrev:Hörlurar av något slag kommer bli ännu viktigare när VR mognar. Kanske där utveclingen kommer att ske? Personlig audio med med mycket bättre taktil återgivning. Fullständig illusion av att vara på livekonsert! Inklusive mosh-pit.
IngOehman skrev:Jag har konstruerat högtalarelement i många olika storlekar, och lärdomen av det har varit att det möjligen för hifi-bruk går att motivera 15" stora element, men det finns även gott om argument för att sätta gränsen vid cirka 12". Inte för att det finns en gräns för vilka ljudtryck man kan vilja alstra, men väl för att det är bra med stora virtuella membranytor, och även om ett 24" stort element har dubbelt så stor diameter som ett element på 12" så är fyra element på 12" (med samma yta som ett på 24") möjliga att orientera så att de får en mycket större ljudsändningsyta än ett element på 24".
Så i normalfallet så behöver baselement för superhögklassig musikåtergivning vara tillräckligt små (inte stora) för att det skall vara rimligt att använda i varje fall fyra stycken av dem.
Och av rent produktionstekniska skäl är det förnuftigt att sätta gränsen vid ungefär 12". För t ex PA-bruk där sådana faktorer som bärbarhet (så stort som möjligt så det blir få lådor, men ändå precis bärbara) och praktisk hantering är viktigare kan det istället vara så att gränsen för optimalt är 1 eller 2 stycken 18" i en låda, eller något i den stilen.
Vh, iö

petersteindl skrev:Högtalare var färdigkonstruerade i och med de första Western Electric hornen omkring 1929.
schmutziger skrev:IngOehman skrev:Jag har konstruerat högtalarelement i många olika storlekar, och lärdomen av det har varit att det möjligen för hifi-bruk går att motivera 15" stora element, men det finns även gott om argument för att sätta gränsen vid cirka 12". Inte för att det finns en gräns för vilka ljudtryck man kan vilja alstra, men väl för att det är bra med stora virtuella membranytor, och även om ett 24" stort element har dubbelt så stor diameter som ett element på 12" så är fyra element på 12" (med samma yta som ett på 24") möjliga att orientera så att de får en mycket större ljudsändningsyta än ett element på 24".
Så i normalfallet så behöver baselement för superhögklassig musikåtergivning vara tillräckligt små (inte stora) för att det skall vara rimligt att använda i varje fall fyra stycken av dem.
Och av rent produktionstekniska skäl är det förnuftigt att sätta gränsen vid ungefär 12". För t ex PA-bruk där sådana faktorer som bärbarhet (så stort som möjligt så det blir få lådor, men ändå precis bärbara) och praktisk hantering är viktigare kan det istället vara så att gränsen för optimalt är 1 eller 2 stycken 18" i en låda, eller något i den stilen.
Vh, iö
Det här är intressant!
Jag antar att du tänker på w121 i prof.Y låda. (pY)
vad för nackdelar hade det varit att istället använda en 15" i en pY låda (med tillräckligt stort hål för en 15", givetvis) som har samma VD som W121.
Förenklat en 15" som mer eller mindre är ekvivalent med w121?(dvs anpassad tex map att den kanske behöver ha en lite tyngre kon osv)
15" tar inte mer plats, du får en än större virtuell strålande yta. Ett element som inte behöver slå lika långt. vilket borde vara en fördel?
eller varför inte en motsvarande18":are i pY?
Lådorna som inte är större än pY får ju ännu större virtuell yta?
Vilka är de produktionstekniska skälen du nämner som gör det förnuftigt att använda 12" i hemmiljö?
IngOehman skrev:... även om ett 24" stort element har dubbelt så stor diameter som ett element på 12" så är fyra element på 12" (med samma yta som ett på 24") möjliga att orientera så att de får en mycket större ljudsändningsyta än ett element på 24".
...
Vh, iö

paa skrev:IngOehman skrev:... även om ett 24" stort element har dubbelt så stor diameter som ett element på 12" så är fyra element på 12" (med samma yta som ett på 24") möjliga att orientera så att de får en mycket större ljudsändningsyta än ett element på 24".
...
Vh, iö
Vad är ljudsändningsyta?
Hur långt utanför elementet sträcker sig den?
IngOehman skrev:Frågan är väl om man står ut med störnivån? I en hemmasituation alltså.
hifikg skrev:Här då, en högtalare utan delningsfilter. Dessutom elektrostat. Det har väl aldrig provats tidigare?
http://acshop.audioconcept.se/product/soltanus/
Hur det låter har jag ingen aning om.
hifikg skrev:Här då, en högtalare utan delningsfilter. Dessutom elektrostat. Det har väl aldrig provats tidigare?
http://acshop.audioconcept.se/product/soltanus/
Hur det låter har jag ingen aning om.
JM skrev:Håller med hifikg att det på faktiskt.se och i Sverige är så pass sällsynt med fullrange elekrostater att de knappas finns.
JM
Perfector skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rasp88nbsRw
Kan denna räknas som innovation då?
Eller denna
https://www.youtube.com/watch?v=SYiBNLAe0aU
Eller någon av dessa
https://www.youtube.com/results?search_ ... o+Speaker+
Perfector skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rasp88nbsRw
Kan denna räknas som innovation då?
Eller denna
https://www.youtube.com/watch?v=SYiBNLAe0aU
Eller någon av dessa
https://www.youtube.com/results?search_ ... o+Speaker+

JM skrev:Lite men inte mycket har hänt. Magnet o spole har bytt plats.
[ Bild ]
[ Bild ]
The first speaker. The coil was stationary unlike modern speakers, the moving magnet was inside. Copper wires were insulated with cloth. This prototype was built by C.W. Rice and E.W. Kellogg in 1921. The speaker worked, but needed improvement to make it smaller so it could fit into radio sets. Within a few years they improved the speaker so it could fit into a radio 20 x 12 x 16" high.
JM skrev:Lite men inte mycket har hänt. Magnet o spole har bytt plats.
Wiki skrev:The moving-coil principle commonly used today in speakers was patented in 1924 by Chester W. Rice and Edward W. Kellogg. The key difference between previous attempts and the patent by Rice and Kellogg is the adjustment of mechanical parameters so that the fundamental resonance of the moving system is below the frequency where the cone's radiation impedance becomes uniform.
About this same period, Walter H. Schottky invented the first ribbon loudspeaker together with Dr. Erwin Gerlach.
These first loudspeakers used electromagnets, because large, powerful permanent magnets were generally not available at a reasonable price. The coil of an electromagnet, called a field coil, was energized by current through a second pair of connections to the driver. This winding usually served a dual role, acting also as a choke coil, filtering the power supply of the amplifier that the loudspeaker was connected to. AC ripple in the current was attenuated by the action of passing through the choke coil. However, AC line frequencies tended to modulate the audio signal going to the voice coil and added to the audible hum.[citation needed] In 1930 Jensen introduced the first commercial fixed-magnet loudspeaker; however, the large, heavy iron magnets of the day were impractical and field-coil speakers remained predominant until the widespread availability of lightweight Alnico magnets after World War II.
IngOehman skrev:Det du skriver före citatet står i motsatsförhållande till det du skriver efter, eller är "kommersiella" nyckelordet?
Vh, iö
Helmut skrev:Ofta när jag kollar på film ensam i min hemmabiograf föredrar jag att använda hörlurar till vänster, mitt och höger kanal. Så det är bara basen och surroundljudet som kommer ut från högtalarna. Tycker att bra hörlurar ger bättre ljud än högtalare. Basen känner man i kroppen så där är högtalare överlägsna och surroundljudet kommer från fasvända högtalare vilket gör att salongsljudet blir diffusare med vanliga högtalare.
Annars saknade jag minahögtalare som jag köpte dyrt i min ungdom. Var en hornhögtalare med något slag av högspänningsspole som joniserade luften i en spole och kunde återge ljud utan rörliga delar. Enda nackdelen var att den producerade ozongas vilket luktade ruttna ägg. Kan det ha varit Fane den hette?
Pysslade också med en konstruktion som jag hittade i en svensk hifitidning som gick ut på att man skulle limma enplastskiva framför högtalarelementet och borra två hål i plastskivan. I ena hålet ledde man in gas och ur det andra hålet fick man ut pulserande gas som brann med en låga som pulserade i takt med musiken.
Helmut skrev:Ofta när jag kollar på film ensam i min hemmabiograf föredrar jag att använda hörlurar till vänster, mitt och höger kanal. Så det är bara basen och surroundljudet som kommer ut från högtalarna. Tycker att bra hörlurar ger bättre ljud än högtalare. Basen känner man i kroppen så där är högtalare överlägsna och surroundljudet kommer från fasvända högtalare vilket gör att salongsljudet blir diffusare med vanliga högtalare.

Helmut skrev:Annars saknade jag minahögtalare som jag köpte dyrt i min ungdom. Var en hornhögtalare med något slag av högspänningsspole som joniserade luften i en spole och kunde återge ljud utan rörliga delar. Enda nackdelen var att den producerade ozongas vilket luktade ruttna ägg. Kan det ha varit Fane den hette?
PerStromgren skrev:Helmut skrev:Annars saknade jag minahögtalare som jag köpte dyrt i min ungdom. Var en hornhögtalare med något slag av högspänningsspole som joniserade luften i en spole och kunde återge ljud utan rörliga delar. Enda nackdelen var att den producerade ozongas vilket luktade ruttna ägg. Kan det ha varit Fane den hette?
Det kan det. Du tänker nog på Iono Fane: http://www.plasmatweeter.de/ionovac.htm

JM skrev:[ Bild ][ YouTube ]
I källaren råkar finnas en identisk Lansing 15XS Field Coil loudspeker från 1930-talet.
Vilka är fördelarna och nackdelarna med elektromagnetiska högtalare?
I vilka sammanhang kan elektromagnetiska högtalare ha en fördel?
JM
Perfector skrev:...
Sämre omfång då nätfrekvensen sätter stopp
...
IngOehman skrev:Inte heller verkningsgraden behöver påverkas. Både med elektromagnet och permananetmagnet kan man nå upp till ungefär två tesla i spalten. Och även om det normala är att man ligger på ungefär halva den flödestätheten så påverkar det vara verkningsgrader i det linjära området med en faktor 4. Inte 40 gånger. Det skall även minnas att flödestätheten (som är med och bestämmer kraftfaktorn) inte är en oberoende variabel. I en normal bashögtalare för HiFi-bruk så väljer man avsiktigt en storlek på megnetsystemet som ger en vettig tonkurva nedåt i frekvens i den sorts kabinett man valt.
Det som ger de riktigt stora verknkngsgradsskillnader (stora scenmonitorer av äldre typ med hög verkningsgrad jmfrt med en liten hemmahögtalare) är framförallt hornbelastningen.
Med det sagt finns det faktiskt ett högtalarelement som når 70% verkningsgrad, som är för HiFi-bruk snarare än för professionellt bruk.
En sak till - i HiFi-världen är 0,25 en ganska vanlig verkningsgrad, samtidigt som verkningsgradsbegreppet egentligen inte lånar sig så väl till just högtalare.
De har som regel en väldigt frekvensberoende verkningsgrad då både impedansen och spridningen kan variera mycket som funktion av frekvensen. Så det är oftast vettigare att tala i termer av känslighet, noga räknat känslighet definierat som ljudtryck vid en specifik inspänningsnivå.
Vh, iö

petersteindl skrev:IngOehman skrev:Inte heller verkningsgraden behöver påverkas. Både med elektromagnet och permananetmagnet kan man nå upp till ungefär två tesla i spalten. Och även om det normala är att man ligger på ungefär halva den flödestätheten så påverkar det vara verkningsgrader i det linjära området med en faktor 4. Inte 40 gånger. Det skall även minnas att flödestätheten (som är med och bestämmer kraftfaktorn) inte är en oberoende variabel. I en normal bashögtalare för HiFi-bruk så väljer man avsiktigt en storlek på megnetsystemet som ger en vettig tonkurva nedåt i frekvens i den sorts kabinett man valt.
Det som ger de riktigt stora verknkngsgradsskillnader (stora scenmonitorer av äldre typ med hög verkningsgrad jmfrt med en liten hemmahögtalare) är framförallt hornbelastningen.
Med det sagt finns det faktiskt ett högtalarelement som når 70% verkningsgrad, som är för HiFi-bruk snarare än för professionellt bruk.
En sak till - i HiFi-världen är 0,25 en ganska vanlig verkningsgrad, samtidigt som verkningsgradsbegreppet egentligen inte lånar sig så väl till just högtalare.
De har som regel en väldigt frekvensberoende verkningsgrad då både impedansen och spridningen kan variera mycket som funktion av frekvensen. Så det är oftast vettigare att tala i termer av känslighet, noga räknat känslighet definierat som ljudtryck vid en specifik inspänningsnivå.
Vh, iö
Vad kan Lowther PM4 med 2,4 Tesla i gapet tänkas ligga på?
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Med det sagt finns det faktiskt ett högtalarelement som når 70% verkningsgrad, som är för HiFi-bruk snarare än för professionellt bruk.
Perfector skrev:JM skrev:[ Bild ][ YouTube ]
I källaren råkar finnas en identisk Lansing 15XS Field Coil loudspeker från 1930-talet.
Vilka är fördelarna och nackdelarna med elektromagnetiska högtalare?
I vilka sammanhang kan elektromagnetiska högtalare ha en fördel?
JM
En vettlös verkningsgrad.
Sämre omfång då nätfrekvensen sätter stopp
Vinterpalatset hade visst jordbävningshornen med elmagnet och en verkningsgrad på (minns jag rätt nu?) 40%
Vanliga högtalare har mindre än 1 % och det blir högt nog.

IngOehman skrev:Ännu ett exempel! En lösning som alla som förstår sig på högtalare undrade hur den kunde intressera investorer.

Tell skrev:Men om det nu fanns perfekta högtalare redan på 70-talet, hur kommer det sig att den tekniken inte lixom sipprat ner till vanliga konsumentmodeller?
Tell skrev:Men om det nu fanns perfekta högtalare redan på 70-talet, hur kommer det sig att den tekniken inte lixom sipprat ner till vanliga konsumentmodeller? Alltså lite som att skivbromsar var rena lyxen förr i tiden, men nu sitter det på så gott som alla bilar och till och med på cyklar.

Nattlorden skrev:En högtalare som är 'perfekt' är det pga alla sina egenskaper sammanlagt. Att försöka bara flytta teknik till en mer gångbar låda eller försöka skala ned hela alltet är inte en gångbar metod för att bibehålla perfektionen. Det är inte alltid säkert ens att den om byggde den själv har koll på allt som gjorde den bra och sålunda inte nödvändigtvis lyckas lika bra nästa gång.
Varje högtalarmodell behöver konstrueras från grund och upp för sitt eget berättigande/use-case. De flesta högtalarmodeller byggs dock till syvende och sist för att tillverkarna skall gå runt.
IngOehman skrev:Fast dynamiska högtalarelement sitter det ju i så gott som alla högtalare. Teknik är en sak, perfektion en annan.
Lika lite som alla bilar med skivbromsar är perfekta är alla högtalare med dynamiska högtalarelement perfekta.
Det som gör en högtalare perfekt (eller tillräckligt närs perfekt) är inte en enskild specifik lösning, utan att hela dimensioneringen, av allting, är optimal. Inte sett generellt utan för den specifika applikationen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Med risk för att uppfattas som svordom i kyrkan:
Jag går mycket ut och lyssnar på musik live, både pop men mest klassisk musik.
Men statistiskt njuter jag mera av musiken hemma!![]()
Jag kommer närmare den, jag sitter bättre, jag kan pausa när jag vill, jag kan jämföra versioner, jag kan höra saker som spelades innan jag var född, jag kan lyssna på samma enstaka musikhändelse flera gånger efter varandra...
Men jag gillar att lyssna på musik live. Att hävda att allt annat bara är bleka kopior köper jag inte alls dock. Både fonogrammet och radion är för mig mycket stora och viktiga, livsupplyftande, uppfinningar.
Vh, iö
hifikg skrev:Kul, det var alltså så han inspirerades till Macintosh och gav världen den användbara datorn. Den bilden har jag missat. Intressant sammanställning också. En Gyrodec skulle jag kunna tänka mig att härbärgera. Undrar om intresset höll i sig. […]
p1plarson skrev:Hej!
I en annan tråd har jag berättat om den plasmahögtalare jag läste om i Radio och Television i mittet av 1970-talet, den drevs med acetylen för att gå med lägre spänning, som tillverkaren ansåg ljudmässigt mer optimalt. Apparaten kostade fantasisummor, men jag kommer inte ihåg tillverkaren. Däremot är jag övertygad att den som eldar acetylen i vardagsrummet, inte behöver tänka på eventuell ozon i bostadsluften. Smidigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster