Moderator: Redaktörer
Grahnbarr skrev:Pedagogisk och bra tråd.
niclas_f skrev:Skulle man kunna ha ett ~1m rör mellan högtalare och mikrofon med väggar av dämpmaterial som absorberar ljudvågorna och på så sätt få ett virtuellt större ljudisolerat rum?
niclas_f skrev:Skulle man kunna ha ett ~1m rör mellan högtalare och mikrofon med väggar av dämpmaterial som absorberar ljudvågorna och på så sätt få ett virtuellt större ljudisolerat rum?
jansch skrev:EmuMannen - Du är pedagogisk, förklarar bra. Vill bara kommentera några saker:
jansch skrev:- Man behöver egentligen inte mäta en hel period. Det beror på vilken utrustning och mätteknik man har.
jansch skrev:- Mäter man en basreflexlåda i närfält, d v s bashögtalaren för sig och basreflexporten för sig kan man inte summera "rakt av". Fasen vrider sig i basreflexporten så att summeringen blir bara korrekt vid portens resonans.
Har man 2 mic:ar och mäter samtidigt kan man summera korrekt.
VituixCAD skrev:You can have multiple responses, usually near field for cone(s) and near field for port(s). Enter diameter [mm] or area[cm2] of particular radiator and Merger tool will calculate scaling to far field automatically. Scaling can be adjusted via Diam [mm], Area [cm2] or Scale [dB] in response rows and by total low frequency part via Scale or Distance text box by entering a value or by Up/Down keys.
VituixCAD skrev:Single output
Functions for multiple input responses, producing single result response:
Sum of A responses = A0+ A1+ A2+ ...
Default result filename is VituixCADsum.txt.
Create total response of multiple radiators
Sum near field measurements of all cones and ports. Each response A can be scaled for different radiating area.
Create total response of multiple ways/bands.
Simulate comb-filtering effects by summingnon-delayedand delayed responses. See Complex calculation.
VituixCAD skrev:Additional options
Complex Sum/Avg/RMSshould be checked in order to calculate complex vector sum, average or RMS with phase angle information.
Complex calculation is sensitiveto phase angle; sum of two equal magnitudes with opposite polarity = 0.
This is default option giving correct results with frequency responses.
petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
EmuMannen skrev:petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
petersteindl skrev:Vad jag nu förstår av ditt ganska extremt avoga svar så är någon fortsatt diskussion från min sida tämligen meningslös.
petersteindl skrev:EmuMannen skrev:petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
Oj, du behöver naturligtvis inte svara. Frågan är egentligen inte retorisk, men oavsett, vad är problemet som föranleder ditt svar? I ett av dina tidigare inlägg så välkomnade du att andra skulle ge någon form av konstruktiv input i tråden, om jag förstått dig rätt.
För att jag skall kunna ge konstruktiv input i tråden så behöver jag först feedback från dig. Dessutom vill jag att den jag samtalar med tänker till. Annars fungerar inte kommunikationen.
Vad jag nu förstår av ditt ganska extremt avoga svar så är någon fortsatt diskussion från min sida tämligen meningslös.
Lycka till med ditt projekt.
Mvh
Peter
petersteindl skulle kunna ha skrivit skrev:- Har du tänkt på att när högtalaren placeras i ett lyssningsrum så kommer troligen det faktum att den mäter rakt i frifält att innebära att den får en väldigt basrik karaktär.
bomellberg skrev:@EmuMannen: fortsätt gärna med din intressanta tråd!
petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
Eller kommer du ha högtalarna utomhus och lyssna utomhus?
Eller kommer du lyssna på dina högtalare i ett ekofritt rum?
Mvh
Peter
bomellberg skrev:petersteindl skrev:EmuMannen skrev:Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
Oj, du behöver naturligtvis inte svara. Frågan är egentligen inte retorisk, men oavsett, vad är problemet som föranleder ditt svar? I ett av dina tidigare inlägg så välkomnade du att andra skulle ge någon form av konstruktiv input i tråden, om jag förstått dig rätt.
För att jag skall kunna ge konstruktiv input i tråden så behöver jag först feedback från dig. Dessutom vill jag att den jag samtalar med tänker till. Annars fungerar inte kommunikationen.
Vad jag nu förstår av ditt ganska extremt avoga svar så är någon fortsatt diskussion från min sida tämligen meningslös.
Mvh
Peter
Extremt avoga svar?
Fundera på varför du ställde frågan över huvud taget. I stället för att försöka sätta EmuMannen på plats kan du ju ställa frågan på ett annat sätt.petersteindl skulle kunna ha skrivit skrev:- Har du tänkt på att när högtalaren placeras i ett lyssningsrum så kommer troligen det faktum att den mäter rakt i frifält att innebära att den får en väldigt basrik karaktär.
@EmuMannen: fortsätt gärna med din intressanta tråd!
EmuMannen skrev:Om vi skall mäta högtalare så vill vi mäta det som kommer från högtalaren och inget annat.
Om vi låter ljudet studsa runt och reflekteras mot olika ytor som golv, väggar och tak så kommer olika vågrörelser att förstärka och försvaga varandra. Då är det svårt att veta vad som kommer från själva högtalaren och vad som är effekten av det reflekterade ljudet.
En ekofri kammare (Anechoic Chamber) kan användas för att eliminera reflekterat ljud men det är inte många som har tillgång till en ekofri kammare.
I stället kan andra metoder användas för att eliminera eller åtminstone minska inverkan av reflekterat ljud. En sådan metod är Quasi-Anechoic Measurements, även kallat Gated Impulse Far Field Measurement. För att förstå denna metod behövs ytterligare lite teori.
petersteindl skrev:Jag har tagit fasta på det som EmuMannen skriver här och det är, som jag ser det, ganska stora felaktigheter.
petersteindl skrev:Då vill jag snarast att EmuMannen tänker till och drar egna slutsatser.
petersteindl skrev:Det hade varit mycket enklare för EmuMannen att svara att det är i bostadsrum.
petersteindl skrev:Men eftersom svaret blev som det blev så kan jag inte annat än att tolka det som att EmuMannen och även du och möjligtvis de flesta på forumet inte har förstått vad baffelverkan innebär.
petersteindl skrev:Gaska upp dig nu EmuMannen, jag har inte haft för avsikt att vara avog på något sätt, men jag borde kunna få ställa enkla frågor för att förstå hur jag därefter skall kunna förklara.
EmuMannen skrev:petersteindl skrev:Gaska upp dig nu EmuMannen, jag har inte haft för avsikt att vara avog på något sätt, men jag borde kunna få ställa enkla frågor för att förstå hur jag därefter skall kunna förklara.
Jag skall drista mig till ett sista inlägg och det är möjligt att jag missbedömt just dina intentioner Peter, i så fall ber jag om ursäkt för det. Jag vänder mig i stället till samtliga användare med lite generell kritik. Jag hoppas de flesta inte känner sig träffade men ni som eventuellt gör det bör ta er en funderare på hur ni beter er på detta forum tycker jag.
För det första så handlar det sällan om vad som sägs utan om hur det sägs. Jag skall ge ett exempel; först börjar ett inlägg med "Oj, du behöver naturligtvis inte svara.", varför detta "oj"? Sen en tirad inte sällan full av underförstådd självömkan och till sist en klämkäck släng på slutet av typen "Lycka till med ditt projekt". Är det ärligt menat eller lite retoriska knep för att dölja ett visst mått av förakt? Det blir lite som en släktmiddag där alla runt bordet håller god min trots att varje mening som uttalas är laddad med otrevliga undertoner. Alla har givetvis rätt att uttrycka sig som de vill men man skall vara medveten om att det kan missuppfattas och att det får konsekvenser.
För det andra så behandlas inte alla lika på det här forumet. Ta Prefector till exempel. Han är entusiastisk, villig att bidra och han verkar alltid vilja väl. Den typen av användare skall man vara rädd om. I stället tar sig vissa användare friheten att vara riktigt otrevliga och respektlösa i sitt bemötande av Prefector. Jag kan förstå en viss frustration när han har svårt att lägga fram vetenskapliga bevis för vissa av sina teorier men det är ingen ursäkt för att behandla honom illa. Hade det varit en arbetsplats så hade det kunnat klassas som mobbing och hade jag varit den med personalansvar och inte gjort något åt det så hade jag kunnat bli av med jobbet, så allvarligt är det.
Sen tror jag att en del av er suttit ensamma vid datorn lite för mycket. Själv har jag arbetat till sjöss många år, på olika fartyg och med olika besättningar. Ombord finns det alltid de i besättningen man tycker bättre eller sämre om men man behandlar alla lika. Om det skulle börja brinna eller du faller över bord så har du ingen aning om vem i besättningen som kommer stanna upp och riskera sitt eget liv för att rädda ditt. Så även om du inte bryr dig om någon annan än dig själv så kan det finnas all anledning att behandla alla du möter lika och med respekt.
Så vänligen väx upp, ta fullt ansvar för det ni skriver och sluta göm er bakom till synes trevliga fraser när ni känner er kränkta, ifrågasatta eller överlägsna. Leave Your Ego At The Door som amerikanen skulle säga och visa lite ledarskap. Är ni duktiga på någonting så dela med er av er kunskap utan att försöka topprida de ni uppfattar som mindre kunniga. Jag utgår ifrån att alla är här av samma anledning, att lära av varandra, varför har man annars ett forum? Du som enskild användare bestämmer om du vill vara en konstruktiv eller en destruktiv kraft i denna gemenskap. Men det minsta man kan begära är ömsesidig respekt och att var och en står upp och tar ansvar för sina handlingar.
Adhoc skrev:Jag vill att tråden fortsätter med Emumannen och alla andra som bidragit.
@Peter, för dig som skrev dom 3 direkt på varandra följande frågorna, framstod frågorna säkert som neutrala. Det hade dom också uppfattats som, ifall det varit 1 fråga i taget i olika inlägg / tid.
Skrivna direkt efter varandra så kan dom 3 frågorna uppfattas av mottagaren som att här finns en bakomliggande tanke, gravad hund och fulretorik från någon skriva-på-näsan-person. -Särkskilt om någon tidigare utsatts för detta eller sett andra utsättas för det. Då är det lätt att dra öronen åt sig och reagera med taggarna utåt. Emumannen har ju tidigare lagt ned mycket tanke och möda med att formulera sina inlägg, då blir det blir det ännu enklare att tycka typ: ”Äh nu skiter jag i det här” om någon vill sabba min tråd.
@Emumannen, fortsätt med tråden, för jag antar du har fler tankar som vridits och vänts på men ännu inte postats.
EmuMannen skrev:petersteindl skrev:Gaska upp dig nu EmuMannen, jag har inte haft för avsikt att vara avog på något sätt, men jag borde kunna få ställa enkla frågor för att förstå hur jag därefter skall kunna förklara.
Jag skall drista mig till ett sista inlägg och det är möjligt att jag missbedömt just dina intentioner Peter, i så fall ber jag om ursäkt för det. Jag vänder mig i stället till samtliga användare med lite generell kritik. Jag hoppas de flesta inte känner sig träffade men ni som eventuellt gör det bör ta er en funderare på hur ni beter er på detta forum tycker jag.
För det första så handlar det sällan om vad som sägs utan om hur det sägs. Jag skall ge ett exempel; först börjar ett inlägg med "Oj, du behöver naturligtvis inte svara.", varför detta "oj"? Sen en tirad inte sällan full av underförstådd självömkan och till sist en klämkäck släng på slutet av typen "Lycka till med ditt projekt". Är det ärligt menat eller lite retoriska knep för att dölja ett visst mått av förakt? Det blir lite som en släktmiddag där alla runt bordet håller god min trots att varje mening som uttalas är laddad med otrevliga undertoner. Alla har givetvis rätt att uttrycka sig som de vill men man skall vara medveten om att det kan missuppfattas och att det får konsekvenser.
Så vänligen väx upp, ta fullt ansvar för det ni skriver och sluta göm er bakom till synes trevliga fraser när ni känner er kränkta, ifrågasatta eller överlägsna. Leave Your Ego At The Door som amerikanen skulle säga och visa lite ledarskap. Är ni duktiga på någonting så dela med er av er kunskap utan att försöka topprida de ni uppfattar som mindre kunniga. Jag utgår ifrån att alla är här av samma anledning, att lära av varandra, varför har man annars ett forum? Du som enskild användare bestämmer om du vill vara en konstruktiv eller en destruktiv kraft i denna gemenskap. Men det minsta man kan begära är ömsesidig respekt och att var och en står upp och tar ansvar för sina handlingar.
EmuMannen skrev: Jag har funderat på hur vi kan fortsätta den här tråden. En sak som jag vill få med är vettiga defaultinställningar i några applikationer samt någon guide för hur man kan komma igång med det mest grundläggande. Eftersom inget tas för givet i den här tråden så tänkte jag börja med ytterligare lite teori.
Låt oss börja med det mest grundläggande. Vi skall mäta ljud och ljud fortplantar sig som en vågrörelse. Denna vågrörelse har en våglängd och våglängden är längre för lägre frekvenser (bas) än för högre frekvenser (diskant). När vågrörelsen breder ut sig i rummet så sker det i en rums/tidsdimension, dvs. det tar tid för vågen att röra sig från en punkt till en annan. Under samma tid kommer en lägre frekvens svänga färre gånger än en högre frekvens.
Om vi skall mäta högtalare så vill vi mäta det som kommer från högtalaren och inget annat.
Om vi låter ljudet studsa runt och reflekteras mot olika ytor som golv, väggar och tak så kommer olika vågrörelser att förstärka och försvaga varandra. Då är det svårt att veta vad som kommer från själva högtalaren och vad som är effekten av det reflekterade ljudet.
En ekofri kammare (Anechoic Chamber) kan användas för att eliminera reflekterat ljud men det är inte många som har tillgång till en ekofri kammare. I stället kan andra metoder användas för att eliminera eller åtminstone minska inverkan av reflekterat ljud. En sådan metod är Quasi-Anechoic Measurements, även kallat Gated Impulse Far Field Measurement.
Eller kommer du ha högtalarna utomhus och lyssna utomhus?
Eller kommer du lyssna på dina högtalare i ett ekofritt rum?
Mvh
Peter
EmuMannen skrev:Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
petersteindl skrev: Oj, du behöver naturligtvis inte svara. Frågan är egentligen inte retorisk, men oavsett, vad är problemet som föranleder ditt svar? I ett av dina tidigare inlägg så välkomnade du att andra skulle ge någon form av konstruktiv input i tråden, om jag förstått dig rätt.
Mvh
Peter
EmuMannen skrev:Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
paa skrev:Hur blir det med horn och waveguider, påverkar reflekterat ljud den akustiska impedansen lika mycket där, eller har dom redan så hög akustisk impedans att tillskottet blir mindre?
petersteindl skrev:Kan hornet byggas så att sidoväggarna blir en naturlig förlängning av hornet så är mycket vunnet
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Kan hornet byggas så att sidoväggarna blir en naturlig förlängning av hornet så är mycket vunnet
Kan du visa ett exempel på hur det kan/ska se ut? Det är jag jätteintresserad av att veta.
Jag har kollat lite på hur ”JBL Control Now” ansluter till vägg.
paa skrev:Det borde väl gå med en 2" kompressionsdriver också?
F.ö. är väl högtalare med begränsad spridning lite intressant även när det gäller mättekniskt, att rummet inte påverkar lika mycket?
EmuMannen skrev:För information:
Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.
petersteindl skrev:
Var och en gör som den själv väljer att göra. Du och även andra läsare har nu fått en del information som jag hoppas kan vara till nytta i förståelse av ljudvågor i små rum, typ bostadsrum med volym runt 40-100 kubikmeter. 6x4x2,5m = 60 kbm.
MacBruce skrev:[...]petersteindl skrev:
Var och en gör som den själv väljer att göra. Du och även andra läsare har nu fått en del information som jag hoppas kan vara till nytta i förståelse av ljudvågor i små rum, typ bostadsrum med volym runt 40-100 kubikmeter. 6x4x2,5m = 60 kbm.
+1!
Själv har jag njutit av att läsa dina små "seminarier". Nyttig repetition – och i vissa fall "hade'nte tänkt på det" för mitt vidkommande.
Mvh,
/Bjarne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversation skrev:Discussion
One element of conversation is discussion: sharing opinions on subjects that are thought of during the conversation. In polite society the subject changes before discussion becomes dispute or controversial. For example, if theology is being discussed,maybe no one is insisting a particular view be accepted.
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversation skrev:Functions
Most conversations may be classified by their goal. Conversational ends may, however, shift over the life of the conversation.
Functional conversation is designed to convey information in order to help achieve an individual or group goal.
Small talk is a type of conversation where the topic is less important than the social purpose of achieving bonding between people or managing personal distance, such as 'how is the weather' might be portrayed as an example, which conveys no practicality whatsoever.
petersteindl skrev: [...] Det blir då impedansen som binder ihop allt. Ohms lag är faktiskt ganska extremt djup, om jag får säga det själv.
Hela kalaset är frekvensberoende. Vid vissa frekvenser finns nollställen som kan anses vara singulariteter. Under och över dessa frekvenser går fasläget från + till - och för oss ljudnördar uppstår problem som vi försöker bemästra.
För övrigt undrar jag om inte det är ungefär samma problem och matematik kring svarta hål? Kommer man nära singulariteten finns ingen återvändo. Vågrörelseläran kanske även här är applicerbar?! Jag undrar om man inte kan applicera den på det mesta som finns i Universum. Men först skall vi utnyttja de deterministiska naturlagarna för att försöka återge kontrabas i vardagsrummet utan nollställen och resonans. Dit kommer man enkom om man först förstår problemet och därefter applicerar sin kunskap i praktiken för att åtgärda problemet innanför våra deterministiska naturlagar.
EmuMannen skrev:Nu när jag lugnat ned mig något så måste jag erkänna att jag överreagerade. Jag står fortfarande bakom det jag skrev men Peter fick oförtjänt klä skott för mycket av min irritation.![]()
Jag tror egentligen inte att Peter menade något illa med sin fråga och därför ber jag Peter ödmjukast om ursäkt. Rätt skall vara rätt, inte bara när det gäller högtalarmätning.
petersteindl skrev:Tackar! Det intressanta som jag ser det är att högtalarmembranet/konen redan innan ljudet alstras känner av väggar/begränsningsytor och det blir väggarna som påverkar de utstrålade ljudvågorna från membranet redan vid tidpunkten noll. Man bör se det som ett system där massa och fjädring ingår d v s luftens massa och fjädring mot högtalarmembranet. Fjädringen beror på att man ser luften som elastisk och fjädring kan endast uppstå om det finns någon form av kavitet d v s fjädern måste vara spänd i ena ändan för att kunna fjädra och det är då dess jord. Väggarna utgör alltså jord i ett akustiskt svängande system.
Har man ekofritt d v s frifält så finns ingen sådan jord och ingen akustisk kapacitans annat än inuti högtalarlådan. Har man 1 stel vägg så har en jord applicerats. Akustiken med akustiska ljudvågor är 3-dimensionell i sin rymdutbredning och då kan man applicera 3 med varandra ortogonala väggar utan att kaviteten blir helt sluten. Sluts kaviteten så fås ett rum med ytterligare speciella egenskaper, såsom efterklangstid. Resonans kan redan uppstå med 2 parallella väggar.
Kontentan av detta är att rumsresonanser redan finns i systemet på grund av att högtalarmembranet känner av impedansen från den slutna kaviteten, d v s rummet högtalaren befinner sig i, samt från 2 parallella väggar, även om inga andra väggar finns utöver dessa två. Det är lite som att ljudet vet, redan innan hur det kommer att bli. Helt och hållet en deterministisk företeelse så att säga. Det blir då impedansen som binder ihop allt. Ohms lag är faktiskt ganska extremt djup, om jag får säga det själv.
Hela kalaset är frekvensberoende. Vid vissa frekvenser finns nollställen som kan anses vara singulariteter. Under och över dessa frekvenser går fasläget från + till - och för oss ljudnördar uppstår problem som vi försöker bemästra.
För övrigt undrar jag om inte det är ungefär samma problem och matematik kring svarta hål? Kommer man nära singulariteten finns ingen återvändo. Vågrörelseläran kanske även här är applicerbar?! Jag undrar om man inte kan applicera den på det mesta som finns i Universum. Men först skall vi utnyttja de deterministiska naturlagarna för att försöka återge kontrabas i vardagsrummet utan nollställen och resonans. Dit kommer man enkom om man först förstår problemet och därefter applicerar sin kunskap i praktiken för att åtgärda problemet innanför våra deterministiska naturlagar.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Tackar! Det intressanta som jag ser det är att högtalarmembranet/konen redan innan ljudet alstras känner av väggar/begränsningsytor och det blir väggarna som påverkar de utstrålade ljudvågorna från membranet redan vid tidpunkten noll. Man bör se det som ett system där massa och fjädring ingår d v s luftens massa och fjädring mot högtalarmembranet. Fjädringen beror på att man ser luften som elastisk och fjädring kan endast uppstå om det finns någon form av kavitet d v s fjädern måste vara spänd i ena ändan för att kunna fjädra och det är då dess jord. Väggarna utgör alltså jord i ett akustiskt svängande system.
Har man ekofritt d v s frifält så finns ingen sådan jord och ingen akustisk kapacitans annat än inuti högtalarlådan. Har man 1 stel vägg så har en jord applicerats. Akustiken med akustiska ljudvågor är 3-dimensionell i sin rymdutbredning och då kan man applicera 3 med varandra ortogonala väggar utan att kaviteten blir helt sluten. Sluts kaviteten så fås ett rum med ytterligare speciella egenskaper, såsom efterklangstid. Resonans kan redan uppstå med 2 parallella väggar.
Kontentan av detta är att rumsresonanser redan finns i systemet på grund av att högtalarmembranet känner av impedansen från den slutna kaviteten, d v s rummet högtalaren befinner sig i, samt från 2 parallella väggar, även om inga andra väggar finns utöver dessa två. Det är lite som att ljudet vet, redan innan hur det kommer att bli. Helt och hållet en deterministisk företeelse så att säga. Det blir då impedansen som binder ihop allt. Ohms lag är faktiskt ganska extremt djup, om jag får säga det själv.
Med vänlig hälsning
Peter
Det som du skriver här ovan verkar betyda att mätningen får inflytande från begränsningsytorna även om de ligger utanför tidsfönstret, bara pga den impedanspåverkan de ger. Men kanske får begränsningssytorna ännu större påverkan om dom ligger helt inom tidsfönstret, eller?
paa skrev:Jag tror att det är så att om man ställer in en kontrabas i ett rum och rummet ger bashöjning så kommer rummet att upplevas som basfattigt om en högtalare är kompenserad för rummet så att en återgiven kontrabas inte får ungefär samma bashöjning som det verkliga instrumentet.
När det gäller ELAK-kompendiet har jag trott att det skulle vara för teoretiskt för mig, men jag ser av den text du lagt upp att den är skriven så otroligt pedagogiskt, att det blir nästan självklart varför saker är som de är. Troligtvis gäller inte det allt i kompendiet, men jag tror ändå att jag borde kolla in det om det går att få tag på ett sådant idag.
paa skrev:Jag tror att det är så att om man ställer in en kontrabas i ett rum och rummet ger bashöjning så kommer rummet att upplevas som basfattigt om en högtalare är kompenserad för rummet så att en återgiven kontrabas inte får ungefär samma bashöjning som det verkliga instrumentet.
.....................
jansch skrev:paa skrev:Jag tror att det är så att om man ställer in en kontrabas i ett rum och rummet ger bashöjning så kommer rummet att upplevas som basfattigt om en högtalare är kompenserad för rummet så att en återgiven kontrabas inte får ungefär samma bashöjning som det verkliga instrumentet.
.....................
Jag antar att du menar att man spelar in kontrabasen i rummet och sedan spelar upp ljudet via högtalare i samma rum.(?)
Då är nog din slutsats felaktig..... du har ju redan en förhöjd bas i inspelningen.
Eller menar du att man spelar in basen i ett annat rum som inte har avgränsningsytor så nära att reflekterat ljud ligger i någorlunda fas?
niclas_f skrev:Håller med dig Cortado. Jag är helt nybörjare inom detta (jag har dock en magister i fysik) så EmuMannens start har varit mycket bra. Jag förstår mycket av Peters text också, men för mig borde den komma lite längre fram i ”kursboken”.
Jag tror att EmuMannen försöker skissa upp de stora dragen först. Medan Peter dyker ner i detaljer. Lite för tidigt.
Detta är min syn på tråden. Tråden som jag tycker är en av de mest intressanta trådarna på hela forumet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Laila skrev:jansch skrev:paa skrev:Jag tror att det är så att om man ställer in en kontrabas i ett rum och rummet ger bashöjning så kommer rummet att upplevas som basfattigt om en högtalare är kompenserad för rummet så att en återgiven kontrabas inte får ungefär samma bashöjning som det verkliga instrumentet.
.....................
Jag antar att du menar att man spelar in kontrabasen i rummet och sedan spelar upp ljudet via högtalare i samma rum.(?)
Då är nog din slutsats felaktig..... du har ju redan en förhöjd bas i inspelningen.
Eller menar du att man spelar in basen i ett annat rum som inte har avgränsningsytor så nära att reflekterat ljud ligger i någorlunda fas?
Min färgning . . . typ.
jansch skrev:Laila skrev:jansch skrev:
Min färgning . . . typ.
Laila - jag kanske är korkad men för står inte din kommentar.....
Om man spelar kontrabas i ett mindre specifikt rum ( t.ex ett normalt lyssningsrum) och är placerad där man har en högtalare som man senare lyssnar på så borde frekvensspektrat bli likadant. Detta då förusatt att kombinationen högtalare/rum inte boost:ar basen
jansch skrev:paa skrev:Jag tror att det är så att om man ställer in en kontrabas i ett rum och rummet ger bashöjning så kommer rummet att upplevas som basfattigt om en högtalare är kompenserad för rummet så att en återgiven kontrabas inte får ungefär samma bashöjning som det verkliga instrumentet.
.....................
petersteindl skrev:jansch skrev:paa skrev:Jag tror att det är så att om man ställer in en kontrabas i ett rum och rummet ger bashöjning så kommer rummet att upplevas som basfattigt om en högtalare är kompenserad för rummet så att en återgiven kontrabas inte får ungefär samma bashöjning som det verkliga instrumentet.
.....................
Jag har tolkat paa som det senare alternativet.
jansch skrev:petersteindl skrev:jansch skrev:
Jag har tolkat paa som det senare alternativet.
Då finns det ju inte ens en gemensam referens...... fast jag är kanske alldeles på tok för "fysialiskt renlärig" för ett sådant resonemang.
Det blir för mej mest tyckande och för lite regelrätta mätresultat (fysikaliska fakta).
Men... va faen.... sånt är livet.
paa skrev:Det var så som Peter beskriver som jag menade.
jansch skrev:paa skrev:Det var så som Peter beskriver som jag menade.
Nu har ju jag ingen kontrabas men väl en cello. Jag har visserligen en elbas men den blir ju automatiskt "diskvalificerad" då lyssningsvolymen är direkt beroende av phonkurvan - alltså..... mer volym = fetare bas.
Detta blir nog lite "off topic", ber om ursäkt för det. Men ! Det handlar ju om akustikens förunderliga värld.
Jag spelar bl.a. cello i mitt lyssningsrum och beronde på om jag är ensam eller min tjejkompis försöker ta livet av flygeln väljer jag olika placeringar när jag spelar.
Spelar jag ensam sitter jag cirka 1 - 1,5 meter från 2 vertikala avgränsningsytor + golv. Spelar vi tillsammans har jag drygt 4 meter till närmaste vertikala avgränsningsyta. I båda fallen är det ca 5 - 6 meter till tak.
Nu till min högst personliga upplevelse!
En cello går ju inte lika "djupt" som en kontrabas (drygt 65Hz, C stora oktaven jämfört med drygt 41Hz, E kontraoktaven) dock båda klart under 70 - 80Hz där de flesta människor uppfattar "ett jävla tryck i basen".
JAG uppfattar ingen skillnad i "bastryck" från min cello beroende på placering trots att jag VET att det är skillnad!
Jag tror att "vi" kompenserar i vår upplevelse för olika miljöer och uppfattar ibland det som helt fel (beroende hur rummet ser ut) om bas eller också framför alt efterklang inte stämmer med situationen.
petersteindl skrev:
Innan jag sett mätkurvor på det du vet så kan jag inte gå i klinch med det du anser dig veta. Men, om vi säger så här istället. Om du spelar in dig själv då du spelar cello i ett större rum, t.ex. en liten konsertlokal och därefter spelar upp, det du spelat in, på högtalare i det rum du nämner, tror du att det skulle höras skillnad beroende på högtalarplaceringen i rummet?
Eller, anser du att det skulle låta lika, oberoende av högtalarplacering?
Nu är vi där igen. Jag ställer frågor. Jag får väl se om frågorna faller i god jord eller bland tistlar och törnen.![]()
Jag kan säga att jag är mest nyfiken.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Jansch , du skriver " Först och främst - om nu högtalarna är kompenserade för rummet finns det ju bara en placering kompenseringen kan vara någolunda korrekt för. "
Det där stämmer tycker jag.![]()
Det är nog där man hamnar tillslut. Att man sitter i sweetspot då man lyssnar och där baffelstegskompensation och tonkurva är lagom för just DEN lyssningspositionen. Alla övriga högtalarplaceringar där man sitter och lyssnar lite hip som hap i rummet ser jag som suboptimal och blir inte tillräckligt bra för aktiv lyssning. Alltså, med aktiv lyssning menar jag där man inte gör annat än lyssnar noggrant och avslappnat till musiken ( och inte läser på faktiskt.io samtidigt )
Kan tillägga att jag hittills inte hört någon lösning där man sitter off axis från ett par stereo-högtalare som blir tillräckligt bra lyssningsmässigt, oavsett prisklass. Äggen vore dock intressanta att lyssna till. Kanske Peter fått till det ?
Även de Carlsson jag hört duger inte för aktiv lyssning om man inte sitter i sweet-spot.
Tangband skrev:Focusrite Scarlett 18i8 nu testad av audiosciencereview.
Undvik![]()
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ured.9398/
Sharkythefrog skrev:Ok alla,
Denna tråd verkar ha självdött för snart 4 år sedan. Synd, den började så bra med precis det jag behövde.
En bild på hur jag ska kunna koppla upp en Emm-6, Focusrite 2i2, REW och en dator för att göra lite högtalarmätningar.
Teorierna som sedan kommer är intressanta i sig, speciellt om man som jag gillar OA-högtalarna.
Den stora frågan trots många och långa inlägg för och emot, upp och ned etc i rum eller (nästan) utan rum kvarstår dock:
De allra flesta mäter nearfield och på 1m +/- 180 H/V in i t ex REW, och fortsätter in i något program för delningsfilter. Sedan när allt detta är gjort och kontrollerat med kompisar och helst något annat mätsystem så bär man in dem i sitt lyssningsrum som är en totalt annan miljö än där man startade.
Och det är då man kommer in i den stökiga situationen att mäta högtalaren på plats i rummet och kompensera för detta. Inklusive att man då får börja om med delningsfilter, bafflestep compensations etc. Allt det som ni diskuterat.
Så kom någon egentligen fram till något sätt att minska det lyssningsmässiga resultatet mellan semi anechoic measurements och i lyssningsrummet? (eller hur man nu ska uttycka sig)
Vad gjorde t ex Stig Carlsson, han efterföljare, vad gör de mest erfararna DIY:arna eller högtalartillverkarna? Hur gör du?
goat76 skrev:Mitt förslag är att du först tar och läser I-ors tråd här: viewtopic.php?f=10&t=73271
Då får kommer du få en förståelse om att det du ser i en rumsmätning över runt 500 Hz inte bör stå som grund för eventuella EQ-justeringar och att det frekvensområdet istället bör utgå ifrån fönstrad mätning.
Sharkythefrog skrev:Ok alla,
Denna tråd verkar ha självdött för snart 4 år sedan. Synd, den började så bra med precis det jag behövde.
En bild på hur jag ska kunna koppla upp en Emm-6, Focusrite 2i2, REW och en dator för att göra lite högtalarmätningar.
Teorierna som sedan kommer är intressanta i sig, speciellt om man som jag gillar OA-högtalarna.
Den stora frågan trots många och långa inlägg för och emot, upp och ned etc i rum eller (nästan) utan rum kvarstår dock:
De allra flesta mäter nearfield och på 1m +/- 180 H/V in i t ex REW, och fortsätter in i något program för delningsfilter. Sedan när allt detta är gjort och kontrollerat med kompisar och helst något annat mätsystem så bär man in dem i sitt lyssningsrum som är en totalt annan miljö än där man startade.
Och det är då man kommer in i den stökiga situationen att mäta högtalaren på plats i rummet och kompensera för detta. Inklusive att man då får börja om med delningsfilter, bafflestep compensations etc. Allt det som ni diskuterat.
Så kom någon egentligen fram till något sätt att minska det lyssningsmässiga resultatet mellan semi anechoic measurements och i lyssningsrummet? (eller hur man nu ska uttycka sig)
Vad gjorde t ex Stig Carlsson, han efterföljare, vad gör de mest erfararna DIY:arna eller högtalartillverkarna? Hur gör du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster