Moderator: Redaktörer
Grahnbarr skrev:Pedagogisk och bra tråd.
niclas_f skrev:Skulle man kunna ha ett ~1m rör mellan högtalare och mikrofon med väggar av dämpmaterial som absorberar ljudvågorna och på så sätt få ett virtuellt större ljudisolerat rum?
niclas_f skrev:Skulle man kunna ha ett ~1m rör mellan högtalare och mikrofon med väggar av dämpmaterial som absorberar ljudvågorna och på så sätt få ett virtuellt större ljudisolerat rum?
jansch skrev:EmuMannen - Du är pedagogisk, förklarar bra. Vill bara kommentera några saker:
jansch skrev:- Man behöver egentligen inte mäta en hel period. Det beror på vilken utrustning och mätteknik man har.
jansch skrev:- Mäter man en basreflexlåda i närfält, d v s bashögtalaren för sig och basreflexporten för sig kan man inte summera "rakt av". Fasen vrider sig i basreflexporten så att summeringen blir bara korrekt vid portens resonans.
Har man 2 mic:ar och mäter samtidigt kan man summera korrekt.
VituixCAD skrev:You can have multiple responses, usually near field for cone(s) and near field for port(s). Enter diameter [mm] or area[cm2] of particular radiator and Merger tool will calculate scaling to far field automatically. Scaling can be adjusted via Diam [mm], Area [cm2] or Scale [dB] in response rows and by total low frequency part via Scale or Distance text box by entering a value or by Up/Down keys.
VituixCAD skrev:Single output
Functions for multiple input responses, producing single result response:
Sum of A responses = A0+ A1+ A2+ ...
Default result filename is VituixCADsum.txt.
Create total response of multiple radiators
Sum near field measurements of all cones and ports. Each response A can be scaled for different radiating area.
Create total response of multiple ways/bands.
Simulate comb-filtering effects by summingnon-delayedand delayed responses. See Complex calculation.
VituixCAD skrev:Additional options
Complex Sum/Avg/RMSshould be checked in order to calculate complex vector sum, average or RMS with phase angle information.
Complex calculation is sensitiveto phase angle; sum of two equal magnitudes with opposite polarity = 0.
This is default option giving correct results with frequency responses.
petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
EmuMannen skrev:petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
petersteindl skrev:Vad jag nu förstår av ditt ganska extremt avoga svar så är någon fortsatt diskussion från min sida tämligen meningslös.
petersteindl skrev:EmuMannen skrev:petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
Är frågan retorisk? Var jag tänker lyssna på mina högtalare kan knappast vara av intresse för andra läsare så vart vill du komma med din fråga Peter?
Oj, du behöver naturligtvis inte svara. Frågan är egentligen inte retorisk, men oavsett, vad är problemet som föranleder ditt svar? I ett av dina tidigare inlägg så välkomnade du att andra skulle ge någon form av konstruktiv input i tråden, om jag förstått dig rätt.
För att jag skall kunna ge konstruktiv input i tråden så behöver jag först feedback från dig. Dessutom vill jag att den jag samtalar med tänker till. Annars fungerar inte kommunikationen.
Vad jag nu förstår av ditt ganska extremt avoga svar så är någon fortsatt diskussion från min sida tämligen meningslös.
Lycka till med ditt projekt.
Mvh
Peter
petersteindl skulle kunna ha skrivit skrev:- Har du tänkt på att när högtalaren placeras i ett lyssningsrum så kommer troligen det faktum att den mäter rakt i frifält att innebära att den får en väldigt basrik karaktär.
bomellberg skrev:@EmuMannen: fortsätt gärna med din intressanta tråd!
petersteindl skrev:@ EmuMannen: Har du tänkt lyssna på dina högtalare i någon form av bostadsrum?
Eller kommer du ha högtalarna utomhus och lyssna utomhus?
Eller kommer du lyssna på dina högtalare i ett ekofritt rum?
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster