högtalarkabel och signalkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ftorsell

högtalarkabel och signalkabel

Inläggav ftorsell » 2005-07-27 18:17

Var går gränsen på hörbar skillnad och mätbart bättre.
Jag vill ha en bra kabel.Men ta till exempel supra kabel tycker ni den är ok eller vad ska man köpa vill inte ta banklån till kabel utan
att den värkligen låter bättre (hörbart) :lol: .Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-27 19:43

Låter bättre och låter bättre... Beror ju på vad man menar med "låter bättre". Skulle jag köpa högtalarkabel idag skulle jag köpa supra ply, den där rektangulära, förtennade dom har. Och så sånna där justa bananer som svalander m.fl säljer. Ser ut som ett slitsat rör. Bra konstruktion, lätt att löda.
Anledningen till att jag skulle gå på supra ply är att den är tekniskt duglig (för mig då) och lätt att hantera. Priset är dock väl högt för vad jag anser att en kabel ska kosta. Det finns billigare och bättre, EKK, t.ex., men den är så jobbig att hantera att jag inte skulle köpa mer av den i dagens läge.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-27 21:55

Jag hittade en massa fin el/högtalarkabel från drakakabel som jag använder.
http://www.draka.se
hos en kompis.
Den är tjock, tålig, rund och blå.. snittet lite större än EKK. Lägger sig självt rakt längs golvlisten.Kan säkert få många att tro att den är köpt på hifiklubben för flera tusen.
Jag menar då särskilt när man hör den. Underbart ljud :)

Dessutom fick jag ett par strumpor med draka kabel-loggan tryckt stort på undersidan :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2005-07-27 23:36

Man har ju läst att ekk låter bra men jag försöker tro att bra högtalar kabel låter bättre.Hur bra är ekk egentligen.Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-27 23:41

Jag har hört att EKK inte låter alls, och det var väl hela poängen? 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-28 00:21

Max_Headroom skrev:Låter bättre och låter bättre... Beror ju på vad man menar med "låter bättre". Skulle jag köpa högtalarkabel idag skulle jag köpa supra ply, den där rektangulära, förtennade dom har. Och så sånna där justa bananer som svalander m.fl säljer. Ser ut som ett slitsat rör. Bra konstruktion, lätt att löda.
Anledningen till att jag skulle gå på supra ply är att den är tekniskt duglig (för mig då) och lätt att hantera. Priset är dock väl högt för vad jag anser att en kabel ska kosta. Det finns billigare och bättre, EKK, t.ex., men den är så jobbig att hantera att jag inte skulle köpa mer av den i dagens läge.

Plyn dyr :lol: :lol: jag köpte 2x3 meter för 480 spänn. INte dyrt, ej heller är 4500 kr för Sworden dyrt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-28 02:15

EKK kostar typ mindre än 30:- per meter. De allra tjockaste mindre än 50 :- per meter. I vissa fall kan man få tag på dem väsentligt billigare.

De finns i olika tjocklekar och antal kardeler berodende på hur lång kabel man behöver. Tyvärr är de med udda antal ledare vanligast, men det är förstås 2- och 4-ledare man vill ha i hifi-sammanhang.

Jag använder:
2*1,5 mm^2 för längder om 4 meter (0 - 8 meter),
2*2,5 mm^2 för längder runt 7 meter (0 - 14 meter),
4*1,5 mm^2 för längder runt 8 meter (0 - 16 meter) [A&B=+,C&D=-]
4*2,5 mm^2 för längder runt 14 meter (0 - 28 meter) [A&D=+, B&C=-]

Den 4-kardeliga kabelns tvärsnitt:
AB
CD

Har man lågimpediva högtalare kanske man vill ha tjockare kabel än så för en given sträcka. Poängen med EKK är att man slipper den tvärimpedansmodulation som drabbar flerkardeliga kablar.

Man kanske sklle kunna säga att det sätt de flesta högtalarkablar är uppbyggda - är en olämplig uppbyggnad för just en kabel som skall användas för musikåtergivning med högsta anspråk!

Å andra sidan tror jag det finns goda skäl att tro, att utformningen av 99% av alla högtalarkablar (läs - många fina kardeler grupperade tillsammans för plus- respektive minusledaren) har att göra primärt med att de flesta användare vill ha en mjuk kabel som är lätt att hantera, och när så varit fallet under 100 år reflekterar inte så många över att det är olämpligt med multipla kardeler (utan separatisolation runt varje kardel) för musikåtergivning när kraven är höga.

De flesta prioriterar de positiva intryck man får via handen (känslan av en mjuk kabel), ögat (hur fin och exklusiv den ser ut) och plånboken (är den dyr (= bra)?) högre än det som örat kan höra, i varje fall om man är öppen nog att våga blindtesta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-28 02:38

Såg just ett märke som jag inte sett förr. En dyrvariant av EKK?

http://www.anticables.com/technical.html

(Hm. Kanske inte såå dyrt om man kan köpa löskabel för $1.25 per fot, vilket borde bli ca 60 kr metern? Om det avses att man måste ha två kablar per kanal.)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-28 11:00

IngOehman skrev:Har man lågimpediva högtalare kanske man vill ha tjockare kabel än så för en given sträcka. Poängen med EKK är att man slipper den tvärimpedansmodulation som drabbar flerkardeliga kablar.

Men supra har ju förtennat kardelerna. Borde inte det minska tvärimpedansmodulationen? Det var väl liksom tanken trodde jag.
Visst, i EKKn slipper man det helt, men är skilnaden verkligen hörbar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-07-28 15:07

Jag hävdar att plyn färgar ljudet, svar ja!

Nästan vilken solid koppar kabel som helst låter bättre i en högupplöst anläggning.

/Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-28 15:23

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:Har man lågimpediva högtalare kanske man vill ha tjockare kabel än så för en given sträcka. Poängen med EKK är att man slipper den tvärimpedansmodulation som drabbar flerkardeliga kablar.

Men supra har ju förtennat kardelerna. Borde inte det minska tvärimpedansmodulationen? Det var väl liksom tanken trodde jag.
Visst, i EKKn slipper man det helt, men är skilnaden verkligen hörbar?

Skillnaden är inte hörbar, IMO.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-28 15:26

Piotr skrev:Jag hävdar att plyn färgar ljudet, svar ja!

Nästan vilken solid koppar kabel som helst låter bättre i en högupplöst anläggning.

/Peter

På vilket sett? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-07-28 17:32

Morello skrev:
Piotr skrev:Jag hävdar att plyn färgar ljudet, svar ja!

/Peter

På vilket sett? 8)

Det skulle jag också vilja ha svar på? :roll:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-07-28 17:38

Jag har kört med EKK ett tag nu och är helt klart nöjd. Jag har även provat att tvinna samma kabel med borrmaskinen. Hur mycket vinner jag på det? Eller kan det rent utav vara sämre ur någon synvinkel?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-07-28 19:29

Jag tycker plyn adderar en liten grynighet i toppoktaverna. Låter som man adderar lite vitt brus (typ) på signalen. Solid koppar har i flera varianter gett en mer avslappnad mer upplöst återgivning där realismen blir större. Framförallt så låter det annorlunda men även uppfattningen av rum och placering har blivit bättre utan ply.

Kan ju som vissa föreslagit tidigare bero på att slutstegen inte gillar kapacitiv last. Dock antar jag att mina Zapsolut borde klara en meter utan problem.

Det var alltså frågan om byte av ca 1-1.5 meters längder mot lika längder av annan kabel. Vi ett tillfälle en dubbelt så lång kabel.

Obs att jag ej förespråkar dyrkabel då jag fått liknande resultat från EKK, flatline och audioques samt DIY-foliekablar.

/Peter

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-07-28 21:29

Piotr skrev:Jag tycker plyn adderar en liten grynighet i toppoktaverna.

Kanske dags att prova lite själv då, hoppas jag har kvar min fyrflätade.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

manw

Kardelerna (alltid) intakta hela vägen?

Inläggav manw » 2005-07-30 15:10

Tyckte själv för signalkabel att det var en avsevärd skillnad när jag gick över till enkelledare RG59. Dock lät en annan "ballare" variant av koax med tjock innerledare sämre.

:arrow: Vad jag har undrat över är om kablar alltid har kardelerna intakta hela vägen (för flerkardeliga kablar)? Om inte så skulle man ju få en del dåliga egenskaper om ledaren består av kontakt mellan ledare som ligger emot varandra, och oxiderar efter hand.

Köpte för många år sedan en högtalarkabel som hette "Albatross" och såg just ut som en tvinnad tross :) . Varje ledare bestod av ett antal något tjockare kardeler, som man i reklamen poängterade att alla var heldragna hela vägen. En försäljare dömde ut dessa kablar på grund av "skin effekten" i dess tjocka kardeler. Jag gick hem och räknade på detta och kom fram till att det skulle börja anas först vid 150kHz, men elektromagnetisk fältteori är knepigt...

Hursomhelst så känneteknasdes den kabeln av en stor upplösning och rejält "schvung" i ljudet tyckte jag då när jag bytte från lampsladd.

Provade EKK på "Blasten" i Fagersta sist, och jag gillade den ljudmässigt när man väl hade fått fast den 8O . [/i]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-07-31 14:20

Har inte testat rå EKK men slaktade en för att få rena 2.5 mm ledare. Tvättade dessa och klädde på dom hockeysnören samt tvinnade ihop dom. Lät bättre än plyn i mina öron.

/Peter

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-12 11:37

Blir slutsteget varmare av en solid ledare? som EKK?
tänkte köpa en sån och prova med, och se hur det låter
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Återgå till Teknikforum