Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:...Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt. ...
hifikg skrev:Bamsefar skrev:...Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt. ...
Men vad är då skillnaden mot att ha hårddisken/hårddiskarna direkt anslutna till en DAC som kan hantera en sådan konfiguration? Min DAC gör det (nog) inte, så jag har en dator för överföringen o jag ser alla omslag, de flesta automatiskt, men ibland får jag lägga in dem manuellt o sen finns de där. Använder Apples Musik (tidigare känt som iTunes). Streamar jag via Apple Music så kan jag se omslagen och får även upp texterna många gånger.
peterh skrev:Undvik propetara lösningar, dottern tappade alla sina foton då en netgrear beslöt sig för att tömma
hårdisken och diskformatet var propetärt. Leverantlören ignorerade oss helt.
Till slut fick jag med ett forensic program plockat ut 90% av informationen.
De kör numera freenas ( och saknar problem) netgearen satt jag med en 6-tumsspik på utsidan av
dras vedbod.
hcl skrev:Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.
Man bör inte välja någon av de billigaste varianterna. De är för långsamma för att hantera stora musikbibliotek på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att välja en bra streaming-server. dB-Poweramp använder jag. Den körs på en två-disks QNAP. Med GB-ethernet så går filöverföringar tillräckligt snabbt för mina behov. Det som tar lite tid är då man laddar på hela sitt musikbibliotek resp. tar backup på rubbet.
Tangband skrev:hcl skrev:Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.
Man bör inte välja någon av de billigaste varianterna. De är för långsamma för att hantera stora musikbibliotek på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att välja en bra streaming-server. dB-Poweramp använder jag. Den körs på en två-disks QNAP. Med GB-ethernet så går filöverföringar tillräckligt snabbt för mina behov. Det som tar lite tid är då man laddar på hela sitt musikbibliotek resp. tar backup på rubbet.
Jag kör en qnap med minimserver, fungerar fint.
Hifikg: Fördelen med en NAS är att du slipper datastrulet med plötsliga fel då det kommer uppgraderingar till en dator.
Får man det väl att fungera så blir en NAS superstabil. Du slipper starta en dator varje gång för att lyssna, NASen är alltid redo , även om den går ned i ”Sleep mode”. Du styr allt med en smartphone eller padda.
NASen gömmer man undan nånstans där man inte ser den
Många moderna streamers, Yamaha wxc50 och Linns spelare klarar 24 bit 192 kHz filer. Jag har några sådana filer på NASen även om de flesta är 24 bit 88 kHz eller 96 kHz, och de klaras utan problem.
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
PerStromgren skrev:Om inget är trasigt, laga inte då!
jonasp skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Plus att man slipper eventuell interferens från datorns operativsystem som tycker att plötsliga omstarter m m är en god ide!
hifikg skrev:jonasp skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Plus att man slipper eventuell interferens från datorns operativsystem som tycker att plötsliga omstarter m m är en god ide!
Jag använder Mac så det är inget som inträffar utan att jag väljer det.
Kom på att jag är oberoende av internet för lyssning på egen musik, men om man har en NAS kanske man kan rigga ett intranät o slippa avbrott pga sådana fadäser från sin internetleverantör?
goat76 skrev:hifikg skrev:jonasp skrev:
Kom på att jag är oberoende av internet för lyssning på egen musik, men om man har en NAS kanske man kan rigga ett intranät o slippa avbrott pga sådana fadäser från sin internetleverantör?
En NAS (Network Attached Storage) är inte beroende av internet alls, det är en lagringsenhet kopplad till det egna nätverket där alla enheter i form av datorer, läsplattor, mobiler m,m kan ha tillgång till samma filer som exempelvis musik, film, bilder m,m. Den uppenbara fördelen med det är att man inte behöver hantera separata media-bibliotek för var och en av alla dessa enheter.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
En NAS (Network Attached Storage) är inte beroende av internet alls, det är en lagringsenhet kopplad till det egna nätverket där alla enheter i form av datorer, läsplattor, mobiler m,m kan ha tillgång till samma filer som exempelvis musik, film, bilder m,m. Den uppenbara fördelen med det är att man inte behöver hantera separata media-bibliotek för var och en av alla dessa enheter.
Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?
Annars är jag med på fördelen, men om man bara är ute efter maximal ljudupplevelse på en plats kan hela pysslet med NAS, o allt vad det för med sig, ersättas av streaming på övriga platser.
hifikg skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Hur i hela friden skulle det kunna vara så? Finns det belägg för ett sådant påstående?
hifikg skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Hur i hela friden skulle det kunna vara så? Finns det belägg för ett sådant påstående?
Harryup skrev:...Brukar du uppleva att datorer fungerar ganska konstant? ...
hcl skrev:hifikg skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Motfrågan är väl som Harryup menar; Varför inte? Det vore väl egentligen mer underligt om det inte var så - kan jag tycka.
Notera att jag använde orden "nog" och "ofta" d.v.s. ett ganska okategoriskt uttalande, men det är lika fullt min erfarenhet så här långt. Jag har givetvis inte testat alla DAC:ar (bara så ingen frågar...). Det är dock inte något statiskt tillstånd så... Externa DAC:ar/ljudkort (t.ex. sådana som används i studiosammanhang) kan också prestera på ett förtjänstfullt sätt, men ännu så länge så ligger dessa riktigt bra enheter på prisnivåer ungefär i samma härad som riktigt bra hifi-streamers.
(skrivet sittandes vid dator med musik i lurarna)
goat76 skrev:Hur gör du i dagsläget när du vill lyssna på din lagrade musik i lägenheten eller på polarens musik, tar du med dig datorn och dina hårddiskar upp till lägenheten, och när blev det ens viktigt att lyssna på polarens musik hemifrån dig???
Klart att det går att streama musik och film över internet från egen NAS, men det måste väl ändå ses som en sekundär funktion. Men visst går det, jag har suttit med en vän i Thailand och tittat på film i HD och lyssnat på musik från hans NAS hemma i Sverige utan någon kvalitetsförlust, det hänger ju bara på uppkopplingens kvalitet.
En NAS är ju som jag sa främst en bra lösning för lagring av media för det egna nätverket, vilket medför enkel åtkomst från alla uppspelningsenheter från en och samma lagringsplats.
hifikg skrev:
Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?
.
mn12 skrev:hifikg skrev:
.
Ja, men se till att du har koll på vad du öppnar i din router och Nas. Klantar du till det ger du alla på internet access till ditt nätverk och det kan påverka mer än ditt ljud.
hifikg skrev:goat76 skrev:Hur gör du i dagsläget när du vill lyssna på din lagrade musik i lägenheten eller på polarens musik, tar du med dig datorn och dina hårddiskar upp till lägenheten, och när blev det ens viktigt att lyssna på polarens musik hemifrån dig???
Klart att det går att streama musik och film över internet från egen NAS, men det måste väl ändå ses som en sekundär funktion. Men visst går det, jag har suttit med en vän i Thailand och tittat på film i HD och lyssnat på musik från hans NAS hemma i Sverige utan någon kvalitetsförlust, det hänger ju bara på uppkopplingens kvalitet.
En NAS är ju som jag sa främst en bra lösning för lagring av media för det egna nätverket, vilket medför enkel åtkomst från alla uppspelningsenheter från en och samma lagringsplats.
1) Jag tar med en CD upp i lyan. Polarens musik lyssnar jag på genom hederlig fildelning när vi besöker varandra. Det funkar. Vi har till 72,8% samma musiksmak, dvs jag gillar i princip allt han gillar, men han köper inte allt jag gillar
2) Okej, men får man samma ljudkvalitet och överföringssäkerhet som när man sitter i sitt eget intranät?
3) Jag har bara en anläggning som jag verkligen lyssnar på. I mobilen har jag laddat ner ett fåtal fonogram i full upplösning, men numera är jag modern o streamar från Apple Music. Det sista kommer vara vad som gäller i bilen, i lägenheten och hemma hos andra. Det får duga. Och ärligt talat, nu sitter jag o lyssnar på Oskar Lindström Trio via Apple Music utan att ha en susning om vad det är för kvalitet på strömmen, men undrar om jag skulle njuta mer om det var en snurrande CD som levererade musiken. Jag kanske inte hör bättre än att streaming kommer fylla alla mina krav när jag väl vant mig vid tanken.
goat76 skrev:Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå?
hifikg skrev:goat76 skrev:Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå?
Varför har du inte din musikhårddisk/diskar anslutna direkt till din DAC? Är det för att få ett bättre gränssnitt för sökning mm? För det är precis vad min polare är ute efter. Jag som kör Musik från Apple behöver inget annat gränssnitt, det är fulländat (jag saknar i varje fall inget).
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå?
Varför har du inte din musikhårddisk/diskar anslutna direkt till din DAC? Är det för att få ett bättre gränssnitt för sökning mm? För det är precis vad min polare är ute efter. Jag som kör Musik från Apple behöver inget annat gränssnitt, det är fulländat (jag saknar i varje fall inget).
Min NAS är min musikhårddisk, den ÄR ansluten direkt till min Linn Akurate DSM. Anslutningskabeln är en nätverkskabel och musikhårddisken befinner sig i ett annat rum i lägenheten så att jag slipper höra hårddiskar och fläktar.
På min NAS har jag ett serverprogram som heter Twonky Media vilket har en uppsjö varianter av hur filerna presenteras, alla dessa varianter går sedan att välja mellan i Linns styrprogram Kazoo. Jag föredrar indexeringen Artsist/Album vilket ger en lista över artister och band, och klickar man på ett specifikt band så ligger alla deras album samlade där.
hifikg skrev:
Tja... när mina ettor o nollor rullar in i DAC-en så spelar det nog ingen roll varifrån de kommer, ... , jag är skeptisk och oavsett när den digitala strömmen processats så är det väl omvandlingen till analogt som är den kinkiga processen o den tror jag att en väl fungerande dedicerad DAC gör bättre än en (enkel) mediespelare som ska vara allting, den påverkar sannolikt mer än min dator gör. När min Mac släppt filerna till DAC-en så ställer den inte till så mycket mer. Det är t o m så att jag kan stänga av datorn och musiken fortgår i åtskilliga sekunder ändå.
hifikg skrev:Tja... när mina ettor o nollor rullar in i DAC-en så spelar det nog ingen roll varifrån de kommer, så länge de kommer i en jämn ström. Det jag befarar med en NAS är avbrott i den jämna strömmen. Givetvis mycket mindre risk för det om den går på ett eget, internt, nätverk, men säkrare än en direktansluten hårddisk, njae, jag är skeptisk och oavsett när den digitala strömmen processats så är det väl omvandlingen till analogt som är den kinkiga processen o den tror jag att en väl fungerande dedicerad DAC gör bättre än en (enkel) mediespelare som ska vara allting, den påverkar sannolikt mer än min dator gör. När min Mac släppt filerna till DAC-en så ställer den inte till så mycket mer. Det är t o m så att jag kan stänga av datorn och musiken fortgår i åtskilliga sekunder ändå.
hifikg skrev:Ett par enkla frågor bara
1) Idag spelar jag min musik från hårddiskar som jag rippar plastbitar eller laddar ner filer till. Hårddiskarna är direkt anslutna till Macen som musiken väljs från och spelas upp från via en DAC etc. Fungerar bra för mig, medan en polare väckt frågan om NAS på allvar. Vilken NAS är bäst för musik? Min erfarenhet av en ganska enkel NAS är att det tog fruktansvärt lång tid att föra över musiken till den, så lång tid att jag gav upp.
2) Ansluter man NASen via en kabel? Om så, vad är skillnaden mot att ha en hårddisk direkt till datorn?
3) Om man streamar trådlöst från egen NAS, bibehålls då ljudkvaliteten eller förlorar man något i överföringen? Många 24/192 filer handlar det om.
4) Om jag ansluter mig till polarens NAS via nätet, vilken kvalitet får jag då?
ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.
Mjae, det råder delade meningar om detta.
Läs denna artikel och begrunda...
https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.
/ B![]()
![]()
Vem är den där "Linnofil", egentligen?
/ B
peterh skrev:Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.
/ B
En patetisk sucker ....
peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...
Bill50x skrev:peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...
Det är förstås lätt att göra sig lustig över någon när man själv inte fattar något.
Ni som var med på 80-talet när CD-spelarna introducerades! Det var ju hallelujah över hur bra det lät! Och det handlade ju bara om ettor och nollor så det kunde ju inte vara fel, eller hur? Trots att vissa tidskrifter (tex HiFi&Musik) testade spelare enbart ur praktisk synvinkel och pris eftersom prestanda ljudmässigt inte kunde skilja sig åt, så började ändå många diskutera ljudkvalité och skillnader mellan olika spelare.
Men ni som gnäller på denna "sucker" - har någon av er överhuvudtaget provat olika NAS'ar? Vad har ni för belägg för era trista kommentarer?
/ B
hifikg skrev:Bill50x skrev:peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...
Det är förstås lätt att göra sig lustig över någon när man själv inte fattar något.
Ni som var med på 80-talet när CD-spelarna introducerades! Det var ju hallelujah över hur bra det lät! Och det handlade ju bara om ettor och nollor så det kunde ju inte vara fel, eller hur? Trots att vissa tidskrifter (tex HiFi&Musik) testade spelare enbart ur praktisk synvinkel och pris eftersom prestanda ljudmässigt inte kunde skilja sig åt, så började ändå många diskutera ljudkvalité och skillnader mellan olika spelare.
Men ni som gnäller på denna "sucker" - har någon av er överhuvudtaget provat olika NAS'ar? Vad har ni för belägg för era trista kommentarer?
Njae, men att snubben skulle ha hittat den heliga gral som inte ens får modifieras med modernare komponenter osv låter mumbojumbo grande. Att jämföra NAS-ar vore väl ett hästjobb om något. Då finns det sannolikt andra delar av anläggningen/omgivningen som betalar sig bättre att se över. Fast jag kan förstås ha fel, hade det 1969 så det kan hända igen!
Bill50x skrev:peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...
/ B
peterh skrev:Som jag skrev så ligger netapp övert på min lista.
En bit ner kommer freenas / xigmanas
längre ner hp / lustre , bra fräs men ack så meckigt att hålla igång.
Solaris zfs funkar bra
linux xfs fungerar ok, fast en del begränsningar
OSX med påhängd raidlåda , funkar men instängt
tidig netgear - avrådes bestämt. Nyare med linux möjliga, fast supporten på inlåsta linux från netgear stinker.
Att använda wintoys på en NAS är patetiskt
Bill50x skrev:Du har säkert rätt. Men har du lyssnat och jämfört?
/ B
jonasp skrev:Bill50x skrev:Du har säkert rätt. Men har du lyssnat och jämfört?
Det går säkert att hitta någon stackars sate som jämfört ljudkvaliteten hos olika filsystem.
-"Ljudbilden blir mycket djupare med XFS!"
-"Men basen är snärtigare med ZFS!"
-"Jag gillar inte NTFS. Det låter för digital. UFS ska det vara för den rätta rondören i ljudet"
-"FAT låter bäst!!!!"
osv
/ B
Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.
/ B
jonasp skrev:Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.
/ B
Ska man tro på någon som säger att det låter bättre med guldpläterad optisk kabel också?
jonasp skrev:Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.
Ska man tro på någon som säger att det låter bättre med guldpläterad optisk kabel också?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster