Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Japp, många grejer blir det.Har Apple en lösning lika bra som den? Någon länk, så man läsa om den?
Dewpo sa att det finns en testversion , vill ju helst inte bränna den på mobilen , som såklart trilskas, bara för att se om det funkar. Lurar på att fixa den på paddan.
Nu kostar appen bara 89 kr i och för sig.
Ähä, lär säkert inte höra någon skillnad med den appen.
Baffel skrev:Mycket intressant. Du som brukar mäta, har du mätt med den appen inkopplad?
Baffel skrev:Intressant, om jag riktigt fattade. Mäter du DAC:ar, externa DAC:är med och utan appen inkopplad? Det vore ju riktigt intressant att se , om det är någon skillnad.![]()
Det skulle ju en indikation om appen i sig är något att ha. Om den tillför något.
Vad kör du med för utgång på datorn när du mäter?
dewpo skrev:Baffel skrev:Intressant, om jag riktigt fattade. Mäter du DAC:ar, externa DAC:är med och utan appen inkopplad? Det vore ju riktigt intressant att se , om det är någon skillnad.![]()
Det skulle ju en indikation om appen i sig är något att ha. Om den tillför något.
Vad kör du med för utgång på datorn när du mäter?
I min telefon (Som är ganska ny med Android 11) mäter det identiskt lika med och utan applikationen![]()
Men i äldre telefoner så gör det inte det (Det vet jag av erfarenhet)
Jag har en testfil jag generat i REW lokalt i telefonen, Använder endast AUX ingången i datorn.
Baffel skrev:Men vänta här nu om Qobuz skickar ut 48 kHz , dvs det är taket så kan ju inte det trollas och bli 96 kHz. Eller , va? Det förstår jag inte hur det skulle fungera . Är det inte något slags fejk 96 kHz då?
dewpo skrev:Jag är inte så hemma på impuls svar från DA omvandlare
Men jag tror att de ser ut som på mina bilder om rekonstruktions filtret är av Minimum Fas typ?
dewpo skrev:Fler uppdateringar angående funktionalitet (I min telefon)
Qobuz egna program samplar om HighRes till 48 kHz![]()
USB Audio Player PRO ger BitPerfekt ut upp till 96 kHz med min DAC, Vilket är taket på USB interfacet jag använder
ps Även 44.1 kHz blir ändrat till 48 kHz i Qobuz egen app men strömmas BitPerfekt av USB Audio Player PRO ...
jansch skrev:dewpo skrev:Fler uppdateringar angående funktionalitet (I min telefon)
USB Audio Player PRO ger BitPerfekt ut upp till 96 kHz med min DAC, Vilket är taket på USB interfacet jag använder
ps Även 44.1 kHz blir ändrat till 48 kHz i Qobuz egen app men strömmas BitPerfekt av USB Audio Player PRO ...
Vet inte om jag missförstår....
USB Audio 1.0 och 2.0 applikationerna är inte felkorrigerande till skillnad från många andra USB-applikationer. Alltså ett "frame" kan innehålla bitfel utan att omläsning sker. Man struntar alltså i "NAC" ( = data packet Not ACcepted)
Skälet är enkelt - risken för fel i överföringen är minimal och dessutom ger ett bitfel ca 2 16-delars risk (vid 16bits bitdjup) att överhuvutaget påverka utsignalen. Egentligen kan en hel "frame" kan vara kass utan någon ljudlig påvekan.
Ville bara försiktig påpeka att USB Audio protokoll är inte bit-perfect om jag förstår det rätt utan snarare nivå "audio perfect".
Är det någon som på forumet har bättre koll än jag har?
dewpo skrev:jansch skrev:dewpo skrev:Fler uppdateringar angående funktionalitet (I min telefon)
USB Audio 1.0 och 2.0 applikationerna är inte felkorrigerande till skillnad från många andra USB-applikationer. Alltså ett "frame" kan innehålla bitfel utan att omläsning sker. Man struntar alltså i "NAC" ( = data packet Not ACcepted)
Skälet är enkelt - risken för fel i överföringen är minimal och dessutom ger ett bitfel ca 2 16-delars risk (vid 16bits bitdjup) att överhuvutaget påverka utsignalen. Egentligen kan en hel "frame" kan vara kass utan någon ljudlig påvekan.
Ville bara försiktig påpeka att USB Audio protokoll är inte bit-perfect om jag förstår det rätt utan snarare nivå "audio perfect".
Det kan säkert stämma att USB Audio protokollet inte innehåller någon redundans bit och inte kan garantera att bit-fel inte uppstårMen är inte det samma sant om CD skivor också?
Och inte innebär väl det att taskig omsampling till 48kHz är att föredra?
dewpo skrev:jansch skrev:dewpo skrev:Fler uppdateringar angående funktionalitet (I min telefon)
Det kan säkert stämma att USB Audio protokollet inte innehåller någon redundans bit och inte kan garantera att bit-fel inte uppstårMen är inte det samma sant om CD skivor också?
Och inte innebär väl det att taskig omsampling till 48kHz är att föredra?
jansch skrev:Det är väl så att CD (audio) har CIRC felrättning och att om jag minns rätt bygger CIRC bl.a på statistik vilket då betyder att felrättningen är en kvalificerad "gissning".
En CDskiva har normalt tusentals bitfel fick jag lära mig för över 30-år sedan. Dock slutresultatets kvalitet, när väl D/A omvandling sker, är helt försumbart ur ett analogt perspektiv.
Hallå.......finns det inte någon på forumet som har bättre "på fötterna" än jag
Reed–Solomon codes are specifically useful in combating mixtures of random and burst errors. CIRC corrects error bursts up to 4000 data bits in sequence (2.5 mm in length as seen on CD surface) and compensates for error bursts up to 12,000 bits (7.5 mm) that may be caused by minor scratches.
HenrikTornquist skrev:Uppar den här lite.
Kan jag med den här appen koppla en Samsung Galaxy S20 med usb-otg direkt till usb-ingången på en hörlursförstärkare?
Almen skrev:jansch skrev:Det är väl så att CD (audio) har CIRC felrättning och att om jag minns rätt bygger CIRC bl.a på statistik vilket då betyder att felrättningen är en kvalificerad "gissning".
En CDskiva har normalt tusentals bitfel fick jag lära mig för över 30-år sedan. Dock slutresultatets kvalitet, när väl D/A omvandling sker, är helt försumbart ur ett analogt perspektiv.
Hallå.......finns det inte någon på forumet som har bättre "på fötterna" än jag
Min första tanke var att "CIRC är väl helt felrättande", men du har lite rätt.Reed–Solomon codes are specifically useful in combating mixtures of random and burst errors. CIRC corrects error bursts up to 4000 data bits in sequence (2.5 mm in length as seen on CD surface) and compensates for error bursts up to 12,000 bits (7.5 mm) that may be caused by minor scratches.
Det där "compensates" är alltså interpolering.
jansch skrev:En CDskiva har normalt tusentals bitfel fick jag lära mig för över 30-år sedan. Dock slutresultatets kvalitet, när väl D/A omvandling sker, är helt försumbart ur ett analogt perspektiv.
dewpo skrev:Jag lät AI analysera USB Audio 2.0 specifikationerna och fick följande svar angående bit-perfektionFast jag vet ej om det gjorde mig klokare
![]()
-------------------------------------------------------------
Den angivna texten säger inte uttryckligen om USB-ljud 2.0 erbjuder bit-perfekt överföring. Dokumentets huvudfokus ligger på att definiera enhetsklassen och dess funktioner, inklusive hantering av olika ljudformat, kontroller och synkronisering. Även om den beskriver hanteringen av digitala ljudströmmar och vikten av att bibehålla ljudkvalitet, garanterar den inte uttryckligen bit-perfekt överföring i alla scenarier.
Specifikationen tillhandahåller dock mekanismer som kan möjliggöra bit-perfekt överföring under vissa förutsättningar. Till exempel tillåter den användning av okomprimerade PCM-ljudformat, som i sig bevarar de ursprungliga ljuddata utan förlust. Dessutom stöder den förlustfria komprimeringsformat som WMA Lossless, vilket säkerställer att det avkodade ljudet är identiskt med originalet.
Specifikationen betonar också vikten av synkronisering och tillhandahåller mekanismer för att minimera jitter och bibehålla fasrelationer mellan ljudkanaler, vilket är avgörande för att bevara ljudkvaliteten.
Därför, även om USB-ljud 2.0 inte uttryckligen garanterar bit-perfekt överföring i alla fall, ger det de nödvändiga verktygen och funktionerna för att uppnå det när man använder lämpliga ljudformat och konfigurationer. Den faktiska implementeringen och huruvida bit-perfekt överföring uppnås kan bero på specifika enhetsimplementeringar och de valda ljudformaten och inställningarna.
dewpo skrev:Vilket innebär att ett Bit-Fel om man spelar 192kHz 24bits ljud inträffar ungefär en gång i halvtimmen![]()
![]()
![]()
dewpo skrev:Och inte innebär väl det att taskig omsampling till 48kHz är att föredra?
I-or skrev:Nä, sannolikheten för ett bitfel under 1 s är alltså 192000x24x2x10^-12 = 9,2*10^-6 i värsta fall. (10^-12 kan även skrivas 1e-12, dock ej 10e-12)
M.a.o. har vi i värsta fall ett fel per 30 timmars lyssning även när vi som i detta exempel slösar med mängder av ohörbara data. Oftast blir det betydligt färre fel.
Tell skrev:dewpo skrev:Och inte innebär väl det att taskig omsampling till 48kHz är att föredra?
Men är omsamplingen taskig då? Hör ni massa fel när Android omsamplar eller har ni mätningar som visar att det är ett faktiskt problem? Eller är det så att jakten på bitperfevt är överdriven och onödig?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster