Moderator: Redaktörer
anjora skrev:Enda som saknas nu är matchande bas och diskant (...)
Calleberg skrev:anjora skrev:Enda som saknas nu är matchande bas och diskant (...)
Dem hittar du i Maartens länk ovan. Lätt som en plätt ...
juanth skrev:Du vill ha hög känslighet alltså.
Mellanregister:
https://aespeakers.com/shop/td/td6m/
De har även fina basar.
Men det kostar….och tull samt frakt från USA
Maarten skrev:ScanSpeak 10F/4424G00 har ca 89db @2,83v. 8 ohms versionen lägre. Det är ju där merparten av hifi element ligger. Att exakt matcha känsligheter i mellanregister och diskant (istället för att hantera det via filterdesign) är väl att göra det onödigt svårt för sig utan att vinna något nämnvärt?
Sök I-ors inlägg avseende termisk kompression. Här är lite mer input men det finns många andra och än mer relevanta inlägg:
viewtopic.php?f=3&t=71677&p=2161297&hilit=kompression#p2161297
viewtopic.php?f=10&t=71361&p=2148001&hilit=kompression#p2148001
viewtopic.php?f=3&t=71518&p=2154999#p2154999
viewtopic.php?f=3&t=70721
Gällande frekvensgång så är ju 10F/4424G00 ovanligt rak men frågan är hur viktigt det är med hänsyn till olika applikationer och konfigurationer och i vilka register en rak kurva är ett måste och i vilka register smärre avvikelser kan var av godo, t ex med hänsyn till filterkonstruktion och baffel?
Var och en gör ju givetvis sina val och utifrån sina prioriteringar men sällan fel att att göra så välinformerade val som möjligt. Här har ju I-or författat många värdefulla inlägg att beakta. Suboptimeringar är i mina ögon legio inom Hifi, här är ett sidospår med lite bäring på val i basen: viewtopic.php?f=3&t=71842&p=2171698&
paa skrev:Dom här brukar anses vara bra: ATC SM75-150
Men om man siktar på +-1 dB så har man kanske större problem med att få delningsfiltren att funka så att man får denna noggrannhet i hela spridningsområdet, än att hitta element som klarar det i ensam majestät?
anjora skrev:Jo det är ett ganska hopplöst project detta.
Calleberg skrev:anjora skrev:Jo det är ett ganska hopplöst project detta.
Det verkar så, men jag verkar ochså missat vad det är du försöker åstadkomma?
Calleberg skrev:Jo, men jag får en känsla av det ochså helst skall vara +-1 dB från DC till infrarött. Gärna ljudtryckskapacitet som kan uppväcka döda och en fasgång som Bockstensmannens EKG...
Lite svårjobbat, men om man siktar mot ... osv.
anjora skrev:Diskanten kommer bli det som begränsar vilken ljud-nivå som kan nås och därför är högre känslighet där att föredra.
Så med 89dB känslighet för 10F/4424G00 så vill man ha en diskant med minst 95dB känslighet.
Med mellanregister och lägre så kan man alltid ta till flera element så det är mest pengar och utrymme som begränsar där när det gäller THD osv.
I-or skrev:anjora skrev:Diskanten kommer bli det som begränsar vilken ljud-nivå som kan nås och därför är högre känslighet där att föredra.
Så med 89dB känslighet för 10F/4424G00 så vill man ha en diskant med minst 95dB känslighet.
Med mellanregister och lägre så kan man alltid ta till flera element så det är mest pengar och utrymme som begränsar där när det gäller THD osv.
Eftersom mellanregistrens strålande diameter närmar sig våglängden för högre frekvenser stämmer detta inte. Dubbla mellanregister leder till spridningsproblem.
anjora skrev:Calleberg skrev:Jo, men jag får en känsla av det ochså helst skall vara +-1 dB från DC till infrarött. Gärna ljudtryckskapacitet som kan uppväcka döda och en fasgång som Bockstensmannens EKG...
Lite svårjobbat, men om man siktar mot ... osv.
Det är rätt!
± 1dB från 100hz till 20khz
± 3dB 0.1hz till 120khz.
Ska bli intressant att se hur nära jag kommer det målet, verkar svårt detta.
anjora skrev:Det är rätt!
± 1dB från 100hz till 20khz
± 3dB 0.1hz till 120khz.
Ska bli intressant att se hur nära jag kommer det målet, verkar svårt detta.
anjora skrev:Om man sitter i höjd med diskanten så stämmer det (om man placerar ett mellanregister ovan, ett under), det hela blir dock komplicerat off-axis (beroende på val av delningsfilter, osv).
Bill50x skrev:anjora skrev:Det är rätt!
± 1dB från 100hz till 20khz
± 3dB 0.1hz till 120khz.
Ska bli intressant att se hur nära jag kommer det målet, verkar svårt detta.
Om målet är en extremt rak frekvensgång så kan man jobba på detta sätt- Om man vill ha en musikalisk återgivning kanske man måste titta på andra parametrar än frekvensgång. Impulssvar tex, dist, spridning i rummet, hur elementen beter sig vid delning och lite annat smått och gott.
/ B
I-or skrev:anjora skrev:Om man sitter i höjd med diskanten så stämmer det (om man placerar ett mellanregister ovan, ett under), det hela blir dock komplicerat off-axis (beroende på val av delningsfilter, osv).
Problemet är att rumsbidragen, vilka beror på spridningen, påverkar ljuduppfattningen även på referensaxeln. S.k. MTM-konfiguration är inte att rekommendera p.g.a. svårartade ojämnheter i den vertikala spridningen. När c/c-avståndet för mellanregistren är större än en halv våglängd blir problemen avsevärda.
anjora skrev:Jag är ganska säker på att enda ordaken till att MTM inte är vanligare i komersiella byggen är att det kostar mer pengar (både i elementkostnad och arbetskostnad).
Calleberg skrev:anjora skrev:Jag är ganska säker på att enda ordaken till att MTM inte är vanligare i komersiella byggen är att det kostar mer pengar (både i elementkostnad och arbetskostnad).
Helt rätt I-or är som vanligt HELT ute och cyklar ...![]()
Det är alltså nåt lite bättre än detta du tänkt dig:
https://m.youtube.com/watch?v=4b2IOOhJmxw&t=630s
I-or skrev:Diffraktionen spelar i praktiken ingen större roll här och filterflankernas branthet har ingen eller låg betydelse eftersom mellanregistren drivs med samma signal. Problemet är mycket påtagligt och kan alltid noteras i mätningar av den vertikala spridningen för MTM- eller BMTMB-konfigurationer. Detta är naturligtvis mycket enkelt att visa även rent teoretiskt, separerade källor med ett avstånd som är stort i förhållande till våglängden ger alltid upphov till interferensfenomen.
anjora skrev:Helst inom ±1dB från 400hz till 3khz. Ska även vara acceptabel distorsion, osv.
Finns det öht?
Detta elementet har ganska bra frekvensrespons men det tillverkas inte längre tyvärr så är nog svårt att få tag i
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... l11mh09-08
anjora skrev:Jag skulle vilja se källor som bekräftar detta.
Filtrets branthet och diffraktion har absolut betydelse. Diskanten bidrar till bättre spridning då den levererar 50% vid delningsfrekvensen (och betydande även under delningsfrekvensen).
JM skrev:anjora skrev:Helst inom ±1dB från 400hz till 3khz. Ska även vara acceptabel distorsion, osv.
Finns det öht?
Detta elementet har ganska bra frekvensrespons men det tillverkas inte längre tyvärr så är nog svårt att få tag i
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... l11mh09-08
Jag skulle vända på kravspecifikationen.
Du glömmer att allt är relativt i en viss ordning enligt mina praktiska erfarenheter. Viktigast är att erhålla en minimalt hörbar distorsion hos direktljudet i lyssningspositionen efter ekvalisering till en uppmätt rak tonkurva inom använt frekvensområde vid 85/95 dB samt att spridningen är 100 % harmoniserad till använd diskant. Distorsionen skall ej vara störande vid på lyssning (obs ej uppmätta) normala transienter. Spridningen måste dessutom harmonisera med högtalarplaceringen, rummet och lyssningsplatsen.
Långa bandhögtalare kan till viss del uppfylla villkoren.
I-or skrev:anjora skrev:Jag skulle vilja se källor som bekräftar detta.
Filtrets branthet och diffraktion har absolut betydelse. Diskanten bidrar till bättre spridning då den levererar 50% vid delningsfrekvensen (och betydande även under delningsfrekvensen).
Det är lustigt att många tycks tro att varenda detaljfråga inom elektroakustik är utredd och uppbackad av minst ett dussin rapporter. Så är inte fallet och jag har redan förklarat hur det hela hänger ihop.
Vad gäller problemen med MTM eller BMTMB, så uppstår problemen långt under delningsfrekvensen, då c/c-avståndet mellan de dubbla elementen motsvarar ca en halv våglängd (eller egentligen ännu lägre om man ska vara noggrann). För ett typiskt MTM-system erhåller man en jättedal 45 grader från referensaxeln (d.v.s. ungefärligen motsvarande takreflektionen) redan vid ca 500 Hz för en separation om 30 cm. Även vid flackare vinklar, t.ex. för stående lyssnare, erhåller man ganska omfattande problem.
För den klentrogne kan exempel på detta inhämtas i t.ex. Stereophiles högtalarmätningar även om JA inte mäter vid speciellt stora vinklar vertikalt.
I-or skrev:1. Notera dalen centrerad vid ca 700 Hz (ca 1/5 av delningsfrekvensen) i mätningen som Morello länkar till ovan (vertikal vinkel på z-axeln):
2. Studera Tooles/Olives forskning angående spridning (eller ta den enkla vägen och utgå ifrån det som skrivs här).
I-or skrev:Detta har absolut ingenting med delningen mellan elementen att göra utan handlar om interferenseffekter mellan två separerade källor (bas/mellan-elementen). När man rör sig utanför referensaxeln kommer bidragen inte att summeras i fas och detta ger upphov till en kraftig dal. Fenomenet är tydligt för samtliga MTM-konstruktioner.
Problem uppstår redan vid ca 500 Hz, precis som jag skrev ovan. Diskanten har naturligtvis ingen inverkan vid vare sig 500 Hz eller 900 Hz.
Studera gärna grundkursmaterial för vågrörelselära, så trillar nog polletten ned.
I-or skrev:Diskanten ligger närmare 20 dB under bas/mellan-elementen för Dunlavy SC-1 vid 900 Hz på referensaxeln. M.a.o. är ljudtrycksbidraget drygt 10 % av bas/mellan-elementen, d.v.s. i det närmaste försumbart. Dock är det så att bas/mellan-elementen närmast helt släcker ut varandra vid 700 Hz och 45 graders vertikal vinkel, varför diskantens bidrag faktiskt blir märkbart här.
Jag förstår dock inte vad 1800 Hz andra ordningen har med Dunlavy SC-1 att göra. Hur som helst är inverkan för diskanten ganska liten en oktav under delningsfrekvensen med andra ordningens filterverkan.
Du bör nog se över din Matlab-modell, vilken uppenbarligen har vissa brister. Du kan fullt ut använda Stereophiles mätresultat för SC-1 som facit inte bara för interferensdalen utan även för delningsfrekvensområdet om du utgår ifrån att systemet är minimumfas.
I-or skrev:Dock är det så att bas/mellan-elementen närmast helt släcker ut varandra vid 700 Hz och 45 graders vertikal vinkel
paa skrev:Dom här brukar anses vara bra: ATC SM75-150
Generally speaking that design was only meant to be done vertically and follows some rules as far as center-to-center distance between the drivers at the crossover point. It works very well when the rules are followed and not so well when they are ignored. Ever see one laid on it's side? If so, those things are not following the rules and when done wrong, make a mess of things.
The "rules" if you will demand that the midranges "match" very closely and if any way possible, the midrange to tweeter crossover point center-to-center distance should be within 1/3rd of the crossover wavelength....or as close as possible.
sportbilsentusiasten skrev:paa skrev:Dom här brukar anses vara bra: ATC SM75-150
Ja deras dome-diskant är min drömdiskant.
Here is the measurement of nonlinear distortion for the driver. In the graph I only show the fundamental, the 2nd order, and the 3rd order harmonic distortions. The Red line is 2nd order and the Pink line is 3rd order: As you can see the nonlinear distortion is extremely low, with 3rd order in the neighborhood of -70dB at my low crossover point. These levels are very close to the noise floor in my room and I would consider this to be in the state-of-the-art range for midrange distortion.
Maarten skrev:Dock oklar nivå?
Here I present my actual measured quasi-anechoic frequency response and measured phase of the ATC SM75-150S as mounted on the actual baffle used for the monitor I designed. This data was taken from about one foot away to reduce the effects of reflections. (The SPL level shown on these graphs is not normalized to any fixed distance and drive level). Smoothing is 1/48th octave
Maarten skrev:Som flera varit inne på är detta enkel vågutbredning, eller snarare trigonometri. Själv har jag undrat över hur MTM eller BMTMB o dyl löser interferenserna. Såg någon simulering som hävdade att filter och c-c-avstånd måste väljas rätt, men det bör ju bli rätt så täta c-c.
Hursomhelst, Svante har ju flera små enkla och finurliga program och t ex Xdir kan ju ge en grov bild (exkl variabel fas och avrullning i filter) av interferenser mellan element i vertikal led:
Först interferens woofer-woofer (här gjort som tweeter-woofer men det spelar ingen roll då de bara är namn):
Sen MTM:
MTM med 90 graders fasvridning mellan diskant och mid och här 3 olika frekvenser:
Det ovan kan man ju tycka att det inte ser alltför illa ut (med hänsyn till rummets påverkan) men då diskanten filtreras, begränsas dess utfyllnad under delning och man är tillbaka med interferenserna mellan midbasarna, här visas interferenser vid 500, 1000 och 2000 Hz:
Här lite snabbt gurglade kommentarer om D'Appolito: https://www.avsforum.com/threads/dappol ... r.3202725/Generally speaking that design was only meant to be done vertically and follows some rules as far as center-to-center distance between the drivers at the crossover point. It works very well when the rules are followed and not so well when they are ignored. Ever see one laid on it's side? If so, those things are not following the rules and when done wrong, make a mess of things.
The "rules" if you will demand that the midranges "match" very closely and if any way possible, the midrange to tweeter crossover point center-to-center distance should be within 1/3rd of the crossover wavelength....or as close as possible.
Vilket ger ett c-c-avstånd mellan mid och diskant på 4,5 cm vid delning om 2500 Hz.
Möjligen skulle man kunna tänka sig att 'många steg' (=många element) och smart filterkarakteristik minskar ovan problem (genom utfyllnad av destruktiva interferenser), dvs BMTMB skulle kunna minska problemen jämfört mot MTM?
Här är vad Wiki säger: https://en.wikipedia.org/wiki/Midwoofer ... -midwoofer
Återigen framstår vissa av Revel's högtalare som bra gjorda och något att titta mer på avseende I-ors käpphästar frekvensrespons (1), spridning (2) och distorsion (3): https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... el_f226be/
En "Die referenz" med liknande element och WG vore ju intressant! (Sb Acoustics keramiska element). Kanske ett kul DIY-projekt?
Men det kanske finns ännu bättre högtalare därute nånstans, - högtalare som är än mer homogena?
anjora skrev:Problemet med dessa enkla program är att de inte faktoriserar in diffraktion och avstånd.
MTM är bra om det görs rätt men det finns flera sätt att göra bort sig med det ex interferensproblem under delningsfrekvensen pga att man valde för brant filter.
I-or skrev:anjora skrev:T.o.m. 15 cm c/c-avstånd är för mycket, vilket tvingar fram användning av mycket små element som i sin tur leder till andra problem. Det finns goda skäl till att MTM-konfiguration i kommersiella högtalare är relativt ovanligt numer.
Calleberg skrev:Här har du dina basar i alla fall.
Du kommer nog behöva 4 st i slutna lådor
Ett PA steg per par basar behövs ochså, och hemskt gärna någon form av eq för att kunna kompensera basens toppar och dalar i rummet.
https://stereointegrity.com/product/hs-24/
Kolla med någon som importerar raggarbilar så kan du nog få basarna att åka med i samma container för överkomlig summa.
Lämpligt slutsteg, klarar faktiskt 2 Ohm ochså så du behöver bara ett, prisvärt är det med. SP2 12000
https://www.speakerpower.net/store/p32/ ... ifier.html
Teoretisk respons med 12dB per oktav Room gain från 35Hz:
anjora skrev:I-or skrev:anjora skrev:T.o.m. 15 cm c/c-avstånd är för mycket, vilket tvingar fram användning av mycket små element som i sin tur leder till andra problem. Det finns goda skäl till att MTM-konfiguration i kommersiella högtalare är relativt ovanligt numer.
Nej 15cm avstånd (C till C) är inte förmycket, var har du fått det ifrån?
anjora skrev:Calleberg skrev:Här har du dina basar i alla fall.
Du kommer nog behöva 4 st i slutna lådor
Ett PA steg per par basar behövs ochså, och hemskt gärna någon form av eq för att kunna kompensera basens toppar och dalar i rummet.
https://stereointegrity.com/product/hs-24/
Kolla med någon som importerar raggarbilar så kan du nog få basarna att åka med i samma container för överkomlig summa.
Lämpligt slutsteg, klarar faktiskt 2 Ohm ochså så du behöver bara ett, prisvärt är det med. SP2 12000
https://www.speakerpower.net/store/p32/ ... ifier.html
Teoretisk respons med 12dB per oktav Room gain från 35Hz:
Man kan alltid kötta på med många element när det kommer till under 200hz så det är mest en fråga om kostnad och utrymme.
Den största begränsande faktorn är faktiskt diskanten eftersom det är väldigt problematiskt att ha mer än en.
anjora skrev:I-or skrev:anjora skrev:T.o.m. 15 cm c/c-avstånd är för mycket, vilket tvingar fram användning av mycket små element som i sin tur leder till andra problem. Det finns goda skäl till att MTM-konfiguration i kommersiella högtalare är relativt ovanligt numer.
Nej 15cm avstånd (C till C) är inte förmycket, var har du fått det ifrån?
340m/s/2/0.15m=1133hz
Det är alltså först över 1133 hz som full utsläckning kan uppstå med 15cm c till c avstånd.
I-or skrev:Var hittar du ett diskantelement som går ned till ca 1100 Hz utan att distordera vid lite högre ljudtrycksnivåer? Kom ihåg att vågledare/horn inte får plats mellan elementen med ett c/c-avstånd om 15 cm.
anjora skrev:I-or skrev:Var hittar du ett diskantelement som går ned till ca 1100 Hz utan att distordera vid lite högre ljudtrycksnivåer? Kom ihåg att vågledare/horn inte får plats mellan elementen med ett c/c-avstånd om 15 cm.
Diskanten behöver inte göra något vid 1100hz men över det kan diskanten behöva hjälpa till för att bidra till bättre spridning.
Tror inte heller utsläckning vid ex 70 grader off-axis är något direkt problem, det kan istället vara positivt, mer spridning är inte nödvändigtvis bättre. Mer spridning innebär att rumsakustiken spelar större roll.
Maarten skrev:Vi fortsätter här tills I-or plockar fram den stora FEM/BEM-analysen...![]()
Fortsätter nu med Svantes "non-diffracting equations":
I-or skrev:Det vore trevligt om du kunde lägga till enheter på axlarna, graferna är minst sagt en aning svårtolkade.
Morello skrev:anjora skrev:I-or skrev:Var hittar du ett diskantelement som går ned till ca 1100 Hz utan att distordera vid lite högre ljudtrycksnivåer? Kom ihåg att vågledare/horn inte får plats mellan elementen med ett c/c-avstånd om 15 cm.
Diskanten behöver inte göra något vid 1100hz men över det kan diskanten behöva hjälpa till för att bidra till bättre spridning.
Tror inte heller utsläckning vid ex 70 grader off-axis är något direkt problem, det kan istället vara positivt, mer spridning är inte nödvändigtvis bättre. Mer spridning innebär att rumsakustiken spelar större roll.
Problemet är att diskanten inte bidrar vid 1100 Hz, varför bidragen från de tvenne mellanregisterelementen kommer att interferera destruktivt i vid vissa vinklar i vertikalplanet. Det problem som uppstår är att man får en inkonsekvent riktverkan med djupa dalar i energikurvan.
I-or skrev:Tack. Halva grader är en aningen märklig enhet och ljudintensiteter om ca 1000 W/m2 (150 dB - motsvarar samma ljudtrycksnivå för plan våg) är ganska häftigt.
Det blir tydligare om du presenterar hela grader och relativ nivå i dB. Jag tycker också att det är ganska trevligt att visa frekvensgång för några givna vinklar. Hur hanterar du diffraktionen?
Morello skrev:Med endast ett mellanregister föreligger helt enkelt inte de problem som kännetecknar en MTM-lösning. Självklart kan det bli problem runt delningsfrekvensen, men det gäller även (B)MTM(B).
Morello skrev:Jag tror ditt matlab-program behöver en översyn.
Calleberg skrev:Y axeln... 30 000 Enhörningar, rosa kuddar, microdecibel eller vad?
Kan vara bra att veta om man skall jämföra med mindre hemkokta program, tänker jag.
Maarten skrev:Tack, attans, ser nu att jag fick in fel länk i föregående inlägg. Ska vara denna länk för ATC test: http://studio-hifi.com/images/ATC75-150S_JeffBagby.pdf
Rättat och lagt in en bild till i föregående inlägg.
sportbilsentusiasten skrev:Maarten skrev:Tack, attans, ser nu att jag fick in fel länk i föregående inlägg. Ska vara denna länk för ATC test: http://studio-hifi.com/images/ATC75-150S_JeffBagby.pdf
Rättat och lagt in en bild till i föregående inlägg.
Det är dock svårt att köpa dessa diskanter lösa har jag hört.
...
paa skrev:Den här har jag till low-mid:
https://www.beyma.com/en/products/c/low ... 2g40-8-oh/
Men annars om man vill få en massa element att samverka till en stabil spridning utan kamfiltereffekter så kan man titta på Danleys synergy-horn, och hur han har löst problemet.
paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Maarten skrev:Tack, attans, ser nu att jag fick in fel länk i föregående inlägg. Ska vara denna länk för ATC test: http://studio-hifi.com/images/ATC75-150S_JeffBagby.pdf
Rättat och lagt in en bild till i föregående inlägg.
Det är dock svårt att köpa dessa diskanter lösa har jag hört.
...
Men det där är inte diskanter, utan 3" mellanregister!
anjora skrev:Maarten skrev:Vi fortsätter här tills I-or plockar fram den stora FEM/BEM-analysen...![]()
Fortsätter nu med Svantes "non-diffracting equations":
Ganska dåligt program
Du måste räkna in diskanten, delningsfilter, diffraktion samt avstånd.
Du kan åtminstone använda MTM-läget?
...
sportbilsentusiasten skrev:Maarten skrev:Tack, attans, ser nu att jag fick in fel länk i föregående inlägg. Ska vara denna länk för ATC test: http://studio-hifi.com/images/ATC75-150S_JeffBagby.pdf
Rättat och lagt in en bild till i föregående inlägg.
Det är dock svårt att köpa dessa diskanter lösa har jag hört.
ATC vill helst inte sälja till de som INTE har ATC
Finns dock kopior, hos PCM vill jag minnas som exempel
I-or skrev:Jag har väldigt svårt att förstå att den konstruktionen skulle betinga ett sådant ohemult pris. Dessutom ser talspolen ut att sitta för långt in i motorn (upphängningen verkar vara korrekt placerad, så det beror inte på att någon har slarvat med monteringen för att det är ett specialexemplar för marknadsföring). Vi får hoppas att produktionsenheterna inte ser ut på det sättet.
paa skrev:Volt har gjort kopior av mellanregistren från ATC, och dom går ju att köpa. Om dom är lika bra som originalet vet jag inte, och om dom går att få för rimlig peng kan kanske diskuteras.
https://www.wilmslowaudio.co.uk/volt-vm ... 2473-p.asp
paa skrev:I-or skrev:
F.ö. tog jag denna bild på HighEnd 2011, fast den är inte från riktigt gynnsam vinkel:
Maarten skrev:paa skrev:Volt har gjort kopior av mellanregistren från ATC, och dom går ju att köpa. Om dom är lika bra som originalet vet jag inte, och om dom går att få för rimlig peng kan kanske diskuteras.
https://www.wilmslowaudio.co.uk/volt-vm ... 2473-p.asp
Tack Paa!
Kollade och detta test såg inte lika övertygande ut som Jeff Bagbys av ATC-domen, varken avseende frekvensgång, spridning eller distorsion: https://audioxpress.com/article/test-be ... ome-driver.
Och priset var ju magstarkt. Nä, sb17cac ser mycket mer prisvärd ut, även om det hade varit fint med något element i över mellanregister med -70db THD @85db, 1m och fin spridning.
paa skrev:I-or skrev:Jag har väldigt svårt att förstå att den konstruktionen skulle betinga ett sådant ohemult pris. Dessutom ser talspolen ut att sitta för långt in i motorn (upphängningen verkar vara korrekt placerad, så det beror inte på att någon har slarvat med monteringen för att det är ett specialexemplar för marknadsföring). Vi får hoppas att produktionsenheterna inte ser ut på det sättet.
Jag tänkte också på det när jag såg bilden, men ATC har presenterat den här bilden av något som ser ut som ett annat exemplar, och det ser väl bättre ut?
[ Bild ]
F.ö. tog jag denna bild på HighEnd 2011, fast den är inte från riktigt gynnsam vinkel:
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst