Moderator: Redaktörer
anjora skrev:Enda som saknas nu är matchande bas och diskant (...)
Calleberg skrev:anjora skrev:Enda som saknas nu är matchande bas och diskant (...)
Dem hittar du i Maartens länk ovan. Lätt som en plätt ...
juanth skrev:Du vill ha hög känslighet alltså.
Mellanregister:
https://aespeakers.com/shop/td/td6m/
De har även fina basar.
Men det kostar….och tull samt frakt från USA
Maarten skrev:ScanSpeak 10F/4424G00 har ca 89db @2,83v. 8 ohms versionen lägre. Det är ju där merparten av hifi element ligger. Att exakt matcha känsligheter i mellanregister och diskant (istället för att hantera det via filterdesign) är väl att göra det onödigt svårt för sig utan att vinna något nämnvärt?
Sök I-ors inlägg avseende termisk kompression. Här är lite mer input men det finns många andra och än mer relevanta inlägg:
viewtopic.php?f=3&t=71677&p=2161297&hilit=kompression#p2161297
viewtopic.php?f=10&t=71361&p=2148001&hilit=kompression#p2148001
viewtopic.php?f=3&t=71518&p=2154999#p2154999
viewtopic.php?f=3&t=70721
Gällande frekvensgång så är ju 10F/4424G00 ovanligt rak men frågan är hur viktigt det är med hänsyn till olika applikationer och konfigurationer och i vilka register en rak kurva är ett måste och i vilka register smärre avvikelser kan var av godo, t ex med hänsyn till filterkonstruktion och baffel?
Var och en gör ju givetvis sina val och utifrån sina prioriteringar men sällan fel att att göra så välinformerade val som möjligt. Här har ju I-or författat många värdefulla inlägg att beakta. Suboptimeringar är i mina ögon legio inom Hifi, här är ett sidospår med lite bäring på val i basen: viewtopic.php?f=3&t=71842&p=2171698&
paa skrev:Dom här brukar anses vara bra: ATC SM75-150
Men om man siktar på +-1 dB så har man kanske större problem med att få delningsfiltren att funka så att man får denna noggrannhet i hela spridningsområdet, än att hitta element som klarar det i ensam majestät?
anjora skrev:Jo det är ett ganska hopplöst project detta.
Calleberg skrev:anjora skrev:Jo det är ett ganska hopplöst project detta.
Det verkar så, men jag verkar ochså missat vad det är du försöker åstadkomma?
Calleberg skrev:Jo, men jag får en känsla av det ochså helst skall vara +-1 dB från DC till infrarött. Gärna ljudtryckskapacitet som kan uppväcka döda och en fasgång som Bockstensmannens EKG...
Lite svårjobbat, men om man siktar mot ... osv.
anjora skrev:Diskanten kommer bli det som begränsar vilken ljud-nivå som kan nås och därför är högre känslighet där att föredra.
Så med 89dB känslighet för 10F/4424G00 så vill man ha en diskant med minst 95dB känslighet.
Med mellanregister och lägre så kan man alltid ta till flera element så det är mest pengar och utrymme som begränsar där när det gäller THD osv.
I-or skrev:anjora skrev:Diskanten kommer bli det som begränsar vilken ljud-nivå som kan nås och därför är högre känslighet där att föredra.
Så med 89dB känslighet för 10F/4424G00 så vill man ha en diskant med minst 95dB känslighet.
Med mellanregister och lägre så kan man alltid ta till flera element så det är mest pengar och utrymme som begränsar där när det gäller THD osv.
Eftersom mellanregistrens strålande diameter närmar sig våglängden för högre frekvenser stämmer detta inte. Dubbla mellanregister leder till spridningsproblem.
anjora skrev:Calleberg skrev:Jo, men jag får en känsla av det ochså helst skall vara +-1 dB från DC till infrarött. Gärna ljudtryckskapacitet som kan uppväcka döda och en fasgång som Bockstensmannens EKG...
Lite svårjobbat, men om man siktar mot ... osv.
Det är rätt!
± 1dB från 100hz till 20khz
± 3dB 0.1hz till 120khz.
Ska bli intressant att se hur nära jag kommer det målet, verkar svårt detta.
anjora skrev:Det är rätt!
± 3dB 0.1hz till 120khz.
anjora skrev:Om man sitter i höjd med diskanten så stämmer det (om man placerar ett mellanregister ovan, ett under), det hela blir dock komplicerat off-axis (beroende på val av delningsfilter, osv).
Bill50x skrev:anjora skrev:Det är rätt!
± 3dB 0.1hz till 120khz.
Om målet är en extremt rak frekvensgång så kan man jobba på detta sätt- Om man vill ha en musikalisk återgivning kanske man måste titta på andra parametrar än frekvensgång. Impulssvar tex, dist, spridning i rummet, hur elementen beter sig vid delning och lite annat smått och gott.
/ B
I-or skrev:anjora skrev:Om man sitter i höjd med diskanten så stämmer det (om man placerar ett mellanregister ovan, ett under), det hela blir dock komplicerat off-axis (beroende på val av delningsfilter, osv).
Problemet är att rumsbidragen, vilka beror på spridningen, påverkar ljuduppfattningen även på referensaxeln. S.k. MTM-konfiguration är inte att rekommendera p.g.a. svårartade ojämnheter i den vertikala spridningen. När c/c-avståndet för mellanregistren är större än en halv våglängd blir problemen avsevärda.
anjora skrev:Jag är ganska säker på att enda ordaken till att MTM inte är vanligare i komersiella byggen är att det kostar mer pengar (både i elementkostnad och arbetskostnad).
Calleberg skrev:anjora skrev:Jag är ganska säker på att enda ordaken till att MTM inte är vanligare i komersiella byggen är att det kostar mer pengar (både i elementkostnad och arbetskostnad).
Helt rätt I-or är som vanligt HELT ute och cyklar ...![]()
Det är alltså nåt lite bättre än detta du tänkt dig:
https://m.youtube.com/watch?v=4b2IOOhJmxw&t=630s
I-or skrev:Diffraktionen spelar i praktiken ingen större roll här och filterflankernas branthet har ingen eller låg betydelse eftersom mellanregistren drivs med samma signal. Problemet är mycket påtagligt och kan alltid noteras i mätningar av den vertikala spridningen för MTM- eller BMTMB-konfigurationer. Detta är naturligtvis mycket enkelt att visa även rent teoretiskt, separerade källor med ett avstånd som är stort i förhållande till våglängden ger alltid upphov till interferensfenomen.
anjora skrev:Helst inom ±1dB från 400hz till 3khz. Ska även vara acceptabel distorsion, osv.
Finns det öht?
Detta elementet har ganska bra frekvensrespons men det tillverkas inte längre tyvärr så är nog svårt att få tag i
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... l11mh09-08
Användare som besöker denna kategori: palrob och 4 gäster