Moderator: Redaktörer
martinsson skrev:Det finns flera varianter av kvartsvågsbaserade lösningar, pipor kan vara en del av en sådan men även i sin mer rena form kan den delas in i olika varianter med olika egenskaper, vilka erfarenheter drar från mer specifikt när du skriver att de "enbart leder till nackdelar jämfört med basreflex"
martinsson skrev:I-or, varför skulle vi ta bort "billig orch relativt enkel att konstruera" som argument för bassreflex?
martinsson skrev:
Min egna preferens, för att undvika misstanke om varför jag frågar som jag gör, är inte basreflex.
spiii skrev:Intressant att kvartsvågspipan ska ha lägre verkningsgrad än basreflexlådan. Jag har ett par Voigthorn med Philips 9710 (egentligen ska det nog kallas Michelsen) modifierat enligt Bjarne Bäckström. Dessa är såvitt jag förstår egentligen en kvartsvågspipa.
Mitt intryck är att dom är känsligare än OA5 typ 2 med samma element. Jag har dock inte gjort några noggranna jämförelser.
Förvisso har hornet större lådvolym, men du kanske avsåg verkningsgrad i förhållande till lådvolymen?
/Sam
martinsson skrev:I-or, varför skulle vi ta bort "billig orch relativt enkel att konstruera" som argument för bassreflex?
Jag tänker mig att att en slitsport, eller hål och rör är avsevärt mkt billigare än tex. ett elemnt till för att nå liknande resultat med de merkostnader detta för med sig, och relativt enkel att konstruera är det ju, relativt då i bemärkelsen jämfört med alternativen, exempelvis TL varianter eller liknande som behövs för att nå liknande prestanda, inga alternativ med samma prestanda kan väl göras billigare?
Jag inser nu att det fattas en del informaton från min sida som kan ha medfört att vi tänker olika, rent generellt, och det är att jag avser passiva högtalare utan eq eller annan kompenserande signalbehandling, dvs en vanlig tvåkanals stereo setup.
I-or skrev:spiii skrev:Intressant att kvartsvågspipan ska ha lägre verkningsgrad än basreflexlådan. Jag har ett par Voigthorn med Philips 9710 (egentligen ska det nog kallas Michelsen) modifierat enligt Bjarne Bäckström. Dessa är såvitt jag förstår egentligen en kvartsvågspipa.
Mitt intryck är att dom är känsligare än OA5 typ 2 med samma element. Jag har dock inte gjort några noggranna jämförelser.
Förvisso har hornet större lådvolym, men du kanske avsåg verkningsgrad i förhållande till lådvolymen?
/Sam
Alla jämförelser för verkningsgrad gäller konstant lådvolym. Verkningsgraden för en kvartsvågspipa blir lägre när man dämpar bort högre ordningens moder för att erhålla en jämnare frekvensgång. Utan dämpning blir frekvensgången enormt resonant och ojämn och då kan verkningsgraden vara högre än för en basreflexkonstruktion i smala frekvensband. Detta är vanligt för PA-högtalare, men är förstås ingenting att sikta på i hifi-sammanhang.
martinsson skrev:Punkterna ovan kan säkerligen formuleras bätrre, kom gärna med förslag, men ni förstår nog innebörden.
Nattlorden skrev:[ Bild ]
I min mening skall det vara den övre - straight - för att klassas som transmission line på allvar. Helst vill man väl ha full dämpning uppnådd vid öppningen, men det lär ju vara lite svårt för en basmodul om man inte har tillgång till en skorsten eller nå't...
I-or skrev:Utan dämpmaterial är en kvartsvågspipa (OBS, det är felaktigt att kalla dem TL) i praktiken obrukbar för hifi, vilket denna knasiga konstruktion visar med all önskvärd tydlighet:
https://www.stereophile.com/content/alta-audio-alyssa-loudspeaker-measurements
Under avstämningsfrekvensen fungerar en kvartsvågspipa på ungefär samma sätt som en basreflexlåda.
I-or skrev:Nattlorden skrev:[ Bild ]
I min mening skall det vara den övre - straight - för att klassas som transmission line på allvar. Helst vill man väl ha full dämpning uppnådd vid öppningen, men det lär ju vara lite svårt för en basmodul om man inte har tillgång till en skorsten eller nå't...
Om kvartsvågspipan är tillräckligt lång och hårt dämpad har man en transmissionsledning även för de lägsta frekvenserna och detta har inte ett enormt beroende av formen. Dock har man i det fallet inte vunnit någonting över en sluten låda, tvärtom, varför hela konceptet är meningslöst. I det fall man konstruerar en kvartsvågspipa för att utnyttja bakåtstrålningen från konen, vilket är överlägset vanligast, måste man dämpa den rimligt mycket för att undvika excitering av högre ordningens moder och då faller verkníngsgraden som en sten.
JM skrev:I-or skrev:Utan dämpmaterial är en kvartsvågspipa (OBS, det är felaktigt att kalla dem TL) i praktiken obrukbar för hifi, vilket denna knasiga konstruktion visar med all önskvärd tydlighet:
https://www.stereophile.com/content/alta-audio-alyssa-loudspeaker-measurements
Under avstämningsfrekvensen fungerar en kvartsvågspipa på ungefär samma sätt som en basreflexlåda.
Jag vill lära mig varför TL (https://en.wikipedia.org/wiki/Transmiss ... oudspeaker) är ett felaktigt epitet. Ljudledningshögtalare är väl den svenska benämningen.
En kvartsvågspipa är i min värld ok som subbas inom 3 oktaver relativt avstämningsfrekvensen. Stereophile kurvan visar tydligt att interna reflexerna i kvartsvågshgt stökar till frekvenskurvan över 3 oktaver.
JM
Nattlorden skrev:I-or skrev:Nattlorden skrev:[ Bild ]
I min mening skall det vara den övre - straight - för att klassas som transmission line på allvar. Helst vill man väl ha full dämpning uppnådd vid öppningen, men det lär ju vara lite svårt för en basmodul om man inte har tillgång till en skorsten eller nå't...
Om kvartsvågspipan är tillräckligt lång och hårt dämpad har man en transmissionsledning även för de lägsta frekvenserna och detta har inte ett enormt beroende av formen. Dock har man i det fallet inte vunnit någonting över en sluten låda, tvärtom, varför hela konceptet är meningslöst. I det fall man konstruerar en kvartsvågspipa för att utnyttja bakåtstrålningen från konen, vilket är överlägset vanligast, måste man dämpa den rimligt mycket för att undvika excitering av högre ordningens moder och då faller verkníngsgraden som en sten.
Meningslöst och meningslöst.... det ger inget tillskott till effektiviteten - men det eliminerar att gammalt ljud påverkar konen, så vinsten ligger på ett annat ställe. Och troligen är det då inte i basområdet man har som mest "nytta" av konceptet utan kanske snarare i mellanregistret som von Schweikert gjort.
Morello skrev:Nattlorden skrev:I-or skrev:
Om kvartsvågspipan är tillräckligt lång och hårt dämpad har man en transmissionsledning även för de lägsta frekvenserna och detta har inte ett enormt beroende av formen. Dock har man i det fallet inte vunnit någonting över en sluten låda, tvärtom, varför hela konceptet är meningslöst. I det fall man konstruerar en kvartsvågspipa för att utnyttja bakåtstrålningen från konen, vilket är överlägset vanligast, måste man dämpa den rimligt mycket för att undvika excitering av högre ordningens moder och då faller verkníngsgraden som en sten.
Meningslöst och meningslöst.... det ger inget tillskott till effektiviteten - men det eliminerar att gammalt ljud påverkar konen, så vinsten ligger på ett annat ställe. Och troligen är det då inte i basområdet man har som mest "nytta" av konceptet utan kanske snarare i mellanregistret som von Schweikert gjort.
Det går ju bra att förse en sluten låda eller en dito av basreflextyp med dämpmaterial för att förhindra att "gammalt ljud påverkar konen".
Nattlorden skrev:I-or skrev:Nattlorden skrev:[ Bild ]
I min mening skall det vara den övre - straight - för att klassas som transmission line på allvar. Helst vill man väl ha full dämpning uppnådd vid öppningen, men det lär ju vara lite svårt för en basmodul om man inte har tillgång till en skorsten eller nå't...
Om kvartsvågspipan är tillräckligt lång och hårt dämpad har man en transmissionsledning även för de lägsta frekvenserna och detta har inte ett enormt beroende av formen. Dock har man i det fallet inte vunnit någonting över en sluten låda, tvärtom, varför hela konceptet är meningslöst. I det fall man konstruerar en kvartsvågspipa för att utnyttja bakåtstrålningen från konen, vilket är överlägset vanligast, måste man dämpa den rimligt mycket för att undvika excitering av högre ordningens moder och då faller verkníngsgraden som en sten.
Meningslöst och meningslöst.... det ger inget tillskott till effektiviteten - men det eliminerar att gammalt ljud påverkar konen, så vinsten ligger på ett annat ställe. Och troligen är det då inte i basområdet man har som mest "nytta" av konceptet utan kanske snarare i mellanregistret som von Schweikert gjort.
martinsson skrev:En sak som jag tror står över alla andra när det kommer till varför basreflex är så överlägset dominant när man tittar på utbudet hos valfri återförsäljare är just att högtalarna kan göras mindre med hyffsad basprestanda för "vanligt folk" eller om man så vill "normalintresserade" inom detta område.
Vi som är lite extra intresserade utforskar gärna mer och tar ut svängarna betydligt mer, inom den sfären av nördar och entuisaster som jag så gärna ansluter mig till, ser det således kanske lite annorlunda ut.
Den uteslutande vanligaste 2kanals hifi högtalaren, med rejäl majoritet, är nog en 6,5" basreflex stativare ( av spånplatta med pioanolacklaminat) och den kostar nog någonstans mellan 3000 och 4000kr, min gissning, denna efterföljs sedan av någon glovstående variant som kanske är någon tusenlapp dyrare, återigen rena gissningar.
Hur deprimerande är inte det
Utbudet som jag föreställer mig det idag, delvis upplevt, och generellt sett, gör att många kanske aldrig får uppleva något de verkligen blir bitna av, det är kort och gott, och återigen genrellt sett, rätt enkelriktat och elt ärligt lite tråkigt enligt mig, undantag finns ju såklart, tack och lov.
Dock är det samtidigt så att rumsresonanser brukar drabba basreflexhögtalare
något mindre än motsvarande slutna låda, vilket beror på att basreflexlådan i
det register där helholtz-resonansen finns har en lägre akustisk impedans som
därför gör att högtalaren kroknar något när den möter en rumsresonans.
Slutna lådor som skapar allt ljud med membranet som akustiskt sett är styvare
(svårstoppbarare) påverkas mindre av rumsresonansen och pumpar i princip
samma volym även om de träffar mitt på en resonans och står i tryckmaxima.
Skillnaden skall inte överdrivas dock.
Stor membranarea från en sluten låda kan då den att mera likna basreflex-
högtalaren ur denna synvinkel.
I-or skrev:Vad gäller tycke och smak är det sällan klokt att medvetet skapa en färgning. Grillad ribeye kan vara väldigt gott ibland, men jag vill inte ha det varje dag. Om man är lagd åt det hållet och tycker om att färga (jag gör det mycket ofta själv), så bör man ekvalisera individuellt per album eller låt. Högtalarna i sig bör bara så långt som möjligt återge vad som skickas till dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster