Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Kommer baksidan att vara synlig för lyssnaren?
Jag hade en av tre OB-basar vänd, kommer inte ihåg om det mätte bättre.
Med jag störde (sorry) mig så på utseendet att jag vände tillbaka efter någon månad.
solhaga skrev:Ja, då spelar det ju ingen roll utseendemässigt.
Förutom mätningar, skulle du ju till och med kunna göra blindtester.
Insjunkna som i att elementen får en luftlast?
solhaga skrev:När jag höll på med H-bafflar, fann jag att 10 cm var just gränsen för när luftlasten inte hade någon praktisk betydelse; det var inte mätbart i alla fall.
I-or skrev:Inga nackdelar. Färre distorsionsprodukter betyder alltid högre ljudkvalitet. Luftlasten är helt försumbar i jämförelse med elementets rörliga massa.
Nästan alla element uppvisar andratonsdominans, varför reduktionen av THD blir markant. När man drar på en aning blir detta klart hörbart.
I-or skrev:Inga nackdelar. Färre distorsionsprodukter betyder alltid högre ljudkvalitet. Luftlasten är helt försumbar i jämförelse med elementets rörliga massa.
Nästan alla element uppvisar andratonsdominans, varför reduktionen av THD blir markant. När man drar på en aning blir detta klart hörbart.
Kraniet skrev:solhaga skrev:När jag höll på med H-bafflar, fann jag att 10 cm var just gränsen för när luftlasten inte hade någon praktisk betydelse; det var inte mätbart i alla fall.
Intressant. Bra att veta.
Men du vände alltså 1 av 3 basar. Vilka element använde du då?
Tänker att det beror på elementen lite det där också, vad utgångsvärdet är och hur stor skillnad det ger.
dewpo skrev:Är alla bas element vändbara? Eller förekommer det tekniska lösningar som gör ett element olämpligt för denna typ av optimering?
BellsnWhistles skrev:I-or skrev:Inga nackdelar. Färre distorsionsprodukter betyder alltid högre ljudkvalitet. Luftlasten är helt försumbar i jämförelse med elementets rörliga massa.
Utifrån detta så är det konstigt att man så sällan ser högtalare med en sådan elementkonfiguration.
Gamla AudioPro subbar och någon 80-tals Fischer är de enda jag kommer på på rak arm.
I-or skrev:dewpo skrev:Är alla bas element vändbara? Eller förekommer det tekniska lösningar som gör ett element olämpligt för denna typ av optimering?
Alla normala baselement är vändbara.
Kraniet skrev:I-or skrev:dewpo skrev:Är alla bas element vändbara? Eller förekommer det tekniska lösningar som gör ett element olämpligt för denna typ av optimering?
Alla normala baselement är vändbara.
Jo fast vissa basar kan ju låta väldigt mycket från motorsystemet, speciellt vid större konutslag.
De som bygger dipoler brukar ju kunna råka ut för det ibland, att elementet har biljud från baksidan som är hörbara utan en låda som stänger in det.
Det kan tex va ljud som luft som pyser ifrån ett borrat polstycke, eller ljud som pyser ut mellan spider och magnet, anslutningsledningar som piskar i luften osv.
Men hur ofta man hamnar i det problemet vågar jag inte svara på.
BellsnWhistles skrev:Utifrån detta så är det konstigt att man så sällan ser högtalare med en sådan elementkonfiguration.
Gamla AudioPro subbar och någon 80-tals Fischer är de enda jag kommer på på rak arm.
BellsnWhistles skrev:Jag rättar mig själv, verkar som Fisher bara gjorde 180-gradare av oklar anledning.
Kraniet skrev:En bas per låda, fyra totalt. Basreflex
Kalejdokom skrev:BellsnWhistles skrev:Jag rättar mig själv, verkar som Fisher bara gjorde 180-gradare av oklar anledning.
Läs på magneten: "Twin drive". Det är en isobarik.
https://www.youtube.com/watch?v=692i64g4qDs
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:En bas per låda, fyra totalt. Basreflex
Hur menar du här? Det gör ingen skillnad att vända ett element om det bara sitter ett element i varje låda.
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:En bas per låda, fyra totalt. Basreflex
Hur menar du här? Det gör ingen skillnad att vända ett element om det bara sitter ett element i varje låda.
I-or skrev:Anledningen till att man inte ser detta så ofta är att kommersiella basmoduler av kostnadsskäl närmast alltid bara har ett element och att distorsion påstås ha låg inverkan på ljudkvaliteten för majoriteten av lyssnare (bl.a. Toole har ställt till det här eftersom han har försummat området helt). Nu är det förstås så att finsmakarna inte tillhör majoriteten av lyssnare, varför låg distorsion är av avgörande värde för ett högkvalitativt system.
För övrigt räcker det med att elementen sitter rimligt nära varandra för att ge utsläckning vid 160 Hz (som motsvarar andratonen vid en grundfrekvens om 80 Hz). 160 Hz motsvarar en våglängd om drygt 2 m, vilket gör att man uppnår god utsläckning i rummet med ett c/c-avstånd om ca 40 cm förutsatt att elementen är konfigurerade vertikalt. Den vertikala konfigurationen medför att elementen har samma position i längd- och breddled, alltså de dimensioner som dominerar frekvensgången i rummet för låga frekvenser.
Kalejdokom skrev:Ok, lite otydligt i tråden att det handlar om separata lådor med ett element i varje. I-or skriver dock att det ställer krav på hur lådorna (elementens inbördes avstånd och orientering) är placerade för att utsläckningen skall fungera.
Helmut skrev:Tidningen Radio och television hade på 70 talet? ett nummer med ritningar på basar där man monterade två basar vända mot varandra. Har för mig att en av fördelarna var att man kunde minska volymen på lådorna. Kanske någon med bra minne som vet i vilket nummer man presenterade några ritningar. Dessvärre tillät inte min ekonomi att jag byggde någon av dessa lådor och för många år sedan slängde jag tidningarna och började köpa färdiga grejer.
jansch skrev:Dock i gemensam låda, där lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden, uppstår ett tryckfält där dynamiska trycket också hjälper till att utjämna olikheterna i konutslagen.
Kraniet skrev:Det är isobarik-koppling. Men det är inte det som avses här i tråden.
Det var populärt förr när baselement inte alltid var så bra. Men idag fyller det bara ett syfte i de fall man inte kan välja elementegenskaper fritt.
DQ-20 skrev:Hjälper föga. Det är "superpositionen" som gör det. Kan man ha elementen mycket nära varandra som i Inos profundus Z blir ju utsläckningen av andratonen i princip total oavsett nivå. Man kan ju alltid ställa två högtalare "nos-mot-nos" om man vill prova.
eljulio skrev:I-or skrev:Inga nackdelar. Färre distorsionsprodukter betyder alltid högre ljudkvalitet. Luftlasten är helt försumbar i jämförelse med elementets rörliga massa.
Inte så knepigt. Soffsubben är väl ett exempel?
DQ-20 skrev:jansch skrev:Dock i gemensam låda, där lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden, uppstår ett tryckfält där dynamiska trycket också hjälper till att utjämna olikheterna i konutslagen.
Hjälper föga. Det är "superpositionen" som gör det. Kan man ha elementen mycket nära varandra som i Inos profundus Z blir ju utsläckningen av andratonen i princip total oavsett nivå. Man kan ju alltid ställa två högtalare "nos-mot-nos" om man vill prova. Men jag är inne på vad Johan_Lindroos skrev, nämligen att om man har många element kan man ju tillgodogöra sig membranytan vilket i sig sänker distorsionen, dels använda flera moduler för att jämna ut frekvensgången. Vad gäller det kloka i att sprida ut många basmoduler så verkar dock de lärde tvista. Fortfarande.
Med sömngångaraktig säkerhet,
DQ-20
JM skrev:Suffsubben har mätbar 2:a tons distorsion men är den hörbar? Vilka är dina intryck?
Min erfarenhet är att grundtonen maskerar ffa 2:tons distorsion vid lägre frekvenser. Dessutom tolererar hörseln höga mätbara distorsionsvärden i basen.
Dvs sannolikt är det lyssningsmässigt onödigt att vända element för att få snygga mätsiffror.
JM
RolffRojs skrev:I-or, ger även basmoduler uppställda nos mot nos sänkt dist?
jansch skrev:RolffRojs skrev:I-or, ger även basmoduler uppställda nos mot nos sänkt dist?
Nej.
(Ber om ursäkt för att jag svarade istället för Ior)
jansch skrev:RolffRojs skrev:I-or, ger även basmoduler uppställda nos mot nos sänkt dist?
Nej.
(Ber om ursäkt för att jag svarade istället för Ior)
I-or skrev:Dock är tredjetonsdistorsionen låg, vilket i kombination med elementkonfigurationens utsläckning av andratonsdistorsionen ger en slagkraftig basåtergivning med hög noggrannhet (ja, jag har hört SB-1).
Lassen skrev:Kanske börjar bli O.T, men jag har för mig att de på föregående sida visade Fisher och dess Twindrive var endast ett membran men med drivsystem på vardera sida... om minnet inte sviker.
Bör väl ändå motsvara två element i isobarik, iaf gällande dist. Intressant iaf.
Calleberg skrev:Nej, det påstod jag inte heller.
Rockford verkar ha sneglat rätt ordentligt på JBL:
https://rockfordfosgate.com/products/details/t3s1-19/
I-or skrev:25 lök och 48 kg. Vad de hittar på nuförti'n.
jansch skrev:DQ-20 skrev:jansch skrev:Dock i gemensam låda, där lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden, uppstår ett tryckfält där dynamiska trycket också hjälper till att utjämna olikheterna i konutslagen.
-snip - Det är "superpositionen" som gör det. -snip-
Hur kommer du fram till det?
Gäller inte bl.a Allmänna Gaslagen för hifi?
Kraniet skrev:Det blir som sagt en del extra jobb vid utformandet av lådan om man inte vill att det ska vara synligt.
Speciellt knepigt är det ju med SLS-korgen som inte går att montera "upp och ned". Så jag måste fästa den basen "inifrån" ..
DQ-20 skrev:jansch skrev:DQ-20 skrev:
-snip - Det är "superpositionen" som gör det. -snip-
Hur kommer du fram till det?
Gäller inte bl.a Allmänna Gaslagen för hifi?
Det finns två sätt att komma fram till det. Det första är empiriskt, det andra är teoretiskt. Det empiriska har redan redovisats av andra. Det teoretiska kan jag inte redogöra för på ett sätt så att folk kan lära sig räkna på det, i alla fall inte på ett sätt som tar rimlig tid för mig. Det var för länge sedan jag trodde jag skulle bli ingenjör. Ideala gaser? Sånt hålls jag inte med. Mina gaser är allt annat än ideala och reologi är mer relevant i min ålder. Men om elementen summerar utan andraton på UTSIDAN av lådan så gäller samma sak på INSIDAN av lådan eller lådorna. Det betyder att ljudtrycket i lådan med två element kommer att bete sig som om båda elementen saknade asymmetrierna, "för där damerna går in där går herrarna ut". Om det är två lådor kommer asymmetrierna i ljudtrycken i lådorna också summera till noll, annars skulle de inte kunna göra det på utsidan. Men visst, att placera element i låda ger en luftfjädring via Vas och den kan vara mer linjär än upphängningen så länge inte undertrycket vid "utslag" blir för stort för då blir luftfjädern asymmetrisk. Detta suger, såvida man inte bara har ett element som har påtagliga asymmetrier. Jag tror det var ett Scanspeak-element som faktiskt hade så påtaglig asymmetri vid stora utslag att man skulle få lägre distorsion genom att vända det med magneten utåt även om man bara hade ett element.
Med utomordentligt vänliga hälsningar,
DQ-20
Belker skrev:Jag kanske har missat, finns det en innan-mätning också?
Belker skrev:Jag kanske har missat, finns det en innan-mätning också?
I-or skrev:Kul med det märkliga Twindrive-konceptet som jag helt hade glömt bort. Fisher fick för sig att man skulle plocka bort asymmetrin i motorn genom att dubblera med en extra motoruppsättning på utsidan. Det hade förstås varit smartare att göra motorn mer linjär från början, men kul var det (och dessutom extremt fult).
Upplägget har vissa likheter med dubbelmontage med motorn inåt/utåt, vare sig det handlar om s.k. Isobarik eller sida vid sida, men kompenserar naturligtvis inte för upphängningens asymmetri (eftersom det bara handlar om en upphängning), precis som jansch är inne på ovan.
I-or skrev:Anledningen till att man inte ser detta så ofta är att kommersiella basmoduler av kostnadsskäl närmast alltid bara har ett element och att distorsion påstås ha låg inverkan på ljudkvaliteten för majoriteten av lyssnare (bl.a. Toole har ställt till det här eftersom han har försummat området helt). Nu är det förstås så att finsmakarna inte tillhör majoriteten av lyssnare, varför låg distorsion är av avgörande värde för ett högkvalitativt system.
För övrigt räcker det med att elementen sitter rimligt nära varandra för att ge utsläckning vid 160 Hz (som motsvarar andratonen vid en grundfrekvens om 80 Hz). 160 Hz motsvarar en våglängd om drygt 2 m, vilket gör att man uppnår god utsläckning i rummet med ett c/c-avstånd om ca 40 cm förutsatt att elementen är konfigurerade vertikalt. Den vertikala konfigurationen medför att elementen har samma position i längd- och breddled, alltså de dimensioner som dominerar frekvensgången i rummet för låga frekvenser.
Kalejdokom skrev:Sitter elementen för långt isär för att få någon minskad distorsion genom att vända ett av elementen (som på bilden)?
Kalejdokom skrev:Blir det bättre eller sämre om man delar lådan i två separata kaviteter (som på högra bilden)?
Lådan får en extra förstyvning och något som håller ordning på fluffet, men det är i så fall bättre att göra två separata lådor.
Andra synpunkter på detta arrangemang?
Kalejdokom skrev:Äsch, jag kastar väl in alla basarna så ska vi väl få utsläckning så det räcker, eller vad säger mobben om det här konceptet (förutom att det bara eldar onödig konsumtion av baselement)?
Dubbla isobarik i samma kavitet (eller två separata volymer, vilket som nu blir bäst).
I-or skrev:Man når god utsläckning för andratonen (egentligen släcks alla jämna ordningar i viss utsträckning ut) för frekvenser, där det vertikala c/c-avståndet mellan elementen är mindre än ca 1/5 våglängd, vilket betyder 1/10 våglängd för grundtonen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster